Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Tycker också att du ska åka!
Jag har också ganska starkt kontrollbehov, tyvärr. Men bestämde mig tidigt för att lägga av med sådant trams. Tänk om, hemska tanke, att det skulle hända mig och min sambo något och Milton bara är van vid oss, hur skulle det då gå?!
dessutom jobbar min sambo butiks-tider vilket gör att om jag ska vänta på honom innan jag kan bege mig till mina hästar, så är jag ju inte där förrän kl 19 och hemma runt 22 - nej tack. dMin svärmor är hemma jättemycket (jobbar natt) så därför lämnar jag Milton åt henne ibland på dagarna. Min mamma är ledig en dag i veckan så ibland är min Milton där.
Kan inte säga att jag direkt uppskattar att lämna bort honom, men ser det som en nödvändighet ;)

Kl
Idag blir mitt Sötsnöre 5 månader - stanna tiden NU!!

Förresten, är det någon som tittar på Bröstcancergalan? Fy fasen alltså vad jag gråter....

Har nog bestämt mig för att åka, peppar mig själv för det iaf ;)

Grattis Milton :banana: och Iggy blir 6 månader idag. Måste säga att det blir roligare för varje dag, han är så mycket mer "med" nu. Mycket roligare än när de är små "klumpar" :laugh:

*kl*

Vi har fått plats till Iggy på babysim här i stan :bump: det är supersvårt att få en plats. De släpper 20 platser per termin en viss dag och klockslag, då gäller det att kasta sig på telefonen. Men i gengäld är man automatiskt anmäld till alla sex delkurser á 8ggr. Så om vi väljer att fortsätta efter denna första kursen kommer Iggy vara ca 2 år när vi är klara :)

Är det bara just efter den purén han blir svart i munnen? Det är väl järn som fäller ut. Åt du inte niferex när du var gravid och konstaterade att det såg ut som att man sket grillkol?! :o ;)

Vad kostar babysimmet hos er? Vi anmälde V till Linnéas simskola utan att ens fundera på kostnaden. Tror det var typ 1400 kr för 7 ggr. Sen såg vi att kommunala badhuset hade kurser för 700 kr. Fast jag kan ju tänka mig att det är kö på dom. Jaja, nu är det som det är, huvudsaken att pojken får bada! :banana:

Första delkursen kostar 950, då är det medlemskap i simklubben (för det är de som anordnar det här) och ngn babysimbok, de nästföljande kurserna kostar 800kr.

När ska ni börja? Gillar V att bada? Iggy har börjat avsky att bada, världens liv när det är bad på gång. Innan älskade han det, blir intressant att se hur det går :grin:

*kl*

Behöver lite tips här.
Lillen har fått blöjeksem :cry:. Misstänker att det är för att
han inte blir luftad lika mycket nu som innan. Innan låg han ju där man la honom och då kunde jag ha en handduk under honom.
Men nu är han inte still en sekund, är väl inte särskilt orolig för att han ska kissa och bajsa på golvet, det går ju alltid torka upp. Men inte så trevligt för honom att vara näck på golvet.
Luftar det lika bra om han har bodyn på sig tro?
Och nån som vet nån bra salva mot prickig och röd rumpa?

Vad har du för salva nu och vilka har du prövat? Selma hade ju blöjexem från hell när hon var liten så jag är jättenojjig med det nu. För oss fungerade det med att byta blöjor från pampers till libero och en mirakelsalva från England. Den salva jag har hittat här i Sverige som liknar den mest är inotyol, finns på Apoteket, en röd/gul/vit förpackning. För oss hjälpte det inte att lufta, utan det var salvor som gällde. Jag luftar ingenting nu, förutom när jag byter blöja eller när hon badar, ser till att hon är helt torr på rumpan innan jag smörjer in allez med bepanthen och sen på med blöja.

Vi har inte haft ett enda utslag sen dess, utom småprickar när det var som varmast i somras som försvann på en natt med mirakelsalvan. :love: får du inte bukt med utslagen så kan jag skicka en sån till dig, har ett lager hemma då min pappa köper ett lager varje gång han är i London på jobb. :)

Vi använder weledas zinksalva och så har vi bepanthen hemma.
Bepanthenen har jag iofs inte gett nån chans riktigt än. Ska smörja på det nästa blöjbyte.
Han blev röd när vi prövade pampers när han va mindre och har sen dess haft libero.
Men liberon har läckt nu några nätter så jag funderar på om de har nån nattblöja? Eller är det bara pampers som har såna?

När jag torkar vid blöjbyte har jag babyolja och vatten, kanske blir lite "för" bra och blir lite väl återfuktat.

Tycker du gör rätt i att åka =)

Grattis till stora killen Iggy också idag!! jag håller med dig, tycker ärligt talat att första två månaderna var sådär faktiskt, de gör ju inte så mycket och är ganska svåra att förstå, de små bebisarna :D

Oj, vad dyrt ert babysim var! Hos oss kostar det 600 kr för 10 gånger, det tycker jag är lite lagom. Hade gladeligen betalat mer för jag tycker det är jätteroligt och likaså gör Milton, men det får ju ändå vara lite rimligt.

Jag älskar inotyol-salva och använder det massor! Använder den dagligen på Milton då han också lätt blir röd. Använde den på mig själv efter förlossningen och tyckte det var heaven :D

Jobbar ju extra inom vården och där används den också en hel del. Hoppas det löser sig med hans eksem.

Byta oftare, så att han aldrig ligger med blöt böja? Och skölja under rinnande vatten, inte gnida med servetter eller liknande? Vi använder bara vatten när vi byter, sköljer under kranen och sen torkar helt torrt innan nya blöjan kommer på, och har peppar peppar sluppit eksem eller hudirritation hittills.

Blir nog en liten tripp till apoteket i morgon.

*kl*
Vad torkar ni rent med vid blöjbyte?

Här kostar babysim 500:- för 8 ggr a 30 minuter.
Fast jag tänker inte gå, är badkruka och tänker INTE visa mig i baddräkt:D

Vi hade också weledas zinksalva när Selma fick utslagen, sen bytte vi till en amerikansk version som hette desitin (tror jag) som inte hjälpte, sen prövade vi att bara ha vaselin på och lufta hela tiden, sen bepanthen, men inga av de hjälpte. Sen fick jag lära mig att bepanthen inte är helande, utan bara skyddar och motverkar, men det kan ju bara vara båg. Om jag hade varit du hade jag prövat inotyol och se om det hjälper.

Vi använder liberos våtservetter och sen baddar jag rent med en Ikeafrotté tvättlapp. Våtsefvetterna var det enda Selma inte skrek hjärtskärande av vi byten, därför kör vi fortfarande på dem istället för vanligt vatten och tvål.

Hur mycket väger din snoddas nu? Vi hade samma problem med läckande libero 4or för Selma när hon vägde runt 8,5 kg, men jag tyckte att libero 5orna var för stora. Prövade då pampers 4+ och det har faktiskt fungerat, inga utslag och de håller tätt. Nu passar dock libero 5, så nu ska vi bara göra slut på de vi har kvar hemma.

Sköljer du även om det bara är en kissblöja?
Tycker att mjukt papper med ljummet vatten och lite olja på inte bör vara så påfrestande. Då är nog handduken som jag torkar torrt med mer strävt mot huden.

Hur gör ni om ni är i bilen och måste byta? Har ni med er vatten då också och tvättar rent med? :)

Jag fick lära mig att man aldrig ska "torka", alltså gnida, utan bara badda (stavas det så? Har en perspektionsstörning så jag har svårt att skilja på p och b och höger och vänster :p) torrt, så att man inte irriterar i onödan.

Gör precis som du när jag är hemma :)
Torkar med skumtvättlappar annars...
Men det är nog inte lättare när de börjar krypa iväg. Kan tänka mig att det blir en lite vessla som bara försvinner.
Kan man passa på när han äter? Fast då kissar de ju iofs alltid.

E har varit röd i ljumskvecket 3 ggr och då inotyol tagit bort det till näta byte :)
Jag har inte tvättat under kranen då :(

4+ har jag nog aldrig sett i affären, får nog kolla lite bättre:laugh:
Sist vägde han 8880g och det va några veckor sen. Så bortåt 9,5 kg väger han nog. Han är rätt spinkig och det är först nu på sistone som vi inte behöver lägga blöj"spännerna omolott. Fast det ska jag iofs inte haka upp mig på då det är nere vid benen det läcker.
Ska undersöka affärens utbud lite närmre i morgon :laugh:

Är det bara just efter den purén han blir svart i munnen? Det är väl järn som fäller ut. Åt du inte niferex när du var gravid och konstaterade att det såg ut som att man sket grillkol?! :o ;)

Ja, av det han ätit i kombination med Niferexet är det bara den som gett honom svart mun, en riktigt litet vardagsmysterium :p.

(Har inga specifika grillkolsminnen sedan jag var gravid :D, hann ju inte äta Niferex så himla länge, men kan konstatera att E presterat nya färger sedan vi började med Niferexet igen :p)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix