Vårmammor 2010 del 4

Sv: Vårmammor 2010 del 4

GRATTIS!!!!! Visst är det härligt att ha dem på utsidan, även om de tar sjukt mycket mer tid i anspråk? ;)

Viv; GRATTIS till dig med!

*kl*
Nu finns det äntligen lite tid över (och fria händer, vågade precis testa trikåsjalen och vilken befrielse :love: ) så tänkte att ni kanske ville veta lite mer om hur det egentligen gick till då Stella kom till världen? ;)

Måndagen den 26 april 2010 (klockslagen är inte ett dugg exakta, inte lätt att minnas allt heller.)
Vaknar strax efter kl. 2 av vad jag automatiskt tar för en jävlig förvärk - går upp och tar en alvedon och försöker lägga mig igen. Men värken ger inte med sig, den kommer med 5 minuters mellanrum och sakta börjar jag förstå att det nog verkligen är på riktigt.
Äter frukost och jobbar på med andningen här hemma, ringer förlossningen vid 4 och redan då är vi välkomna in om vi kände för det. Dock kände jag inget behov av det, klarade mig utmärkt med att andas och att vagga med höfterna.

Väcker till slut sambon runt 5, så att han ska hinna vakna till liv och äta lite frukost han med. Vi tar en dusch och sambon masserar mitt ryggslut under värkarna, rena himmelriket! Äter frukost nummer två efter det, och nu börjar det bli lite mer tryck i värkarna, 3-4 minuters intervaller. Ringer förlossningen igen och förvarnar om att vi snart är på gång in. Bilresan in till Västerås var ingen höjdare, att sitta stilla under värkarna var inget jag föredrog kan jag säga trots att vetekudde var med.

Kommer in till förlossningen runt halv 8, får ligga med CTG en stund och blir även undersökt. 4 cm öppen - vi skulle få stanna! :bump: Dock så avtog värkarna något när jag låg där, så vi blev ivägskickade på en liten promenad. Promenerade i det underbara vårvädret och fikade lite på serveringen, åter igen ingen höjdare att sitta still. Vid varje värk fick jag resa mig, och ganska snart så bestämde vi oss för att ta oss tillbaka till förlossningen. Tror att klockan är närmare 10 när vi är tillbaka och blir visade till vårt förlossningsrum. Pratar lite smärtlindring med barnmorskan, och bestämmer att jag än så länge klarar mig bra med rörelse och andning så jag får ett gåbord som jag kan hänga på. När klockan närmar sig 11 ber jag om lustgas, blir snabbt en mycket bra vän. :angel:

Lustgas, vetekudden och gåbordet fungerar riktigt bra, men trots det vill jag ändå testa att bada - mest för att jag är en badkarsjunkie. :D Ligger och plaskar i närmare en timme innan vi tar oss tillbaka till förlossningsrummet. Klockan börjar närma sig 14, och eftersom jag tycker att värkarna känns lite mer i ryggen ber jag om akupunktur. Dock glöms det bort mitt i allt med skiftbyte osv, och det dröjer ett tag innan det väl blir av.
Runt 15 så får jag akupunktur, vet inte om det gjorde så mycket nytta eller om det var sambons massage i kombination med nålarna som hjälpte. Skönt var det i alla fall! Fortsätter jobba på med andningen i lustgasmasken och rörelse, även om det börjar bli jobbigt.

Kl. 16.37 undersöker dom mig - fullt öppen och vattnet går! Skalpelektrod sätts då det visar sig att lilltjejen bajsat i vattnet. Än är det för tidigt att krysta, Stella står högt upp och behöver även rotera innan det är dags. Nu börjar den riktigt jobbiga biten, det trycker på rejält över blygdbenet och hopplösheten smyger sig på. Får en pilatesboll som jag sitter och skumpar på, står vid gåbordet och hänger över ryggstödet på sängen - allt för att hjälpa gravitationen på traven så att säga. Börjar känna krystimpulser, men det är fortfarande alldeles för tidigt.

Vet inte riktigt vad klockan är när vi äntligen påbörjar, vad jag upplever det som, den evighetslånga krystningen. Hänger över sängryggen, ligger på sida och hamnar till slut i gynställning. Har lite svårt att hitta exakt var jag ska pressa på, så BM trycker med sina fingrar för att visa. Enligt sambon blir jag rejält otrevlig här, själv har jag inget minne av det. BM skrattar och säger att hon vet att hon är jävlig, men att det är för min skull.
Här börjar värkarna avta, så de sätter värkstimulerande dropp för att få fart på allt igen.
Med hjälp av sambon och personalens pepp så jobbar jag på, och snart känner jag hur Stellas huvud står och spänner precis vid slidmynningen. Personalen har under hela tiden smort mig med olja, hållit våtvarma handdukar mot underlivet och även sprayat bedövningsspray - allt för att minska risken för att gå sönder som var en av mina stora rädslor.

Kl. 21.26 kommer hon äntligen - vår efterlängtade, älskade Stella! :love: 52 cm och 3950 gram.
Från start till mål tog det ca. 19 timmar, de längsta och smärtsammaste timmarna i mitt liv men med tanke på den underbara individ som kom var det värt allt slit! :love:

Ikväll blir lilltjejen en vecka, och vi har tyvärr inte haft det allt för lätt här hemma dock. Lagom till det att vi kom hem så blev Stellas pappa sjuk och spenderade vad som skulle vara vår första dag hemma på sjukhus. Han är dock hemma nu, men då han gjort en lumbalpunktion och drabbats av komplikationer efter den så är jag i princip ensamförälder just nu. Har dock världens bästa familj som ställt upp och fixat med det mesta, så som handling, skjuts till återbesöket på bb, avlastning här hemma osv. Tack och lov så börjar sambon bli bättre, men vi tar det dag för dag. Han kan ju trots allt ligga och mysa med henne i sängen i alla fall när jag inte ammar eller försöker råda bot på magont.

Amningen fungerar väl okej, har svårt att få till så hon tar rätt tag och har lite småsår och det gör ju såklart lite ont. Har amningsnapp som jag använder ibland eller precis i början vid amningen, men Stella verkar inte riktigt gilla den så vi kämpar på utan. Imorgon kommer BVC på besök så då ska vi få lite mer hjälp med att få till et här hemma.

Nu vaknade lilltjejen till så det är dags för lite mat. Återkommer. ;)

Håller med Michellan, en jättefin berättelse och den gör en verkligen peppad att få ut lillen! Har ju dock aldrig kännt någon förlossningsrädsla öht men nu känns det ändå ännu bättre :laugh:

Grattis tänk att han behagade homma ut till slut. Även om det krävdes en hel del övertalning.

Grattis!! Äntligen kom han ut.

Vilken härlig första bild, det var ungefär så jag kände mig när jag tog första zippen lustgas också. :D

Än en gång, stoooort grattis till "lille" Oscar. Jag trodde faktiskt att er bebis skulle vara i värre klass än Selma, men hon verkar fortfarande leda ligan på sina 4730gr?

*kl*

Jaha följer vi turordningen nu då? Haft oregelbundna värkar på 5-10 minuters intervaller sedan strax efter 22 igår kväll. Hade regelbundna på 10 minuter mellan kl. 23 och 01.30. Har även blodiga flytningar (inte mycket blod men tillräckligt för att göra dem rosa) och det var tydligen vanligt med blödning i början av värkarbetet enligt landstingets hemsida.

Har lyckats power-napat mellan värkarna mellan kl. 5 och 6 nu på morgonen :banana:

:banana::bump::banana::bump::banana:

heja heja!!!

Jag trodde ni åkt in allihopa- så tyst har det nog aldrig varit i er tråd....

Lycka Till!!!

Vi som kommer näst går på tomgång nu. Veckorna bara går och det händer ingenting... ;)

Heja Michellan, lycka till nu!!

Nej mer än halva styrkan av vårmammor har ju fått barn så det är inte så många som har tid att vara på buke längre ;)
Får se hur länge jag får vara hemma, latentfasen kan ju vara ganska länge på förstföderskor.

Hur känns det och hur jobbigt är det? Kanske svårt att förklara? Har du så ont att du inget kan göra eller vad fördriver du tiden med?

Lite nyfiken...

Och jag vet inte om jag drömt att jag vaknade av rejält molnande i ryggen eller om jag drömt det... Hoppas det inte var en dröm. Annars kanske det blir buketräff på BB. Känner dock ingenting nu :( Min bebbe kanske kom på att den inte var näst på tur och sällade in sej i ledet ;)

Mellan värkarna så är jag precis som i vanliga fall, har själv släppt ut hästarna och burit ut höet.
Jag har nästan en minut långa värkar och de gör ont men de går att andas igenom och bara slappna av så mycket det går. Jag har jätte konstig tidsuppfattning under värkarna för de känns inte som en minut långa utan kanske som 15 sekunder.
Tidsfördriv är det vanliga, dator, TV och bok och under värkarna så andas jag och kör avslappning. Hinner göra ganska mycket mellan värkarna, sist hade jag 8 minuter och innan det 6 minuter mellan värkarna.

Haha, vore ju lite häftigt om du också kommer till BB, får som sagt se när jag får åka in. De ska ju bli regelbundna och under 5 minuter, känns som det kommer att ta ett tag ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar