Vårmammor 2010 del 9

Sv: Vårmammor 2010 del 9

vaknar man efter 8 så är ju hela dagen förstörd ;)

Hästarn är sura för att man är "sen" och allt blir ju förskjutet, frukost osv.. Men visst, ibland är det skönt att sova länge.

Jag säger som en del av er redan sagt, efter 19, när barnen lagt sig, så är ju "min fritid".. Så det blir ofta att jag är uppe till 23, 23:30 iaf.

Här finns det många recept. Har inte gjort något själv men det är lite mer än vad som finns i häftet från BVC och så.
Äts ju mest gröt här hemma och smakisar av allt annat så jag ids inte att laga en massa mat till henne som det är nu, jag har ingen inspiration och då är det bara måste och inte kul.

jag vill så gärna göra eget men S har ratat det hittills. Ska dock försöka igen nu när vi ska börja med två mål lagad mat, och har faktiskt önskat oss mosböckerna (första och andra). Hoppas på bra recept i den :)

Jo, vi gör egen. Fast vi har inte hunnit prova så väldigt mycket än.

Pumpa och sötpotatis är favoriterna bland grönsakerna så långt, de går lätt att mosa också. Päron- och äppelmos blir också väldigt gott, och lagom konsistens.

Kl

Apropå mat. Jag såg en annons om bakmaskin i dagens tidning och började googla på det. Vi har sagt flera gånger att vi ska börja baka bröd, men det är ingen som orkar/hinner göra det. De nya bakmaskinerna verkar ju faktiskt riktig bra och är inte så himla dyra heller. Någon som har provat, eller känner nån som har en?

Mina föräldrar har en och min jobbarkompis och alla är nöjda. Den bakar gott men mina föräldrar kan aldrig baka så att de får färskt när de vaknar, den bullrar för mycket.

Vi har en på landet och det är jättemysigt att vakna och ha nybakat gott bröd. Det är ju så enkelt att det är löjligt. Vår är några år, men den är tyst. Ingen i vårt hus vaknar iaf. :)

Enda nackdelen med hembakat bröd är att det tenderar att bli väldigt torrt och kompakt och det avskyr jag. Fast jag vet inte om det är brödets eller "bagarens" fel. Själv har jag aldrig bakat matbröd, så jag kan inte uttala mig. Däremot vet jag att bullar och lussekatter och sånt också kan bli väldigt torra när man följer receptet. De få gånger jag bakat har jag tagit mindre mjöl och då blir det bra. Borde vara samma sak med matbröd...

Mina föräldrar har en och min jobbarkompis och alla är nöjda. Den bakar gott men mina föräldrar kan aldrig baka så att de får färskt när de vaknar, den bullrar för mycket.
Bullrar den mer än en diskmaskin? Buller är det inte så många som klagat på, men däremot att den piper och det är ju helt onödigt om den är på timer. Jaja, vi får se var maken säger. Det är han som bestämmer om inköp för en tid framöver känns det som! :p

Vi har precis köpt en bakmaskin, har inte använt den mer än ett par gånger än så länge. Jag vaknar inte av att den brummar eller piper, däremot av lukten :crazy: Låg och funderade länge i halvvaket tillstånd vad det var som luktade :grin:

*kl*
På förldrargruppen var vi bara tre st idag, de andra vågade sig inte ut i snöovädret. In till stan vid 9 gick bra, men hem vid halv ett så hade det kommit en dm snö och vägen var inte plogad. På E4 var det stopp efter olycka och lilla grusvägen var igenblåst på vissa ställen. Var nästan omöjligt att se var vägen var så det var att köra på rutin....

Snart kommer H hem och då är det dags att ta ett snack med honom om läxor. Han har gömt läxor och suddat ut i skoldagboken för att jag inte ska se vad de har i läxa. Sen har han struntat i dem. detta uppdagades då jag pratade med en annan mamma i morse och hon började prata om att det var mkt läxa i skolan. Jag blev besviken på sonen, men varför har inte fröken ringt och berättat att han i flera ämnen inte gjort läxorna i veckovis?
Dessutom har han börjat svära som en borstbindare i skolan, detta hörde jag också av mamman som varit i skolan en dag och då hade han svurit åt henne, en fröken plus en kompis som han kivades med.
Han som aldrig svurit innan. Nu blir det indragen veckopeng tills läxorna sköts, kommer ringa så att jag vet säkert vad han har i läxa. Skittunge!

*kl*

Här har vi haft några tuffa nätter senaste tiden då M är förkyld och hostar, har dessutom varit väldigt trög i magen så inget kommit ut på några dagar, hon var väldigt besvärad av det igår så då gav vi Katrinplommon och imorse lämnade hon en hel hög till sambon :D
Kände dessutom nu för en stund sedan en vass liten tagg i underkäken :D Så hon verkar ta allt på en gång...
På dagtid är hon pigg och glad, men på natten har hon vaknat jätteledsen några gånger, men det har troligen varit magen och så snorig på det.

Jag har varit jättesugen på en bakmaskin i flera år.
Ska kolla på mellandagsrean sen om det finns nån.

Jag gör så här med maten:

Gör ett storkok med någon potatispuré. Kan vara sötpotatis, morot, palsternacka och lite av varje i den. Det fryser jag ner i stora muffinsformar.

Sen har jag hittills gjort och frusit ner i isbitsformar:

-ärtpuré (ärtor + nån potatis)
-fiskpuré (fisk + dill + vitpeppar +nån potatis)
-små köttbullar (kokta med lite kryddor)

Se utgår jag från potatispuréen och blandar lite, idag blev det potatis, ärtot och köttbullar, igår potatis och fisk osv. Men jag behöver fler idéer! Ska läsa den länken jag fick.

Plus en massa olika fruktpuréer. Också smidigt att frysa ner muffinsformar så det alltid finns.

Jag hittade ett jättesmidigt rivgärn sist jag var och handlade. Det var litet och hade som en uppsamlingslåda på andra sidan så då kan man riva frukten ren och ge direkt.

Gröt kokar jag egen varje kväll på havregryn och paltbröd. Sen alltid lite messmör och sen katrinplommon, aprikoser, päron eller äpple i. Då gör jag så det finns till typ tre portioner så är det bara att värma upp med lite bröstmjölk i.

Ture äter allt med mycket god aptit och vill tyvärr inte ha bröstet så mycke om dagarna längre. Hoppas det har med hans förkylning att göra, jag ammar gärna ett tag till.

Här är det full storm som vanligt. Har fått skotta loss mammas bil, 50 cm snö ca 20 m så jag är genomsvett. Pust. Tror inte sambon kommer in med sin jobbil på vår väg... IGEN! Jävla vinter...

Fisk med tomat? Fisk med paprika?

Kokt kycklingfärs alt kyckling kokt med lite rotsaker?

En enkel köttfärssås (köttfärs, tomatpuré, oregano)?

Lammkött kokt med rosmarin och vitlök?

Fisk kokt i kokosmjölk?

Mums- nu blev jag hungrig :)

Jag har faktiskt varit dålig på att laga mat i slutet.... Hon vill ju ändå hellre äta burkmaten ;)
Men kokt fisk med potatis, morot och persiljesmör var riktigt gott enligt E.

Jag försöker göra mat av det vi själva äter- alltså har jag inte lagat storkok. Men snart så är det dags- när det ska vara mat 2ggr per dag så är det ju bra att ha den ena från frysen.
Ang frukt så köpte jag hem lite burkar så jag har lite att variera med.
Dessutom blev det sjukt gott med blåbärspure i muffins ;)

Den som fått bäst i test har de bra pris på på Clas Ohlson just nu. Det är en Tefal Home Bread XXL för 999 kr. Snygg är den inte, men ca halva priset mot de som är snygga. Man får väl låta bli att a den framme! :laugh:

Förra hypen med bakmaskinerna så fick min pappa en på jobbet... Den var ju kul. Brödet blev som dagens rostebröd fast helt runt.
O ja det var ju gott när det var helt nytt men det gick ju inte att äta dagen efter.
Dessutom brann maskinen upp en dag. Tur vi inte låg o sov då....

Vi bakade bröd på jobbet varje dag innan och jag kan verkligen sakna vissa av bröden. Morotsbröd är ju sååå gott.
Någon som vet hur det blir om man förjäser brödet och tar det från kylen till ugnen på morgonen? Alltså- utan bakmaskin.
De gör ju så med vissa på bagerierna...

Alltså jag har ingen aning, jag har varit hos dem en gång när de har bakat med den och då har den mest brummat lite och sedan pep den när den ville att pappa skulle ha i fröna. Det är bara mina föräldrar som har sagt att de inte kan ha den på natten, tror jobbarkompisen har sin på på natten så de har färskt bröd på morgonen.
Det blir väl ganska bastanta bröd i bakmaskin tror jag?

Jag hatade engelska när jag var liten och hoppade gärna över glosläsning, tror inte det uppdagades alls förrän på utv.samtalen. Undrar precis som du varför inte lärare ringer hem när läxor missköts?
Hoppas det reder ut sig med sonen och han tar tag i läxorna.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 599
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar