Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Bröstmjölk is the shitt:D
Jag smorde in min lilla med det på fötterna för hon fjällade så, var jättebra! Samma om dom blir väldigt röda i rumpan, på med lite bröstmjölk, det är mirakel medicin!
Är det bara jag som har typ fobi mot det för eviga bröstmjölksklibbet?? :eek: Jag verkligen avskyr klibb och få saker är ju så klibbigt som sliskig bröstmjölk. Klibbar inte rumpan ihop om man har mjölk där? :confused:

Måste fråga er när ni fick det första leendet från barnet, alltså hur gammal var barnet då?
Det första riktiga leendet fick jag när han var 5 veckor och 5 dagar, men sen tog det någon vecka till innan de började komma mer frekvent.

Men då måste jag fråga, hur ofta ler era bebisar mot er på en dag? Är det 1, 5, 10 eller 20 ggr/dag? Jag börjar nästan bli lite bekymrad, för Vilgot är mer intresserad av sin mobil än av oss... :crazy: Vi kanske får 1-3 leenden per dag. Är det normalt för en 10 veckors bebis? :confused:

Jag har varit ute och sprungit idag!!!!! :banana: :banana: Alltså vilken total lycka det var!!!! Nu låter jag nog som en hemsk mamma, men det finns nog inget som gör mig så genuint lycklig som en stilla joggingtur i strålande sol och en bra spellista i lurarna. Helt underbart var det!!! I nästan 10 månader har jag väntat på den här dagen!

hehe...nä, allså..Jag har använt ytterst lite, allså bara ett tunt lager..och den första mjölken man får ut ur brösten är ju inte så klibbig..det är ju när barnet sugit en stund som den riktigt tjocka klibbiga kommer..har jag upplev iaf!:)

Så det körde jag på fjälliga fossingar!:D

Nu använder jag inte dte längre, jag använder inotyl(stavas?) salva på rumpan när det behövs! Men första tiden tog jag bröstmjölk:)

Jag har varit ute och sprungit idag!!!!! :banana: :banana: Alltså vilken total lycka det var!!!! Nu låter jag nog som en hemsk mamma, men det finns nog inget som gör mig så genuint lycklig som en stilla joggingtur i strålande sol och en bra spellista i lurarna. Helt underbart var det!!! I nästan 10 månader har jag väntat på den här dagen!

hehe, då e jag också en dålig mamma, för inget gör mig så lycklig som när jag sitter på hästryggen:D

Härligt att du fick göra något som gör det så gott!:) Vi blir bättre mammor tror jag om vi får ha våra stunder och göra det vi älskar!

hehe, då e jag också en dålig mamma, för inget gör mig så lycklig som när jag sitter på hästryggen:D

Härligt att du fick göra något som gör det så gott!:) Vi blir bättre mammor tror jag om vi får ha våra stunder och göra det vi älskar!

Jag tror precis som ni - att man blir en bättre mamma av att få göra saker utanför hemmet på egen hand. Jag var i stallet en sväng igår. Ingen jättelång stund utan bara släppte över hästar i annan hage, gav hö etc. och det gav mig en rejäl energi-kick, så jäkla skönt!! Ska ner där senare idag också och pyssla lite, jag längtar!
Dessutom hinner iaf jag börja sakna Milton när jag inte är med honom, vilket jag också tror är bra :)

Igår skickade sambon iväg mig på en liten shoppingtur själv. Jag har jagat ett plagg ett tag och nu fanns det. Så jag åkte iväg, shoppade, strosade lite och sen hem igen.

Jätteskönt att det bara var Jag AB som fanns just då. Hemsk mamma? Nej jag tror man är en bättre mamma om man faktiskt får vara en egen individ. Sen tror jag far och son mår bra att vara med varandra helt själva, lösa problem själva!

Snart ska mormor få agera pass när jag ska springa.

Kl

Måste fråga er när ni fick det första leendet från barnet, alltså hur gammal var barnet då?

Han var 5-6 veckor när han började le. Nu ler han varje dag. Lite då och då :)

Ang dropparna så har vi rutin till frukosten; mag droppar och d droppar varje dag. Har jag en rutin så går det bra att komma ihåg!

Jo, ni har alldeles rätt, man blir nog en bättre mamma av att göra saker man älskar på egen hand. Fast när jag tänker efter så är det nog en ännu större lycka att under en dressyrträning uppleva att hästen går bättre än nånsin, än att springa. ;) Men tyvärr rider jag ju inte så mycket längre. Red en otroligt trevlig häst några gånger precis när jag blivit gravid, men det är en sån som jag hellre rider på ridbanan än ute. Och det är inte det ägaren i första hand vill ha hjälp med, tyvärr. På banan passar det mig perfekt med en superpigg och superkänslig häst, men inte ute. Det är jag alldeles för feg för... :o

Nu ger shoppning mig kanske inte samma kick som ett bra träningspass eller ett bra ridpass men det var skönt att bara vara jag igen. Ingen att kolla till, vrida upp stereon och sjunga högt i bilen på väg dit.
Sånt måste man få ibland :p

Jag har fått erbjudande att vara hästvakt v 27-28 några dagar. Jag är sjukt sugen. Haken är att hästen står 40 min enkel resa bort..jag känner mig lite tveksam till det...ska fundera lite.

Men jag saknade min Groda efter 1½ timme shopping :love:

Jag är också en likadan fegis :D Tack och liv känner jag min Armani så väl så på hans rygg kännner jag mig ganska trygg oavsett vilka hyss han än hittar på.

Kl

En annan fundering jag fick nu var det här med utpumpad bröstmjölk. Vi har fått börja pumpa ur för M tycker det är lite jobbigt att amma nu när vi har börjat med ersättningpå flaska :( Funderingen lyder: om man ska iväg, hur tar man lämpligast med sig bröstmjölken, ska den förvaras på något speciellt vis alltså? Och den ska sen värmas upp precis som ersättning?

Är det bara mina dattar som VÄGRAR lämna ut ngn mjölk till pumpen. de rinner bättre utan pump :(

Den ska förvaras kallt. Jag fick lära mig att bröstmjölk inte får vara framme mer än 1 h i rumstemp. Vi har en liten kylväska med oss och sen så värmer vi mjölken i micro el vattenbad. :)

Jag är också en likadan fegis :D Tack och liv känner jag min Armani så väl så på hans rygg kännner jag mig ganska trygg oavsett vilka hyss han än hittar på.
Jomen precis, när jag känner hästen är det ju lugnt. Det jobbiga är bara att det tar så lång tid att lära känna hästen i alla situationer om man bara rider den en gång i veckan. Då blir varje tur "jobbig" under väldigt lång tid. Sen känns det alltid skönt att rida ut tillsammans med någon de första gångerna, men i det här fallet fanns ingen ridkompis.

Men fy vad jag saknar ridningen...

Den ska förvaras kallt. Jag fick lära mig att bröstmjölk inte får vara framme mer än 1 h i rumstemp. Vi har en liten kylväska med oss och sen så värmer vi mjölken i micro el vattenbad. :)

Det står verkligen olika överallt. På amningsmottagningen (och pappret vi fick med tillsammans med pumpen) stod det 6 eller 8 timmar! Och om det var 5 dygn i kylen! Men det allra bästa är väl så klart att ha den i rumstemp så kort stund som möjligt.

Kl

30/5, så 4,5 eller 1,5 månad, beroende på hur man ser det...

Oregano - antalet leenden varierar lite mellan dagarna. Mest kommer de när han vaknar/vi vaknar när han redan ligger vaken, när jag lämnar över honom till sambon :o eller när man sitter och "pratar" med honom. Säg 4-6 tillfällen om dagen max, men ibland flera vid samma tillfälle? (På tal om Vilgots intresse för sin mobil - här är det himmeln som gäller... Mot den står man sig ofta slätt :p)

E lär sig för övrigt ständigt nya ljud :D, han har gått över från vokaler (ah, eh) till "gllll" och små lejonvrål :love:. Han har också börjat röra mer på händerna - öppnar och stänger fingrarna, gör cirklande rörelser med handlederna, men han verkar inte ha "hittat" händerna så att han tittar på dem än.

Får nog ta och köpa en mini-kylväska och försöka hitta plats för den (oxå!!) i skötväskan =)

På tal om just det. Jag tycker att min skötväska är stor och rejäl och rymmer mycket och har mycket små fack till olika små grejor som alltid ska med. Men den är ju för fasen alltid full, ALLTID!! Vet inte hur ni har det dock och vad har no med er i skötväskan?
Här har vi minst fem blöjor, våtservetter, kräm (typ idomin etc.) skötunderlägg, en boddy, ett par byxor och ett par strumpor till Milton som extra-kläder. Nu blir det även pump, ersättning i en sådan doserare, minst två flaskor, termos med varmt vatten, amningsnapp, magdroppar, sked, minst två vanliga nappar (de försvinner så snabbt här, hahaha...) ett gäng kräk-handdukar.
Det var det jag kom på just nu iaf. Jo, även en extra tröja till mig ifall den jag har på mig blir helt nerkräkt eller får massor med mat på sig.

Senast ändrad:

Har inte fram till igår inte heller fått ut någon mjölk med min pump. trodde att det var något fel på den. Köpte den när första sonen var liten (10 år sen)
Igår sov lille A som en klubbad från kl halv 8 och ville inte äta så när jag lade mig så gjorde jag ett försök igen och nu funkade det plötsligt :idea:

Fick ut nästan 2 dl från ena bröstet och vilken lättnad det var! Nu kunde jag sova på mage en stund iaf :angel:

A vaknade vid tre och tyckte det var dags att stiga upp så ikväll ska vi försöka hålla honom vaken :D

Fick ut nästan 2 dl från ena bröstet och vilken lättnad det var! Nu kunde jag sova på mage en stund iaf :angel:
Shit! :D Jag som tyckte 2 dl från båda var mkt! :D

Visst är det skönt att ligga på mage?! Jag njuter fortfarande varje gång över att det faktiskt går! :rofl:

Det är underbart att kunna sova på mage igen :laugh: :laugh:

Jag satt och tittade på tv och pumpade samtidigt när jag plötslig såg att flaskan var full...bara att hämta en ny!

Nu är det snart baddags, väntar bara på att det ska bli varmvatten. Sen lite babymassage. A älskar det :)
Han hade världens magknip innan idag och efter att ha masserat och "tryckt ihop" honom med benen mot magen så fyllde han hela blöjan och sen var han på underbart humör igen!

I morgon ska jag till bvc på mammasamtal men jag börjar bli förkyld. är A fortfarande skyddat av amningen eller kommer jag smitta honom? (menar om min mjölk skyddar mot just min typ av virus)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 583
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 150
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 985
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård