Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Viv
Hur gick det på med Iggy när ni var på konsert?

Lottch
O fy. Vilken tur att hon mår bättre.

Oregano
Med T så är det oftast bättre att ge större bitar än för små. Är de små stoppar hon nästan ner de i halsen och sväljer dem hela. Så när vi ger henne rån är bitarna så stora att hon inte kan få in hela i munnen.

AKB
Katternas matskålar är ett attraktivt utflyktsmål här hemma också. Än så länge så har hon dock inte smakat på maten.

*kl*

Stackars lilla E :p. Han är riktigt kvällstrött och brukar vilja hoppa i säng vid halv sju, ungefär - men med vintertid blir det ju halv sex och så tidigt känns det orimligt att han ska lägga sig, så vi har försökt vara väldigt tydliga med att förskjuta dagen en timme idag i den mån det är vi som bestämmer tiderna (inte stor :p). Till tio över sex höll han tappert ut med mina försök att få honom att stanna uppe, sen gnuggade han sig så i ögonen att jag inte hade hjärta att bråka med honom mer. Vad har era små sagt om tidsskillnaden? :)

Och yay, idag vände sig E från rygg till mage för fjärde gången i världshistorien! Sitter själv gör han helt okej nu också, i alla fall när han kommer ihåg att han ska hålla balansen (annars välter han, fortfarande i sittande ställning :D, åt endera sidan). Och så önskar han verkligen att han skulle kunna ta sig fram, men det går fortfarande inget vidare - mer än med bakdelsvändningarna, sådana gör han supertjusigt ;)

Vi behöver lite hjälp med val av sängram.
Vi ska nämligen ”kasta bort” i stort sett all inredning i vårat sovrum och skaffa nytt. Detta för att de lösningar vi har, inte fungerar, utan det är mer eller minde kaos. Vi velar mellan IKEA malm i ek och Brimnes. Det viktigaste är dock att rummet blir lättstädat då jag är kvalster allergiker.

Ikea malm http://http://www.ikea.com/PIAimages/28886_PE115718_S4.jpg
Helt klart den snyggaste av dem men lite trist att den finns mer eller mindre i vartenda hem. Den väger inte alls lika mycket. Den är betydligt lägre. Negativt är dock att katterna kan komma in under den. Och det är svårt att komma åt och dammsuga eftersom den både blir bred och låg.

Brimnes http://www.ikea.com/PIAimages/0107518_PE262152_S4.JPG
Jag är inte särskilt förtjust i utseendet. Tung! Hög! Men inga katter under sängen. Den är sluten så det samlas inte heller en massa damm där vilket gör att rummet blir mycket, mycket mer lättstädat. Lådorna är ett praktiskt tillskott för att kunna förvara kläder i.

Senast ändrad:

Den andra!! Snygg. Fast den här åsikten är enbart på utseendet. Hur lättstädat det blir kan jag inte säga något om...

Stackars liten och få kämpa mot sömnen för att göra mamma glad.

T ha sovit ruskigt dåligt sista tiden så henne märktes det inte så mycket skillnad på. Jag blev dock väldigt glad över att omställningen var just denna helg. Ska nämligen på MR (pg känselbortfallet i benet) kl 07.00 :eek: i morgon bitti. Nu kändes det helt plötsligt som om jag behövde gå upp riktigt lika tidigt.

Justja, det är förstås därför A ville lägga sig tidigt. Nåja han hade en livad dag också, har sett upp till och försökt ta i en ettåring som inte var lika förtjust.

Jag såg det i den andra tråden - hoppas att det är snabbt övergående!

Känselbortfall låter så läskigt, vad var det det kunde bero på? Klockan sju är ju omänskligt tidigt, så jag förstår att du är glad att det hamnat så att du kan få känna att det är som klockan åtta...

Och gäsp, det är väl dags för mig att hoppa i säng (undrar var kvällströttgenerna kommer ifrån ;)). Jag hoppas att E inte är alltför ond på mig och har planerat tidig uppstigning som straff! :eek:

Sitter själv gör han helt okej nu också, i alla fall när han kommer ihåg att han ska hålla balansen (annars välter han, fortfarande i sittande ställning :D, åt endera sidan).

även om det är lite taskigt, så är det lite sött när de välter "sittandes" i samma ställning. hi hi

Ja, verkligen, och åtminstone E ser ut att tycka att det snarare är omvärlden än han själv som vält :D

Selma klarade tidsändringen galant. Nu vet jag inte om det beror på att hon varit sjuk och sovit dåligt, hon vaknade vid 3 inatt och mådde riktigt dåligt och var skållhet, så vi gav henne Alvedon och så tog det 20-30 min innan den verkade och hon kunde somna om. Så hon sov till halv nio imorse, alltså halv tio sommartid. Sen så eftersom frukosten blev så sen så gick det bra att flytta fram alla andra mål också. :)

fast precis som E var Selma helt slut vid vanlig läggdagstid, men hon lyckades hålla sig vaken till kvart i åtta, mot vanliga läggtiden 20.00, då tyckte vi att det fick vara nog. Så nu sover hon som en klubbad säl och jag hoppas att hon sover till iaf 7 imorgon...

@svartfot: jag tycker också tvåan, låter helt klart som bäst alternativ för er om du är dammallergiker. Sen så känns det som att man inte kan få nog av förvaring.

Selma har som mest legat på 38,5 idag, så peppar peppar, men nu verkar det ge med sig. :)

På tal om att välta i sittande ställning, blir era bebisar ledsna då? Selma flyger åt vilket håll som helst när hon glömmer bort att hon sitter själv. Bakåt, framåt, åt sidan osv, men hon blir aldrig ledsen. Än så länge får hon bara sitta i soffa eller säng, så hon faller ju alltid mjukt, men alla på vår föräldragrupp var helt imponerade av att hon inte skrek eller blev ledsen. Hur reagerar era barn?

Vi har ju aldrig gjort en grej utav det utan skrattat till och bara satt henne upp igen.

Vår bebis kan inte inte sitta själv än, utan välter tämligen omgående. Är dock lika glad för det, även om det ser väldigt obekvämt ut att välta framåt t ex och sitta som en ostbåge. Jag gissar att det skulle bli klagomål om vi inte kom och hjälpte efter en stund, för det kan ju omöjligt vara bekvämt i längden. Men själva vältandet i sig verkar vare sig leda till skrik eller ledsenhet. De kanske menar att barnen skriker och blir ledsna om de slår sig när de välter?

Håller med Ia om den andra. Vi har Malm fast valnöt - det största misstaget jag har gjort inredningsmässigt :S visst den är stabil och så men den blir så jäkla dammig på den här ramen sååå snabbT och det syns så tydligt på denna mörka säng trots att jag dammar ofta. Hade dessutom den breda huvudgaveln med förvaring i, vilket vi var mycket nöjda med ett tag och det var så fint att ställa lite personliga saker och sänglampor uppepå, men den är nu utslängd mycket för allt damm som ALLTID samlades uppepå.
Tycker dessutom att det är svårt att komma åt att städa under den. Vi har förvisso ett litet sovrum så det går kanske smidigare i ett större ;)

Gillar för övrigt förvaringen på säng nr 2 :)

Jag var faktiskt orolig över hur Milton skulle ta tidsomställningen men det har gått bra! Han och pappa gick upp halv sex i morse, vilket han många gånger vill göra, fast då var ju klockan egentligen halv sju. Sedan åt han då och åt nästa mål runt halv tio. Här efter gjorde jag en liten omfrdelning då jag fick honom att äta 13 så det blev inte riktigt fyra timmar, men tiden stämmer mer mer vårarutiner. Åt nästa gång vid halv fem, alltså inte sina fyra timmar nu heller, men ville få in de relativt vanliga tiderna :) sista målet åts så sent som halv nio, vilket måste vara ett rekord för Milton!! Klockan var ju egentligenhalv tio! Det bara blev så då han var med pappa i affären och sedan busade vi när de kom hem och tog på pyjamas och sådant. Han brukar vanligen gå och lägga sig runt 19. Ska bli spännande att se hur han är inatt!

Kl
Tillbaka till ämnet salt :) tror som många av er att man kanske inte ska tillsätta något, meni produkter som det finns lite i borde det inte vara så farligt :) lagom är väl bäst, vi bor ju i landet lagom ;) kanske skulle man ta och köpa hem lite rån?
Idag var det förresten poppis med majskrokar (shit vilken tur jag tittade en gång extra när jag skrev! Majskrokar blev i telefonen manslemmar, hahaha!!), sista kladdiga klumpen tappade han på golvet så det tog vovven - inte Milton emot som bara älskar att studera Yda :D

Han blir inte ledsen om han faller mjukt. Jag måste generat erkänna att han har fallit hårt från sittande en gång när jag dumt nog lagt en vikt filt bakom honom men inte på sidorna. Han blev rädd och ledsen såklart. Nu är jag rädd att han bara får sitta om jag sitter runt honom med benen i ett V.

Viv
Hur gick det på med Iggy när ni var på konsert?

Det gick bra :laugh: fast det var nära att jag inte åkte faktiskt. Iggy hade sovit så himla dåligt under dagen och var övertrött på kvällen hos mina föräldrar. Han gallskrek mer eller mindre från 18-20. Kände att jag kan verkligen inte lämna honom såhär. Men efter lite amning och sjalande somnade han vid 20.30 och jag stack iväg. Han hade sen sovit fram till 23.30 då han vaknat och fått mat och ny blöja. Sen hade han inte kunnat somna igen, han hade inte vart ledsen eller så utan kunde inte komma till ro och somna om igen bara. Så min älskade pappa hade burit på honom fram till kl 01 när jag kom hem igen. På lördagen sen sov han från kl 11-15 :eek:

Men det var jättekul att komma iväg, både jag och sambon sa att det kändes nästan som förr. Innan Iggy föddes gick vi på väldigt på mycket konserter, sambon har vart iväg på en del men jag har inte vart på en enda sen Iggy föddes. Och då menar jag inte att jag ångrar Iggy på nåt sätt eller så, men livet blir lite annorlunda och man prioriterar om. Ja ni fattar säkert hur jag menar :)

Men det var väldigt skönt att bara vara Ami för några timmar, även om det kändes i mammahjärtat när jag skulle lämna honom.

HÄR är bandet förresten om någon kanske vet vilka de är. De har spelats här hemma varje dag sen Iggy låg i magen :laugh:

Nej, de sa uttryckligen att deras bebisar skulle gråta om det hände. Hon gjorde en äkta headbut på en madrass de hade där och sen kravlade hon ut sig och låg på mage. Skönt att höra att större delen inte grinar här om de ramlar på mjukt underlag. Vi har inte provat på hårt underlag än... :p

*kl*
Selma sov hela natten från 19.45 till 07.33, då min sambos mobil ringde... Nu ligger hon och leker med en randig handduk och är nöjd och glad. Kl 8 är det frukost och sen ska vi ut och mocka boxar och ge hästarna frukost.

När de kan vända sig till mage i sömnen så är väl de flesta barn över sex månader. Och då har risken för PSD minskat markant. 80% av fallen sker före sex månader.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1466

Annars så har jag hört ungf samma som uva. Att när de vänder sig själva så ska man ta bort kudden.

Ture har ju vänt rätt bra sen 3 månaders ålder i vaket tillstånd. I sömnen har han vänt ett bra tag men inte så ofta som nu, det är först nu han blir orolig och irriterad när jag vänder tillbaks och han är ju bara 5 mån...

Inatt har iaf varit lite lugnare. Jag har bara legat på den sidan han helst rullar åt så då ligger jag ju i vägen hela tiden och kan möblera om innan han hinner reagera ibland.:)

*kl*

Igår var vi och köpte köket på Ikea. Ingen höjdare eftersom de bara hade tre kassor som fungerade = lååååååång kö. Men nu står det hemma iaf... Tur det för om två veckor ska vi vara ute ur lägenheten :crazy:

Syrran körde ner vår tränares lastbil till Holland i veckan och då stannade de på RL-outlet och handlade kläder till A. Så fina!

Snart ska vi åka ut och mocka och sedan försöka riva badrummet... Det ska oxå vara klart när vi flyttar....

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg