Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Vad fin den var! En liten zebrahäst! :D Kul att E greppar saker! Här greppar vi inte så mycket mer efter saker, men däremot i hår, kläder, halsband osv.

Självklart valde vi något med hästanknytning, det ska ju börjas i tid... ;) Håret är en favorit att hålla i här med!

Jag var så lycklig och till mig för att få rida så jag red i både gympaskor och utan västen ;) vet inte vad som flög i mig :angel: Trist med tappskor.

Jumpaskor är väl inget problem så länge man inte proppar in fötterna i stigbyglarna ;) (väst har jag aldrig, rädd att falla av för att jag inte kan balansera korrekt och röra mig smidigt i en sådan)

Mååste bara berätta att när jag red i Egypten på en liten tur hade killen som jag red med bara flipflops på sig :eek: fattar inte hur han lyckades behålla dem på fötterna:D. (gillar Egyptisk säkerhet, märren var 4 år, lämnade ett litet föl hemma i stallet och vi korsade två motorvägar, vilda hundar levde på refugerna :laugh:. Hon var dock fantastiskt mjukt inriden.)

Gud vad söt den var :love:
Kanske skulle försöka mig på en sådan själv, eller skicka en beställning till någon ;) :D

Jumpaskor är väl inget problem så länge man inte proppar in fötterna i stigbyglarna ;) (väst har jag aldrig, rädd att falla av för att jag inte kan balansera korrekt och röra mig smidigt i en sådan)

Mååste bara berätta att när jag red i Egypten på en liten tur hade killen som jag red med bara flipflops på sig :eek: fattar inte hur han lyckades behålla dem på fötterna:D. (gillar Egyptisk säkerhet, märren var 4 år, lämnade ett litet föl hemma i stallet och vi korsade två motorvägar, vilda hundar levde på refugerna :laugh:. Hon var dock fantastiskt mjukt inriden.)

Till mitt försvar så har jag de supersnygga stigbyglarna med gummisnodd ;)

Åh, FÅR man ge barnen dubbel namn nu för tiden ?

Det fanns det alternativet iaf på lappen på skatteverket men du kan inte ge ett barn ett mellannamn som en förälder har utn bara om föräldrarna heter olika tror jag att det är så kan barnet få ett mellannamn.

Jag har haft en riktig svacka i helgen... Igår var en tuff dag med mkt ledsen bebis och på kvällen skulle vi åka till min 2-åring så jag kunde fixa lite. Det sket sig helt för Ture skrek som en stucken gris. Fick aldrig in hingstskrället från hagen utan la 40 min åt att försöka trösta bebis vilket inte gick så bra, så det vara bara att packa in och åka hem 4 mil igen.

Jag lider något fruktansvärt av att inte kunna ta hand om mina djur som jag vill och brukar göra. Varken katter eller hästar... Nu är Ture det bästa som hänt mig, men det var PRECIS pga det här jag valt att inte skaffa barn på flit. (Ture råkade bara komma.).

Jag är petig med mina hästar, och när det bara är jag som duger för Ture blir det att jag får springa ut och försöka titta till och ta hand om mina hästar så fort sambon kommer, och jag vet då att jag har en hysterisk bebis att ta hand om när jag tre minuter senare kommer in.

Nu med värmen så har vi fått flygfä-invasion så alla hästar måste in från betena på dagarna, vilket innebär att det är ett jäkla pyssel med sex hästar. Dessutom har de ingen ro att beta så jag måste stödfodra alla...

Är det bara jag som har så här mammig bebis? Sambon har nerver av stål och störs inte så mycket av att han skriker men jag far riktigt illa av det och kan omöjligt göra något om jag vet att han är ledsen. Jag vet ju att han blir glad bara jag tar honom igen. Igår fick sambon stå med honom utanför duschen så jag hörde honom och kunde prata med honom medans jag duschade.

Trots att vi (oftast) har en glad och nöjd bebis håller jag på att stressa ihjäl mig. Sömnbristen gör sitt också och igårkväll trodde jag inte jag skulle orka mer...

Kan du inte passa på att låta hästarna äta medans de är inne? Då kan du kanske fixa maten innan med Ture i sele? Eller han gillar inte den?
Sen förstår jag ju verkligen att du inte vill ha honom på magen när du är MED hästarna.

Eftersom min ÄLSKAR att åka sele funkar det även med sambon. Men hon är iofs öjd bara hon får åka med någon. Sele eller famn kvittar.
Vaknar Ture också när du går ut ur huset? Eller OM man lyckats somna i vagnen så vaknar han när du går bort en bit?

Jag tror att detta är den svåraste spädbarnstiden faktiskt. De är ganska mkt vakna men inte ännu intresserade av att upptäcka tillräckligt.

Har med en mammig, och mormorig bebis. Han är bara tyst hos mig och sin mormor. Är lite jobbigt då mina föräldrar bor 7 mil bort. Tur att de har sitt sommarställe bara en liten bit bort så jag får lite avlastning i sommar!

Beundrar dig och alla andra som har häst. Att ni hinner med dem iallafall lite grann. Jag sålde stoet för en månd sen och idag åker valacken.
Känner att den lilla tid som blir över måste gå till mina hunar och katten, inte för att kissen är tidskrävande, men lite gos bör hon ha. Är dessutom sugen på en till katt. Men det får nog vänta till hösten/vintern.

Vet hur du känner:(
Det är anledningen till att jag inte skaffa barn heller innan, jag är jättepetig med mina djur och vill inte att dom ska komma i skymundan..vilket tyvärr mina katter har gjort nu..jag orkar helt enkelt inte:cry:
Som tur var är dom ju ute och rastar av sig, sambon myser med dom när dom kommer in..Men min ena katt är ju så mammig. och hon får knappt nåt från mig just nu..
Men jag vet ju att det kommer bli bättre när Nelly mår bättre..så vi får stå ut, för jag vill inte ta bort dem eller göra av med dem!
Hästen har jag lyckats med tack vare att sambo tagit kvällarna så jag fått åka iväg..Dock har han inte nerver av stål, så ofta har jag kännt mig stressad..men det har blivit bättre, han har fått mer tålamod nu:bow:

Tyvärr har Nelly blivit sämre igen..Mjölkfria kosten hjälpte ett tag, men nu är vi i stot sätt tillbax där vi var två veckor sen..Skrik så fort hon vaknar, väldig gasig mage, och nu har hon dessutom börjat vakna på natten av det:cry::crazy:

Sambon är dessutom iväg mkt nu i två veckor, han jobbar på Falsterbo Horseshow(Hans bror har hela cateringen där för andra året i rad:D ) så vi är mkt själv.. Gissa om sambon är orolig...Som tur är kan vi ju åka ner och hälsa på nu innan dom öppnat, och nästa vecka åker jag ju gääärna dit:D
Jobbade själv där förra året, känns trist och inte kunna jobba detta, men samtidigt så får jag ju mer tid att titta på ala tävlingar och saker. och jag har ju tillgång till tälten å jag har ju ställen att amma och byta på, suveränt:)

Så nu ska vi ge oss ut, hon sover bra i vagnen, så vi får ut mkt, är vi bara hemma gråter och skriker hon mkt..Ha en skön dag!

Alicia är oxå mammig som bara den. Hon trivs hos sambon om han roar henne på något sätt men bara sitta still det går inte. Så fort hon kommer till mej blir hon knäpptyst. Hos mej kan hon roa sej själv, leka med händerna, titta på saker. Medans sambon måste roa henne. Försöker strunta i om hon blir arg hos honom, det är hans problem. Plus att om jag går och tar henne ifrån honom då så får det bara honom att känna sej värdelös. Men hon vänjer sej och det går bättre och bättre med pappa. Jag tror de känner av väldigt mycket hur vi känner. Minsta stressade vi är tror jag de känner. I början när hon skrek så blev sambon stel som en pinne och riktade uppmärksamheten mot mej istället för A. Nu börjar han slappna av lite.

Men pratar du om mellannamn eller dubbel efternamn nu ?

För när mina var små fick man inte ge dubbla efternamn, utan man var tvungen att ge mellannamn om man ville att barnen skulle ha bägge föräldrarnas efternamn (även om det ena "bara" är mellannamn)

Men pratar du om mellannamn eller dubbel efternamn nu ?

För när mina var små fick man inte ge dubbla efternamn, utan man var tvungen att ge mellannamn om man ville att barnen skulle ha bägge föräldrarnas efternamn (även om det ena "bara" är mellannamn)

Du kan aldrig ha dubbla efternamn utan endast ett men du kan ha ett (eller flera) mellannamn. Det gäller före både vuxna och barn.

Vi är på landet i Roslagen med bristande uppkoppling så det kommer nog att bli lite sporadiska inlägg från mig framöver.

Vad vi gjort i midsommar: Som sagt så är vi i Roslagen och tog det lugnt med lite vänner som kom hit. Dagarna efter så har vi fällt träd. T satt i sjalen och sov. Jag fick hålla mig till att dra ris :mad:... Ska tvinga på maken sjalen så jag oxå får leka med motorsågen.
Efternamn: vi har gift oss och tagit makens efternamn så det fick T oxå. Men jag gillar det som några har gjort med att ha det andra som mellan namn. Är det kört nu (mitt namnbyte gick igenom efter hennes födelse)?
Rabarber: jäkla skit. jag som var så nöjd att jag i alla fall kunde få käka rabarber. Men gäller det även om det är välkokta/ungsbakade? O vem det än var som pratade om en knäckig rabarberpaj utan att lägga in ett recept gör det bums :D.

Tyvärr har Nelly blivit sämre igen..Mjölkfria kosten hjälpte ett tag, men nu är vi i stot sätt tillbax där vi var två veckor sen..Skrik så fort hon vaknar, väldig gasig mage, och nu har hon dessutom börjat vakna på natten av det:cry::crazy:

Fy vad tråkigt! Har du funderat på att utesluta ägg också? Är ju så mycket som kan ställa till det i de små magarna. :(
Jag äter vanlig kost nu igen, Stellas prickar i ansiktet blev varken bättre eller sämre av den mjölkfria kosten. Nu är de nästan borta trots att jag äter mjölk, så det var något annat som spökade.
Ställde mig även på vågen idag med Stella i famnen och det ser ut som att hon går upp som hon ska nu igen, dock ska jag väl inte ropa hej än. BVC på torsdag, får se hur det ser ut då.

Nu är jag förkyld igen, med halsont och feber och hela baletten. :( Stella verkar också hängig..
Vad gör man egentligen när de små blir förkylda? Jag har gett Renässans-droppar och försökt suga rent med Näs-fridan, men tycker rosslet sitter längre ner liksom.. Har även tagit tempen och den är något förhöjd, men ingen feber än. Ska man ge Alvedon eller bara låta det vara? :crazy:
Kommer självklart ringa sjukvårdsupplysningen om tempen går upp och blir till feber, eller om rosslet blir värre!

*kl*

Ska bara lipa av mig lite.
Min sista häst är nu lastad och är påväg till sin nye ägare.
Känns redan tomt. Men jag vet att pållen kommer njuta av all uppmärksamhet
han kommer få där.
Nu har jag min kattjakt att se fram emot :laugh:
Surfa runt efter någon bra uppfödare och åka å titta på kattungar är rätt skoj :)

Jobbigt med förkyld bebis... Jag fasar verkligen för den dagen. Det verkar så otäckt med täppta små snoriga näsor som inte kan snyta sig. Vi har nässug och koksaltlösning redo för den dagen. Jag tror att man ska rådgöra med bvc innan man ger alvedon. Tyckte att jag läste nånstans också att bebisar med feber bör läkarundersökas, fast jag vet inte till vilken ålder det var.

Ang prickarna så är Vilgots prickar också nästan helt borta. Är det inte så att i princip alla bebisar får utslag i den åldern och sen försvinner det? Jag har inte ändrat kosten alls och de har försvunnit ändå.

Hur går det med huset? Inga nyheter än?

Kl
Guud så gnälligt det är idag... V har inte sovit nånting på förmiddagen. Bara ytligt korta stunder och så fort nappen trillat ut så börjar han gnälla igen. Just nu sover han halvbra och jag försöker äta mat samtidigt som jag skriver här. Har jättemycket att göra här hemma, så jag hoppas att han somnar till ordentligt nu.

Här kommer receptet på rabarberpajen. :d

2 dl havregryn
2 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
rabarber i mindre bitar

Blanda alla torra ingredeienser i en bunke. Smält smöret i en gryta tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner det i bunken. Lägg rabarbern i en smord form och bred på röran. Grädda ca 40 min i 150 grader. Servera med vaniljglass.

Ska bara lipa av mig lite.
Min sista häst är nu lastad och är påväg till sin nye ägare.
Känns redan tomt. Men jag vet att pållen kommer njuta av all uppmärksamhet
han kommer få där.
Nu har jag min kattjakt att se fram emot :laugh:
Surfa runt efter någon bra uppfödare och åka å titta på kattungar är rätt skoj :)
Usch vad jobbigt... Bra att du hittat en bra ägare iaf. Jag skulle ha jättesvårt att lämna iväg ett djur, för ingen kan ta hand om djuren bättre än jag. :D ;) Var med och lämnade min medryttarhäst när hon såldes och bara det var jobbigt.

Vi har fortfarande inte bestämt om vi ska köpa kattunge eller inte. Jag både vill och inte vill. Just nu är det väldigt bekvämt att bara ha M kvar. Vi kan ha altandörren öppen och hon går inte iväg. Vi har dock stenkoll på henne, men att kunna ha dörren öppen nu på sommaren är guld värt. Med en ny kattunge kommer det ju inte att gå.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 580
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 148
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 981
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar