Vårmammor 2010 del 5

Sv: Vårmammor 2010 del 5

duscha varmt, lägg nåt varmt så du får tömt ännu mer..jag använder min vetekudde varm när det var så illa!

En liten fråga om ersättning.
Kan man ge det vid ett enstaka tillfälle utan att lillen får ont i magen p.g.a för snabb övergång? Eller ska man vänja in långsamt?
Jag ska bort på lördag och kommer förmodligen inte hitta något lugnt och bra ställe att amma på och jag har väldigt svårt att göra det offentligt.
Tänkte jag skulle göra som dig och ta med varm och kallvatten och blanda.
Och vad finns det för sorter? Vilken är bäst?

Eller ska jag pumpa ur och ta med? Hur värmer man bröstmjölk bäst på resande fot?

Idag ska skruttan-pluttan få sina första vaccinering… Det skär i hjärtat :cry:, och vi har förberett oss på en något gnällig morgondag.

Hon inledde dagen med att väcka mamma vid 6. Äta en liten myslurk och sedan somna om. Det gäller att se till att omgivningen gör sitt jobb och inte ligger och drar sig.

Jag vill egentligen inte heller ha en massa rosa kläder men det är rosa folk tydligen tycker man ska ha. Fast idag har hon vit body med gula byxor på sig :)
Sedan har jag en body i strl 60 som är svart, helt tvärtemot det rosa :D

Vi har blandat ersättning och mjölk sen Selma föddes och det har aldrig varit några problem. Både semper och nan har ersättning, vi använder sempers ersättning, mest för att det var det vi fick på bb. Selma har däremot druckit nans flytande ersättning och det har gått bra det med.

Har du tillgång till micro eller varmt vatten?

Vi har haft samma "problem". Folk har bara kommit med rosa kläder eller väldigt puttinuttiga klänningar. :) men de saker vi kan ha länge, vbabysitter, vagn, babyskydd osv har vi köpt i väldigt neutrala färger. Däremot så kan jag glatterkänna att jag nyss målat barnkammaren ljusrosa... :angel: jag som absolut INTE skulle måla det Rosa. Hehe

Jag har försökt hålla allt neutralt, allt från sängkläder till babyskydd och bärsele men babysittern blev rosa ;) barnrummet blir ljust med en tapet som är vit med guldstjärnor.

Hade oxå tänkt ringa henne, men om hon är så kan jag lika gärna beställa hos någon annan...
Jag skickade ett SMS nu på morgonom och frågade om hon fick hem några bärselar i tisdags. :devil: Det tog två minuter, sen ringde hon upp och sa att Manducan och Becon finns hemma. :p Så jag ska bara tanka klart lillemannen, sen åker jag dit och provar. Jag får väl ta med en handduk så V inte kräks ner dom...

Alicia har faktiskt inte fått ett enda plagg i rosa. Hmm, jag var nog väldigt tydlig om att rosa inte var en favoritfärg :) Däremot så har hon fått ett par klänningar.

Nu när ni haft bebbarna ett tag, har ni fått något favoritmärke på kläder? Själv blev jag glatt överraskad över hur mjuka Labankläderna var trots att inget mjukmedel använts. Annat än man kan säga om HM-kläderna.... Sen gillar jag PoP och Lundmyrkläderna. Nowalibyxorna är oxå supermjuka, me like!

Ahh, kan du inte fråga om hon har någon Manducan i oliveblush?Då vill jag ha den...

Vad gör ni hemma om dagarna?

Inte mycket! Men nu har jag bestämt att det ska vara slut på sjukhusvistelser för vår del, så nu hoppas jag att jag ska orka ta tag i att få lite mer gjort. För närvarande har jag dragit igång två projekt (allt blir projekt numer, känns det som :p): att rensa/slänga/ge bort saker som inte används och att få koll på det ekonomiska som varit under året - fokus har legat så mycket på annat att kortet bara fått gå :angel:. Dessutom har jag sökt lite distanskurser till hösten, så jag måste försöka besluta vilken/vilka jag ska läsa.

Men, allt ovan går väldigt väldigt långsamt :p. I övrigt roar jag mig med att amma, prata med E (han har börjat göra små "eh", "ah", "aoou" :laugh:), tvätta, surfa... typ :p. Vi vågar inte åka kommunalt med honom än, eller ta med honom till affärer/liknande, så utflyktsmöjligheterna är något begränsade...

Hur gör ni föressten, när era bebisar börjar somna uppe hos er, lägger ni dem ifrån er, sitter ni kvar och är låsta eller lägger ni dom ifrån er innan dom somnar?

E sover i min eller sambons famn på dagarna, antingen "fritt" eller i selen. Har jag honom på armen eller i selen så är jag fri att röra mig även fast jag har honom med. Sover han på magen surfar eller läser jag :p

Tack så mycket. Tack vare dej fick jag tummen ur och nu ska jag oxå dit! Hoppas den passar!

Och så ska jag stanna till på apoteket och köpa Minifom och Sempers babydroppar.

kl
Här har vi också meddelat att rosa inte är en favorit. Inte för att det är något fel på färgen vi tycker bara inte om den. Vi är inte heller några fan av pluttnutt kläder. Barn ”ska” ha färgstarka kläder som är praktiska att leka i. Men ändå svämmar våran byrå över av just rosa pluttnutt kläder.

Vi har blandat ersättning och mjölk sen Selma föddes och det har aldrig varit några problem. Både semper och nan har ersättning, vi använder sempers ersättning, mest för att det var det vi fick på bb. Selma har däremot druckit nans flytande ersättning och det har gått bra det med.

Har du tillgång till micro eller varmt vatten?

Okej :laugh:
Ska nog köpa så jag har hemma iaf jag skulle använda det.
Lutar lite åt att jag pumpar ut och har med en kylväska till det och hoppas på att det finns varmvatten inne på toaletterna. Annars tar jag med en termos med varmvatten som backup.

Haha, vi har faktiskt inte et enda rosa plagg. Och inget med Hello kitty heller. Nästan så ja har varit lite sugen på att köpa något riktigt tjejigt men nej, som du säger, det ska vara praktiskt och framförallt skönt tycker jag.

Fixoni och Name it är klara favoriter i Isabellas garderob (byrå) och sedan har vi en body från Villervalla (randig i helt underbara färger) som är alldeles underbar också. Fast ska man ha dessa märken så får man ju också vara beredd på att betala lika mycket för en body som en tröja till sig själv.

Kl

har en fundering. Det brukar väl komma hem en BVC-tant när man varit hemma nån vecka. Men alltså är det någon som tar kontakt med oss eller jag ska ta kontakt med dom? Vem kontaktar jag i så fall, vårdcentralen? Stället där jag gått hos barnmorskan? Jag har ingen aning om detta :o

Vi har nog fått en pojke som har vaken-tid på kvällen och natten. Inte en kväll har han varit nöjd utan det är mycket skrikande varje kväll. Har så svårt att avgöra om det är som han är hungrig, fast han ammas mycket så är han inte nöjd. Å andra sidan är han hysterisk, kanske har han ätit för mycket och fått ont i magen? Fast han tar ju bröstet om det erbjuds..
Ska man kanske köpa hem ersättning och erbjuda honom det också, ifall det är så att jag inte kan erbjuda honom tillräckligt på kvällen?
Många frågor, men behöver bolla det med någon - och ni finns ju alltid tillgängliga :D

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 562
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 141
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 952
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar