Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Nej! Vilken mardröm att tappa ringen!! :eek: Tur att ni hittade den! Min var lite stor när jag provade, så därför tog han (på Bronzil ;) ) in den lite eftersom jag var rädd för att jag skulle kunna tappa den. Men jag tror att det var dumt. Det som hände nu var att fingerfläsket :D trycktes ut framför ringarna och leden ser jättetjock ut. Men jag får väl skylla mig själv som promt skulle ha två 6 mm ringar... :crazy:

Har de inte dessutom pratat om att införa en "lag" eller vad det blir, att bankerna inte får låna ut till mer än 85% av husets marknadsvärde...

Bygga lösvirkes förutsätter väl att man har tid och kunskap eller lejer man bort allt?

Om ni har ert framtida projekt i borgen lär ni lätt kunna få ut de sista 10% med. MEN man ska ju leva också såklart. Hur är de andra sakerna på gården- vatten och avlopp tex. Kan ni koppla in er på deras eller ni ska ha eget? Hur mkt klarar ni av att bygga själva?

Mitt stallskal har inte varit så dyrt men det är helt "hemmabyggt" och vi har haft bra kontakter på materialet också :)
31277974.jpg

31277976.jpg

Alltså vi har ju lånelöfte av banken, utan att behöva betala en viss procent ur egen ficka. Men det gäller förvisso om vi skulle köpa hus, inte vid nybygge.
Men det får vi ju kolla med banken, om det nu skulle vara aktuellt.

Men hur fungerar det om man ska bygga? Var börjar man liksom?!

behöver jag säga att jag numera ALLTID tar av mig ringarna när jag ska bygga hagar.... :angel:

Min man har sin ring (som han också har tappat och fått beställa ny) så hårt att han måste ha vatten för att få av den...
Men det tycker jag verkar obehagligt, lagom är bäst :D

Har de inte dessutom pratat om att införa en "lag" eller vad det blir, att bankerna inte får låna ut till mer än 85% av husets marknadsvärde...

Jo, jag tror det. Fast det kommer ju bara att innebära att huspriserna sjunker pga att många inte har råd. Stackars alla de som får sälja med förlust för att de måste sälja sitt fullbelånade hus. Tycker det är bättre att se till var och ens ekonomi istället.

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med att koppla in sig på deras vatten och avlopp, men tanken är att vi inte ska bygga allt för långt ifrån dem i så fall, utan relativt nära så det kanske går? Om det inte blir dyrare att dra det till vårt, än att gräva nytt?
Shit vad mamma-tråden spårade ur nu, ber om ursäkt! Men ni alla kommer med tänkvärda frågor och skitbra tips!!

behöver jag säga att jag numera ALLTID tar av mig ringarna när jag ska bygga hagar.... :angel:

Min man har sin ring (som han också har tappat och fått beställa ny) så hårt att han måste ha vatten för att få av den...
Men det tycker jag verkar obehagligt, lagom är bäst :D

Åh, jag gjorde en dum grej med min förlovningsring en gång! Höll på att tvätte sår på hästen med jodopax, varav ringen såklart också fick massor med jodopax på sig och blev förstörd, trodde jag! Såg fruktansvärd ut och jag var helt förkrossad!

Lade den i coca-cola i en vecka och den blev som ny igen :D Coca-cola är bra till mycket!

En bra mammatråd handlar om allt :)
Det är dessutom så skönt att läsa att era barn också äter o skiter hela dagarna ;)

Denna tråden är bättre än BVC :) Bättre telefontider med. Chat online liksom

Bygga lösvirkes förutsätter väl att man har tid och kunskap eller lejer man bort allt?

Både jag och sambon har tummen mitt i handen när det gäller snickra:D
Så vi lejde bort allt. Hade nog haft lite svårt för det om vi inte hade haft denne fantastiske snickare som vi hade. En nära vän till sambons far.
En pensionerad byggnadssnickare med mycket tid till övers. Givetvis fick han vit lön.
Det enda vi gjorde va att ta hem allt material. Så sambons lilla pickup fick jobba hårt det året det tog att bygga. (Nu står den sönderkörd i en glänta i skogen och skäms)

Precis! Vad vore alla amningstillfällen utan Buke :) Och alla sömnlösa nätter... Sen visst. jag gör väl lite annat också nån gång då&då ;)

Nej, och då är 1,3 rätt högt räknat med.
Fast allt yttre virke och stommen kostade oss 2 tusen. Vi tog ut det ifrån egen skog, så det är transporten till och ifrån sågverket som kostat samt hyra av sågverket.
Det har ju gjort en stor del i priset.
El och vvs hade vi ju proffs till förstås. De va nog dyrast.

Synd bara att vi är så spridda i landet. hade varit kul att träffa er alla!
Så inte bara västmanlänningarna får ha det trevligt;)
Å ni nere i landet är ju med rätt många på nära avstånd.
*muttrar lite över att vara mittimellan alla er*

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 562
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 141
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 952
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar