Vårmammor 2010 del 4

Sv: Vårmammor 2010 del 4

Jag fick oxå panik när min slemmis började lossna..men det satte inte igång på mig..min lossnade lite smått under någr veckor..så du behöver nog inte få panik..Hoppas du får lite tid till på dig;)

Hahahaha, gud vad dum man är egentligen!
Här har man haft nio månader på sig att göra allt klart och nog fasen står vi här nu i mars och är knappt halvfärdiga :D
Skönt i alla fall att det är fler än vi som verkar ha det så - jag vill inget hellre än att bebis ska titta ut, men jag har knappt tid att låta bebis komma tidigare än uträknat!

Här har man haft nio månader på sig att göra allt klart och nog fasen står vi här nu i mars och är knappt halvfärdiga :D
Skönt i alla fall att det är fler än vi som verkar ha det så - jag vill inget hellre än att bebis ska titta ut, men jag har knappt tid att låta bebis komma tidigare än uträknat!

Oj, jag ska nog skrämma dig lite till och berätta att det redan är maj :eek: :angel: ;)

Här har inte hänt eller känts något överhuvudtaget inatt. Måste ha drömt igår... Ingenting trots att vi mockade ur halva boxen igår, har inte ens ont i fogarna...

Hoppas allt går bra för Michellan och att det är klart nu!

*kl*

Idag ska vi till Astrid Lindgren för att kolla Grodans höfter. Detta är rutin på barn i säte.
Mamma är lite nervös med Grodan sover som en lite ängel :D

Lycka Till!!!

*kl*
Jag har en liten halvpinsam fråga till er som är klara eller nästan klara.... Har ni upplevt att kissemurran mjuknar upp och slappar till sig? Liksom på en häst som ska ha föl???
Jag ställde frågan inne i sommartråden men där är det ju inte så många som gått längre än mig...

Jag har ju haft otroliga problem med kisseriet och hostandet nu på sitonde så det kan ju vara därför. Det var ju bra om man satt på toa i de värsta attackerna...

Jag vet, man känner sig rätt kass faktiskt. Det är ju faktiskt inte så att man upptäckte i går morse att det är en bebis i magen :D Men ut/ombyggnationen var ju inte direkt planerad just nu utan skulle egentligen inte göras först till sommaren/hösten, men eftersom min sambo lider av (ursäkta uttrycket) mild vuxendamp så va han bara tvungen att göra det nu. Hade inte den kommit ivägen kanske man hunnit lite mera?! :crazy: Men jag är faktiskt allmänt dålig på förbereda. Bebbens väska är då packad sedan länge och alla kläder ligger i garderoben och jag har rätt bra koll på vad jag ska ha med mig. Så det är ju bara små detaljer som fattas :angel:

ang "knivhugg" så kände ja ngt liknande i förra veckan.. hade mvc besök dagen efter och knivhuggen är tydligen barnets huvud som rör sig mot livmodertappen/öppningen typ (?). Min reflektion -Fan om det lilla känns på de viset kommer det verkligen inte bli skönt när h*n ska ut!! :D
vet inte vad jag väntat mej men nu börjar det bli dags iaf, skulle haft i söndags ;)

/suss som försöker hålla sig borta från buke för o inte bli fast men som ändå är fast i det dålda :P

*kl*

Tack så hjärtligt för alla grattis! :laugh:

Min förlossning:

Lördag 1a maj.
Kom in till förlossningen 08:30 för igångsättning.
Fick ligga med ctg en halvtimma till att börja med. Sen fick jag ett prostanglandingelé 10:00
som skulle öppna mig eftersom jag bara va öppen en cm.
Fick ligga i ryggläge en timme för att det inte skulle rinna ut, va kopplad till ctg samtidigt.
Sen va det bara att försöka fördriva tiden 5 timmar innan nästa kontroll.
Värkarna började ca 11:00. Men det va bara att bita ihop, käkade lunch och tog in på patienthotellet.
Sov lite och kikade på tv.
Tillbaks vid 16:00, undersöktes igen, fortfarande 1 cm. Fick en till omgång gelé. Kopplad till ctg
en timme till.
Sen fördriva tiden 5 timmar till, men jag hade såna jäkla värkar då att jag knappt kund lämna rummet.
Undersöktes igen, öppen 2 cm.

Fick sova på patienthotellet om jag ville, men hade såna smärtor att jag ville vara kvar ifall jag behövde starkare
medicin. Fick citadon, gjorde mig lite snurrig, men värkarna va kvar. Senare på natten fick jag bricanyl.
Men det hjälpte inte ett skit. Den natten sov jag ungefär 1 timme, icke sammanhållande sömn.

Söndag 2a maj
Blev kopplade till ctg en halvtimme kring nio tiden.
Undersöktes, va öppen 2-2½ cm. Fick en omgång gelé till.
Hade fortfarande hemska, relativt regelbundna pinvärkar.
Fördrev tiden genom att vanka omkring inne på sjukhuset och ute i närområdet.
Skönt att de hade lite grönområden som jag kunde slappna av lite. Hatar stadsmiljö, va riktigt skönt att sitta på
en bänk under träden och kika på fåglarna.

Nu börjar tidsuppfattnignen att bli lite skev för mig, för värkarna har blivit ännu värre.
Kommer tillbaks vid tre tiden och får plaska i ett badkar en stund. Underbart!
Kring fyra tiden så blir det ännu mer ctg. Sen undersökning.
Är då öppen 4 cm, räknas som aktiv förlossning. Får då komma in i en förlossningssal.
Jättemysig och stor. Än det rummen vi tillbringat det närmsta dygnet.

Som sagt, tidsuppfattningen är väldigt skev.
Någongång mellan att vi fick komma in till förlossningsrummet tills han va ute iaf så händer följande:

Ger mig på lustgasen, väldigt trevlig uppfinning får jag lov att säga! Även om jag började med extrem låg inblandning av lustgas.
Skalpelektrod sätts på Oscars huvud, det lilla vatten som fanns kommer ut, fullt med bajs i.
Såhan va lite nödig där inne i magen.
Allt börjar bli väldigt outhärdigt, så efter lite övertalning går jag med på att få EDA.
Världens stroppigaste narkosläkare kommer in och styr och ställer över min stackars undersjuksköterna.
Och fy helvete vad hamskt det va att få EDAn! Men mycket va för att jag hade okontrollerbara skakningar i benen,
Och försöka kontrollera dem och ligga blickstilla när han lägger lokalbedövningen va inte lätt.
Sen när slangen skulle in kom den välomtalade stöten ner i benet. Va precis samma känsla som att gå in i
ett elstängsel med riktigt stark ström.
När det va klart skulle jag ligga plant på rygg en stund för att medlet skulle jämna ut sig i kroppen.
Men det gillade inte Oscar riktigt, hjärtverkasmheten gick ner och det kom folk rusandes.
Det va riktigt obehagligt. Men efter en stund i sidoläge rättade det till sig.
Men jäklar vad glad jag är att jag tog EDAn, kunde ställa mig upp och gå på muggen. Inget
hände där iofs, så de fick sätta kateter och tömma mig.
Strax där efter så släppte EDAns inverkan! Helt jäkla otroligt! Blev så förbannad!
En annan narkosdoktor fick komma tillbaks, och jag gapade på om att jag vägrar sätta slangen igen!
Hon lyckades fixa till det utan att behöva byta slang.
Det gjorde lite ont det med, men inte lika illa, hade ju farbrir lustgas med mig.
Hjälpte en stund. Men inte hela vägen. Övre delen av magen blev inte alls bedövad.
Trycket från barnet tar inte EDAn bort även om den hade varit lyckad.
Så jag och nya vännen lustis va polare hela vägen. Inte för att jag kände mig rolig eller såg i syne.
Men en rejäl fylla fick jag.
Kommenterade hela tiden att jag såg dubbelt.

Eftersom han är född 01:35 måndag morgon så ca en timme innan han va ute började krystvärkarna.
Lite lätta till att börja med. Men blev kraftigare ju längre ner han kom.
Va så sjukt jäkla häftig att krysta!
VIsst, det gjorde ont när huden började töjas och jag sket säker på mig några gånger, så till er som är rädda för att göra på sig. Det va bl.a
en av de sakerna jag oroade mig mest för, det tänker man inte ett jäkla dugg på då. Låt det komma liksom.
Men det va liksom inte jag som krystade utan kroppen. Där kan man snacka om urkraft!
Skrek som en stucken gris, men det va inte heller jag som styrde det. Det bara kom eftersom jag tog i så innehelsike!
Jag va så säker på att huvudet skulle komma, att jag sen skulle få kämpa en stund med axlarna innan resten skulle komma.
Men han kom ut hela han i under en värk. Kunde krysta ca 4 ggr på en värk.
Så vips! Där va han ute!
Helt täckt av bajs och de va tvugna att suga ut honom en bra stund innan skriken kom.
Barnmorskan tryckte lite lätt på magen, så kom moderkakan ut i ett stycke.
Skönt att slippa krysta ut den.
2 stygn fick jag, en nödvändig i mellangåden eller vad det heter, och en mest för syns skull i blygdläppen.

Blev kvar på salen ca en timma, sen fick vi gå tillbaks till vårt tråkiga rum för det kom en annan som skulle
förlösas.
Där blev vi kvar till ungefär 10 innan vi rullades upp till BB.
På BB stannade jag ett dygn, ville egentligen hem.
Men eftersom han svalt fostervatten med bajs i såblev vi kvar .
Hade nog varit kvar där nu om jag inte stått på mig om att barnläkaren skulle undersöka honom igårförmiddag.
Han gick igenom "besiktningen" galant.
Hade lite bekymmer med amningen, men jag kunde verkligen in slappna av när det stod femtielva barnmorskor, elverer och undersjuksköterskor
runt mig och skulle se på.
Väl hemma så blev det mycket bättre. Visst, lite småsår och blåsor. Men jag är hemma i min trygga miljö och han
skriker inte lika mycket för att han känner att jag är avslappnad.
Ska in på återkontroll i morgon.

Det va min lite luddiga förlossingsberättelse.

Lycka Till!!!

*kl*
Jag har en liten halvpinsam fråga till er som är klara eller nästan klara.... Har ni upplevt att kissemurran mjuknar upp och slappar till sig? Liksom på en häst som ska ha föl???
Jag ställde frågan inne i sommartråden men där är det ju inte så många som gått längre än mig...

Jag har ju haft otroliga problem med kisseriet och hostandet nu på sitonde så det kan ju vara därför. Det var ju bra om man satt på toa i de värsta attackerna...

Svar ja - det var bra med toa i närheten när jag var som mest förkyld och hostade och nös!

AKB - grattis till lilla Oscar!! Vilka jobb ni gör under förlossningen... Hua.

*stanna inne bebisen, stanna inne!*

:D

Japp, hög koncentration på knipmusklerna krävs när en hostattack kommer. Annars går det åt skogen...

AKB- Lät inte så kul... Nu kan nog min unge få hålla sej inne ett tag till tror jag... Man blir lite avskräckt av att läsa... Och då har jag ändå gjort det en gång. Men det är väldigt luddigt... Vilken skillnad det är på allas förlossningar här!

En kompis var här igår, och sonen är född i slutet av oktober. Hon hade "förlossningen från hell" med seg igångsättning, blodförlust, gick sönder som fasen och var tvungen att opereras osv. Hennes sambo sa att det var det absolut värsta han varit med om i hela sitt liv medans hon (nu) säger att hon kan göra om det.

Vad är det för fel på oss egentligen?? Jag kommer knappt ihåg hur det var när jag mådde illa i höstas och nu "poff" när foglossningen inte är så farlig längre så kommer jag väl glömma det också. Snälla ni - påminn mig sen!! ;)

Jo- men har du upplevt dig sladdrigare nu närmare födslen.. Du har ju koll på hästarnas kissemurra med ju ;)

Jag måste fråga er som fått. Blev ni tokhungriga innan förlossningen startade? Jag som inte haft matlust sedan jag blev gravid i princip har inte gjort något annat än att äta sista dagarna... Igår åt jag tom två muffins och en bit äppelkaka. Något som jag skulle mått illa av för bara en vecka sedan...

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V