Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

*kl*
Alltså värken i ljumskarna, visst är det troligt att det är från bebis som är på väg ner i bäckenet igen? Googlade lite och såg att vissa hade ont där i början av förlossningen.. Men då borde väl smärtan komma i samband med sammandragningar eller? För såna har jag inga alls just nu :D
Tycker smärtan i ljumskarna är rätt påfrestande, hjälper inte med vetekudden heller.. Ska testa en dusch snart och sen alvedon.

Hmm, det var inge bra. Andra brukar väl kunna komma tidigare... Det har jag räknat iskallt med. Sonen var beräknad den 12/1 och kom den 5/1 så en vecka.. Och så räknar jag med några dagar tidigare till... Haha, lär få äta upp det där...

Kan det vara så att bebben är på väg neråt och trycker /klämmer på något. Typ nerver eller så?

Någon mer som hört myten att flickor behöver längre tid på sig?
Stämmer dock inte in på mig som kom 5 v för tidigt. Sambon fick de tvinga ut med igångsättning så här stämmer det inte alls :D Alltså måste det vara hans fel att bebbe inte vill komma. Eller hur :angel:

Aldrig hört den myten och den verkar inte stämma heller så bra ;) Ungefär som att titta på magen och säga vilket kön det är.
Svägerskans barn, båda tjejer, kom en vecka tidigare. Kompisens flicka komma ett par dagar innan BF. Jag föddes på BF (mamma fick min storebror i v.38). Små kusinerna mina kom alla före BF.

Så nja... myt helt klart ;)

kl

Amningsgnäll… fy fan… var tredje dag eller nått får hon tokspatt och försöker tömma brösten. Hon ammar alltid länge tot ca 1,5 h per gång. Men går satt jag t e x från kl 16 till 21 med några 10 minuters pauser. Det gör så fruktansvärt ont, jag känner mig så låst och så blir matt..

Jag gör inte mycket annat än att sitta med brösten i vädret på dagarna. I de pauser jag får försöker jag få i mig någon mat något annat orkar och hinner jag inte.

Tack o lov för buke. Då har jag i alla fall nått att roa mig med under tiden.

Har du pratat med BM om det? Förstår att det är jobbigt! Man blir ju supertrött när man ammar oxå... Inte konstigt om det gör ont heller när du får sitta så länge, din stackare :S

slänger in listan igen, jag har så dålig koll när folk är beräknade.

Mars -10
8/3 - Svartfot födde 1/3 - en flicka
9/3 - Arabis födde 8/3 - en pojke
11/3 - Doris födde 9/3 - en pojke
31/3 - Mikan-andra barnet
31/3 - Cattan - första barnet, pojke

April -10
6/4 - yodi tredje barnet
10/4 - Oregano - födde 5/4 första barnet-en pojke
14/4 - Zody - första barnet.
15/4 - Juzzzen-Första barnet - Flicka
17/4 - AKB- första barnet. En pojke
18/4 - uva. Första barnet, föddes 15/1
20/4 - Lottch - första barnet.
23/4 - _saga_ - första barnet
25/4 - tintilar - första barnet.
28/4 - zask - första barnet

Maj - 10
2/5 - Viv - första barnet
6/5 - Michellan95 - första barnet
12/5 - Ia* - andra barnet
12/5 - Cyllene - första barnet,
15/5- Emmah.S, första barnet, pojke,
16/5 - Minisan, första barnet
16/5 - Amica, första barnet
22/5 - Armani__ - första barnet
24/5- Magzzan, första barnet, pojke

Jag lånar listan, och lägger till mig själv. Jag följde den här tråden i tysthet när den skapades, och hade tänkt hoppa in framåt februari när det började närma sig. Men eftersom allt inte blir som man tror, kom min lilla redan 15/1 (v 26+4), efter att jag legat i bäckenhögläge i åtta dygn för att han skulle stanna kvar så länge som möjligt. Sedan dess har det varit väldigt intensivt med mycket tid på sjukhus, men nu när det börjar närma sig fullgången tid så har vi börjat landa lite mer och jag har skummat ikapp både här och lite i vintermammetråden. Rent tekniskt hör jag väl egentligen dit, så jag ska någ sätta avtryck där med ;), men utvecklingsmässigt tror jag att det snarare är här vi hör hemma.

Så, vad era små missat när de stannat kvar i magen är:
- Neo - intensivvårdsavdelning; 5,5 veckor
- Neo - lättvårdsavdelning; 1 vecka
- Neo - samvård; 2 veckor
- Neo - hemsjukvård; vi är på fjärde veckan hittills

Vi har gått ifrån att han las i respirator när han kom ut, 1016 g och 35 cm, till att han relativt omgående spottade ut den och fick cpap istället, vilken han hade i vad som kändes som eviga tider, till att ha syrgas i grimma några veckor till att till slut, dagen innan tvåmånadersdagen, kunna andas själv och bara vanlig luft. Vi har gått från kuvös, till värmesäng och sedan till att klara temperaturregleringen själv. Vi har gått från övervakning genom elektroder på magen och saturationsmätare som visade hans andning, syresättning av blodet och puls till att bara ha saturationsövervaket kvar till att äntligen, sedan tidigare i veckan, gå över till ett andningslarm som han ska ha dygnet runt tills han blir ett halvår. Vi har gått från näring genom dropp och enbart sondmatning till att kombinera sondmatning med att äta själv, till att idag ta bort sonden - förhoppningsvis varaktigt! Och dagsnoteringen på vikt och längd är 2465 g och 44,5 cm. Än är han inte som en fullgången, men det kommer lite pö om pö - här om natten orkade han till och med skrika riktigt ordentligt och igår tog vi vår första promenad utomhus. Nu hoppas vi att vi ska kunna hänga på er och bli ännu större! :)

Har pratat med amningscentrum. Det sa väl mer eller mindre att vissa barn äter så mycket. Det är bara att försöka stå ut. Men jag fick en tid för att se över tekniken. Om man kan rätta till nått så kanske jag får mindre ont.

Välkommen till gänget! :laugh:
Tråkigt med din lille pojke!
Men underbart att läsa att ni är hemma nu i alla fall.

Tror nästan jag ska sluta klaga på att min inte vill komma ut, och då har jag ändå 8 dagar kvar till bf.

Vilken läskig resa ni har varit med om. Får man fråga om allt detta berodde på tidig vattenavgång eller vad det ngt annat? Du behöver naturligvis inte svara på det.
Skönt att ni är hemma nu och har hunnit med ute promenader m.m. :)

Grattis och välkommen till tråden kanske man ska säga? :laugh:

Vad skönt att det ändå gick så "bra" som det gjorde för er. Usch, det måste ha varit en hemsk väntan.

*kl*
var och tog två nya blodprov idag angående våra dåliga blodvärden och på onsdag ska vi på vårt tillväxt UL och sen, förhoppningsvis, sista BM på fredagen. Känns extremt konstigt att man närmar sig slutet på graviditeten, känns som om det var igår man berättade för mamma och pappa att de skulle bli mormor och morfar. :crazy: Har haft ett långt samtal med lillan också att hon absolut inte får komma före den 20 april för då får hon bada i kallvatten. Hon verkar ha lyssnat för jag har, peppar peppar, inte alls lika mycket förvärkar idag.

Däremot så lever hon så mycket rövare som hon kan. Ena sekunden är rumpan på höger sida, andra sekunden är den på vänster sida och hon boxas utav sjutton med händer och fötter på den högra sidan.

Pratade med en läkare idag som sa att SF-måttet var ganska "svår"tydligt och att man inte skulle gå helt efter det eftersom de kunde variera kraftigt beroende på hur bebisen ligger i magen. Vissa barn som väger mycket vid födseln har haft låga SF-mått under hela grav och vice versa. Min granne ökade från 29 till 35 på två veckor nu på slutet och fick åka in och göra ett extra UL dagen efter, men det var bara bebisen som legat konstigt och han vägde "bara" 3,2 kg när han tittade ut.

Välkommen till gänget och grattis till lillkillen! Vilken resa ni gjort redan, helt otroligt. Var själv livrädd för att få barn tidigt (prematura sammandragningar i v. 20+6) men nu är vi på BF-5 och Räkan har fortfarande inte kommit. :D

Ia, du har säkert alldeles rätt i att hen trycker på nerver eller liknande. Efter en liten nap på soffan så har jag inte ont alls längre, men däremot har bebbe vaknat till och ligger och försöker sträcka på benen. Får inte riktigt plats, men vadå - man kan ju försöka. :rofl:

Tack! :) Det var ett stort lyft att komma hem! På Libero-paketet som ingick i den ena "bagen" som man fick på förlossningen stod det ungefär att "nu får ni snart åka hem!", gissa om vi förbannat det - men för närvarande använder vi Libero ändå :D

Och klaga på ni ;) - det är en märklig känsla att veta att jag egentligen borde sitta med magen i vädret och instämma i den klagokören! Nu är jag bara tjock pga tre månaders total avsaknad av motion istället :p.

Era är ju i vilket fall som helst stora nog att kika ut nu, så jag hejar på er! :)

O herre gud… Jag tror jag tar tillbaka mitt gnällande. Vilken hård tid ni måste haft och vilken tuffing ni måste ha fått.

Oj vilken resa! Skönt att det slutade så bra och att ni är hemma nu. Vara på sjukhus så länge är ingen hit kan jag tänka mig.

Men samtidigt är det fantastiskt att vi har dessa förutsättningar i Sverige. Man får hjälp och man har stora chanser! Alla har det inte så.

Välkommen hos oss :D

Alla mätmetoder har väl större eller mindre felmarginaler. Mitt SF mått var så litet att jag fick göra flera tillväxtultraljud, då vi enligt måttet skulle få en väldigt liten bebis. Det sista ultraljudet gjordes till och med bara några dagar innan förlossningen. Ultraljuden sa o andra sidan att vi skulle få en riktig liten ”tjockis”. Ut kom hon lite längre än medel 51 cm och lite lättare än medel 3,2 kg.

Varför han kom så tidigt vet man inte. Vi åkte in för att jag hade en blödning, då visade det sig att jag var öppen 3,5 cm och hade en buktande hinnblåsa som var rätt stor. När det konstaterats blev det vidarefärd i ambulans med blåljus!

De letade efter en infektion sedan, tydligen är det något som kan sätta igång en förlossning för tidigt, men hittade inget. En eller två dagar innan de beslutade att han skulle plockas ut hade jag troligen vattenavgång, så jag tror att det var det i kombination med att han låg i säta med rumpan ner i hinnblåsan som gjorde att man beslutade sig för att plocka ut honom.

Såvitt jag förstått kan de egentligen stanna inne ganska länge efter vattenavgång?

Välkommen till gänget och grattis till lillkillen! Vilken resa ni gjort redan, helt otroligt. Var själv livrädd för att få barn tidigt (prematura sammandragningar i v. 20+6) men nu är vi på BF-5 och Räkan har fortfarande inte kommit. :D

Det minns jag, från den där lustiga tiden "före" som tydligen har existerat :p. Vad skönt att din höll sig inne, men det låter som att det är hög tid att komma ut nu!

Jag är inte alls påläst om vattenavgångar faktiskt men ligger man inne på sjukhuset så antar jag att man kan gå ganska länge eftersom det bildas nytt hela tiden men infektionsrisken är väl ganska stor.

Läskig eran resa måste ha varit ändå men det har ju gått bra så det måste kännas skönt :)

Ditt gnällande låter fullt befogat tycker jag, förstår hur ont det måste göra! Jag och lilla E har precis, de senaste dagarna, börjat öva på att äta utan amningsnapp, och oj vad det känns! Vi varvar fortfarande med och utan, det kanske skulla kunna hjälpa dig med? (Eller är det att svära i fullgången-land? :p)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 247
· Visningar
64 785
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 038
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar