Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Ja det är jag rädd att de enda hon kommer säga, men jag tänker se till att hon visar sätt att lägga henne på för att få ut kräk eller slem när det blir att hon inte kan andas.
Hon är fortfarande slemmig hör jag, telefontiden börjar om 15 minuter..
Det sitter ju inte i näsan, utan längre ner, får försöka hälla i lite mer saltlösning.. Känner mig så dum som inte har köpt på mig pipetter, så nu ´får jag sitta och hälla i med en tesked = inte det lättaste...

Ja, jag sitter här 3 timmar senare och tittar och lyssnar hur hon andas...

Jag förstår inte varför man inte lär ut sånt här redan när man är gravid`?
MVC borde hålla sånahär kurser, mig veteligen fanns inget sånt att erbjuda! Jag fick egentligen ingen bebisinfo, bara gravidinfo och om förlossning..
Egentligen borde ju skolan redan i mellan-högstadiet lära ut så att alla vet Hjärt-lungräddning!! Min egna kunskap är skrämmande låg.. Jag ska skriva ut den där bilden, tack svartfot!

Här får vi inte ens kunskapen under BVCs föräldrautbildning utan vi får själva hyra in en instruktör vilket gör att det är uppskjutet tidigast på hösten. Känns ingen vidare.

Nej, och det förstår jag inte, den kunskapen behöver man ju egentligen tills när barnet kommer och inte i efterhand -då kan det redan vara för sent.
Det finns mycket att förbättra i mödravården.
Nu är jag ju lite skärrad ännu, men det känns helt enkelt inte bra. Inte bra alls att jag inte känner mig säker och kunnig nog att kanske hantera en situation som inte är alltför ovanlig.
Kan eller ska man amma eller inte om dom är slemmiga? Hur lägger man dom bäst för att få ut slem/kräks? Ska dom hållas extra varma/svala om dom är slemmiga? Ja vilka frågor det nu kan vara.
Nu får dom allt svara på BVC, har terrat sen teletiden började 8:15...

Jag fortsätter på samma linje men inte lika allvarligt. Men det är nått fel på mitt barn? Hon trycker ner halva handen i munnen och öppnar a n t fingrarna där inne för hon kräks och sätter i halsen och gör om det. Jag försöker avvärja med en napp men den spottar hon bara ut och trycker in fingrarna igen.
Hur får jag henne att sluta eller i alla fall ta det lite lugnare?

(Det är ok att dra dåliga bulimier skämt det har vi redan gjort.)

tänkte skriva om samma sak igår, men det blev inte av!
T gör samma sak, sätter hela handen i munnen och får värsta kväljningar - men gör ändå om det. Försöker också med napp när hon visar att ta in hela handen, men det funkar inte alls eftersom hon spottar ut den eller får stora kväljningar av den också.
Jag tror jag får finna mig i att ha en hand-tum-sugare, hur jag än försöker kan jag inte få henne att sluta med det.
Så jag har inga tips på hur man ska få det att sluta.

BVC verkar ha fel på sina telefoner, tutar upptaget hos alla sköterskor sedan 8:15...

Har du en bobath/pilates/gymboll? Du kan studsa barnet lite försiktigt uppe på bollen (du håller det sittandes på bollen). Eller sätta dig med barnet i famnen och studsa på bollen. Man kan även lägga barnet på bollen och rulla runt bollen lite försiktigt. Detta skall hjälpa lungorna att mobilisera slemmet.

Nej, har ingen sån! Hon har aldrig varit slemmig tidigare så jag har inte tänkt på nåt sånt innan..

kl

Jag e på så ruskigt dåligt humör. Jag höll mig hemma igår då dottern har haft en otroligt intensiv tid, och det kändes som om hon behövde en dag för att smälta alla intrycken. Men på eftermiddagen klättrade jag på väggarna och ville UT!

Planerade att åtminstone gå Kungsholmen runt idag med min nya mp3 spelare och prova olika styrkeövningar till mitt magprogram. Men nu ösregnar det så den planen kan jag lägga ner. ”Knyt an” har inte öppet så jag kan inte heller åka dit och prova selen.

Blllääää jag känner mig så less och negativ. Sparkar bara på högarna med tvätt som håller på att förvandlas till drivor men har ingen motivation.

Jag är rädd för att det ska vara längre än till 3 månader..för bara det, känns så långt bort nu..har ju hört om barn som haft det i 5 månader och ibland längre..fy fan.

Funderar på att testa med ersättning på kvällen jag med..kanske sover hon bättre på natten då..Fast i natt har vrit lyx, ammat en gång bara:)

men nu skriker hon både kväll och morgon...sen är det små kinkigt hela dagarna också, men mest intensivt på kvällarna.

Fått sova inatt iaf:bow: Gör MKT!
Jag sitter och funderar på om vi inte skulle be om hjälp nu..Vi är rätt slutkörda. Mest jag, efetrsom sambo inte har i närheten av mitt tålamod, så jag brukar ta över henne snabbt. Inte för han vill det, utan för jag inte vll utsätta henne för irritationen också, räcker att hon har magont. Han mår piss över att han inte orkar länge..men jag var likadan i början, nu har jag lixom byggt upp tålamodet, och tänker bara att hon skriker för att hon har ont, inget annat.

Hatar dock att lämna henne, especiellt när hon har ont..Känns som hon kommer känna sig övergiven av mamma och pappa, bara för hon har ont, som hon inte kan hjälpa..men jag vet att för att orka tröst behöver vi ju också en paus..Svårt och skitjobbigt:(

Annars försöker jag få ihop det till att komma iväg med pålle till klinik nästa vecka. Måste fixa hans tänder, han kändes förjävlig när jag red igår, så jag red i 5 min, sen gav jag upp.

Han har alltid varit mjuk och känslig i munnen, nu hänger han sig tungt, skakar på huvudet och är allmänt stressad. Så ingen ridning förrän tänderna är åtgärdade! Men få iväg häst till klinik, med bebis är inte lätt. Har en snäll vän som kan hjälpa till, men man ska få ihop nån bra tid/dag med..Suck..

Allt blev komplicerat med en liten bebbe, även om det r värt det:love:

Usch, förstår din panik!!!! Hoppas du får nån bra hjälp av BVC..dåligt att man inte får lära sig sånt innan

Det sitter ju inte i näsan, utan längre ner, får försöka hälla i lite mer saltlösning.. Känner mig så dum som inte har köpt på mig pipetter, så nu ´får jag sitta och hälla i med en tesked = inte det lättaste...

Fy, det låter inte lätt! Vi har köpt färdig koksaltlösning på Apoteket, de är ju förpackade så att det är lätt att spruta in i näsan (Otri-Baby:s förpackningar har lagom storlek, öppnad förpackning ska användas inom ett dygn, vad jag lärt mig). Frågan är ju om det är till någon hjälp när slemmet sitter längre ner?

Vi fick HLR-utbildning innan vi åkte hem från Neo, den följde Svartfots bild ungefär. Om de inte andas:

1) Lossa på åtsittande kläder
2) Lägg bebisen på mage längs dina lår och "stöt till" i ryggen för att få ut eventuellt kräks/slem som blockerar luftvägarna
3) Ge HLR. Tänk på att lungorna är små, på inblåset räcker det att blåsa in den luft som ryms i din egen mun.

*kl*
Ni som pumpat ur och gett flaska hur mkt äter era barn?

invigde min mam-flaska igår och den tyckte han bättre om än den andra vi provat. Han åt 150 ml och sen ville han ha mera och ammade därefter. Ammade väl inte lika länge som vanligt, men nästan.

Känns bra att veta att han kan ta flaska om det blir hungrigt och jag är hos hästen. Så nu ska vi pumpa och frysa in. Får dock inte min pump att fungera. Har en avant och den fungerade bra med första sonen, denna gången får jag inte ut någonting.
Lite ironiskt då jag har mjölk i mängder och läcker så fort jag ser eller hör ett barn eller djurunge som piper. Måste vara någon mental spärr :crazy:

Ja, PureLan är samma men om du trots det vill ha Lansinoh kan du beställa den här! (har själv beställt därifrån, riktigt snabb leverans. :bump: )

_saga_; Fy f-n vad otäckt! Vår Stella är också slemmig och har försökt lösa det med koksaltpipetter men det hjälper inte allt för mycket. Sitter även här längre ner... Vår tös verkar dock inte alls påverkad av det utan det är bara jag som tycker det låter läskigt och som anser att det måste irritera henne på nåt vis. :crazy:

nu fi¨ck jag äntligen tag på bvc! pratade om det dom hände, och nu känner jag mig lugnare. ska dit idag vid 14 så hon ska visa mig vad man ska göra när dom sätter i halsen osv.
theas pappa är mycket coolare än mig, jag blir alltid jätterädd och chockad medans han löser situationer och sen säger nej men det löste ju sig, var ingen fara.
önskar jag var sån =/

om att dom är slemmiga sa vår barnsjuksköterska att sålänge dom inte verkar störda av det är det ok, men om dom är påverkáde av det ska man försöka få bort det.. s

Ni som pumpat ur och gett flaska hur mkt äter era barn?

invigde min mam-flaska igår och den tyckte han bättre om än den andra vi provat. Han åt 150 ml och sen ville han ha mera och ammade därefter. Ammade väl inte lika länge som vanligt, men nästan.
Först och främst TACK till alla som visat omtanke ang min älskade katt. :bow: Det är så himla tomt utan henne här idag och jag har gråtit massor idag med. Det känns så himla tungt. Säkert har hon lidit av det här ett tag och det är det som vi har uppfattat som depression pga Vilgot. Det känns bra att hon har det bra nu, men ändå så tungt, så tungt.... Och så gråter jag igen..... :cry:

Michellan: Har din kisse kommit tillbaka? Ovissheten är alltid fruktansvärd och speciellt om det är ett skyggt djur som man inte riktigt vet hur det reagerar ute. Har själv "tappat bort" djur några gånger och vet hur det känns, men tack och lov har de återfunnits ganska snart. Jag hoppas att din katt kommer tillbaka!

saga: Fy vad otäckt! Förstår att du blev rädd! Jag blir livrädd bara Vilgot sätter i halsen lite... Skönt att du fick prata ut om det med bvc!

Mikan: Vad bra att MAM-flaskan fungerade! Var länge sen jag pumpade nu, men igår hade jag med en tetra ersättning till Vilgot och han drack upp nästan hela! 180-190 ml alltså. :eek: Det var inte länge sen han drack mindre än hälften då jag pumpade. De växer så fort.

Till alla: har ni upptäckt några nya färdigheter (förutom leenden) hos era bebisar på sistone? Vilgot satt länge och tittade på sina händer igår. Han vred och vände på dom och provade att böja fingrarna. Sen några dagar tillbaka ligger han inte på axeln längre, utan han sträcker sig upp för att se sig omkring. Det blir lite jobbigt med kräket då men kul att han är med mera.

Jag tror att han har ärvt sin pappas temperament. :D Tittar och betraktar utan att göra allt för mycket väsen av sig. Vi var på första träffen med föräldragruppen i onsdags och alla andra bebisar (9 st) gallskrek i omgångar och triggade varandra. Vilgot låg bara och sov i sin Brio Primo. Efter en timme vaknade han och gnydde lite. Då fick han komma upp till mig och sitta över mitt ben, vänd utåt. Där satt han i en halvtimme och bara tittade på allting runtomkring. När han tröttnat på det lyfte jag upp honom mot mig. Inte ett enda skrik alltså och en bvc-sköterska kom fram efteråt och sa "vilken snäll bebis du har!" Igår var vi ju på djursjukhuset i 5 timmar och han skrek inte en enda gång då heller, utan låg mest och sov. Han är så otroligt nöjd hela tiden och jag skäms nästan för att skriva det, med tanke på kolikbarn och så ;) Men jag kanske kan skänka lite hopp för er iallafall, för era barn kanske blir precis lika lätta sen när koliken är över. :idea:

Senast ändrad:

Alltså, våra barn är läskigt lika varandra! :D Stella har också börjat upptäcka sina händer, än så länge stoppar hon dom mest i munnen men då och då far dom upp över ansiktet och då granskar hon dom noga. :love: Även hon är en sån där galet "lätt" bebis just nu, hon är nöjd hela tiden. Älskar att bara få hänga med och kika på saker och ting. Lite knorr ibland, men inga gallskrik över huvudtaget längre. Kan erkänna att jag känner mig oerhört lyckligt lottad och bara väntar på ett bakslag, för det kommer säkert.
(för övrigt verkar det som vi haft en rätt lika upplevelse av amning också - kanske är något spooky över BB Västerås? ;) :D)

Nu ska jag stoppa ner stjärnan i bilstolen, det vankas studentfirande idag! Tråkigt väder, men det är bara att bita ihop. Hoppas ni får en trevlig fredag tjejer! :bump:

Hon är fortfarande borta :( vi har ju mest skog här och det betyder många ställen att gömma sig på. Försökte leta efter henne där jag tror (hoppas) hon är men jag börjar tro mer och mer att hon är i stora skogen. Hade vi bott i stan kunde man kanske hitta henne i en buske men hur många buskar finns det inte i skogen? Rävar och grävling finns det också.
Vi har ett par grannar 300 m bort som jag tänker lämna lapp i postlådan hos så de kan hålla ett par ögon öppna.
Igår hade vi dörren öppen hea dagen, försökte ha det imorse men både jag dottern fryser fortfarande.

*kl*

Berättade ju häromdagen att A började asgarva när jag sjung för henne. Nåja, försökte idag igen. Mejas Lullaby song. Tycker den är så fin. Men den här gången åkte underläppen ut och hon började storgråta :eek: :crazy: :cry: Nu ger jag verkligen upp sjungandet för henne. Får försöka med att läsa saga istället...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 149
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 981
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård