Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Har också funderat på bröd, även om det är för tidigt för Milton. Vad är det för bröd? Är det osaltat?

Har funderat jag också! Köpte hem smörgåsrån eftersom det brukar vara populärt men det är ju salt i det? :confused: så det har hon inte fått ngt av.

Hon får små bitar av min tekaka när jag äter frukost. Det är nog inte osaltat.

På tal om salt o så... det ska ju vara skadligt för njurarna... Men allt salt de får i sig på annat sätt då? Gnaga på fingrar, slicka på armar, sutta.... Eller det är bara mitt barn som övar för att bli vampyr???

På tal om mat överhuvudtaget så ÄLSKADE E Hipps morot o palsternacka. Inget har gått ner så fort innan :) Är alla burkar i Hipps sortiment lösare än sempers?

Svar till dig och michellan
Hur pass noga ska man vara med saltet egentligen? Jag har råkat ge Milton saltat smör i potatispuren ett par gånger (upptäckte inte det förrän få..) och jag märker ju inget på honom. Undviker såklart salt så långt det går, men som ni säger med bröd så är där ju salt i allt, visste dock inte att där är salt i rån, där ser man. Ska man då inte kunna ge det heller?

Alltså jag kanske är extra fjantig eftersom i dagsläget när vi inte vet annat så har ju mitt barn bara en njure och vi lär väl leva efter det. Från 9-10 månader får man ju ge dem korv och leverpastej eftersom det är små mängder salt i det så lite gör nog inget egentligen.

När sonen var liten så sas det bara att man inte skulle salta maten så jag bryr mej inte så mycket om hon får lite bröd med salt i men jag kommer inte salta hennes mat.

Jag har tom med mosat en potatishalva kokt i "saltvatten" då&då. Tror inte att hon dör....
Det lilla hon dessutom får i sig så kanske det är ett halvt saltkorn som kommer ner ;)

Precis, bara man inte överdriver så tror jag det är lugnt. Fast jag förstår Michellan och skulle nog vara försiktig i den situationen oxå!

Fast jag förstår Michellan och skulle nog vara försiktig i den situationen oxå!

:) nu vet jag inte vad bröstmjölk innehåller egentligen men jag förutsätter att det finns salter i det precis som det finns i kött som vi ska introducera här i framtiden. Men att ge henne saker som det är tillsatt salt i tar emot.

Hur stora bitar ger du? Det står ju i böckerna att man kan be dom en "babymacka", men jag har aldrig förstått hur det funkar. Sätter de inte i halsen?? :confused:

Sen undrar jag över pålägg. Måste det vara smör (eller liknande) eller går det lika bra med mjukost? Ingen av oss använder smör på mackan så det känns lite onödigt att köpa det. Mjukost skulle jag kunna tänka mig att äta.

Svar till dig och michellan
Hur pass noga ska man vara med saltet egentligen? Jag har råkat ge Milton saltat smör i potatispuren ett par gånger (upptäckte inte det förrän få..) och jag märker ju inget på honom. Undviker såklart salt så långt det går, men som ni säger med bröd så är där ju salt i allt, visste dock inte att där är salt i rån, där ser man. Ska man då inte kunna ge det heller?
Vårt BVC sa att den lilla saltmängd som finns i smöret har ingen betydelse. Men man ska såklart inte salta extra.

Jag har ett stort problem. Ture har bestämt att han vill sova på mage nu. Han somnar på rygg men en stund in på natten så börjar han stöka och så rullar han runt. Jag brukar ju ligga ivägen och när jag ligger med näsan mot honom är det inga problem att "mota" honom men så fort jag vänder ryggen åt honom så är han runt. Jag har nästan varit vaken hela natten och bråkat med honom och till sist så blev han arg och ledsen och vaknade. Då hade jag försökt med kuddar på sidorna och en nalle under hans kudde så han inte skulle kunna komma runt.

Nu har jag läst allt jag kan hitta om plötslig spädbarnsdöd och de flesta säger likadant "när barnet börjar vända sig själv behöver du inte vara vaken hela natten och hålla koll men om du vaknar och barnet ligger på mage, lägg då tillbaks det på rygg".

Hur ska man då kunna sova när man vet att det ändå är farligt? Och hur ska jag kunna hålla mig vaken för att hålla koll på honom? Skulle ju aldrig förlåta mig själv om nåt hände...

Help!

En fråga till - hur gamla var era när de började äta majskrokar? Ture får slicka på dem och "äta" men får han loss stora bitar så tar jag dem från honom. Med andra ord så får han mest bara leka med dem...

Hur stora bitar ger du? Det står ju i böckerna att man kan be dom en "babymacka", men jag har aldrig förstått hur det funkar. Sätter de inte i halsen?? :confused:

Sen undrar jag över pålägg. Måste det vara smör (eller liknande) eller går det lika bra med mjukost? Ingen av oss använder smör på mackan så det känns lite onödigt att köpa det. Mjukost skulle jag kunna tänka mig att äta.

E äter frukost med mig varje morgon sedan ett gäng månader :). Han får en halv brödskiva till att börja med, sedan tenderar den att sönderdelas vartefter han äter på den... :p Han är rätt rolig med det: bitarna som lossnar hamnar på hans antilopstols bord, och har är verkligen skicklig på att plocka upp dem i storleksordning (störst går först, såklart!). I början snuttade han mest på brödet, men nu får han loss bitar som han tuggar. Visst händer det att han "sätter i halsen", men det brukar bara bli lite hosta och så kommer smulan i retur :p. Vi kör utan pålägg än så länge, blir tillräckligt rörigt som det är ;)

Vad konstigt, när jag läste runt upplevde jag att det allmänna rådet var att det var okej att de sov på mage när de vände sig själva, men att man ska ta bort kudden i så fall. Nu var det ett tag sedan, så jag kan inte tipsa om sidor dock...

Angående majskrokar - E har fått sådana sedan han var "fyra" månader ungefär.

Jag har läst att enl en barnläkare så är risken för PSD mindre när de kan rulla över själva till mage, då är "faran över" med att låta de sova på mage om man säger så. Men man ska ta bort deras kudde om de har någon.

A-ha se där, uva och jag har läst samma :D

Senast ändrad:

*kl*

Det är givetvis kul att snoddas börjat krypa....men jesus vad nyfiken han är!
Vartenda sekund av hans vakna tid går åt att leta efter nåt nytt att krypa fram till å pilla på:D Han är blixtsnabb, särskilt ut till köket för att bada i hundarnas vattenskål.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg