Sv: Vårmammor 2010 del 9
Jag gör så här med maten:
Gör ett storkok med någon potatispuré. Kan vara sötpotatis, morot, palsternacka och lite av varje i den. Det fryser jag ner i stora muffinsformar.
Sen har jag hittills gjort och frusit ner i isbitsformar:
-ärtpuré (ärtor + nån potatis)
-fiskpuré (fisk + dill + vitpeppar +nån potatis)
-små köttbullar (kokta med lite kryddor)
Se utgår jag från potatispuréen och blandar lite, idag blev det potatis, ärtot och köttbullar, igår potatis och fisk osv. Men jag behöver fler idéer! Ska läsa den länken jag fick.
Plus en massa olika fruktpuréer. Också smidigt att frysa ner muffinsformar så det alltid finns.
Jag hittade ett jättesmidigt rivgärn sist jag var och handlade. Det var litet och hade som en uppsamlingslåda på andra sidan så då kan man riva frukten ren och ge direkt.
Gröt kokar jag egen varje kväll på havregryn och paltbröd. Sen alltid lite messmör och sen katrinplommon, aprikoser, päron eller äpple i. Då gör jag så det finns till typ tre portioner så är det bara att värma upp med lite bröstmjölk i.
Ture äter allt med mycket god aptit och vill tyvärr inte ha bröstet så mycke om dagarna längre. Hoppas det har med hans förkylning att göra, jag ammar gärna ett tag till.
Här är det full storm som vanligt. Har fått skotta loss mammas bil, 50 cm snö ca 20 m så jag är genomsvett. Pust. Tror inte sambon kommer in med sin jobbil på vår väg... IGEN! Jävla vinter...