Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Är det någon här som har en bra infosida med nertrappning av amning. Min Skrutta är ju inte så gammal ännu men jag måste sluta om senast 8v.
Jag som tycker det är smidigt med amning...
Nu är det fyra dagar sedan jag började min nedtrappning genom att byta ut andra morgonmålet och näst sista kvällsmålet mot ersättning. De första två dagarna fick jag pumpa ur lite, men redan idag har produktionen anpassat sig! :idea: Om ett par veckor kommer jag att byta ut ett mål till och så vidare.

*kl*
Har alltid en kanna kokt vatten i kylen. Micron 30 sekunder sen är det klart:)

Är lite irriterad nu!
Bilen vi hittat på en bilfirma i Jönköping, 7 mil bort. Är såld.
Lagom kul att åka så långt med lillen så va den inte kvar:devil:
Tycker att de kan ta bort den från nätet när de sålt dem!
Tur att mamma va hemma iaf, så kunde lillen vara däe när vi kikade.
Så nu är det bara att kika vidare, å jag som vill att saker och ting ska ske snabbt när jag väl har bestämt mig.

kl
Någon kan kanske hjälpa mig med det jag letar efter? Det är en sida med råd till blivande far och morföräldrar. Har för mig att det är något BB som har den.

Har ni förresten tips på andra bra länkar för blivande föräldrar? Något som ni kanske önskat att ni hittat lite tidigare?

Senast ändrad:

*kl*
Idag fyller alex 12 veckor och det firade han med att vända sig från rygg till mage för första gången!
ikväll är han astrött men vägrar att komma till ro och somna, det är väl för varmt. Han har ammat hur många gånger som helst ikväll.
Sambon är inte hemma, han sitter i garaget och lagar bilen och jag vill duscha...NU..

Jag ger enbart ersättning och kokar inte vattnet innan.
På dagen så tar jag vatten ur kranen, blandar ner pulver och in i mikron.
På natten har jag värmt vatten som står i en termos, allt för att få sova några sekunder längre :D

*kl*
Är det bara här hemma det inte verkar må så bra av värmen... hon sover en halvtimme i stöten o äter HELA tiden. Mina dattar är "svidiga" av allt dragande. Hon kaskadkräker och vill äta igen....
Hon var jättelätt innan idag.... 3e kvällen minst....

Här är en till som inte mår toppen i värmen, Stella har också svårt att sova under dagtid och äter OFTA. Idag har mina bröst känts helt tomma, misstänker att det är värmen och en tillväxtfas i kombination som gör att hon inte vill annat än att äta. Idag har hon även varit rätt kinkig, men det kan jag ta. Hon är världens goaste unge annars så lite gnällig får hon allt vara :D

Och här är det tvärrtom. Oscar bara sover och sover, annars sover han knappt alls dagtid.

Men då har du kommunalt vatten då eller?
Vi har egen brunn med världens godaste vatten, men vi har varit för lata för att skicka iväg en analys på det. Så även om det smakar gott så kan det ju vara metaller å skit i det, så vi kokar allt vatten till Oscars ersättning.

Behöver man inte koka vattnet om man har kommunalt vatten? Det är ju rätt drygt att göra det, men jag vill ju inte att den lille mannen ska bli sjuk.

På Semperpaketet står det ju att när man ska värma upp kyld ersättning så ska den värmas till 70 grader och sen kylas till ättemperatur. Jag som har dåligt samvete för att jag bara värmer till lagom temp i mikron.

Apropå bilen så var det samma sak när vi skulle köpa ny. Vi åkte iofs bara 4 mil, men det är så lagom kul när det står Såld på bilen... Han förklarade att det tog ett par dagar innan annonserna försvinner pga orsaker som jag inte minns nu. Den bilen vi köpte fanns 10-15 mil bort, så vi ringde fredag eftermiddag för att höra om den fanns kvar, sen åkte vi tidigt på lördag morgon och hängde på låset.

Ja du, det vet jag inte. ven om vi hade haft kommunalt så hade jag nog kokat. Men piffelina kanske har väldigt bra vatten så det inte behövs.

Jag ska åka och titta på en v70 idag. Men ska absolut ringa innan, även om det "bara" är 5 mil till staden den står i.

Bättre lycka den här gången då! :idea: Det är alltid bäst att ringa innan.

Nu när jag gjorde flaskorna tog jag en del kokande vatten och två delar kallvatten från kranen. Det blev perfekt ättemperatur, kan ju vara bra att veta om det kniper. Men nu står de i kylen och väntar på att V ska vakna. Han har ätit frukost med mig, men bestämde sig för att ta en tupplur. Jag som vill att han ska vakna, så vi kan åka iväg och hämta ringen. :banana:

Du som ska gifta dig och allt. Vad önskar man sig i bröllopsgåva då?
Syrran ska gifta sig i augusti, och jag har inte den blekaste om vad jag ska hitta på. Bidrag till en resa hade ju varit bra, men de har redan bokat och betalat sin.

Förresten, har säkert sagt det innan. Men syrrans äldste heter Vilgot och den minsta heter Edvin:D Är väl lite roligt sammanträffande.

Japp vi har kommunalt vatten så då behövs det inte. :)

Bor i lägenhet i Göteborg så enligt flera barnmorskor i stan är vattnet bra så det var bara onödigt att koka.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har hört det rådet förut.
Ju mer jag läsre om PSD ju nojigare blir jag, fyfan... Idag ska vi hämta ut andningslarmet på posten!!!!!!!!!!!!

Hur sover era barn?
T har aldrg gillat att ligga på mage, men sover alltid på sidan. omklamringsreflexen utlöses ofta när hon ligger på rygg och då vaknar hon eller har svårt att somna.
Däremot kan hon sova på rygg på dagtid mycket bättre?! Jag tror att när vi sover tillsammans vill hon ligga mot mig och mysa - har självklart försökt lägga henne "själv" på rygg men hon kommer till mig som en liten söt igel..
Sover i bara blöja och vi har bara ett påslakan utan täcke i.

iochmed larmet ska jag försöka låta henne sova i sin egna säng ibland, det är ett respisenselarm så man kan samsova med det också.
Men kanske hon kan ligga bättre på rygg om hon ligger i eget ställe?

Jag åkte 35 mil för att köpa bilen (till Borås ;) ) men vi köpte privat och hade avtalat tid innan.
Vi tog tåget ner och släpa bilstol med oss, hade bilen inte fallit mig i smaken hade det blivit tåg hem igen.... :D tur att bilen gick igenom....

Enligt min sambo som är rörmockare, så spelar det imngen roll om vattnet är bra, för det kan ändå bli så skitigt i rören. Han kan i princip inte dricka vatten direkt ur
kran för att han sett hur det sett ut på vissa ställen, men så är han ju ganska kräsmagad också. :D vi har egen brunn så vi kokar allt vatten. Har en termos med varmt kokat vatten och en kall kanna i kylen.

*kl*
vi har ju alltid gett Selma sista målet klockan 23 och igår sov hon nonstop till kl 10 då jag väckte henne. Prövade att ge henne en timme tidigare igår och trodde hon skulle vakna tidigare, men hon ligger fortfarande och sover. :eek: märks att hon har ärvt pappas sovgener...

Selma har haft det superjobbigt med värmen. Igår var jag tvungen att åka in till stan en snabbis och hon gallskrek hela vägen i stort sett. Gav henne kokat vatten när vi stannade och hon slurpade i sig och somnade som en stock i manducan. Tack gode Gud för ac på affärer. Vår sköterska på BVC sa att det var helt ok att ge henne vatten om hon kändes varm och det har faktiskt fungerat hur bra som helst.

Här hemma har vi blivit stjärnor på att greppa tag runt saker och dra dem mot oss och smaka på dem. Att somna utan snuttefilt har blivit en omöjlighet. :)

Selma sover själv i en spjälsäng bredvid vår säng, alltid på rygg. Nu sover hon i bara blöja med en snuttefilt, inget täcke. På morgonen brukar jag ta upp henne i sängen och då ligger
vi antingen på sidan eller på mage, men bara när jag har koll på henne.

Just nu ligger hon sked med mig och snusar så gott. :love: måste väcka henne snart och byta blöja samt ge morgonmål, men ska mysa liiite till först.

För oss går nedtrappningen också
bra. Jag pumpar bara 3 ggr om dagen nu och hon får två mål ersättning. Märker dock att min mjölk har minskat väsentligt, så snart ska jag bara pumpa morgon och kväll.

Jag har bestämt mig för att inte amma mitt nästa barn heller, tycker det här är så mycket enklare och så mycket skönare att hon inte är beroende av mig.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 957
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar