Vårmammor 2010 del 4

Sv: Vårmammor 2010 del 4

Men skulle inte en sådan där Babynest, eller vad de heter, funka för er? Du vet en sådan där liten säng man lägger i sängen.... Som ser ut som en hundkorg... Då kanske det känns bättre att ha honom i eran säng?

Finns det något som heter så, alltså? Vi har helt resolut lagt insatsen från vagnen i vår säng, fungerar bra det med!

Den heter babynest men här hemma kallar vi den för sovkorv:

babynest-press.jpg

Har inget med SFkurvan på min att göra. Jag har en ganska liten mage- men det har inte skruttan där inne... Hon väger ca ½kg för mkt enligt ul- och man ser hennes klotrunda mage när man tittar också. Mig har de satt ett till UL på 11 dagar innan jag ska ha. BAra för att checka av.

Men även om det är en 5kgklump i ditt fall så kan det fungera bra- det måste inte gå illa.

Hur har man kommit fram till det? Har du varit på extra ul för att kolla storleken?

Jag blir lite nipprig nu...

Jag fick det bestämt att jag skulle gå på extra ul tidigt eftersom jag var så sjuk precis innan jag blev gravid. De trodde att jag kanske skulle ha lite svårt att "göda" min skrutta...
Men nu när jag var där v 32 var det tvärtom så de satte in ett v 38 också för att kolla.

Eg vet jag inte varför de ska kolla det. Misstänker att de inte sätter igång mig för det och med sjukdomsbilden jag har så "ska" jag klara mig utan kejsarsnitt... Så ja- det har satt myror i huvudet på mig med...

FÖRRESTEN!
Ni som har gått lite längre än mig och dessutom en del färdiga...
Kollar BM livmodertappen? Isf från vilken v?
Tänkte om man skulle vara "fräsch" när man går dit idag....
Jag tror att hon är fixerad med tanke på borrningarna och mensvärken jag haft på senare tid....

Senast ändrad:

Nej, jag är ganska säker på att de inte kollar tappen på vanliga undersökningar. På mig har de ju gjort det då jag varit inne för ev hinnsvepning.

Jaha, en sådan båt! :) På Neo hade de sådana i sina egna sängar, för att sängarna inte skulle kännas så ödsliga för de små :)

Det är så jag också tänkt! :) Både i vagn och spjälsäng i början. Jag har jätteproblem med sömn och har jag bebisen i sängen kommer jag troligtvis inte sova något alls på ett halvår, så min förhoppning är att bebis ska kunna sova i sovkorv i spjälsäng ganska tidigt.

Vår sov hos oss ända tills han var 6 månader då började vi vänja över honom till sin säng.

Självklart låg han i sin säg liten stund varje dag för att det inte skulle vara helt främmande.

psd sker väl inte av samsovandet i sig utan det har ju visat sig att de flesta som sover ihjäl sitt barn har varit påverkade av något, sprit, droger, tabletter etc

Jag kan fråga imorgon. Han ligger helt normalt på sf-kurvan men det kanske inte har med det att göra?

När jag var inne på sista kollen så sa den bm att jag hade en jättebebis, över 4kg detta "kände" hon när hon kände på magen, sista tillväxt ul sa de att han skulle ligga på runt 4kg. Ut kom en allra högst normal kille på 3570 och 51.

Så jag vet inte om jag tror att de kan se så mkt direkt..

*lite kl*

Vår groda sover mellan oss nu. Vill inte sova i sin egen säng ännu. Ganska vanligt enl BVC. Jag lyfter över honom efter sista nattmålet (ca 5-6 snåret) då sover han ganska tungt och bryr sig inte.
Mest för att han ska sova in sig i sängen och så jag får sova ordentligt i en timme eller två.

Vi ska dock test egen säng i veckan när jag ligger brevid.

Ang PSD och samsovning så fick jag order om att låta grodan ha en egen filt och inte ha honom under eget täcke. Då blir han inte lika varm och det minskar ev risk. Han klarar sig med en ganska tunn filt då det är varmt i mitten av sängen pga av oss.

Jag trodde jag skulle sova dåligt med honom nära men nu känns det som vanligt. Jag tror man har instinkt för det där att ha koll på dom :)

I övrigt har vi haft en sån där helg pga magknip på Grodan. Jag känner att jag har svårt att hantera när han är otröstlig och blir ledsen själv. :cry:
Som tur var är min sambo jättestabil och ger oss enormt stöd. :love: Jag skulle inte klara mig utan honom!

*kl*

Våran Iggy är 11 dagar idag och han trivs allra bäst när han får vara nära. Min sambo tycker att han ska vänja sig vid att ligga i sin säng själv emellanåt. Men jag tycker det känns fel, jag vill gärna ha honom nära mig hela tiden och jag märker att han blir mycket lugnare av detta. När han ligger i sin säng är han orolig och knorrar och bökar. 5-10 min går bra sen vaknar han och är orolig men lugnar sig så fort jag plockar upp honom. När vi är ute och går funkar vagnen bra, där ligger han gärna och sover.

På natten är det samma sak, ligger han i sin säng sover han kanske max en timme i sträck innan han vaknar och vill ha mat. Lyfter jag över honom till oss i sängen somnar han direkt och sover oftast tre timmar i stöten innan han vill ha mat. Men problemet är att jag inte kan slappna av riktigt när han ligger hos oss :cry: jag oroar mig över att jag ska lägga mig på honom. Och våran bvc-tant sa att risken för PSD ökar vid samsovning.

Hur har ni gjort med era små?

Nu har ju inte våran skrutt kommit ut än men vi kommer att försöka få honom att sova i vaggan bredvid vår säng. Sambon äter rätt ofta Tradolan pga en ryggskada och blir då rätt dåsig och borta och sen är jag expert på kasta runt armar så det är nog säkrast för lillen att få sova själv....MEN som sagt, han är inte här än :laugh: Våran BM tyckte även hon att det kunde vara bra att försöka få han att sova själv just pga av detta...

Ska också till BM idag, för förhoppningsvis sista gången...har tid 5 dagar efter BF, den 20e också men då tyckte sambon att vi skulle se till att vara på BB :laugh: Tycker det känns konstigt att det nästan är sista gången man går till BM, hon är så himla rar och fin, önskar nästan att hon kunde vara min BM på förlossningen också.

Gud vad det trycker neråt idag, känns som man ska kissa ner sig nästan hela tiden när man är uppe och går. Sitta normalt går inte riktigt heller så bra, det trycker så mkt och lillen blir asförbannad...Ahaaa..om jag ser till att sitta mkt idag då kanske han inser att det är dax att komma ut :idea: :D

Håll dig till din plats i kön nu!! ;)

Här händer det inget alls... Skulle inte förvåna mig om jag får sist av alla!

Äsch, tror inte du behöver oroa dig, jag lovar, jag ska hålla min plats ;) (försöka iaf :D)

Åh shit, måste byta kläder nu, ska åka till BM om 20 minuter!

Det är så jag också tänkt! :) Både i vagn och spjälsäng i början. Jag har jätteproblem med sömn och har jag bebisen i sängen kommer jag troligtvis inte sova något alls på ett halvår, så min förhoppning är att bebis ska kunna sova i sovkorv i spjälsäng ganska tidigt.

Vi virade in E lite löst i en handduk också i början, för att han inte skulle sprattla helt fritt i luften = läskigt. Å andra sidan slutade vi med det innan han nått fullgången ålder, så det kanske inte behövs när de är så stora. Nu brukar han vilja ha en arm runt sig när han ska somna, och att man buffar honom lite på honom om han vaknar och känner sig ensam, men i övrigt sover han själv på natten :).

*kl*
Inatt hade E ett lite lustigt vakenpass, och när jag sedan la honom i sängen för att sova låg han nära, nära mitt ansikte och rörde min haka och mina kinder med händerna, och slickade på min näsa :D

*kl*

Jaha, då har jag varit hos BM. Hon kollade blodtrycket och det hade ökat till 140/90 så då skulle hon kolla äggvita i urinet oxå och då hade jag +2. Men vad är oddsen att slemproppen ska gå precis då, när jag är där. Så vi vet inte om det är den som ger äggvitan i urinet. Hur som helst så ville de att jag skulle komma in till förlossningen så de fick göra en koll. Annars är det normalt att blodtrycket går upp innan förlossningen startar. Och jag vakne i morse och fick springa på toa direkt (nr2) och det ska väl oxå vara ett tecken. Fröken i magen var förresten ruckbar nu oxå. Ännu ett tecken. Så kl 14 ska vi vara på förlossningen så får de kolla upp allt. Men inom ett par dagar ska det väl vara klart iaf tycker jag... Behöver jag säga att sambon lät lätt stressad när jag ringde och bad honom komma hem... Undrar om jag ska köra kanske...

De första veckorna skulle Tilde vara nära, nära HELA tiden. Det gick inte ens att lägga ner henne korta stunder. Hon sov bara om hon låg på, i famnen eller just bredvid någon av oss. Så första veckorna sov jag och hon i våran säng och maken var förpassad till en tältsäng bredvid vår (vi har bara en 120 säng). Men trygghet zonen har hela tiden utökats. Nu sover hon stabilt i en säng just intill våran säng. Somnar även i den egna sängen efter nattamningarna. Jag tror att sådant kommer självmant om man bara ger den närhet de vill ha.

Vill man förresten köpa en billig variant av babynest vet jag flera som köpt IKEAs lilla hund/katt säng. Alt fungerar vetekuddar som bra stoppare. Det viktiga är att bebis har en egen filt och att han inte har för mycket på sig.

Senast ändrad:

*kl*

Jaha, då har jag varit hos BM. Hon kollade blodtrycket och det hade ökat till 140/90 så då skulle hon kolla äggvita i urinet oxå och då hade jag +2. Men vad är oddsen att slemproppen ska gå precis då, när jag är där. Så vi vet inte om det är den som ger äggvitan i urinet. Hur som helst så ville de att jag skulle komma in till förlossningen så de fick göra en koll. Annars är det normalt att blodtrycket går upp innan förlossningen startar. Och jag vakne i morse och fick springa på toa direkt (nr2) och det ska väl oxå vara ett tecken. Fröken i magen var förresten ruckbar nu oxå. Ännu ett tecken. Så kl 14 ska vi vara på förlossningen så får de kolla upp allt. Men inom ett par dagar ska det väl vara klart iaf tycker jag... Behöver jag säga att sambon lät lätt stressad när jag ringde och bad honom komma hem... Undrar om jag ska köra kanske...

Oj OJ Oj! Nu händer det grejer! Jag håller tummar och du får försöka rapportera!

Nu du händer det saker! Spännande!! Håller en tumme för er!

*kl*

Mitt BM besök gick bra som vanlig, allt helt normalt förutom att jag lagt på mig lite vätska och hade lite äggviteutslag på stickan (+1), skulle tydligen vara normalt i samband med att man la på sig vätska?! Lillen ligger väl fixerad, vilket han förvisso gjort den senaste 1½ månaden. SF-måttet hade ökat till 36, bara 1 cm sen senaste besöket men nu låg det preciiiis ovanför svenssonkurvan, sen har ju magen sjunkit ner en hel del också...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈