Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

kl

Till er som har sma med ont i magen.

Här i Österrike rekomenderar man att ge thé till bebisar med onda magar, vet inte om det fungerar men ngn effekt borde det ha eftersom dom rekomenderar det.

Koka upp "frön" fran fänkal och/eller kummin och lat svala. Ge med sked eller i flaska, sa mkt bebisen vill ha. Kommer inte ihag hur manga frön man skulle ta men om ngn är intresserad kan jag kolla upp det.

Hoppas alla har haft en bra midsommarafton! :laugh: Vi kom precis hem. Vi var hos mina föräldrar och där var bl.a även min farfar och hans sambo. De träffades för 5 år sen precis när min farmor hade dött och hon var änka sen ett par år tillbaka. Innan hade alltså båda varit gifta på varsitt håll i typ 40-50 år. Men nu har de funnit varandra vilket såklart är jättebra. MEN hon blir kläppkanon efter två klunkar sprit och dessutom verkar de vara otroligt svartsjuka på varandra. Kvällen slutade med att båda två satt och grinade pga att min pappa sa att han hade önskat att hans mamma/min farmor hade fått vara med och träffat Vilgot. :eek: Så pappa (som inte ens förstod varför) fick gå in och ha "krissamtal" med dom. Herre gud! De beter sig som två tonåringar!!! Det händer alltid nånting när de är med och fått nånting i sig...

Nu har jag iaf sagt åt mina föräldrar att vi inte tänker komma med Vilgot om de ska ge henne sprit. Han ska verkligen inte behöva vara i närheten av berusade människor.

Det hände också nåt väldigt mysigt och det var när Vilgot hade varit "utlånad" en stund till de som ville hålla i honom. (De andra var INTE berusade) När min bror fick honom och Vilgot fick syn på mig (jag satt bredvid bror) sken han upp en världens största leende och gjorde ett glädjetjut samtidigt som han började sprattla med hela kroppen! :love: Det kom verkligen rakt från hans hjärta och det var så underbart!! :love: :love:

Hoppas alla har haft en bra midsommarafton! :laugh: Vi kom precis hem. Vi var hos mina föräldrar och där var bl.a även min farfar och hans sambo. De träffades för 5 år sen precis när min farmor hade dött och hon var änka sen ett par år tillbaka. Innan hade alltså båda varit gifta på varsitt håll i typ 40-50 år. Men nu har de funnit varandra vilket såklart är jättebra. MEN hon blir kläppkanon efter två klunkar sprit och dessutom verkar de vara otroligt svartsjuka på varandra. Kvällen slutade med att båda två satt och grinade pga att min pappa sa att han hade önskat att hans mamma/min farmor hade fått vara med och träffat Vilgot. :eek: Så pappa (som inte ens förstod varför) fick gå in och ha "krissamtal" med dom. Herre gud! De beter sig som två tonåringar!!! Det händer alltid nånting när de är med och fått nånting i sig...

Nu har jag iaf sagt åt mina föräldrar att vi inte tänker komma med Vilgot om de ska ge henne sprit. Han ska verkligen inte behöva vara i närheten av berusade människor.

Det hände också nåt väldigt mysigt och det var när Vilgot hade varit "utlånad" en stund till de som ville hålla i honom. (De andra var INTE berusade) När min bror fick honom och Vilgot fick syn på mig (jag satt bredvid bror) sken han upp en världens största leende och gjorde ett glädjetjut samtidigt som han började sprattla med hela kroppen! :love: Det kom verkligen rakt från hans hjärta och det var så underbart!! :love: :love:

Visst är det :love: Iggy gjorde samma sak igår, han var hos en kompis och när han lämnade över Iggy till mig tittade han på mig och sen fick jag världens största leende och massa sprattel. Mammahjärtat smälter extra mycket då :love:

*kl*

Ang det här med jordgubbar/rabarber och annat som kan göra att bebisar får ont i magen... Hur lång tid tar det innan det går ut i mjölken? Går det ut direkt eller tar det ett par timmar?
Jag käkade 5-6 jordgubbar igår och Iggy verkar inte ha haft ont i magen. Han har inte visat nåt iaf. Men det kanske var för liten mängd för att det skulle spela någon roll?

Visst är det :love: Iggy gjorde samma sak igår, han var hos en kompis och när han lämnade över Iggy till mig tittade han på mig och sen fick jag världens största leende och massa sprattel. Mammahjärtat smälter extra mycket då :love:

Ja, det känns miljoner gånger mer än "vanliga" leenden som man får varje dag. Och "vanliga" leenden är ju helt fantastiska bara dom! :love:

Aha, det visste jag inte. Desto större anledning att äta mest av degen :)
Peppar, peppar så har A inte reagerat på något ännu vad jag vet. Men jag håller mej iaf boprta från sådant som kan ge magont.

Åhh, vad underbart :love: Fick en tår i ögat när jag läste. (Japp, hormonerna finns kvar) Längtar tills det händer här!

Igår var vi hos en kompis som har en stor gård på landet där det är fest varje midsommar med massor med människor. Det var fullt tjo med 5kamp och badande skrikande springande barn (och vuxna) Men Alicia sov som en klubbad säl hela tiden vi var där. I VAGNEN. Hon som inte ens gillar vagnen. Hon sov i fyra timmar! Sen trodde vi inte hon skulle sova alls inatt men det har hon gjort. Underbara unge. :love:

*kl*

Hade en rätt trevlig kväll igår, eller ja hela dagen var trevlig. Började med sillunch hemma hos mina föräldrar. Efter det ett midsommardopp med hästarna i sjön, synd bara att min häst lyckades tappa ena framskon :grin:, vet ju vad jag ska göra idag iaf ...leka hovslagare ;) Dagen avslutades med grillad spädgris, själv klarade jag inte av att äta nåt av den lilla parveln, dom hade ju lämnar huvudet kvar på stackaren...:cry: blev lite blödig där...

Glömde däremot helt bort rabarberpajen jag slet med igår, blir att käka upp den idag istället :laugh:

*kl*

Här var misommar mycket trevlig. Släkten på dagen, sillunch, dans och jordgubbstårta. Grodan charmade kusinerna.

På kvällen var det grill med vänner. Grodan hångde med sen nattade jag honom där enl våra rutiner, gick hur bra som helst, så duktig. Sen fick jag sitta en stund och dricka ett glas vin, prata och bara vara. Mycket skönt att det gick så bra. vid ett traskade vi hemåt. Trodde att han skulle vakna för natt amning hemma men han sov till fem så jag hann sov lite. :love:

Jag är jättenöjd med midsommar!

*kl*

Är det någon som har en sådan där motordriven babysitter/gunga? Bad tycker ni om den i så fall? Eller vad tycker barnet?

Jag har en sådan! Den är super. Man kan fixa frukost eller duscha medans hon sitter där. Just nu är de röda prickarna jätteintressanta så snart blir nog djuren på "bordet" också kul :) Min skrutta är 5v nu. Min kompis halvårsbäbis har med provat utan protester :)

Vibratorn låter mycket på max men har fått tyst på mindre magknip här =D

Kl*

Skit skit skitdag..orkar inte mer..Ta mig bort från detta så kallade liv*usch*

Mitt i allt önskar jag alla er underbara mammor en fin midsommar, hoppas ni får njuta av fint väder och god mat!*Kram till er alla*:love:

Spädbarnsvillan i landskrona! Ring dit och hör med dem om hjälp om du kan åka dit eller om det finns något liknande i närheten av er.

Man ska inte känna det som du gör även med kolikbarn, tycker så synd om dig och hoppas du kan få

*kl*

Ang det här med jordgubbar/rabarber och annat som kan göra att bebisar får ont i magen... Hur lång tid tar det innan det går ut i mjölken? Går det ut direkt eller tar det ett par timmar?
Jag käkade 5-6 jordgubbar igår och Iggy verkar inte ha haft ont i magen. Han har inte visat nåt iaf. Men det kanske var för liten mängd för att det skulle spela någon roll?

2-3 timmar har jag läst men jag har ingen källa på det och minns inte var jag läste det. Kan vara allt från en bok om barn till ngt på internet.

*kl*

Det är kanske är en lite känslig fråga men efter vilken av er föräldrar har/kommer era barn fått sitt efternamn?!

Jag har själv ett lite mindre vanligt efternamn, medans sambon har samma efternamn som ungefär 1/3, av hela sverige, därför vill ju självklart jag att Theo ska få mitt efternamn, tycker att det låter fint tillsammans

Dock känns det som det kan bli ett snäpp för mkt för ffa svärmor då jag redan tydlig uttalat att vi inte kommer ha något kristet dop utan bara en namnfest i fall jag nu också säger att Theo inte kommer att få "deras" efternamn utan mitt...Men samtidigt känns det som mer rätt att han ska få mitt efternamn då det "tillhör" byn lite mera är sambons efternamn som kommer utifrån...dessutom så har jag ju redan gått med på att ge honom ett namn på T vilket var lite viktigt då alla pojkar i sambons familj heter något på T...

*kl*

Det är kanske är en lite känslig fråga men efter vilken av er föräldrar har/kommer era barn fått sitt efternamn?!

Jag har själv ett lite mindre vanligt efternamn, medans sambon har samma efternamn som ungefär 1/3, av hela sverige, därför vill ju självklart jag att Theo ska få mitt efternamn, tycker att det låter fint tillsammans

Dock känns det som det kan bli ett snäpp för mkt för ffa svärmor då jag redan tydlig uttalat att vi inte kommer ha något kristet dop utan bara en namnfest i fall jag nu också säger att Theo inte kommer att få "deras" efternamn utan mitt...Men samtidigt känns det som mer rätt att han ska få mitt efternamn då det "tillhör" byn lite mera är sambons efternamn som kommer utifrån...dessutom så har jag ju redan gått med på att ge honom ett namn på T vilket var lite viktigt då alla pojkar i sambons familj heter något på T...

Iggy har fått mitt efternamn. Vi är fem stycken sammanlagt nu som heter det och Iggy är den första killen. Min sambo har också ett vanligt son-namn som jag inte alls ville ha. Och sambon tyckte också att Iggy skulle få mitt efternamn, vi tyckte det passade bättre ihop med Iggy. Mina svärföräldrar var lite tvära i början, de tycker att barnet ska få mannens efternamn. Men de tycker Iggy är ett konstigt namn också :grin: Kan man heta så var deras första reaktion... Vi ska inte heller ha något dop, utan en namnfest. Bara det skapade ju rabalder ffa på min sambos sida.

Milton ska få mitt efternamn av samma anledning som du resonerar :). Min sambo har ett vanligt efternamn medan jag har ett mer ovanligt.
Dock kommer vi att, om vi någon gång gifter oss, ta ett släktnamn på hans sida och då kommer Milton och eventuella syskon byta till det. Jag kommer då behålla mitt gamla och ta det också.

Kl
Milton har haft tre riktigt bra dagar nu med magen och varit en helt annan unge! Dessutom har vi börjat få ordentliga svarsleenden vilket är heeeeelt underbart fantastiskt!!
Stora killen blev förresten fyra veckor igår, inte klokt vad tiden går fort, häftigt som bara den att se denna utveckling som händer och veta att man själv spelar en så stor roll i det hela!!

Oscar har fått sin pappas efternamn. Sambon ville för släktnamnet vidare, trots att det är ett son-namn, men det är ett lite mindre vanligt son-namn.
Har har dessutom inga syskon eller kusiner som kommer föra det vidare.
Och lite av anledningen att om vi gifter oss så behöver vi bara krångla med att byta mitt efternamn..

Min systers son va lite gullig härom dagen. Syrran ska snart gifta sig, och tar då sin mans efternamn. Detta va lite förbryllande för systersonen. Han, hans pappa och lillebror har ju samma efternamn och syrran ett. Så han trodde att det bara va pojkar som kunde heta det. :D

Först tänkte vi bara ge Selma mins sambos vanliga -son namn, men till slut så blev det dubbelnamn, då vi bestämt att vi ska ta varandras namn när vi gifter oss. Helst ville vi att Selma skulle ha ett vanligt namn, då min pappa tyvärr är ganska välkänd med de risker som kommer med det.

*kl*
vi hade en jättemysig midsommarafton hos mina föräldrar i deras sommarhus, som jag och mina syskon ska få ärva den här sommaren då mamma och pappa byggt ett nytt litet hus till dem på tomten. Till vår stora överraskning så hade de tömt deras sovrum och gjort om det till vårt, köpt nya täcken, kuddar och lakan osv. Så gulligt och fint. :love: Selma var superduktig hela helgen och sov mellan oss i hennes babynest.

Idag kom min sambos brors familj ut + hans föräldrar, så det var fullt ös idag också. Kom hem för två timmar sen och är helt död. Vi lyckades flytta in i vårt hus i tisdags kväll, så vi bor omringade av flyttkartonger överallt nu. Ingenting är iprdning och eftersom det är min sambos födelsedag imorgon (idag) så kommer det gäster imorgon eftermiddag. Uff, vi kommer att få tokstäda hela morgonen. Klockan ett kommer de för att hämta mina unghästar för inredning också, phu, borde nog sova nu så att jag orkar gå upp imorn... :p

För mig var det självklart att ge Vilgot pappas efternamn. Han har ett ovanligt efternamn och hans familj är de enda i Sverige med just den stavningen. Jag har ett utländskt efternamn som jag alltid ogillat och som ingen varken kan stava till eller uttala, trots att det är jättekort och helt okomplicerat egentligen. Lika självklart är det att jag byter till hans namn när vi gifter oss. (6 veckor kvar!!! :banana: )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 149
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 983
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård