Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

*halvt knapplån*

Nästan alla verkar ha valt namn i första hand för att det ska vara så ovanligt som möjligt, framförallt efternamnet. Varför är det viktigt att ha ett ovanligt namn?

Det finns ju en stor fördel med att ha ett vanligt namn, och det är att man blir väldigt anonym om man vill. Min man har ett supervanligt namn, och det är i princip omöjligt att ta reda på något om honom t ex genom att googla. Det finns hundratals med hans namn, så det är omöjligt att veta vilka uppgifter som gäller honom. Och det kan ju vara en fördel.

vi har inte valt ett ovanligt namn av just den anledningen som du beskriver. Vi vill inte att vårat barn skall utsättas för jobbiga situationer tack vare ett krångligt/ovanligt/konstigt namn.

Vår minsta (7,5 månader) heter Samuel i tilltalsnamn. Mellannamnet har han fått av min sambos morbror som förolyckades för ett par år sedan, sedan har han mitt efternamn (vanligt -sson namn).

Vår äldsta (3,5 år) heter Casper i tilltalsnamn. Mellannamnet har han fått efter min pappa som förolyckades när jag var 14 år, sedan har han mitt efternamn.

Både sambon och jag har vanliga -sson efternamn, och det var ingen tvekan om att de skulle ha mitt efternamn så länge inte sambon vill gifta sig.

Jag kan ju bara prata för mig själv :) Är barnskötare och jobbar inom barnomsorgen och ville därför ha ett namn på mitt barn som jag inte ascosierar (stavning?) för mycket till nåt av mina dagisbarn. Dessutom jobbar jag extra inom vården så många av dessa vackra namn som nu börjar bli moderna igen, ascosierar jag till flera tanter och farbröder. Löjligt kanske, men så har jag resonerat. Min sambo är dessutom våldsamt kräsen kring namn - det ska inte vara för vanligt och det ska inte sticka ut hur mycket som helst.
Milton blir ju vanligare och vanligare, men än så länge så ascosierar jag namnet bara till min son (och kändishästen ;) ).
Jag har alltid varit stolt över mitt efternamn och glad över att inte heta ett vanligt -sson-namn, jag hoppas Milton kommer känna detsamma :)

Men kan det inte vara så att de ovanligare namnen i många fall är finare än de vanliga? Skulle jag välja mellan typ Karlsson och Winterberg så skulle jag välja det senare pga att det är finare och inte för att det är ovanligare.

Jag var unik i Sverige med mitt förra namn och det är jag nu också med mitt nya efternamn. I Sverige finns det enl SCB 30 personer med mitt gamla efternamn och nu 8 personer (med mig och Vilgot) med mitt nya namn. Två ovanliga namn, men vi valde det andra eftersom det är finare och mer svenskklingande (även om det faktiskt inte är det) än det andra, inte för att det var ovanligare. En annan aspekt i det hela är att jag alltid behövt bokstavera mitt gamla efternamn och jag har varit så himla trött på det och ändå blev det ofta felstavat. Det vill jag undvika även om folk gärna petar in ett "h" för mycket i det nya. Det är ändå lättare att säga "utan h" än att bokstavera. Därför skulle jag heller aldrig välja en udda stavning på ett vanligt förnamn till mitt barn.

*kl*

Apropå absolut ingenting :laugh:

Satt för skojs skull och tittade lite på Blocket om vad foder och stallplats kostar i storstäderna, främst Stockholm. Hutlösa priser! Hur många tusen som helst! Fast då va det fullsevice.
Jag betalar 300:- i månaden.
Inget lyxstall, men det är stort och luftigt. Har en jättebox till min häst. Relativt stora hagar och ridbana. Utsläpp/insläpp varje dag (ja, nästan, jag tar ut söndagar men det gör jag frivilligt bara för att jag tycker den heltidsarbetande 3 barnsmamman som gör det annars gott kan få en sovmorgon i veckan) alla fodringar. Vi får sköta täcken och mockning själva samt inköp av foder och strö.
Och hjälper vi inackorderingar stallägaren lite i form av barnpassning nån kväll eller dyligt så brukar vi få avdrag på stallhyran. Jag ställde upp rätt mycket på det innan jag själv blev mamma, så många månader stod jag gratis :laugh:

Hmm, undra vad jag vill med inlägget. Kanske av lite nyfikenhet av vad ni betalar i månaden, ni som är inhyrda då vill säga :)

Hon följer normen, ifall man korrigerar med 6 veckor! Så hon är 26 veckor okorrigerat och 20 veckor korr. Viket innebär att hon är som en 20 veckors, annars är det lite orättvist. Men det är bara första året man brukar korrigera.

Jag står väldigt billigt med tanke på att jag bor i stockholm. Men det är kompispris på mina två. Hjälper till en hel del. Men å andra sidan får jag hjälp med mina när det behövs!

S har gått över till 62 och i en del har hon 68, men de är stora på henne! Hon har verkligen vuxit på längde sista veckorna. Nu var hon 60 cm lång och vägen 5.5 kg!!! Snacka om att ha tagit igen sig på 6 månader, från 1625g och 38 cm lång till 5.5 kg och 60 cm :)

Räknade ut att hon måste ha fördubblat sin vikt 3.4 ggr!

Vi hade kunder och tittade på en häst i veckan. De hade fem hästar sedan innan och betalade 20000 i månaden... PER HÄST!!! Då ingick iofs tränare som var med när de red och som själv red hästarna ibland. Men det blir ju 100`per månad :eek:
De är dock inte stationerade i sverige.

*kl*
Här använder vi storlek 74 och 80. Mest 80, fick köpa ny overall idag den förra fleece overallen i 74 gick knappt att knåppa så idag köpte jag en tunn sak från fix. Tjocka har jag som passar men det är lite för varmt för dem ännu.

A är gnällig och börjar bli snorig.

Vad har ni andra för bilstolar, var och tittade på en britax multi-tech idag, Någon som har en sån? i vxö kostade den 3500 §

*kl*
Här använder vi storlek 74 och 80. Mest 80, fick köpa ny overall idag den förra fleece overallen i 74 gick knappt att knåppa så idag köpte jag en tunn sak från fix. Tjocka har jag som passar men det är lite för varmt för dem ännu.

A är gnällig och börjar bli snorig.

Vad har ni andra för bilstolar, var och tittade på en britax multi-tech idag, Någon som har en sån? i vxö kostade den 3500 men i malmö 2800, lite skillnad!

Kollade sen på lite tyska sidor för att jämföra pris men de verkar inte använda bakåtvända stolar där? Alla visades framåtvända på britax hemsida och de hade dessutom inte samma modeller. Var det inte någon som bott i tyskland?
Sambon är ju tysk men har inte så mkt koll på barnsaker sen innan....

Jag betalar 500 kr per box (har två hästar ju..) och tycker det är billigt. Uppvärmd 8dock mycket liten) sadelkammare och 5 min till vår fin-fina anläggning. Dock skitdåliga vinterhagar, men jättefina sommarhagar..

Har fått dop-korten nu, blev jättefina!! Ska skicka ut dem imorgon, har nu skrivit adressen på alla kuvert. Skönt att ha det gjort!
På tal om att få saker gjorda, hrm..... Har idag bokat tid för faderskapsgrejet så vi ska dit nästnästa tisdag :o skäms som en hund och borde verkligen ha gjort detta för längesedan....!

20 papp :eek:
Det får inte ens stallägarn in på alla hästar sammanlagt på ett år.
Vi är fyra inhyrda. På sommarn betalar vi halva priset bara.

*kl*

Nu ligger min skrutt i sängen och sover. Detta blir 3:e natten i eget rum. Å jag är så glad! Vi sover så mycket bättre allihopa. Innan vi flyttade ut honom så vaknade han ju så fort vi gick och lade oss, när vi släkte lampan, så fort man vred på sig, eller gick på toa etc. Och jag vaknade ju varje gång han gnydde minsta lilla. Så vi kom in i en trist negativ spiral.

Hur sover ni andra? Har ni bebis kvar i sovrummet precis brevid sängen? Jag kan tänka mig att ni som ammar har det iaf, lite jobbigt annars kanske?

Vi bor ju som sagt fortfarande i vår 2:a så Milton delar rum med oss. Det gör oss inget då vi nog hade kört på det ett bra tag till, även om vi hade haft ett rum till då det fungerar utmärkt. Fram till i söndags har han sovit i sin spjälsäng strax intill min sänghalva. Men i söndags gjordes en liten ommöblering i vårt sovrum så Milton sover i sin spjälsäng vid vår fotända istället.
Vet inte om det är en slump, men inatt sov han faktiskt hela natten :bump: jag och sambon var uppe vars en gång och gav honom nappen och han sov till 7,30 !

Jag har en säng inne i hans rum. Har en natt sovit i dubbelsängen utan honom.
Då sov han hela natten utan att vakna. Men inte jag :D
Så jag blir nog därinne ett tag till.

Då var det som jag trodde om motoriken, fast min dotter som föddes på BF enligt sista mens följer ju inte heller normen för hennes ålder så jag tar det med en nypa salt ;) Härlig viktuppgång på lill-tjejen!

Mikan: Vi använder fortfarande babyskyddet och vi bär dessutom henne i den ibland :D Igår på Maxi satt hon i sitt babyskydd i kundvagen! Jag orkar verkligen inte köpa en riktig bilstol, hon sitter bra i babyskyddet och kan växa bra mycket till i det (har god marginal i både längd och vikt).

doris: Dotra sover i vårt rum och vi har tänkt att hon ska få sova i vårt rum tills hon är närmre året och det är för att vi ska renovera hennes blivande rum.

Mabuse: Jag hade som mål att mitt barn inte skulle ha ett namn som kunde missuppfattas, jag har genom min uppväxt fått hetat ett annat namn bara för att folk inte ids läsa vad som verkligen står. Tyvärr så verkar det så att Isabella får heta Isabell ibland men det som sårar då är att det är släktingar som säger fel :( Inom sjukvården har hetat det hon heter :)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka