Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

kl

Lång dag hittills. Var uppe vid 5 i morse och fixade stallet. Därefter vaknade naturligtvis S så jag fick inte somna om. Städade huset till kl 9 och kom på att halv 10 stänger drop in för blodtryckskontroll som jag inte varit på på länge. Har 20 min körväg och lyckas fixa iordning S på en halv minut, bara klä på byxor och strumpor.
Självklart kör jag HELT lagligt hela vägen in eftersom jag var kort med tid. Kommer fram och då är det en cooplastbil som naturligtvis står får hela parkeringen så man får vackert stå och vänta medans han försöker backa med släp. Självklar misslyckas han och fixar och trixar. Lyckas smita emellan och parkerar. Prick halv 10 står jag vid receptionen och säger att jag skulle vilja ta ett blodtryck (haha det var nog högt dessutom...) Men då tittar hon på klockan och bara surt - Du får komma tillbaka på måndag.

Precis samtidigt ställer sig en gubbe brevid mig och undrar när han ska få ta sitt blodtryck, han hade fått vänta en timme redan. Jag muttrar till S att jaha, då har jag kört två mil i onödan.
Jag vet att de har frågar sjuksköterskorna ifall de hinner med ett blodtryck till (alltså andra som kommit dit) eftersom jag brukar komma dit strax efter 9 och brukar få vänta ett bra tag.

Så jag gick runt och kollade lite med de andra husläkarmotagningarna och funderar på att byta. Eller är jag bara gnällig och trött???

Funderar på att byta till ett ställe som bara har tidsbokningar, den jag pratade med var väldigt trevlig och sa att blodtryck det kunde de fixa i princip på stående fot ifall man kontaktade dem. Fast det var vanliga vårdcentralen och de kanske har bättre resurser?
Skulle vara bättre att ha tid bokad, speciellt om man kan boka till senare på dagen. Vi sover oftast till 9-10 på dagarna.

Tjohej! hon har i dag lärt sig hur man vänder sig medvetet från mage till rygg. Så nu vänder hon sig hela tiden till rygg när jag försöker lägga henne på mage.

Det räckte ofta med en 10 min biltur för att han skulle bajsa ner sig. Vi har en kombi, så det är bara att öppna bakluckan och lägga ut ett underlägg. Det går att sanera bebis utan vatten. Man tar bort det värsta med toapapper och därefter torkar man med våtservetter. Vi har hundbajspåsar med där vi lägger blöja och papper. Sen skadar det förstås inte med ett bad när man kommer hem.

Det här hände i somras och då var det inga problem. Det var lite värre när vi var på lite längre resa för någon månad sen och det regnade. Då blev det byte i baksätet och det är kanske inte optimalt med tanke på ev olyckor.

På en tio minuters biltur hade jag bytt när vi kom fram istället för att tvärnita och byta, så att säga. Men annars är en anledning till varför vi inte åker längre sträckor just blöjbytena.

*kl*

Om man har lammskinn/fårskinn i vagnen har man kudde i vagnen också då? Och om man har kudde, har man den över eller under skinnet då?

Samma här, M har någon månad nu kunnat vända från mage till rygg vilket resulterar i att det bara blir några sekunder på mage innan hon vänder, mage e ju tråkigt ju :D
Men hon kan inte vända tvärtom... finns ju ingen anledning eftersom mage e tråkigt ;)

Vi spenderade lite för mycket pengar på världens bästa skötväska från Bababing. Den har ett väldigt stort underlägg som är mjukt (och sitter i eget fack fast med kardborreband), fack för läbbiga blöjor (fack för termos, napp, barnmatsburkar, blöjor (såklart) böcker och småviktigheter (som lappen där BVC fyller i hans vikt osv) och såklart ett fack för diverse byteskläder o leksaker).

Så jag byter i framsätet, lägger ut underlägget (det går upp på kanten av sätet), använder våtservetter (använder nästan alltid våtservetter och har praktiskt taget aldrig eksem eller röd bak) och har en rulle blöjpåsar som man lägger i skräpet i, lägger fulla blöjpåsen i blöjfacket och läskiga kläder i en blöjpåse i stora facket.

Jag är rädd att jag kör bilen och A åker i baksätet så jag har inte den blekaste aning om blöjan behöver bytas om det inte hörs väldigt tydligt eller jag har en passagerare. Men han bajsar sällan i bilen och på lägre turer har jag alltid haft någon med mig. A säger inte knyst om otäcka blöjor tyvärr. Körde i somras ofta för att rida, ca 40 min åktur, men då hade jag barnvakt med.

(på stan har jag spanat in bibliotekets handikapptoalett (hela vagnen går in) använder alltid mitt eget skötunderlägg om jag kan.)

Vi har Pampers active fit på nätterna, inser att det kanske är lite märkligt och ska nog köpa ett annat paket för natten. Iofs har de aldrig läckt eller gett röda märken. A har aldrig bajsat på natten, antar att barn inte gör det kanske? (eller när jag väckte honom för blöjbyten vid 3 på natten när han var 3-4 månader så började han vakna till rejält och alltid bajsa inom 30 minuter så jag slutade med det).

På en tio minuters biltur hade jag bytt när vi kom fram istället för att tvärnita och byta, så att säga. Men annars är en anledning till varför vi inte åker längre sträckor just blöjbytena.
Men det tar 10 min att åka härifrån in till stan eller köpcentret. ;) Gå i affärer med nerskitad unge vill man inte. När vi bytte i baksätet pga regnet "tvärnitade" vi iofs, men då hade vi 10 mil kvar att åka. Har bebis inte bajsat på 5 dagar går det inte att vänta, för då blir bilstolen också bajsig på kort tid...

Om man har lammskinn/fårskinn i vagnen har man kudde i vagnen också då? Och om man har kudde, har man den över eller under skinnet då?

Man får göra precis som man vill! ;)
Jag har kudden ovanpå, men det är för att det blir enklast eftersom V växlar mellan att ligga och sitta. Har ju ingen vanlig fäll, utan åkpåse som sitter fast liksom.

Men det tar 10 min att åka härifrån in till stan eller köpcentret. ;) Gå i affärer med nerskitad unge vill man inte. När vi bytte i baksätet pga regnet "tvärnitade" vi iofs, men då hade vi 10 mil kvar att åka. Har bebis inte bajsat på 5 dagar går det inte att vänta, för då blir bilstolen också bajsig på kort tid...

I köpcentrum finns i princip alltid kundtoaletter, där kan man byta. :idea: Det har vi gjort ett antal gånger - butiker, kaféer, muséer: man lär sig var det finns toaletter att tillgå.

Man ska ju ha det som passar en själv. Fungerar active fit för er så är det ju bara att köra på det. :) Selma kan inte ha någon active fit, läcker som ett såll. Vi använder för övrigt alltid våtservetter och vi har inga röda rumpor och exem vi heller. :)

*kl*
Selma och jag är på basketmatch ikväll, Södertäljes herrlag lirar. Selma, utrustad med hörselkåpor och napp, somnade efter 8 min. så nu väntar jag på att eländet ska ta slut så att vi kan åka hem. :P

svarar på lite allt möjligt..

A är ganska härdad, vi byter blöjor överallt. Har ingen kombi så när vi åkte till norge la vi honom på motorhuven på en handduk. Fungerar jätterbra :D fast inte nu när det börjar bli kallt, fast huven blir ju varm om man låter motorn gå iofs :angel:

Har även bytt på honom i bagaget, inne i bilen i vagnen. Är lite skeptisk till offentliga skötbord även om jag har egna grejor och handdesificering med. Sen är jag inte sådan när det gäller andra grejor, möjligtvis kollar jag barnstolarna om de ser fräscha ut annars torkar jag av dem med.

Vi har köpt ny bilstol idag, blev en brio då A satt bättre i den än i akta gracon, provade ju en britax tidigare, men de sålde inte britax där vi var idag.

Alex är fortfarande lite snörvlig men har sovit mkt bättre sen han fått nässpray. Han bryr sig inte ens när jag sprayar honom. Med dropparna var det ilskrik och brottningsmatch :grin:

Å jag ser inga som helst problem med att åka långt med bebis. Iaf inte med tanke på blöjbyte. Är det sommar och varmt, så stannar vi och byter i bakluckan (kombi) eller på en mack. Är det vinter / kallt väder så byter vi i själva bilen. Bara att ha en handduk med. Och våtservetter. Här används våtservetter flitigt. Självklart är det sådana som är skonsam mot huden.

Vi gjorde lika med storebror, och ingen av dem har någonsin haft långvarigt röda rumpor. Tillfälligt röda rumpor får ju (nästan) varenda unge till och från.

I köpcentrum finns i princip alltid kundtoaletter, där kan man byta. :idea: Det har vi gjort ett antal gånger - butiker, kaféer, muséer: man lär sig var det finns toaletter att tillgå.

I Västerås har de en viss förmåga att bygga köpcenter där varje butik har en egen parkering typ, så man måste åka bil mellan affärerna. Och då finns inte alltid kundtoalett att tillgå. Men skit samma! :D ;)

Visst är det värdelöst.... tacka vet jag IKEA som har amningsrum/skötrum så där kan man spendera många timmar :D

*kl*

Ja, våran lilla son är bra rolig han. 5 månader förra lördan.

Han vänder sig varken från mage till rygg eller från rygg till mage ( ggr den 15/9) och fattar inte alls det här med gåstol, har bara haft den i en vecka men sitter ändå mkt i den. "Lekbordet" till stolen engagerar honom inte för 5 öre. Han kanske är för liten för den än?

MEN han äter på sina fötter, har i princip slutat helt med ersättning (gapar för allt man stoppar mot munnen och sväljer med glädje), sitter själv kortare stunder och blivit mer "pussig & kramig" Finmotoriken är rätt bra med som sagt, dom "stora" sakerna står i princip stilla. Är det kanske vi som är dålig på att aktivera och uppmuntra honom? Eller tar han helt enkelt saker i sin egen ordning?! Han kanske bara reser sig upp en vacker dag och börjar gå :o *hemska tanke...*

Man får göra precis som man vill! ;)

Vad generöst av dig ;) håller på att fundera vad som är bäst, just nu ligger kudden under lammskinnet. Har man den över så skyddar man den mot eventuella kräkningar :idea: Tåls att fundera på.

Sedan tycker jag Erikslund är så värdelöst! De har en cykel-/gångbana men det finns knappt några övergångsställen. Vi brukar parkera på en plats och så förflyttar vi oss med vagnen mellan de olika affärerna, vi orkar inte packa i och ur vagnen hela tiden :o
Ser framemot när det nya shoppingcentret har öppnat :)

Bellan blir 6 månader om en vecka och hon rullar inte heller åt några håll och hon är inte ett dugg intresserad av att gå, har iofs ingen gåstol heller men hon försöker inte ens röra fötterna när hon står.

(Hon kan rulla över till sida iaf)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix