Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

*kl*

Gråtit hela dagen, orkar inte vara stark..Jag känner att jag bara säger elaka saker till henne, orkar inte hålla henne och trösta henne med värme..Tur sambo kom hem nu..Känner mig jävligt negativ, men jag har nog fått en orkes svacka idag..blir väl så när man inte får sova, och hon har inte velat sova nåt alls sen imorse...Hoppas på en bättre dag imorgon, och mer sömn inatt!

Jag vet precis hur det var även om jag inte tyckte det var fullt så jobbigt som du. För jag hade oersättlig hjälp av min mamma :bow:

Men kan ni inte få hjälp av någon?? Vad säger de på bvc? Tycker att det låter som om du verkligen behövde hjälp nu!

Hoppas att det löser sig

Gud så tråkigt :( det är som du säger medaljens baksida.

Min innekatt har smitit och har nu varit borta ett dygn. Vi har alltid kunnat ha dörren öppen och hon har aldrig gått ut, hon är väldigt skygg och försiktig. Det hemska är att vi inte har fattat förrän idag att hon är borta för hon brukar ligga och gömma sig här hemma när hon sover. Tror min "utekatt" har jagat bort henne :(

KL

Måste fråga er tjejer, som varit mammor lite längre än jag. Hur ont ska det egentligen göra när mjölken rinner till? Och viktigare, vad kan man göra för att lindra smärtan??? Jag håller på att smälla av. Tuttarna är som silisar och verkligen stenhårda. Och snatan vad ont dom gör. Tips emottages tacksamt :)

mitt gjorde ont et bra tag från o till..men värst i början, när mjölkprodktionen skulle ställa in sig! nu känner jag knappt något! håll ut, det blir bättre!:laugh:

'kl'

Tack vad fina ni alla är med er omtanke! känner mig så gnällig o negativ..men vi har inte så mkt val än att kämpa på;)

går hos kuator för förlossningsdep. men på den biten känns det bättre! hade det inte varit för koliken så hade jag nog mått toppen! för nu ser jag det fina i allt, men koliken drar en mörk skugga över allt vissadagar..

ska till bvc imorrn för spädbarnsmassage..ska be om råd då..

Ont så in i helvete gjorde det i början. Vilken smärta är det du har? På den spännande smärtan just i början, när boobsen lever ut sina värsta Dolly Parton drömmar, tyckte jag det hjälpte med värme (ex dusch) och ett riktigt bra stöd. I övrigt så önskar jag att jag hade börjat med bröstvårtskräm förebyggande.

Jag har Dollysmärta kan man lugnt säga... Har precis duschat och det känns lite bättre. Ska försöka väcka dotter också, så hon kan lätta lite på trycket oxå :) Men ont gör det...

Appropå krämen: måste man tvätta bort den innan man ammar? Kanske ska börja smörja lite med den..

'kl'

Tack vad fina ni alla är med er omtanke! känner mig så gnällig o negativ..men vi har inte så mkt val än att kämpa på;)

går hos kuator för förlossningsdep. men på den biten känns det bättre! hade det inte varit för koliken så hade jag nog mått toppen! för nu ser jag det fina i allt, men koliken drar en mörk skugga över allt vissadagar..

ska till bvc imorrn för spädbarnsmassage..ska be om råd då..

Jag lovar det vänder när det väl går över, vill inte skrämma dig men min lille hade kolik i 4 månader fast då bara på kvällen. det blev MYCKET bättre när jag bytte ut amningen mot ersättning (nan 1 HA) på kvällen. Ammande fortfarande på natten men just kvällen gjorde enormt mycket.

Jag fick en bröstvårtskräm på BB i en lila liten förpackning. Kommer dock inte ihåg vad den hette. Den var underbar och dryg som tusan. Riktigt fet kräm och det bästa bar att den inte behövde tvätta bort den.
Hittar dock inte den, därför kommer jag inte på vad den heter :( Den var också lite bedövande.
Mina tuttar är nog som störst nu. Mjölken har runnit till riktigt ordentligt och ont gör dom. Jag duschar till och med med bikini-överdel på :D

Jag fick en bröstvårtskräm på BB i en lila liten förpackning. Kommer dock inte ihåg vad den hette. Den var underbar och dryg som tusan. Riktigt fet kräm och det bästa bar att den inte behövde tvätta bort den.
Hittar dock inte den, därför kommer jag inte på vad den heter :( Den var också lite bedövande.
Mina tuttar är nog som störst nu. Mjölken har runnit till riktigt ordentligt och ont gör dom. Jag duschar till och med med bikini-överdel på :D

Det var garanterat Lansinoh salva, helt överlägsen alla andra. det var den enda som hjälpte mig

KL

Måste fråga er tjejer, som varit mammor lite längre än jag. Hur ont ska det egentligen göra när mjölken rinner till? Och viktigare, vad kan man göra för att lindra smärtan??? Jag håller på att smälla av. Tuttarna är som silisar och verkligen stenhårda. Och snatan vad ont dom gör. Tips emottages tacksamt :)

Apotekets bröstsalva, amningsnapp när det är som värst (bara i början, sen tog jag bort den) och sen de där kopparna man kan ha på brösten så kläder inte skaver. Perfekt när man har salva på!

Liten rapport härifrån. Ture hade en usel natt (slem i bröstet, det bara låter om honom när han ligger och andas) och somnade aldrig om efter amningen kl 4. Gaaaah. Vid halv sju gick vi upp och sen sov vi en timme på soffan, det är allt han sovit ordentligt idag förrens nu. Han har bara gnällt, ammat och ibland slummrat vid bröstet. Inte ens vagnen funkade. Så nu har han slocknat i sovkorven (bebynest) i soffan får vi se hur länge det hänger i. Jag som varit så stolt att han sovit bra på nätterna...

Sista dagen med sambon hemma imorgon, har haft lyx och haft honom hemma i tre veckor. Som tur är har jag två föräldrar som är lärare och går på sommarlov nu, så nästa vecka får de serva mig lite. De bor i vårt sommarhus så är det bra väder åker jag dit och bor på "all inclusive" hos mamma. :D

Annars grämer jag mig att jag inte hinner med mina hästar. Hoppas kunna börja med 2-åringen nästa vecka. Han bor inte hemma så mor och far fårfölja med och gå med Ture i vagn. Hade en riktig dust med ett 1-årssto häromdagen som jag inte kunde ta igenom när sambo och barnvagn var med, men nu låter jag henne vara och ser om det bara var en testgrej. Tror hon brunstar för första gången. Hoppas hinna med dem nån dag framöver också... Tur ändå att de är små och går på bete!

Appropå katterna så har vår ena accepterat Ture och är precis som vanligt, lilla Leo däremot har varit hysterisk. Minsta andetag fr Ture och han har försökt hoppa genom fönstret. Han fick mat i stallet första veckorna men jag har mutat med lyxmat när han kommit in, och nu ikväll är han inne och har lagt sig att sova för första gången. Men man får ångest att man inte är som vanligt mot dem. Sambon har fått ha den som varit inne i knät hela dagarna när jag sitter med Ture, så nästa vecka får jag försöka bolla bägge två.

Som olgaklara sa är det nog alldeles säkert Lansinoh, en salva med rent ullfett. Medelas Purelan är samma sak. :idea: Galet bra i vilket fall som helst, har hjälpt mina stackars bröstvårtor med.

*kl*
Idag har jag och Stella träffat ett gäng andra mammor och bebisar i ungefär samma ålder, helt galet skoj har vi haft! Fortsättningsvis ska vi ses varje torsdag hemma hos någon av oss, och det kommer garanterat bli en och annan promenad osv också. Himla skönt att utöka umgängeskretsen lite med andra daglediga. :D
En av tjejerna har tvillingar - snacka om att min stjärna kändes som en bjässe i jämförelse med dom! Minstingen vägde bara 2700 gram just nu - yttepytteliten med andra ord!

Oregano; Fy tusan, många kramar härifrån! Det är aldrig någonsin lätt att säga farväl till någon man älskar.

Juzzzen; Jag lider verkligen med dig, och jag vet att det inte hjälper ett skit - men håll ut! Det kommer bli bättre, varje dag (timme eller minut om dagar känns långa) för er ett steg närmare. Hoppas verkligen att du får hjälp på bvc imorgon! Hur är det med avlastning hemma, både för dig och sambon? Kan far- och morföräldrar, vänner ovs ställa upp och ta Nelly nån timme så ni får vila?

Men det som känns allra värst just nu är hur dom spänner... Dom är som två kanonkulor, typ 4-5 strl större än normalt... Kan man göra något för att lindra det? (frågar naturligtvis alla :) )

Åh, så Purelan är samma? Gud vad bra, jag har letat efter Lansinoh salvan på flera ställen, men ingen har den. Då ska jag köpa Purelan istället, den behöver inte heller tvättas av innan amning?

Oregano, beklagar verkligen! Men samtidigt skönt att hon inte bara var deprimerad. Usch jag är lite nervös över hur min gammeltant ska ta allt, den andra han flyter nog bara med som vanligt.

Juzzen, jag lider också med det trots att jag inte ens kan föreställa mig hur jobbigt det måste vara. Skickar en stor kram iaf!

Den här dagen kunde inte börja sämre, jag sitter här är fortfarande rädd och ledsen med tårarna kvar i ögonen.
Vaknade vid strax innan fem av att Théa blev helspänd i kroppen, öppnade ögonen och såg att hon satte i halsen och hade tjock kräk i både mun och näsa som inte kom ut.
satte mig upp och sa herregud och tog henne och la henne på sidan över armen och tryckte på ryggen, men sambon tog över och fick ut det..
Det tog dock längre tid än alla andra gånger hon satt i halsen och hon var tjock och slemmig efteråt.
Hon är fortfarande lite slemmig.
Ringde vårdguiden, hade då kokat saltlösning som jag har gett av i näsan (INTE populärt!!!!!!!!!!!!!) och lagt henne högt upp med kroppen.
Jag är så ledsen och gråter fortfarande, jag har nästan lite panik kvar i kroppen.
Älskade älskade älskade älskade barn du skrämmer slag på mig.
Har klätt på oss båda två så jag kan kasta oss in i bilen om vi måste till akuten, vilket inte är troligt eftersom hon andas fint som vanligt, men är lite slemmig.

Jag ska ringa BVC idag och kräva att få träffa nån idag som kan prata med mig om andning och om vad man gör i situationer där dom sätter i halsen.

Jag tycker hon sätter i halsen ganska ofta, och låter pipig i näsgångarna, som om dom är trånga vilket jag också tog upp på 2månaderskollen i tisdags men läkarna (det var en at också) sa att allt lät bra men undra om dom inte får titta extra på det.

Fyfan säger jag bara...........

en ledsen och riktigt rädd Jenny........

Fy fy vad otäckt. Vi har också problem med kräks på nätterna och slem någonstans som gör att han har svårt att andas och amma på nätterna. Dessutom lite snorig. Jätteotäckt.... Berätta gärna vad de säger, men bvc säger att man inget kan göra. Bröstjölk i näsan typ...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 149
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 981
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈