Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

Ja, name it gillar jag oxå. Jag har ännu ingen kräkasbebis så hon kan ha samma body i flera dagar och då lägger jag hellre pengar på ett par bodys som känns bra än flera som är hårda och sitter dåligt. Hmm, och här är det svärmor som köpt 70% av kläderna och hon köper bara de dyrare märkena. Eller jag vet inte vad de kostade men antar att de inte kostar som HM... Vet att hon hittade Laban och Nowali på Strands eller Sandbergs eller vad det hette, på rea.

Du kontaktar BVC annars hör de nog av sig snart. Min barnmorska ringde hem till mig den dagen jag egentligen skulle ha varit på kontroll hos henne om jag inte hade födit och då sa hon till BVC att jag hade fått barn och dagen efter ringde dem.
Jag har inte haft ngt hembesök utan jag har varit till BVC varje gång :)

Ja min mamma har också handlat det mesta som vi har till Isabella och det är köpt på Strands, Villervalla bodyn köpte jag på Moa och Max.
Isabella kräks lite så jag tvättar bodysarna alltid efter en dag sedan så är hon en riktig liten svettloppa också ;)

Jag har inte heller haft hembesök den här gången. Hade det förra gången och sa till sambon att det skulle bli så vilket resulterade i att han tokstorstädade här hemma. Och det gjorde ju inget.... Han trodde väl att de skulle ta henne med sej om det var rörogt här :)

Moa och max är det en butik i västerås? Var ligger den i så fall?

Ni kan få några av oss ;-). Klänning på så små kan jag inte heller riktigt förstå. De knölar bara upp sig i ryggen och många är opraktiska att få på.

Ja man vet aldrig, de kanske tar barnet ifrån dig ;)

Moa och max ligger vid bill och bob vid bondtorget inne i v-ås

Vet inte om man kan ge ersättning så plötsligt, men vi hade tänkt det.

Han fick ersättning första gången som helt nyfödd när jag låg på uppvak.

Två dagar senare fick han ersättning som tillägg efter att jag ammat, varje gång i två dagar på order från läkare, eftersom han inte gick upp i vikt ordentligt.

Han fick en gång när jag hade mjölkstockning och mjölkproduktionen gick ned.

Vi har helt sonika tänkt ge honom ersättning om jag är borta några timmar och sagt det till BVC för jag har aldrig lyckats få mjölken att släppa till amningspumpen, de sa ingenting alls om det. Man tycker de borde sagt ngt om det varit dåligt, men det kanske bara är som jag tänker.

Haken är att man nog gärna vill handpumpa ur medan man är borta, eftersom man får ont i brösten annars, och att bebin helst inte ska vara proppmätt när man kommer hem så att man får sitta med fulla bröst i många timmar eller så. Då tror jag det kan vara risk för mjölkstockning, men jag kanske har fel.

Tänkte jag skulle göra som dig och ta med varm och kallvatten och blanda.
Och vad finns det för sorter? Vilken är bäst?

Köp på tetra! det är dyrare men jag tror det är mer hygieniskt om man reser och ska använda en gång (tetra ca 8 kr för 1,5 eller 2 dl, pulver ca 55 kr för ett paket, vi har tetror samlade i ett skåp utifallatt). Värm den i varmvatten från tekokare eller under kranen. Sjävklart är mjölken då i ett ren steriliserad (kokt i 5 minuter och sedan igenskruvad) nappflaska som hålles i varmvattnet. Minns inte vilken temperatur, min man har alltid gett ersättningen, men jag tror att det ska vara kroppsvarmt. Dvs lika varm som din mjölk, men jag vet inte hur varm den är :p

(resten av tetran får inte användas om den inte stått i kylskåp med plast runtomkring i högst hm minns inte men tror en dag eller 12 timmar eller så. Oöppnad kan den förvaras i rumstemperatur.).

Har du tillgång till micro eller varmt vatten?

BB sa att vi inte fick micra ersättningen direkt, det kan bli heta fläckar som bränner bebin i munnen. I så fall micra vatten och lägga nappflaskan i för uppvärmning.

Tack så mycket. Tack vare dej fick jag tummen ur och nu ska jag oxå dit! Hoppas den passar!
Var det du som ringde när jag var där?! :D Vid kvart i 11 eller nåt?

Becon var bökig och Vilgot gillade den inte alls, så det blev en blå Manduca. Trodde att hon skulle ha dom hemma, men det hade hon inte... Den ska iaf komma i brevlådan imorgon. Synd, för pappa ska springa Stadsloppet ikväll och då hade jag velat ha den.

----

Jag kommer att vara jätteavis på alla som får springa ikväll... :crazy: Jag som älskar att springa! Det ska iaf bli kul att träffa mina jobbarkompisar där!

En annan fråga till alla... Är det pensionärsvarning på att ha nån typ av paviljong i trädgården? Vi har ju ett nytt hus och därmed inga uppväxta träd eller nåt som ger skugga. Jag kan liksom inte vara ute nu! Parasoll har vi haft (gick sönder förra sommaren) men det var lite vanskligt eftersom det blåser ganska bra här ute på åkern.

BB sa att vi inte fick micra ersättningen direkt, det kan bli heta fläckar som bränner bebin i munnen. I så fall micra vatten och lägga nappflaskan i för uppvärmning.

Det står ju överallt att man inte ska värma i mikron pga det, men man skakar väl om flaskan efteråt?! Då borde det ju bli jämnvarmt. Jag antar att de ej rekommenderar mikro för att folk kan glömma att skaka.

Alicia har faktiskt inte fått ett enda plagg i rosa. Hmm, jag var nog väldigt tydlig om att rosa inte var en favoritfärg Däremot så har hon fått ett par klänningar.

och vi har inte fått ngt ljusblått med bilar :D hehe, hade varit tydlig med vännerna men inte med svärmor, hon gav bara ljusgrönt och mörkblått, beige och brunt ändå. Vi har inte fått chans att köpa kläder själva egentligen, mycket begagnat har vi fått en del i riktigt bra kvalitet från Polarn o Pyret och så de ser oanvända ut nästan.

Ljusgrönt som han har mycket av är tydligen en "tjejfärg" nästan :laugh:

Blir riktigt förvånad/irriterad när jag ser affärer som bara har kläder i ljusblått och rosa. Som om färgerna gult, orange, rött, mörkblått, grått, turkos, grönt, svart och vitt inte fanns. :eek: Konstaterat (till min förvåning) att PoP har finast kläder som sitter bäst.

Förresten så finns det rosa killkläder om man vill handla märken som Ralph Lauren... ;) och ha dem i pikétröja (inte till sitt eget barn såklart men om man vill ge bort ngt extrafint ngn gång).

E sover i min eller sambons famn på dagarna, antingen "fritt" eller i selen. Har jag honom på armen eller i selen så är jag fri att röra mig även fast jag har honom med. Sover han på magen surfar eller läser jag :p

Fuskar, efter 20 minuter när han sover tungt hamnar han i sin dagkorg :p. Men jag har börjat lägga ned honom halvsovande så att han ska vänja sig, fungerar sådär.

Nu kunde jag minsann lägga henne ifrån mig, och hon har sovit 15 min själv, så jag har hunnit slänga in tvätt, Nice:D

Vi har fått en gnällig bebis, det är en sak som ärsäker..Där är temperament i tjejen! Hon har magknip ofta, det resulterar ju i en del skrik..men jag tror hon är allmänt gnällig också..Uttråkad-gnälla, hungrig-gallskrik, magknip-gallskrik med tårar:cry: ,ställning som inte passar damen-gnäll/skrik, sitta i soffan med mamma-gnäll, gå runt med mamma-efter nån minut- gnäll
Mätt-gnäll, spy:grin:

jag blir galen..varför kan man inte fått en bebis som var nöjd IBLAND?
Fick frispel på henne imorse, för så fort solen går upp så är det UNDERHÅLL MIG, typ..aaaarrggh,,

Nu vakna hon ..Gnäll:grin:

dessutom äter hon mint varannan timme..lite små jobbigt, även om jag gillar att amma!

tror nog hon fått gnället från mej, haha, fan vad jag gnäller!!;)

(Älskar henne men suck)

Nä, ringde vid 10. Hade hon ingenting hemma? Jaja, kommer den imorgon är det ok. fast jag tror iofs att den färgen jag vill ha kommer nästa vecka... Vilken tog du?

Fuskar, efter 20 minuter när han sover tungt hamnar han i sin dagkorg :p. Men jag har börjat lägga ned honom halvsovande så att han ska vänja sig, fungerar sådär.

Så gör jag också efter typ 20 minuter :D Hade gärna haft honom hos mig längre, men om jag skanfå något gjort om dagarna så är det bästa alternativet att lägga ner honom försiktigt i vaggan när han sover djupt.

Jag återkommer här till mina funderingar om Miltons hysteriska kvällar, ursäkta om jag blir lite tjatig :o Men hur märker ni på era barn om de är hungriga eller helt enkelt för mätta? Vet barnet själv skillnaden? Jag menar magont som magont..

Här har vi också fått en gnällbebis, eller i alla fall just nu. :crazy: Vår snälla, lugna och nöjda Stella är som bortblåst - nu har vi fått en dotter som inte vill sova, inte äter lika ofta och mycket som innan och som mest bara skriker och är ledsen. Försöker jag lägga ner henne blir det panik-skrik och gråt direkt, tar jag upp henne blir hon lugn...
Googlade och insåg att det skulle kunna vara det första utvecklingssprånget, så jag hoppas verkligen på det. För fortsätter det såhär bryter jag ihop totalt, har redan gråtit större delen av den här dagen. :crazy:
Nu sover hon i sjalen i alla fall - men att få dit henne var ju ett påfrestande projekt eftersom hon bara gallskrek då hon låg i soffan medan jag trasslade på mig sjalen.

Oh well, snart slutar sambon och då ska vi till BVC, sen får han ta över kinkbebisen en stund...

Aha, jag var där strax efter 10. Hon hade bara provselar hemma, lagret är i Stockholm. Jag velade mellan en naturfärgad och blå, men det blev den blåa. Hoppas verkligen att de skickar den idag också... På hemsidan står det nämligen att leveranstiden är 2-4 dagar.

Så gör jag också efter typ 20 minuter :D Hade gärna haft honom hos mig längre, men om jag skanfå något gjort om dagarna så är det bästa alternativet att lägga ner honom försiktigt i vaggan när han sover djupt.

Jag återkommer här till mina funderingar om Miltons hysteriska kvällar, ursäkta om jag blir lite tjatig :o Men hur märker ni på era barn om de är hungriga eller helt enkelt för mätta? Vet barnet själv skillnaden? Jag menar magont som magont..

Tro mig, jag vet fortfarande inte:o
Jag har försökt ge mer mat, ibland har dte hjälpt, och hon blir nöjd..ibland skriker hon som attan då och spyr som fasen.(får ner luft och då kräkshon rätt rejält)
Sen har jag försökt ge "mindre" allså inte erbjudit henne mer när hon skrikit(Hon har allså ammats sen släppt själv, och börjat skrika) och erbjudit henne nappen och tröst istället..men det funkar också bara ibland..

det värsta är att inte veta vad dom vill..

Just nu lngtar jag tills hon blir lite äldre så kontrasterna är lite bättre, hatar att inte veta:(

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 566
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 957
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar