Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Imorgon spelar ett band i Göteborg som jag gärna skulle vilja se för de kommer inte hit till Sverige så ofta. Jag fick en biljett av min syster nu när jag fyllde år. Sambon ska också gå. Så grejen är den att Iggy ska vara hos mina föräldrar på kvällen imorgon. Det är första gången vi lämnar bort honom. Och jag vet inte om jag klarar detta längre :cry: Får ont i magen och panikångest bara jag tänker på det. Så nu funderar jag på att strunta i det... Men då får jag dåligt samvete över min syster som jag fick biljetten av, hon ska också gå nämligen.

Jag tycker det känns som att jag "sviker" Iggy, om han blir jätteledsen så är inte mamma eller pappa där och kan trösta. Och skulle han bli så ledsen är vi som sagt 10 mil bort så vi är ju inte hemma på 10 min direkt. Hur hade ni gjort? Inte så kul att åka på konserten och så kommer man dit och vill bara hem igen, då kan det lika gärna kvitta...

Självklart åkt på konserten! Annars skulle jag nog tycka det var direkt elakt mot den som gett dig biljetten. Dessutom låter det som nyttig träning för dig, att kunna vara ifrån barnet några timmar utan dåligt samvete. Tänk såhär istället, att det är väl mycket bättre för Iggy ifall han kan känna sig trygg och bli tröstad av fler än bara mamma och pappa? Och det här är väl ett utmärkt tillfälle att låta honom få den tryggheten.

Min mamma är vår stående barnvakt, och det är en jättetygghet för mig att veta att om jag t ex måste till läkare, så är bebis trygg med min mamma istället. Barnets tillvaro och trygghet står inte och faller med mig, och det tror jag är jättebra.

När det gäller bråk så tror jag definitivt det faktum att ni får sova är en orsak till att ni inte bråkar. Vi har också en mycket snäll bebis som aldrig skriker om nätterna, men efter snart fem månader då jag aldrig sovit mer än tre timmar i sträck, och ytterst sällan åtta timmar sammlagt på en natt, så är det klart man får lite kortare stubin än vanligt. Dessutom märker jag hur lätt det är att jag som är hemma tar över hela hushållsarbetet, och det tror jag inte är så bra i längden.

Håller medhär..Sömnbristen är en stor orsak till att man ibland är lite retligare än vanligt faktiskt..Samma här med hushållsarbetet.

och jag som tar hela nätterna(pga ammning)städar, har häst, utbildar mig samtidigt och bebis hela dagarna, orkar inte med vårt "samliv" heller just nu, nån enstaka gång sådär kan det bli, men inte så sambon är nöjd:grin:..och det är nog det som det blir mest sura miner om, faktiskt..

*kl*
Nu måste ni hjälpa mig, mår jättedåligt över det här. Tror det är en av anledningarna till att jag sover så dåligt. Så här är det:

Imorgon spelar ett band i Göteborg som jag gärna skulle vilja se för de kommer inte hit till Sverige så ofta. Jag fick en biljett av min syster nu när jag fyllde år. Sambon ska också gå. Så grejen är den att Iggy ska vara hos mina föräldrar på kvällen imorgon. Det är första gången vi lämnar bort honom. Och jag vet inte om jag klarar detta längre :cry: Får ont i magen och panikångest bara jag tänker på det. Så nu funderar jag på att strunta i det... Men då får jag dåligt samvete över min syster som jag fick biljetten av, hon ska också gå nämligen.

Jag tycker det känns som att jag "sviker" Iggy, om han blir jätteledsen så är inte mamma eller pappa där och kan trösta. Och skulle han bli så ledsen är vi som sagt 10 mil bort så vi är ju inte hemma på 10 min direkt. Hur hade ni gjort? Inte så kul att åka på konserten och så kommer man dit och vill bara hem igen, då kan det lika gärna kvitta...

Vet precis hur du känner! Min svärmor sa häromdagen att nu får hon nog passa Nelly lite så jag kan gå och handla, lämna en halvtimme eller så, för jag är också så rädd för att lämna henne.(Nelly trivs hos dem och vi träffar dem ganska mkt) Hon ska vara hos min mamma för vi ska på bröllop, bara några km från mamma dock, den 20 nov. Men hon ska bara vara där under bröllopsmiddagen, sen hämtar jag henne igen;) Jag är så rädd att hon ska känna sig sviken, men det e ju ens egna känslor. Tror verkligen barnet mår bra av att få vara borta ibland, hos folk dom känner igen såklart! Så åk du, och ha kul!Men klarar du absolut inte det, så är du inte redo att lämna honom än, så är det ju. Och det är inget fel i något av fallen!

Låter som en intressant föräldraträff. Börjar misstänka att min BVC har någon slags bottenrekord i föräldraträffar, vi har haft summa två i min föräldragrupp, bägge har handlat om babymassage. Vill man prata om annat (typ kost, relationer etc) så får man betala extra för det vid ett särskilt tillfällle.
Det här var den bästa träffen hittills. De andra har väl varit lite sådär. Det har handlat om säkerhet och smakportioner innan, men det har inte gett så mycket mer än vad som finns att läsa sig till. Första tillfället handlade om anknytning och det var en barnpsykolog där och pratade. Tyvärr var det väldigt rörigt med ca 10 bebisar som gallskrek i kapp, så man hörde inte mycket av det hon sa.

När det gäller bråk så tror jag definitivt det faktum att ni får sova är en orsak till att ni inte bråkar. Vi har också en mycket snäll bebis som aldrig skriker om nätterna, men efter snart fem månader då jag aldrig sovit mer än tre timmar i sträck, och ytterst sällan åtta timmar sammlagt på en natt, så är det klart man får lite kortare stubin än vanligt. Dessutom märker jag hur lätt det är att jag som är hemma tar över hela hushållsarbetet, och det tror jag inte är så bra i längden.
Sant. I kombination med att vi är två lugna personer som inte gillar att bråka. Jag är inte speciellt konflikträdd av mig hemma utan säger gärna till när det är något, men bråk blir det aldrig eftersom vi alltid lyssnar på den andra och tar till oss det den säger.

Skönt att höra att ni håller med mig om efternamnet. Han vägrade ju gå med på bådas för då skulle det låta som Theo var ett skiljsmässobarn :crazy::confused: Ni får kalla honon barnslig i den här frågan ;)

usch ja, då är det inte så enkelt.. Det är ju lättare när man är på samma sida med sin sambo/make..

Emmah.S jag håller med de andra.. Din sambo är inte bara taskig utan väldigt ego.. Har du pratat med honom om detta? Vad säger han om allt, alltså vad är hans argument?

Usch, törs nästan inte skriva ut hans töntiga argument till att han skulle heta Theo men jag kan bjuda på den iaf. Min sambo heter Tommy. Hans pappa heter Ture, hans bror heter Tomas, och broderns söner heter Tobias och Tim...Mao alla har T Karlsson...tror att det till viss del och spelar in en del just för att alla förutom Tim (som inte har vart intresserad) är relativt framgångsrika (ffa Ture) inom motorsport. Därför anser väl då min sambo att Theo inte skulle bli igenkänd som Tures barnbarn om han skulle komma in i motorvärlden ifall han får mitt efternamn. Detta har inte sambon sagt rakt ut med jag förstår att det är någon sån tanke som ligger bakom alltsammans.

Jag är dock väldigt tydlig med samtliga inblandade att Theo inte ska tvingas in i motorsporten bara för att alla dom håller på, han ska få välja själv vad han vill göra. Vill han hellre spela tennis t ex får han göra det!

Viv
Jag mådde också pissdåligt när jag skulle lämna bort Theo för första gången. Kunde inte sova natten innan. Men det gick jättebra! Så åk på konserten. Hinner ni inte "provlämna" honom hos föräldrarna innan kanske?! Känner dock fortfarande lite ångest när jag måste lämna bort honom trots att jag gjort det några ggr nu.

Men då kan jag faktiskt förstå din sambo lite även om jag tycker han är barnslig. Då finns det lite "ärvd stolthet" i T Karlsson som han vill att hans son ska ärva. Även om han börjar dansa balett. Om du förstår hur jag menar!?

kl

Är lite arg på mig själv, missade samtal från nuklearmedicin igår om tid för njurfunktionstest. Hörde inte meddelande de hade lämnat förrän vid kl 19 i går kväll.
Har ringt imorse och lämnade meddelande, har ringt några gånger till och lämnade ett till meddelande nu för en halvtimme sedan ungefär. Hur desperat får man bli? Det är ju jätte viktigt att vi får en tid eftersom det är bara nästa vecka kvar sedan ska vi till akademiska :( Känner mig jätte stressad och arg på mig själv.

Fan också, blev precis uppring från nuklearmedicin och tror ni inte att hon jag försöker få tag på är ledig och kan inte ringa förrän på måndag och dessutom har de skrivit fel datum i remissen så de tror att vi ska till akademiska den 18!!! Jävla skit....

ursäkta mitt ovårdade språk

Usch, törs nästan inte skriva ut hans töntiga argument till att han skulle heta Theo men jag kan bjuda på den iaf. Min sambo heter Tommy. Hans pappa heter Ture, hans bror heter Tomas, och broderns söner heter Tobias och Tim...Mao alla har T Karlsson...tror att det till viss del och spelar in en del just för att alla förutom Tim (som inte har vart intresserad) är relativt framgångsrika (ffa Ture) inom motorsport. Därför anser väl då min sambo att Theo inte skulle bli igenkänd som Tures barnbarn om han skulle komma in i motorvärlden ifall han får mitt efternamn. Detta har inte sambon sagt rakt ut med jag förstår att det är någon sån tanke som ligger bakom alltsammans.

Det är ju rena hästlogiken. ;) Alltså att man vill att stammen ska synas på namnet.

Sant. I kombination med att vi är två lugna personer som inte gillar att bråka. Jag är inte speciellt konflikträdd av mig hemma utan säger gärna till när det är något, men bråk blir det aldrig eftersom vi alltid lyssnar på den andra och tar till oss det den säger.

Och vi är två hetsporrar. :D Otroligt skönt med en partner som är likadan, skulle få spelet om man aldrig fick bli arg här hemma. Det går f ö utmärkt att bråka, och ändå lyssna på den andra och ta till sig vad den säger. ;)

Ingen gillar väl att bråka, men skulle det hända är det tycker jag skönt att vara i en relation där inte världen går under eller den andre blir helt förstörd om det blir lite bråk nån gång.

och jag som tar hela nätterna(pga ammning)städar, har häst, utbildar mig samtidigt och bebis hela dagarna, orkar inte med vårt "samliv" heller just nu, nån enstaka gång sådär kan det bli, men inte så sambon är nöjd:grin:..och det är nog det som det blir mest sura miner om, faktiskt..

Det är väl inget att göra sura miner för, det är ju som att bli sur för att den andre inte är sugen på jordgubbar?:confused: Hur kan man bli sur över vad den andre är eller inte är sugen på?

Nu finns det ju dessutom en solklar (och övergående) anledning, vilket gör det hela ännu märkligare.

A har bestämt sig för att få en tand. Han somnade klockan 01 i måndags efter timmar av gny, i tisdags var jag tvungen att ila till apoteket klockan 22 för att få tag i alvedon (han illtjöt) men han hade somnat när jag kom hem som tur var. Igår sov han praktiskt taget inte alls, inte på dagen (vägrade sova utan att vara i mina armar och då sover han inte bra, det blev sammanlagt 40 min sömn under dagen), inte på natten -han somnade 05 i morse och gick upp klockan 8, småsov då och då till 11 (jag sov till 11 han trasslade omkring bredvid). Nu har han precis lagt sig för första luren idag, väntar bara på att han ska upptäcka att jag inte är där... (för första gången i sitt liv duger inte pappa, bläh hoppas det har gått över i kväll, nedrans tänder.)

+ ni andra, tack för pepp :bow: tror det är just det jag behöver.

Han har ju träffat de flera gånger innan och han brukar aldrig bli så där ledsen att han blir otröstlig. Det är jag själv som målar upp skräckscenarion helt enkelt. Tror det är kontrollbehovet i mig som gör att jag känner så, när jag lämnar honom har jag ju ingen koll längre. Det är ju bara ett par timmar, jag matar han precis innan vi åker och så pumpar jag ur. Så svälta lär han ju inte göra och jag och mina syskon lever ju... *pepp pepp* Men det är tusan så jobbigt ändå :crazy:

Låter jobbigt att ha ett sånt kontrollbehov. :( Är det första gången du lämnar honom?

ja med någon annan än sambon. Det är jobbigt, det gäller inte bara Iggy utan mycket annat i vardagen oxå. Ofta är det kontrollbehovet som är orsaken till gräl i vårt förhållande :(

Och vi är två hetsporrar. :D Otroligt skönt med en partner som är likadan, skulle få spelet om man aldrig fick bli arg här hemma. Det går f ö utmärkt att bråka, och ändå lyssna på den andra och ta till sig vad den säger. ;)
Haha! Och jag tycker precis tvärt om! :D Jag och min förra sambo var lika envisa båda två och tyckte ofta olika, så det var ständigt bråk. Iofs kunde vi inte lyssna på varandra, så det var ju därför det inte höll. Men jag avskyr att bråka. Jag och min man har varit tillsammans i snart 6 år och vi har inte bråkat en enda gång! Vi har inte haft något att bråka om! :idea: Kanske låter skittråkigt, men jag tycker att det är så himla skönt och fridfullt! :laugh:

Jag kan ju på sätt och vis föstå hur han tänker, men det är verkligen fånigt. Det är ju liksom erat barn och inte eran motorstjärna...

Men motorsport. Det låter både dyrt och farligt! Bättre att du skaffar en tävlingsponny åt honom istället. Både billigt och ofarligt! :angel: ;)

Jag kan ju på sätt och vis föstå hur han tänker, men det är verkligen fånigt. Det är ju liksom erat barn och inte eran motorstjärna...

Men motorsport. Det låter både dyrt och farligt! Bättre att du skaffar en tävlingsponny åt honom istället. Både billigt och ofarligt! :angel: ;)

Jo tack, sambon plockade en tall med rallybilen i 170km/h förrförra vintern, gick så där, men tack vare all säkerhetsutrustning så har jag honom kvar :D
Theo får väl på sin höjd ägna sig åt folkrace, om han nu vill hålla på med motorsport, inte så höga hastigheter och billigt :laugh:...eller en liten ponny kanske :angel:

*KL*

Idag hade E äta-samma-mat-som-mamma-och-pappa-premiär. Potatismos hade inte blivit ett dugg godare sedan han åt det sist, men de hemgjorda korvarna som han fick äta själv... De var smaskens de! :laugh:

Annars har vi mest varit i vårdsvängen på sistone känns det som. Vi har fått blodprovssvar som visade på att zinket verkar hålla sig på en bra nivå :banana: men järnet var lågt, lågt, lågt... Så nu äter han Niferex igen. Och nu i veckan var vi på lungundersökning, det tar några veckor innan alla resultat är klara men de preliminära siffrorna visade på att luftrören inte är helt som de ska, så vi får ha fortsatt bacillskräck.

Men på tal om Niferexet... När han får det efter att ha ätit sin älskade jordgubb/banan-puré
6CE22CA33C8549BFAE34.jpg
så blir han alldeles svart i munnen? :confused: Någon kemist här som kan förklara den kemiska reaktionen? :D

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix