Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Allt och ingenting. Vet faktiskt inte riktigt varför. Men jag ska försöka komma ut och promenera lite idag och hoppas att det blir bättre.

Jag har varit o handlat en gång själv- men det var en protest mot lillsyrran som drog benen efter sig så jag stack bara.... Kände absolut inte att det var skönt att slippa lillan- jag saknade henne bara.
Fast det kanske är ett försvar jag själv byggt upp då jag inte har någon sambo hemma i veckorna...

Men behöver jag vila, egentid o så finns både storasyster och föräldrar nära.

Hade en sån dag igår. Kände mig låst, men orkade inget. Älskar mitt barn, men saknar min frihet..Var ett virrvarr av känslor igår, men jag kunde inte heller säga att det var något särskilt, nog bara en kombination..

Så jag vet vad du känner. Försök ta dig ut, det brukar hjälpa mig!

Själv ska jag försöka ta mig till h**ks idag, byta en flughuva som blev för stor..Mitt mål för dagen;)

En promenad brukar göra susen, hoppas det fungerar för dig med! :) Gick i drygt två timmar med E i selen igår, skööönt!

Vi har larm, genom sjukhuset dock. Vår sorts larm har en elektrod som E har tejpad på magen, han har det alltså "med sig" dygnet runt, även om vi inte brukar ha det inkopplat på dagarna nu längre. Troligtvis blir vi av med det här larmet om en månad ungefär, då är vår tanke att vi ska be om ett larm med platta att ha ytterligare ett tag. Vill de inte ge oss det köper vi nog ett, här finns en jämförelse av rätt många modeller.

*kl*

Vet att vi pratat om tygblöjor i någon av de tidigare trådarna. Hur har det gått?
Är det några som använder dom och vilken modell?

Själv så blandar jag vanliga med tygisar. har vanlig på natten och när vi är borta och försöker ha tygisar när vi är hemma. Senaste dagarna har det ju dock inte varit torkväder ute så nu har vi slarvat med vanliga även hemma.
Jag vägrar hänga tvätt inne på sommaren :p
Torktumlaren går bara i nödfall.:p

Har vikblöjor som jag använder med gammeldags snibbar eller byxor. Tyckte att det fungerade bättre på första sonen men han var mkt mindre. Nu håller en tygis kanske en timme innan han är dyngsur..

Vi blandar tyg och vanliga blöjor på precis samma sätt som du. Men vi kör torktumlaren varje dag. :p Dels för att det spar tid och så för att de flesta katthåren försvinner. Vår katt hårar extremt mycket.

Jag tror att vi har 6 olika sorters tygisar, men det är bara två som vi har flera av och det är P'tit Easy (allt-i-ett) och BumGenius (pocket).

P'tit:en är enklare att handskas med, men läcker ofta. Den måste dessutom oftast hänga på tork i några tummar efter tumling, så torktiden är väldigt lång.

BG är kanske lite bökigare, inlägg ska stoppas i och tas ur och så måste man se till att fliken över öppningen ligger slätt. Annars funkar den precis som en vanlig blöja, med kardborre som fästes på samma sätt som en vanlig blöja. Den läcker sällan. Fördelen är att den är onesize också, p'tit finns i olika storlekar, så när de vi har är urvuxna kommer vi troligen att köpa fler BG.

Jag tycker att det har funkat bra faktiskt. Att tvätta är inte särskilt jobbigt. Det är bara bra att ha saker att fylla ut maskinen med, för Vilgots kläder måste ändå tvättas minst varannan dag eftersom han kräks så mycket.

Men jag kan väl tycka som du ibland, att det är lite drygt att blöjan kan vara dyngsur efter en timme... Men jag försöker se det som så att det är mycket bättre för honom att blöjan byts ofta. En annan nackdel är att bodysar blir för korta och byxor för smala pga att blöjan är så tjock.

Hur kvällsnattar ni era bebisar? Har ni någon speciell kvällsrutin? Det har inte vi, men än så länge går det väldigt lätt att lägga Vilgot. Han får mat och ny blöja, sen lägger vi honom i sängen och nån av oss ligger bredvid tills han somnat. Går oftast på 5-15 minuter.

Egen tid för mig är att få sitta vid datorn en stund utan att behöva ta hand om dottern när hon lessnar utan att min man tar henne då. Jag har inga behov av att vara ensam utan sitter gärna i soffan och myser med min lilla dator samtidigt som man och dotter sitter bredvid mig. Eller bara få ta en mugg med te och veta att jag inte kommer behöva köra den i mikron om en timme för att Isabella fick för sig att vakna samma sekund jag slår mig ner i soffan med muggen.

Kunde nästan varit jag som skrivit detta :)

I morse ville Mikaela inte sova igen efter matning och jag var helt seg så jag peta på sambon o sa att han fick ta henne lite så jag kunde slumra lite till... Bara att veta att man inte måste reagera på alla pip gör att man kan slumra lite mera även om hon fortfarande låter precis brevid. Skönt!

Vi har inte heller någon direkt rutin, mat och ny blöja sen ner i spjälsänge och mörkt i rummet... jag lägger mig samtidigt oftast, ca kl 22-23 nångång.
Mikaela sover bara i spjälsängen på natten, på dagen sover hon mest i liften eller på någon filt :)
någon natt har hon fått sova med oss om hon varit lite kinkig.
Men detta funkar super för oss, hon somnar fort om hon är nöjd, annars lite längre tid.

Vi blandar tyg och vanliga blöjor på precis samma sätt som du. Men vi kör torktumlaren varje dag. :p Dels för att det spar tid och så för att de flesta katthåren försvinner. Vår katt hårar extremt mycket.

Jag bor ju på landet och har fyra katter. De har mer eller mindre blivit förvisade till att vara utekatter nu. Dels en kompromiss med sambon som avskyr katter och dels för att jag inte vill ha in en massa fästingar. Sätter fästingmedel på dem men då ska de ju inte heller vara i närheten av bebisar, och det är svårt att hålla dem borta från sängar och soffor.
Så nu ska det byggas en nätdörr så att jag kan ha öppet ut, utan att de smiter in.

Hur gör ni med vagnen? har haft nät över den men någon katt har lyckats riva ner det och låg i vagnen ändå. (ingen bebis i)
Ska införskaffa en spikmatta att lägga i vagnen när vi går in. Så slipper jag dra vagnen uppför trappan flera ggr per dag :devil:

Vi badar vid sex tiden, sen äter han och somnar en stund. vid 20-21 byts blöja och ibland ammar han. senaste veckan har han somnat i sin korg eller på soffan sedan bär vi med honom upp när vi lägger oss. Tidigare har han bara somnat vid bröstet men nu vill han ligga och titta lite för sig själv innan han somnar. Han har dessutom sovit i sin spjälsäng ett par ggr nu. inatt sov han där tills klockan halv sex :banana:

Ovant att kunna ligga nära sambon utan mage ivägen eller bebis emellan :laugh:

En sak till! :p Märker ni att graviditetshormonerna försvinner ut ur kroppen? Alltså andra "symptom" än att fogarna blir bättre och så.

Tvärt emot vad som oftast skrivs, så hade jag jättebra hy under graviditeten. I normala fall har den varit ganska fet och jag har kunnat få nån finne här och där ibland. Det har nu kommit tillbaka. :(

Dessutom känner jag att min ämnesomsättning snabbats upp igen. Jag har ätit normalt under grav, men till skillnad från innan så tog kroppen vara på varenda liten kalori. Nu börjar jag så smått känna av mitt normaltillsrånd igen, dvs mitt "matberoende". Det känns som att typ hälften bara passerar och jag blir direkt snurrig (blodsockerfall) om jag inte äter ofta.

Innan jag va gravid och under graviditeten hade jag jättefin hy.
Men är den katastofal i jämförelse! Finnar i ansiktet, armarna och axlarna.
Lite halvläbbigt!
Men håret håller sig på plats, är glänsande och tjockt.
Vet inte om det beror på hormoner eller för att jag slutat använda balsam.

Jag har blivit väldigt torr i ansiktet, jag hade väldigt fin hy på slutet av graviditeten, i början så var jag som en tonåring igen. Fördel är att jag inte har så mycket finnar längre, första veckorna så hade jag finnar på bröstet men de är borta nu.
Håret mitt är kanon fint! Tappar nog inte ens de där 100 man ska tappa per dag :)

Ang nattning så har vi ingen rutin alls, utan hon brukar somna i min famn under amningen mellan 22-23 och sedan sover hon till ca 4.30 i sin spjälsäng. Vid 21 så brukar vi byta till pyjamas och ge henne sin antibiotika, blöjan kan bli bytt ett par gånger till innan hon somnar efter det ;)

Jag bor ju på landet och har fyra katter. De har mer eller mindre blivit förvisade till att vara utekatter nu. Dels en kompromiss med sambon som avskyr katter och dels för att jag inte vill ha in en massa fästingar. Sätter fästingmedel på dem men då ska de ju inte heller vara i närheten av bebisar, och det är svårt att hålla dem borta från sängar och soffor.
Så nu ska det byggas en nätdörr så att jag kan ha öppet ut, utan att de smiter in.

Hur gör ni med vagnen? har haft nät över den men någon katt har lyckats riva ner det och låg i vagnen ändå. (ingen bebis i)
Ska införskaffa en spikmatta att lägga i vagnen när vi går in. Så slipper jag dra vagnen uppför trappan flera ggr per dag :devil:
Och vi ska skaffa nätdörr så katten inte kommer ut! :D Jag skulle aldrig i livet klara av att ha utekatt... Skulle vara orolig precis varenda sekund.

Vagnen är hon fullständigt ointresserad av. Vi har den ibland i hallen och ibland i uterummet. Enda gången som jag inte litar på katten är i sängen, när V har täcke på. Det är enbart med täcke mellan som hon går/ligger på någon.

När vi ändå diskuterar katter... Vår katt blev ju som ni vet ensam i veckan. Vi har pratat lite om att skaffa en ny katt. Hur resonerar ni kring katter-småbarn (eller vilket djur som helst)? Min absolut superbestämda och ej ruckbara åsikt är att katterna (och alla andra djur) ska respekteras till fullo och inte behöva bli antastade om de inte vill. Frågan är hur det kommer att funka i praktiken när Vilgot blir lite större... :crazy: Som tur är har sambon precis samma inställning och vi kommer att vara stenhårda när det gäller den delen av uppfostran.

Så frågan är om vi ska köpa ny katt eller inte... Mitt hjärta skulle ju gå sönder om Vilgot jagar eller är oförsiktig med katterna, men samtidigt vill jag att han ska lära sig och att han ska få växa upp med djur. Ska man bespara en stackars kattunge detta, eller ska man köpa en katt NU som hinner bli vuxen iaf innan Vilgot blir medveten om djuren? Djupa funderingar, men som jag skrivit innan, jag är extremt blödig med mina djur. :love:

+ AKB

Glömde håret. Det har varit jättefint under graviditeten, men nu börjar det bli som förr igen. Alltså att det lätt blir flottigt och måste snart tvättas varje dag igen. Pratade med min frisör om hår+grav. Det tar tydligen några månader innan håret börjar lossa. Jag lossar "normalt" nu, men det är inget massavfall. Det har tydligen med amningen att göra också, när man slutar så tappar man mer. (Om jag uppfattade henne rätt)

Jätte svårt val, nu förutsätter jag att det är kattunge vi talar om. Jag kan se fördel med att ha liten kattunge nu när barnet i alla fall inte bryr sig om den så att den hinner växa på sig men samtidigt en liten kattunge med noll hämningar som studsar runt på barnet ;) ¨

Vår äldsta katt som inte har rymt han var mer vild än tam medan hon som är på rymmen var så himla försiktig och rädd för allt. Hon bodde under soffan och i transportburen i flera månader kändes det som i alla fall. Så här 4 år senare så kanske det bara var första veckorna.

Så allt beror ju på vad man hittar för katt och vad den har för personlighet.

+ AKB

Glömde håret. Det har varit jättefint under graviditeten, men nu börjar det bli som förr igen. Alltså att det lätt blir flottigt och måste snart tvättas varje dag igen. Pratade med min frisör om hår+grav. Det tar tydligen några månader innan håret börjar lossa. Jag lossar "normalt" nu, men det är inget massavfall. Det har tydligen med amningen att göra också, när man slutar så tappar man mer. (Om jag uppfattade henne rätt)

Mitt hår var så himla flottigt under grav men nu är det mycket bättre.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 585
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 152
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 991
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII