Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

*kl*

På tal om namn. Han heter ju som sagt Oscar Sigge Olof.
Men han är feldöpt, när prästen hävde på vattnet döptes han till Oscar Sigge Ole :D Men jag kunde inte med att avbryta ceremonin :D

Jo, M har ju gått från 2,6kg till 5,8kg och 47,5cm till 63cm på 5månader.
Hon var ju inte jätteliten trots sina 6veckor tidig :D och har iaf haft en relativt långsam viktökning men stadig ;)

Vi har en multi-tech, är jättenöjda med den. Vi gav 3000 för vår, de sålde även ut några i en speciell färg för 2500. Har sett att de gör det i vissa e-butiker också. Men då är ju kruxet att man inte får den monterad. Fast iofs tror jag man kan betala en slant på närmsta babyaffär så gör de det åt en. Det kan man här iaf, kostar typ 75kr eller nåt.

Doris:
Vi kör samsovning och kommer nog göra med det ett tag till. Båda sover mycket bättre så och så ammar jag ju fortfarande 2-4ggr/natt.

Mabuse:
Min sambo har alltid velat döpa sin son till Iggy, om han nu skulle få en son. Jag tyckte också om det namnet även om jag kanske hade andra namn som förstahandsval. Sen var det en liten Iggy när han kom ut helt enkelt :) ang efternamn så gillar jag mitt och skulle inte vilja ha ett sson-namn helt enkelt. Och med sambons efternamn hade det blivit lite "Tiffany Persson" över det, mitt passade helt enkelt bättre ihop.

Åååhh, så duktig!!!:D Stor han ser ut, riktigt rörlig..Nelly sitter själv korta stunder, men inget krypande här inte, men gåstolen är överball:D
*kl*
Åh, vad ni skriver!:D Har inte suttit så mkt här nu, fullt upp med bebis som varit håård i magen:(
och masserat hästar, ta hand om min egna häst och hund(o sambo)

är gaanska trött nu kan jag säjja..Tuff vecka;)

Haha, jag är nästn tvärt om. Har funderat på att "montera om" bilstolen eftersom jag inte litar på någon annan när det gäller såna saker. :o

Kl
Vi var på föräldragrupp igår och då var temat parrelationer. Alla fick berätta hur förväntningarna var på varandra innan barnet kom och hur blev efteråt. Vi kände oss som värsta praktfamiljen som fortfarande har det hur bra som helst, dvs aldrig bråkar, hjälps åt med allt, är alltid överens och att mina förväntningar på pappan har överträffats osv. Det i kombination med mycket snäll bebis som aldrig gett oss nån sömnbrist. Verkar inte vara helt vanligt. Är så oändligt tacksam över detta!! :idea: :bow:

Jag har ont i halsen!! :confused: Har sällan ont i halsen ens när jag är förkyld, så jag har ingen aning om vad detta betyder... Blir nog ingen jogging ikväll iaf.

Jag är inte heller orolig över att montera barnstolen själv. Kommer ju säkert att behöva flytta den ibland ändå om man åker annan bil.

*kl*
Är sur och irriterad, Alex blev snorig igår och har sovit skitdåligt. Tror att jag stoppat i nappen 35 ggr inatt, men han spottar ut den ganska snabbt då han inte får luft. Gav näsdroppar igår vilket innebar halvt slagsmål i sängen, sen likadant när jag skulle försöka suga rent :grin: Resten av tiden har han sparkat på mig och dragit mig i håret och snurrat runt

Är alltså irriterad på sambon som har sovit hela tiden och dessutom snarkat :mad:
Nu gick jag ner och släppte ut hästarna och funderar starkt på att lägga mig i H:s sängs. Är dock för uppretat för att kunna somna

Det är så kul att se hur fort de faktiskt tar sig!!! Första månaderna sov hon på tvären i sin säng.

Så skönt, slapp släppa ut hastarna i morse. Då måste jag stiga upp vid 5 för att hinna allt innan S vaknar och F ska till jobbet. Nu sov jag som en stock mellan 23.45- 8.00.Även S sov :)

Vi pratade oxå relationer i tisdags. Kändes som om vi är perfekta familjen. inget bråk och ett barn som sover sött (nästan hela tiden!)

Vi fick även med med ett "besiktningsprotokoll" med tio påståendes som man skulle gradera. Jag och mannen gjorde detta och vi tyckte ganska lika!!! Han hade på t ex "vi har lätt att prata med och först varandra" satt "vissa problem" med komentaren, du är kvinna jag är man, man förstår aldrig kvinna :)

Han tyckte även arbetsfördelningen var ojämn. Då trodde jag det berodde på att han får renovera. Men nejdå, det var hästakviviteterna han tyckte var jobbiga!!!

Så resultaten var att vårat förhållande var klart godkänt!

Jag fick stolen monterad. Och där får den sitta tills den dag han inte använder den mer. Vågar inte flytta den, verkade vara så avancerat :D

Här hemma bråkas det en hel del. Eller ja, jag bråkar och kan skrika och kasta precis vad som helst på sambon. Han bara står som en dum ko och tar emot.
Han blir aldrig arg så det har blivit lite av en sport för mig att få han att bli lite sur iaf.
Anledningen till det hela är att jag gör precis allt hemma inklusive skötsel av bebisen. Han får det att låta som att han är barnvakt när han tar honom när jag åker till stallet :grin:
Förvisso så jobbar han borta 4-14 och sen hemma på gården resten av dagen till 19. Så jag förstår honom, men han kan bli lite mer ödmjuk och uppskattande åt det jag gör :devil:

Har oxå sovit dåligt i natt, har inte kunnat somna förrän 1-2 denna veckan. Och på det har Iggy vaknat kl 5 när sambon kliver upp. I vanliga fall brukar han inte störas av sambon och vi brukar alltid kunna somna om efter blöjbyte och ngn timmes lek. Men denna veckan har det vart stört omöjligt att söva honom. Han kvittrar, sjunger, skriker och tjoar inne i sängen och är inte alls trött. Men mamman är :grin:

*kl*
Nu måste ni hjälpa mig, mår jättedåligt över det här. Tror det är en av anledningarna till att jag sover så dåligt. Så här är det:

Imorgon spelar ett band i Göteborg som jag gärna skulle vilja se för de kommer inte hit till Sverige så ofta. Jag fick en biljett av min syster nu när jag fyllde år. Sambon ska också gå. Så grejen är den att Iggy ska vara hos mina föräldrar på kvällen imorgon. Det är första gången vi lämnar bort honom. Och jag vet inte om jag klarar detta längre :cry: Får ont i magen och panikångest bara jag tänker på det. Så nu funderar jag på att strunta i det... Men då får jag dåligt samvete över min syster som jag fick biljetten av, hon ska också gå nämligen.

Jag tycker det känns som att jag "sviker" Iggy, om han blir jätteledsen så är inte mamma eller pappa där och kan trösta. Och skulle han bli så ledsen är vi som sagt 10 mil bort så vi är ju inte hemma på 10 min direkt. Hur hade ni gjort? Inte så kul att åka på konserten och så kommer man dit och vill bara hem igen, då kan det lika gärna kvitta...

Jag tycker det känns som att jag "sviker" Iggy, om han blir jätteledsen så är inte mamma eller pappa där och kan trösta. Och skulle han bli så ledsen är vi som sagt 10 mil bort så vi är ju inte hemma på 10 min direkt. Hur hade ni gjort? Inte så kul att åka på konserten och så kommer man dit och vill bara hem igen, då kan det lika gärna kvitta...

Är han svår att trösta?
Jag förstår faktiskt hur du känner, fick ju erbjudande att åka med mitt jobb till Sthlm 19-20 november men valde att inte följa med. Nu kvittar det iofs eftersom Isabella kommer vara nyopererad då men hade inte känslan av att jag svek henne utan jag ville helt enkelt inte lämna henne över ett dygn.
För en kväll hade jag kunnat lämna mitt barn hos barnvakt för att göra något jag verkligen vill men jag vet att Bellan inte är svår att trösta och är glad bra hon får vara med någon. Du måste ju följa ditt hjärta hur du vill göra.

Tror Iggy kommer ha det jättekul med sin mormor och morfar!
Du lämnar ju inte honom hos nåt som inte tagit hand om barn innan direkt.

Men jag är lite likadan, inte mot mina föräldrar, de skulle jag mer än gärna lämna Oscar hos. Men sambons mamma vill jag inte lämna honom hos mer än att hon kommer in till oss och tar honom medan jag tar hand om kossorna på morgonen.

Knapplånar mig själv

När Bellan låg i magen så hade min man en önskan om att hon skulle lyssna på klassiskmusik när hon var född. Igår var vi till stan och hittade en box som heter "Stor musik för små öron" och det är klassiskmusik, en skiva för lek, bus och kreativitet, en för vila och sova och en tredje skiva med bara Mozart.
Jag tror inte riktigt på att barn blir "smartare" av klassiskmusik (själv lyssnar jag på Queen) men är det viktigt för min man så får jag väl stå ut med att lyssna på det på dagarna ;)
Köpte även en skiva med 99 stycken barnvisor för variationens skull :D

Haha! Så där var min man också! Han spelade klassisk musik för Vilgot ibland redan innan han var född och några gånger efter att han var född. Sen glömde han nog bort det. ;)

M har spelat klassiskt en gång och det var när hon var nyfödd men jag krävde att han skulle stänga av det :o
Jag tror inte direkt att det är någon fara att Isabella skulle bli ointelligent om hon inte får sin dos av klassiskmusik.

Denna spelar jag mycket hemma. Älskar den!
Men även den här och denna spelas en del.

Är väldigt blandad i min musiksmak, men klassiskt och opera är en rätt stor del av den :o

Jag kan tycka att klassiskt är väldigt fint men jag sätter mig inte rätt upp och ner och lyssnar på det så som min man vill och kan.

JAg känner igen mig där... Tycker det känns konstigt att lämna henne till sambon ibland... MEN Vilken gång du än gör det så kommer det att kännas så. Därför kan du likaväl hitta på något kul första gången tycker jag.
Unna dig det. BArnvakten klarar av att passa ditt barn. !

Hur mkt träffar han mormor i vanliga fall? Alex träffar sin nästan dagligen och jag har inga problem att lämna honom där. Jag skulle åka iväg och ha trevligt, någon gång måste ju som sagt var vara den första.
Sen är alex mitt andra barn, det kan ju också spela in hur jag känner ;)

Haha, jag är nästn tvärt om. Har funderat på att "montera om" bilstolen eftersom jag inte litar på någon annan när det gäller såna saker. :o

Kl
Vi var på föräldragrupp igår och då var temat parrelationer. Alla fick berätta hur förväntningarna var på varandra innan barnet kom och hur blev efteråt. Vi kände oss som värsta praktfamiljen som fortfarande har det hur bra som helst, dvs aldrig bråkar, hjälps åt med allt, är alltid överens och att mina förväntningar på pappan har överträffats osv. Det i kombination med mycket snäll bebis som aldrig gett oss nån sömnbrist. Verkar inte vara helt vanligt. Är så oändligt tacksam över detta!! :idea: :bow:

Låter som en intressant föräldraträff. Börjar misstänka att min BVC har någon slags bottenrekord i föräldraträffar, vi har haft summa två i min föräldragrupp, bägge har handlat om babymassage. Vill man prata om annat (typ kost, relationer etc) så får man betala extra för det vid ett särskilt tillfällle.

När det gäller bråk så tror jag definitivt det faktum att ni får sova är en orsak till att ni inte bråkar. Vi har också en mycket snäll bebis som aldrig skriker om nätterna, men efter snart fem månader då jag aldrig sovit mer än tre timmar i sträck, och ytterst sällan åtta timmar sammlagt på en natt, så är det klart man får lite kortare stubin än vanligt. Dessutom märker jag hur lätt det är att jag som är hemma tar över hela hushållsarbetet, och det tror jag inte är så bra i längden.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård