Vårmammor 2010 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 6

Tänk vad bra om alla förlossningar kunde ha kontakt med skatteverket, särskilt när man börjar med medicineringar och läkarundersökningar direkt som vi gjorde. Tyckte det var krångligt innan hon fick det men nu flyter det på :)

AKB
Denna overall som min mamma och jag hittade på naturkompaniet :) Heter Nimes baby overall på sidan!

Tack:laugh:
Den va jättefin, men den storleken jag hade tänkt satsa på till jättebebin va slut :cry:

Idag ska vi börja med köttintroduktion! :d Har varit och handlat ekologisk nötfärs och palsternacka, rotselleri osv och ska koka gryta på det. Hoppas lillemannen tycker om det.

Ni som börjat med smakisar, vad gillar era bebisar mest? Gröt är absoluta favoriten, men majs, morot, potatis och palsternacka är också mumsigt. Mindre gott är broccoli och det äckligaste av allt är fruktmos. Knepiga unge! :love:

*kl*
Någon som haft snuvig bäbis och provat nässug?
Jag tycker synd om lilla flickan här hemma...

Japp, Näsfridan har hjälpt vår nattsömn jättemycket nu när han varit jätteförkyld.

*kl*
Nu har Oscar smakat lite potatis, närmare bestämt Röd rosen. En av sorterna vi odlar. I morgon ska vi nog pröva Blå mandel. Kände nu vilken smak det va på potatisen, jag har alltid i massa salt när jag kokar till oss, då smakar allt likadant. Ska nog sluta med det då det va godare utan.

31589963.jpg

Så här skoj tyckte hundarna, kan hälsa att de ser fram emot när han börjar äta själv :D
31589965.jpg

Vet inte vad jag ska hitta på för bortförklaring till att köket ser ut som det gör i bakrunden. Har gett :devil: i att städa helt enkelt :angel:

*kl*
Någon som haft snuvig bäbis och provat nässug?
Jag tycker synd om lilla flickan här hemma...

Vi har använt det. Droppa i koksaltlösning som löser upp täppan (varning för ledsen bebis som kan få "kallsup") och sug sedan för glatta livet. Fungerar bra, men vill minnas att man inte ska suga mer än kanske två ggr/dygn, eftersom för träget sugande kan irritera slemhinnorna och leda till ökad produktion...

Ni som börjat med smakisar, vad gillar era bebisar mest? Gröt är absoluta favoriten, men majs, morot, potatis och palsternacka är också mumsigt. Mindre gott är broccoli och det äckligaste av allt är fruktmos. Knepiga unge! :love:

Bröd är det som gått hem bäst :p. När han började tröttna på det gav vi dock upp och har tillfällig paus i smakandet. Banan var också okej. Det mesta annat var typ "varken eller", han kunde äta utan protester - men utan entusiasm också :p. Gröt var äckligast av allt!

Har ju skrivit här tidigare om att V hatar sin Manduca och att han blev så arg en gång att han tappade andan och vi blev livrädda. Efter det har jag inte vågat prova igen förrän nu. Och det går hur bra som helst! :idea: Skönt om man ska iväg nånstans och göra ett snabbt ärende, för bära utan sele eller i bilstolen funkar ju inte längre och vagnen är bökig att lyfta in och ut ur bilen.

Vi har också haft en period när Manucan inte gått hem, men sedan några dagar verkar det (peppar, peppar) ha gått över. Supersmidigt! :laugh: Kanske för att han är stor nog att skippa spädbarnsinsatsen nu, och därmed får lite mer spelrum. Det är väldigt gulligt att benen/fötterna sticker ut, tycker jag! :D

halvt kl om manducan.

Det står att man kan ha spädbarnsinsatsen till 6 kg och dotra väger nu ca 6,5 kg men hon sitter inte bra i manducan. Hon gnäller om vi använder spädbarnsinsatsen och använder vi inte den så ser det ut som om hon sitter väldigt obekvämt och gnäller fortfarande lite. Hon verkar ha för korta överben för att vara utan spädbarnsinsatsen för på ena sidan kan hon böja benet över kanten med då sitter det andra benet helt rakt. Meningen är väl att stödet ska vara längs baksidan av låret och sedan böjer de knät neråt?

Det är nog bara en riktlinje, vet inte vad Oscar vägde när vi skippade den delen.
Det va när knapparna hela tiden gick upp som vi skippde den :D

Å det är nog bra om de kan böja knäna, är nog bekvämare för dem.

Senast ändrad:

Jaja, hon får väl vara på tillväxt ett tag innan vi använder manducan igen. Fungerar ju bra med vagnen även om det är opraktiskt när man är och storhandlar på maxi.

Jaja, hon får väl vara på tillväxt ett tag innan vi använder manducan igen. Fungerar ju bra med vagnen även om det är opraktiskt när man är och storhandlar på maxi.

Vet inte hur ni gör, men går du till Maxi när du ska handla eller du tar bilen? Jag tar alltid bilen, för långt och blir för mycket att bära med plus vagnen. Och så använder jag de där kundvagnarna med typ en bilbarnstol fastmonterad uppe på vagnen där man håller i kundvagnen och kör. Milton älskar sitta i den, ser ordentligt i butiken och somnar efter en stund.

När jag köpte Manducan sa hon att just där runt 2-3 månader eller typ 6 kg så passar inte Manducan så bra. De är dör stora för spädbarnsinlägget och för små för att sitta utan. Nu väger V 8 kg och sitter riktigt bra i den.

Oscar har ju ben som en gräshoppa, så han har suttit bra i den hela tiden :D

På tal om att handla, jesus vad jag har krånglat till det för mig.
Åker till 99% av gångerna själv (med oscar då) Puttat både vagn å kundvagn, kånkat bilstol å kundkorg, ja alla möjliga varianter tills jag kom på att jag faktiskt kunde använda selen.
Japp, jag är lite koko ibland :D

Knappis!

Måste fråga er som ska på babysim, eller har varit. Hur fungerar det i omklädningsrum etc.? Vi ska imorgon, dock ska sambon och jag bada varannan gång, imorgon är det hans lediga helg, så han ska få börja och jag ska stå med kameran i högsta hugg ;)
Milton blir skiträdd när man försöker duscha honom, utan vill bara bada. Men det fungerar ju inte riktigt i ett omklädningsrum..

Och så köpte vi en badblöja. Men jag trodde den skulle vara tjockare, den är ju tunn som en vanlig badbyxa, men den håller kanske tätt ändå? För inte ska man väl ha vanlig blöja eller så under badblöjan?

Jag undrar det samma. Jag vill inte bada med V men hans pappa vill det. Fast jag är lite orolig just för det där med omklädning osv. Tänk om han tappar honom i duschen eller halkar (halt pga vatten)?! :eek:

Den simsidan vi tittade på skrev att de skulle ha badbyxor på sig, utan blöja under. Men det finns ju särskilda badblöjor att köpa i vanliga affärer också. Vad är skillnaden?

Vet inte hur ni gör, men går du till Maxi när du ska handla eller du tar bilen? Jag tar alltid bilen, för långt och blir för mycket att bära med plus vagnen. Och så använder jag de där kundvagnarna med typ en bilbarnstol fastmonterad uppe på vagnen där man håller i kundvagnen och kör. Milton älskar sitta i den, ser ordentligt i butiken och somnar efter en stund.

Vi har två mil till maxi eller 1,6 mil till kvantum så jag måste alltid ta bilen för att åka och handla. Kalla mig fånig men jag är lite lagom bacillrädd och vill inte sätta henne i de kundvagnarna :o Har hänt någon gång att hon har suttit i sitt babyskydd nere i kundvagnen men helst vill jag inte ha henne så mycket sittandes i det.

Handlar 99% av gångerna tillsammans med maken som tar kundvagnen (har alltid gjort så) men man kan ändå inte bara lämna barnvagnen för att gå och hämta något.

När jag köpte Manducan sa hon att just där runt 2-3 månader eller typ 6 kg så passar inte Manducan så bra. De är dör stora för spädbarnsinlägget och för små för att sitta utan. Nu väger V 8 kg och sitter riktigt bra i den.

Ja då är det tillväxt som gäller :) så kan hon och jag shoppa runt i selen sen på maxi.

jag var igår på infomöte inför babysim här...
Första kursen ska inte barnen duscha innan/efter badet, iaf inte här, de kan sitta i babyskyddet/skötbädd på golvet el liknande när föräldern duschar.
vårt babysim godkänner bara vissa badblöjor då det är väldigt noga med täthet pga barnen sväljer mycket vatten i början!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 704
Senast: Tilly_85
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar