Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Jisses, vad jobbigt! Hoppas för din skull att det bara är en tillfällighet!

På mig sydde de för tajt. Har nu en hudflik över urinröret som är spänd som en fjäder. Inte jättestörande så, men vid myspys med sambon så blev det lite ömt.
Hehe, och sambon som trodde jag skulle vara slapp å glapp efter förlossningen;)

Blev sydd rätt mkt eftersom dom fick lov att klippa, hade problem från början med att jag var väldigt svullen och hade rätt ont, men medans vi var kvar på sjukan, vilket blev rätt länge efter som Theo blev sjuk, så använde jag bidéduschen väldigt flitigt, går ju bra med vanliga duschen hemma också. Det gjorde verkligen underverk för mig, duschade av där nere varje gång jag var på toa, före och efter bestyren. Sen fick jag tipset av läkaren som undersökte mina stygn 2 dagar efter förlossningen att smörja med barnolja för att det inte skulle bli irriterat och för att hålla huden mjuk. Smörjer fortfarande någon gång per dag. Men det låter ju inget vidare att du verkat blivit mer svullen nu :crazy: Modigt att kolla efter med spegel, det har inte jag tordats göra än....

Jag duschar också av regelbundet men barnolja var ju himla smart, det har jag inte ens tänkt på! Däremot pudrade jag med lite barnpuder igår vilket var underbart. Idag blir det barnolja för hela slanten.
Jag bävade för att titta med spegel, men kände att jag inte hade något val :D Tyckte att sambon kunde kolla efter, men det tyckte inte han, förstår inte varför ;)

Usch då:( Du får kolla upp det..det ska ju bli bättre och bättre, inte sämre:(
Jag fick också lite småont och det kliade för nån vecka sen..och då var jag tvungen att kolla..och jag höll på att svimma innan jag gjorde det..Undviker gärna att kolla i vanliga fall också, tycker inte dte är en vacker syn, haha..

Så jag förväntade mig värsta sargade synen, men det såg inte så farligt ut. Tror det var för jag läkte för sen har det inte varit mer.Blev ju bara sydd med två stygn, ett lite mer inuti tror jag, och ett bak vid rumpan. Om dom är borta vette tusan..känns bra iaf:p

Men du- jag har också märkt av att jag har ondare efter ett tag... Tänkte kaxigt på BB att det var ju inget... haha
Om jag sitter ner en längre stund- amning o så- så känner jag riktigt hur blodet rusar dit sen o det gör riktigt ont....
Är det så du menar?

Det verkar ju onekligen vara ganska vanligt att man blir felsydd. Var en på föräldragruppen som berättade att nån kompis hade fått en skinnflik som skavde och gjorde att hon knappt kunde gå. Själv har jag ju mitt extra hål som bubblar och pruttar... Fast jag kan tänka mig att det inte är så himla lätt att sy bra när underlivet inte ser ut som det ska. Minns ju vilken shock jag fick när jag var på toa första gången efter förlossningen och skulle torka mig. Hela paketet hängde ju en decimeter längre ner än normalt...

Kl
Jag provade mina träningskläder nu på förmiddagen. Och de passade!!! Visst, de satt lite tajtare än sist, men de funkar! Jag blev helt överlycklig och joggade runt i vardagsrummet och pep och gjorde andra lyckoljud! :D :banana::banana::banana: Innan helgen är slut ska jag ut på min första joggingrunda!!!!!! Vilken lycka!!!! :rofl:

Nej jag känner nog inte som du att det kommer efter ett tag om jag suttit. Snarare att det är som värst på kvällarna då jag varit igång hela dagen. Jag kan knappt gå, det gör ont när jag står, sitter och ligger..
Nog för att det kanske är svårt att sy där nere, men tycker det är en dålig ursäkt - det är ju en del av deras jobb och något de ska klara av. Nog för att det kan gå fel en och annan gång, men inte så ofta som man läser omdet, tycker det är beklagligt. Vi är ju flera som råkat ut för det bara i denna tråden :S

Woho, grattis till att träningskläderna passar igen! :D Jag önskar att jag också kände motivation och sug efter att få springa, men om jag känner mig själv rätt så kommer den motivationen aldrig infinna sig. :rofl: Promenader får räcka än så länge, och till hösten ska jag börja gymma igen.

På tal om promenader - fy tusan vilket tråkigt väder det är. :eek: Tycker tiden släpar sig fram just nu, skulle gärna ta en tur med vagnen men när det blåser såhär mycket ute vette tusan alltså... Ingen Manduca än heller, så jag och sambon får turas om att bära på en oerhört nyfiken Stella. (eller så är hon lika uttråkad som mamma och pappa, för hon är lite smågnällig idag. Där fick jag äta upp mitt "vårt barn är så nöjd" :D )

Har nyss stått påen blåsig fotbollsplan och tittat när sonen hade match och då vad Manducan ovärderlig. Det hade aldrig funkat med vagn. Plus att alla andra frös utom jag för jag hade ju min kamin på magen. Ska prova att mocka med den på måndag för A vill inte alls ligga i en vagn som står still medans jag mockar....

Ja jäkla skitväder! Ville så gärna ta en promenad med vovvan, sambo och barnvagn men detfår nog bli bara jag och vovvan på en kortare promenad i regnet :(

Kl

Igår var vi på BVC för vägning och mätning. Han blev två veckor också igår!
Han har sedan han föddes växt 4 cm på längden, från 53 till 57 cm, galet!!
Trots det är han inte uppe i sin födelsevikt än, vilket bekymrar oss. Säkerligen därför han har varit så skrikig om kvällarna, han är ju hungrig stackaren. Han vägde 4380 g när han föddes, vägde förra veckan 4210 och igår 4350, så visst han är ju på god väg..
BVC-tanten tyckte att jag skulle amma varannan timme nu en veckas tid. Yeah right tänkte jag. Milton går inte att väcka för mat när han väl
sover och mina bröst kommer nog ta livet av sig. Vi körde direkt till affären och köpte flaskor, ersättning mm så ska vi prova ge honom ersättning ett par av målen varje dag och amma resten. Vad tror ni om det?
Igår kväll fick han först 90 ml ersättning och sedan ammades han i ca en halvtimme och inte en enda kväll tidigare har han varit så nöjd som då. Sedan ammades han en halvtimme till vid midnatt och var sedan nöjd till i morse. Så underbart skönt för honom och oss såklart att ha en nöjd och glad Milton!!

Jag kombinerar amning med ersättning. Det går mycket bra. Han ökar fint i vikt.

Vi kör:

Morgon ca 30 min amning + 60 ml ersättning
FM amning om han vill så länge han vill
Lunch ca 30 min amning + 60 ml ersättning
EM amning om han vill så länge han vill
Middag ca 30 min amning + 60 ml ersättning
Kväll amning om han vill så länge han vill
Nattning ca 30 min amning + 80 ml ersättning
1-2 amningar på natten så länge han vill

Han hoppar oftast över fm amning och sover.
Kvällen beror lite på humör.

ÅH jag vill oxå börja spring nu! Har anmält mig till midnattsloppet så det börjar bli dax! Ska bara avvakta efterkontrollen på fredag så att jag vet att allt sitter som det ska där inne.

Köpte dock ett gummiband igår så jag kan börja träna lite bål här hemma :)

så sugen att komma igång. :bump: :bump:

Härligt att träningskläderna passar!:D

Jag jublade själv häromdagen, då mina ridbyxor som jag köpte förra året på Falsterbo Horseshow passade igen!:banana::banana:
Visst är dom lite tightare i midjan än innan, men nu kan jag knäppa dem och använda dem igen!:D

ÅH jag vill oxå börja spring nu! Har anmält mig till midnattsloppet så det börjar bli dax! Ska bara avvakta efterkontrollen på fredag så att jag vet att allt sitter som det ska där inne.

Köpte dock ett gummiband igår så jag kan börja träna lite bål här hemma :)

så sugen att komma igång. :bump: :bump:

Jag har inte tid att vänta till efterkontrollen. :p Fick tid 9/7 och det är ju typ hundra år dit! Men nu är lilleman 10 veckor och det är mindre än två månader till bröllopet, så jag måste börja nu. Fast det blir ju ingen hårdträning i början eftersom mina knän är den begränsande faktorn. Jag vet av erfarenhet att jag måste vara jätteförsiktig för att inte bli typ invalid i en vecka... Sen ska jag träna mage på pilatesbollen, så den blir platt igen! :banana: När är midnattsloppet? Är det 10 km du ska springa? Jag ska anmäla mig till Blodomloppet som går sista veckan i augusti och då tänker jag springa 5 km. Rekordet är 24:11 min, undra vad det blir i år. :cool:

kl
Apropå skitväder... Vi köpte en paviljong/"partytält" förra helgen så jag och Vilgot skulle få lite skugga. Det är sönderblåst nu. Skitkul... 1800 spänn rakt åt helvete. :devil: Så tillsammans med veckans veterinärkostnader så har 5000 spänn gått åt ingenting. Alltså veterinärkostnaden säger jag inget om, men jag fick ju inget för det, jag blev bara en katt fattigare...

Oj, ja det var länge. Du får väl känna när du springer så allt känns bra. Jag ska på koll på fredag.

Jag ska springa 10 km och det är den 14/8. Vi får väl se om jag kan springa hela eller om det blir lite gå spring. Jag ska starta iallafall :laugh:

Kl

Här kommer jag igen och är en riktig nybörjarmamma. Min lilla tjej har blivit en torris.. Hon är jättetorr på händer och fötter och magen... Och även torr lite överallt. Smörjer man in en sån här liten? Hon är fem dagar idag... Eller badar man henne med lite olja i vattnet? Eller vad gör man?

bada med olja skulle jag göra men jag är nybörjare jag med :)
Har dock fått förklarat att man ska undvika att smörja dom när dom är så små.

Bada inte för ofta och när du badar ha olja i vattnet. Sen får du smörja med salva typ locabase eller en annan från apoteket som bvc brukar rekomendera men minnet sviker just nu...
Jag har använt en babylotion från avera som är super!

Så blev A oxå men jag fick för mej att den var för att hon växte ur skinnet. Den försvann efter någon vecka. BM sa att vi kunde ha i lite olja när vi badade om vi ville men jag vill helst inte använda något alls om det går att undvika. Är rädd att störa den egna fettproduktionen i huden.

Säger som de andra, bada henne i olja, det fick jag göra med våran torrboll. Först hade jag inget i vattnet utan använde bara rent vatten då såg hon ännu värre ut men så badar vi bara Isabella 2 gånger i veckan och tvättar med tvättlappar där i mellan i hudvecken. Sedan så smörjde jag henne med idominsalva och betaphen på händer och fötter. Kanske ska tillägga att hon ser jätte fin ut nu utan att behöva smörja henne.

kl

Handen på hjärtat hur duktiga är ni andra med D-vitamin dropparna?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 150
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 985
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård