Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

KL

K A T A S T R O F!!!!

Jag är snart skallig. Jag tappar hår och tappar hår och tappar hår. Det är äckligt och nu inser jag att jag inte har mycket kvar. Hur länge ska man hålla på? Trots att jag dammsuger sängen och byter lakan jätteofta så vaknar Ture ofta med hår runt fingrar, tår och napp. Euwww.

Jag som har jättetjockt hår har inte varit ett dugg orolig, men nu när det snart inte roligt längre. Det ligger en hel råtta med hår i duschen varje gång jag tvättar håret, och varje gång jag tar bort en hårsnodd är det så mycket hår fast i den att jag lika gärna kan slänge den.

Sen börjar jag få fånigt fjun vod hårfästen som är på utväxt.

Hela jag är ett vrak utseendemässigt. Blek fet och nu inget hår. :D

Shit vad skönt att vara både och, det måste väl ändå vara drömmen!! Tänk vad mycket man hade kunnat hinna göra :D

Sitter i sen jag jobbade. Då va det upp kl 5 varje dag, sen slutade jag inte förrän 19. För att hinna göra nåt åt hemmet så va jag tvungen att vara kvällspigg.

Fast nu kanske jag inte går upp kl 5, utan när bebis vaknar 7-8.

Här finns det många recept. Har inte gjort något själv men det är lite mer än vad som finns i häftet från BVC och så.
Äts ju mest gröt här hemma och smakisar av allt annat så jag ids inte att laga en massa mat till henne som det är nu, jag har ingen inspiration och då är det bara måste och inte kul.

På sidan 15 står det att man ska fortsätta ge modersmjölksersättning hela första året om man inte fortsätter amma. Är det vanligt, gör ni som inte ammar det fortf?

Jag tappade också mängder av hår, men efter att jag klippt mig blev det bättre. Nu när vi dragit ner på amningen ännu mer så märker jag även skillnad till det bättre. (ochv ad sorgligt det känns att skriva så.. Jag älskar ju att amma!)

När du nämnde hår kom jag att tänka på Ia. Hur gick det med huvudet?

Frågade om detta på bvc igår. Men hon tyckte jag kunde skippa ersättningen nu och köra på med välling och mat.
Det va rätt skönt att veta då jag velat om jag ska ta ersättning eller välling vissa mål.

På sidan 15 står det att man ska fortsätta ge modersmjölksersättning hela första året om man inte fortsätter amma. Är det vanligt, gör ni som inte ammar det fortf?

Theo får vatten till maten, slutade med ersättning när han va typ 5 månader, på BVC vet dom om att han inte äter någon ersättning alls och dom har då inte sagt nåt, han växer ju så han verkar då klara sig utan :laugh:

Vi slutade med ersättning till selmanär hon var drygt 6 mån, vårt BVC har inte heller sagt något och hon ökar i vikt. :)

*kl*
på tal om mat och BVC. Var och klippte mig igår, min frisör fick barn i mars, och han undrade om Selma åt mat ännu. Jag sa att vi började med det ganska tidigt och att hon äter både lunch och middag med mat och han var helt chockad. På deras BVC har de sagt att de bara ska äta ett mål riktig mat om dagen tills de blir 1 år och sen bara ge gröt och välling/mjölk/ersättning. :crazy: min sköterska har inte sagt någonting om det utan bara att jag skulle börja med ett mål och sen när det fungerade - lägga till ett till mål mat. Vad har de sagt till er när det gäller riktig mat?

Kolla det häftet det var länkat till, där stod rätt bra. Tror det var två mål mat fr 8 mån! Näringsmässigt borde det ju vara bättre och mer varierat än bara välling o gröt...

Till oss har dom sagt att det bara är att köra på. Det var tex dom som tyckte han skulle börja få middag också eftersom han åt så bra! Sen vet inte jag om dom tycker så bara för att han kräks mindre när han äter mat eller om dom tycker så allmänt...

Vi slutade med ersättning till selmanär hon var drygt 6 mån, vårt BVC har inte heller sagt något och hon ökar i vikt. :)

*kl*
på tal om mat och BVC. Var och klippte mig igår, min frisör fick barn i mars, och han undrade om Selma åt mat ännu. Jag sa att vi började med det ganska tidigt och att hon äter både lunch och middag med mat och han var helt chockad. På deras BVC har de sagt att de bara ska äta ett mål riktig mat om dagen tills de blir 1 år och sen bara ge gröt och välling/mjölk/ersättning. :crazy: min sköterska har inte sagt någonting om det utan bara att jag skulle börja med ett mål och sen när det fungerade - lägga till ett till mål mat. Vad har de sagt till er när det gäller riktig mat?

Börja med smakisar tidigast vid fyra och senast vid sex månader. En mat-måltid och en grötmåltid, resten amning tills de är runt åtta månader, sen kan man lägga till fler måltider.

Fast här på bukefalos verkar alla ge ersättning från början, sluta amma helt senast vid fyra månader, och senast vid sex månader äter bebisarna bara mat, kanske lite välling också. Och alla bebisar äter hela barnmatsburkar ett par veckor efter man börjat med smakisar. ;)

Vår sköterska har inte sagt något direkt, utan mer påpekat att vi känner S bäst och att om vi känner att det fungerar bra med maten så kan vi börja ge två mål lagad mat nu (hon är 7,5 månader). Vi introducerade ett andra mål idag, har insett att damen behöver gröt till mellis under eftermiddagen istället för amning och ev. frukt, så för att inte ge för många gröt- och vällingmål börjar vi ge lagad mat på kvällen.
Jag skulle dock gärna ha fortsatt amma mycket under dagarna, men tyvärr mättar inte mjölken längre. Det blir mest mys nu och som mellis i kombination med gröten. Nattetid fungerar det fortfarande bra i alla fall, så nattamningen håller jag hårt i ett tag till. :D

Fast här på bukefalos verkar alla ge ersättning från början, sluta amma helt senast vid fyra månader, och senast vid sex månader äter bebisarna bara mat, kanske lite välling också. Och alla bebisar äter hela barnmatsburkar ett par veckor efter man börjat med smakisar. ;)

Haha, jag vet inte vad du läser men inte är det väl så för majoriteten heller?! :D
Men jag kan nog hålla med lite i det du säger (trots glimten i ögat), och det gäller inte bara här utan i stort. Bland mina mammavänner är jag en udda figur som fortfarande ammar som mellis och under nätterna. De flesta har gett flaska redan från början, alt. ammat till 3-4 månader och sen gett ersättning. Såg även i senaste Vi Föräldrar (tror jag det var) att amningen minskar allt mer.

Nej, det är klart jag överdrev lite, men nog är det många här som trappat ned amningen tidigt och börjat med mat tidigt?

Jag har börjat ganska tidigt med mat. Tycker det är skönt att vi kan äta samtidigt :)
Men samtidigt så äter hon ju lika mycket ersättning som de andra äter mat :/ Min bäbis borde vara större...

jo, men för egen del var det inte på grund av att jag inte ville amma längre, utan att barnet inte ville det. (och eftersom jag fick så mycket/många stockningar)... Det är ju inte alltid som man lägger ner amningen bara för att man inte vill amma.

Nej, det är många anledningar så klart - man hinner inte amma för hästens skull, man gillar inte att amma, bebisen gillar inte att amma, amningen funkar inte...

Jag konstaterar mest att de allra flesta här verkar börja med mat tidigt och sluta amma tidigt. Av olika anledningar.

Hehe, alla tycker vi olika om hur maten ska ges och serveras. Var mest nyfiken på vad man fick för info från BVC. :)

/lottch som aldrig fick igång amningen, pumpade i 3 månader tills 3 mjölkstockningsr på 2 veckor och gav upp samt med en glupsk unge som i stort sett ätit 1 hel burk barnmat sen hon var 6 mån. ;)

Fast jag upplever det bland alla, alltså inte bara på bukefalos, att folk inte ammar lika mycket. Det är bara 1 av de jag umgås med som verkligen bara ammat, övriga har antingen gett både och eller bara ersättning. Fast jag kanske bara umgås med undantagen?

De jag känner har ammat, så det kanske beror på umgänge?

Tycker snarare folk ammar mycket mer nu än förr, upplever också att amningshjälpen blivit bättre på bb t ex. När jag var liten var det nästan ingen som ammades till sex månader, nu känns det som de flesta gör det.

Jag har inga åsikter, det är ju olika vad som funkar bäst. Men jag upplever att här på forumet kan de flesta knappt vänta tills fyramånadersdagen innan man ger börjar ge mat,och inom loppet av några veckor därefter har man bytt ut mål.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 599
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar