Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Vilken otur ni har! När vi åkte så där långt frågade jag om de kunde hålla bilen medan vi åkte dit iaf. Det gick inte, trots att jag sa att vi skulle ha bilen om den var i bra skick.

Kl
Imorgon är det dags för första vaccinationssprutan. Stackars lilla Vilgot...

Gick det att ta ut pengar??? Så att jag inte lurade dej ( eller swedbank/nordeas hemsidor)?

20 min innan avtalad tid ringer han och berättar att han tittat på en annan lägenhet och bestämt sig för den. Lagom snopet och irriterande för min del, men å andra sidan så var det ju iaf bra att han ringde. Hellre det än att han inte dykt upp alls utan att höra av sig. :laugh: Har fått några mail från intresserade och imorgon finns annons i tidningen med så jag hoppas att det dyker upp lite folk snart. Tycker ju inte att lägenheten borde vara allt för svårsåld, men i semestertider så vet man ju aldrig...

Den såg fin ut så det borde inte vara svårt att få den såld. Håller tummarna och sprider ryktet att den finns till salu ;)

Jag blev nyfiken på din lägenhet så var tvungen att leta upp den ;) Visst ligger den på Blocket? Tror jag har hittat rätt och den ser jättefin ut, borde inte vara några problem att få den såld. Trist att han inte kom idag och tittade på lägenheten bara..

Kl
Vi har blivit erbjudna att köpa mina svärföräldrars hus, men jag är så våldsamt kluven.. Ett jättefint enplanshus inne i Vinslöv. Nytt kök, mycket välhållet, trevligt område, trevlig tomt. Mycket som tilltalar mig med detta huset, om inte annat så är det ett mycket praktiskt hus och man vet vad man får eftersom vi köper det av dom.
Tanken är att vi ska ha detta några år tills vi ska ta över hans mormor och morfars gård (hahaha.. från ena familjehuset, till det andra :D). Men det vet vi inte när det blir ju så vi måste ha något så länge.

Dock hade jag ju så gärna velat ha ett litet hus på landet så länge så jag kan ta hem hästarna. Är så jäkla trött på att ha dom installade hos andra. Och det kan ju dröja tio år innan vi kan ta över gården.
Ett annat alternativ är att bygga ett hus på marken som tillhör gården, men vi vet inte i dagsläget om det är ekonomiskt genomförbart. Dock kommer vi vilja bygga till eller bygga nytt den dagen vi ska ta över så därför funderade vi på om det skulle vara genomförbart att göra redan nu för vår del.

Så himla mycket att tänka på just nu. Men vi vill verkligen ha ett hus nu. Jag blir stressad också eftersom vi vill tillbaks till Vinslöv, men bor nu i Hässleholm. Men med tanke på dagisplatser (inte än, men tiden går ju fort..) och det vill vi ha i Vinslöv, så bör vi ju bo där också....

Åh, hatar ha så mycket i huvudet!!

Köp svärföräldrarnas hus och byt det med din mormor och morfars gård;)
Säg att de behöver en lättskött enplansvilla så här på ålderns höst:D

url]

Så blev min klar... undrar om jag gör en till i bättre tyger eller ej...
Hittar nog på ngt nytt istället :)

Nu så vet jag också var man fäller gungan... haha. Hade ingen aning om det. TACK!

Haha, det får du gärna göra! ;)

Armani__; Den finns på Blocket, en tvåa. Fin och fin vet jag inte, funktionell och hyfsat fräsch iaf. ;) Får hoppas att den inte är svårsåld, vi vill ju komma iväg till huset så fort som möjligt. :bump:

Vilket trevligt "bekymmer" ni har ändå, det finns ju värre saker att gå och fundera på liksom. :D Vad säger hans mormor och morfar om att bygga nytt på deras mark redan nu? Vad är det för hus ni tänkt och hur mycket får det kosta? Kan man göra en del själv så behöver det ju inte bli jättedyrt, men å andra sidan har man ju inte all tid i världen heller med småbarn..

Men det borde vara lite guldläge att bygga nu. Räntorna ganska låga och bra med byggfirmor som har lite tid över- framförallt till hösten :)

Köp svärföräldrarnas hus och byt det med din mormor och morfars gård;)
Säg att de behöver en lättskött enplansvilla så här på ålderns höst:D

Hahahaha, tanken är lockande! Undrar vad hans morfar skulle säga om det? Han vill nog helst dö på gården och skulle nog aldrig flytta därifrån frivilligt :D Gammal jägare som fortfarande håller på med sina jakthundar och har ett gäng hjortar på gården!

Det är ju lite speciellt med lån när man ska bygga. Iaf här. Här måste man ha minst 10% kontant. Det blir ju lite pengar på ett nybygge... Vi har oxå som sista utväg att bygga på mamma och pappas mark. Haken är att vi inte vill ha ett nybyggt hus. Och ska man bygga i gammal stil blir det dyrt... Fördelen är att vi inte behöver eget stall...

Haha, det får du gärna göra! ;)

Armani__; Den finns på Blocket, en tvåa. Fin och fin vet jag inte, funktionell och hyfsat fräsch iaf. ;) Får hoppas att den inte är svårsåld, vi vill ju komma iväg till huset så fort som möjligt. :bump:

Vilket trevligt "bekymmer" ni har ändå, det finns ju värre saker att gå och fundera på liksom. :D Vad säger hans mormor och morfar om att bygga nytt på deras mark redan nu? Vad är det för hus ni tänkt och hur mycket får det kosta? Kan man göra en del själv så behöver det ju inte bli jättedyrt, men å andra sidan har man ju inte all tid i världen heller med småbarn..

Är så avundsjuk på er som har en flytt till hus inplanerad!!

Ja, haha.. Värre saker kan man ju ha att fundera över :D Hans mormor och morfar hade nog inte haft något emot att vi bygger där redan nu. De har redan klargjort för släkten att det är vi som ska ha gården (dessutom till ett ofantligt bra pris för 12 ha mark!!). Vi ska dessutom dit i veckan och prata med dom om allt, så de vet säkert att vi vill ha gården sen (som om vi över huvud taget tvekar?!). Alltså det är så svårt det där med pengar, vi har i dagsläget inte råd att bygga/köpa hus för mer än 1-1,5 milj då jag är mammaledig nu och ska sedan plugga. sambon har inte världens mest välbetalda jobb heller, men tjänar väl som en normalsvensk skulle jag tro.
Fördelen är väl också att där är stall på gården redan där jag "bara" behöver sätta in boxar och det får jag göra redan nu om jag vill och mark är där ju som sagt. Jag slipper alltså gå och betala 1000 kr i stallhyra till någon annan och kan lägga dessa pengar på vårt istället.

Vi är ju beredda att göra en del själva och hellre låta det ta lite tid. Svärfar arbetar med att hyra ut maskiner så det har vi så gott som gratis. Har en del andra sådana kontakter inom byggbranchen etc., vilket är guld värt. Sambon har hjälpt sina kusiner en del med olika saker och de har sagt att den dagen vi skaffar hus så bjuder de igen, den ena jobbar på Ballinslöv Kök, så jag hoppas på ett kök/toa-inredning till ett bra pris :D

Sååå, vad säger ni? Hur mycket hus får man för 1-1,5 milj.?

Det är ju lite speciellt med lån när man ska bygga. Iaf här. Här måste man ha minst 10% kontant. Det blir ju lite pengar på ett nybygge... Vi har oxå som sista utväg att bygga på mamma och pappas mark. Haken är att vi inte vill ha ett nybyggt hus. Och ska man bygga i gammal stil blir det dyrt... Fördelen är att vi inte behöver eget stall...

Jaha, då var det kört för vår del! För 10% kontant har vi inte :crazy:
Känner egentligen lite som du att jag inte vill ha ett nybygge, men ju mer jag tänker på det, desto mer har jag vant mig vid tanken och ser fördelar med det.

*KL*

Inte lika varmt idag, men Nelly har ammat, ammat ammat och gnällt heeela dagen..puuh..
Bajsat tre gånger idag med(!!) så hon gör inte av med allt i svett iaf..

Börjat spralla med hela kroppen när hon ser något hon gillar, och gör värsta koncentrerade minnen..hela ungen skakar av upphetsning..fy faan vad jag garvat, så jävla söt!:love::rofl: Speciellt mammas hand och fingrar som rör sig utlöser detta roliga sprattel och minspel..sjukt söt!

Snackar och skriker HÖGT och gällt när hon inte är nöjd..BM sa igår att det är rätt ovanligt att man hör sån skillnad i gråten som på min tjej, så pass tidigt, hon verkligen GNÄLLER när hon inte är lessen på riktigt, utan bara jävligt uttråkad/missnöjd..:D

Nu kan man verkligen höra vad som är vad..Det är jätteskojj, Nu börjar det hända saker, jättekuligt..Nu kan jag sitta hemma en hel dag o "mysa bebis" och njuta:bow:

Gick det att ta ut pengar??? Så att jag inte lurade dej ( eller swedbank/nordeas hemsidor)?

Det gick bra att ta ut pengar. Det stod visserligen "Max 5000 kr per uttag pga tekniska problem". Så nu är den fina ringen min! Hade den på mig en stund nu på kvällen och jag undrar om den inte är lite liten ändå... Det är så himla svårt att prova ut rätt storlek när fingrarna är varma och svullna och man bara provar en kort stund. Extra svårt blir det ju när de är så breda. Jaja, jag får känna efter hur det känns. Det går ju att ta ut förlovningsringen och byta plats på dom om det kniper.

Vi byggde vårt enplans 140 kvm hus för ca 1,3 milj.
Hade kunnat bygga större när vi tänker efter, men behovet fanns inte när det planerades.
Fast vi klarade oss undan med att låna 300 tusen. Det är vi tacksamma för!
Sambons faster gav oss 400 tusen, hans mor gav oss 150 tusen resten hade vi sparat ihop och gjorde lite aktieklipp:banana:

Ah vad bra!

Fast jag skulle hellre ha den lite mindre.... Jag tappade min förra sommaren :o. Jättehemskt, eftersom den är specialgjord på Bronzil av min mormors vigselring....
Tack och lov så kunde vi med en bekants hjälp hitta den med en metalldetektor. Men dygnet innan han kom och hittade den var fruktansvärt.
Nu mera går jag runt med tre ringar: förlovningsring, vigselring och en stoppring i väntan på att förminska förlovnings- och vigselringen.

Ja, det finns ju massor med fördelar med nybyggt hus oxå... Vi får förhoppningsvis ett par hundratusen för vår lägenhet men det är ju annat som kostar oxå. Pantbrev, nya/mer möbler, trädgårdsprylar, lite rust blir det väl alltid... Vi har kompisar som byggt ett jättefint hus helt i lösvirke för ca 1.4. Och ett par som byggt ett Älvsby för 1.8. Tror Ä är det billigaste man kan bygga va? Men skulle aldrig bygga ett sådant själv...

Det är ju lite speciellt med lån när man ska bygga. Iaf här. Här måste man ha minst 10% kontant. Det blir ju lite pengar på ett nybygge...
Vi lånade 100% när vi byggde, men det är ju över tre år sedan nu och dessutom var det ett nyckelfärdigt hus. Vi betalade på samma sätt som när man köper ett begagnat hus, förutom att det var en bokningsavgift på 40 000 kr först. Därefter var det handpenning på 10% och resterande betalades vid inflytt.

Fast nu har väl bankerna ändrat det där. Det verkar vara ganska svårt att få låna till hela beloppet. Det är ju både bra och dåligt. Vi hade aldrig kunnat lägga in 10% av vad huset kostade ur egen ficka.

Vi byggde ett lösvirkes hus och känner både de som gjort samma och köpt modulhus. Lösvirkeshusen har i snitt varit billigast. Och så får man ju dem som man vill och det är inte helt fel.
Tycker det har varit en del skriverier om modulhusen i media.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 562
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 142
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 952
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar