Sv: Vårmammor 2010 del 3
slänger in listan igen, jag har så dålig koll när folk är beräknade.
Mars -10
8/3 - Svartfot födde 1/3 - en flicka
9/3 - Arabis födde 8/3 - en pojke
11/3 - Doris födde 9/3 - en pojke
31/3 - Mikan-andra barnet
31/3 - Cattan - första barnet, pojke
April -10
6/4 - yodi tredje barnet
10/4 - Oregano - födde 5/4 första barnet-en pojke
14/4 - Zody - första barnet.
15/4 - Juzzzen-Första barnet - Flicka
17/4 - AKB- första barnet. En pojke
18/4 - uva. Första barnet, föddes 15/1
20/4 - Lottch - första barnet.
23/4 - _saga_ - första barnet
25/4 - tintilar - första barnet.
28/4 - zask - första barnet
Maj - 10
2/5 - Viv - första barnet
6/5 - Michellan95 - första barnet
12/5 - Ia* - andra barnet
12/5 - Cyllene - första barnet,
15/5- Emmah.S, första barnet, pojke,
16/5 - Minisan, första barnet
16/5 - Amica, första barnet
22/5 - Armani__ - första barnet
24/5- Magzzan, första barnet, pojke
Jag lånar listan, och lägger till mig själv. Jag följde den här tråden i tysthet när den skapades, och hade tänkt hoppa in framåt februari när det började närma sig. Men eftersom allt inte blir som man tror, kom min lilla redan 15/1 (v 26+4), efter att jag legat i bäckenhögläge i åtta dygn för att han skulle stanna kvar så länge som möjligt. Sedan dess har det varit väldigt intensivt med mycket tid på sjukhus, men nu när det börjar närma sig fullgången tid så har vi börjat landa lite mer och jag har skummat ikapp både här och lite i vintermammetråden. Rent tekniskt hör jag väl egentligen dit, så jag ska någ sätta avtryck där med
, men utvecklingsmässigt tror jag att det snarare är här vi hör hemma.
Så, vad era små missat när de stannat kvar i magen är:
- Neo - intensivvårdsavdelning; 5,5 veckor
- Neo - lättvårdsavdelning; 1 vecka
- Neo - samvård; 2 veckor
- Neo - hemsjukvård; vi är på fjärde veckan hittills
Vi har gått ifrån att han las i respirator när han kom ut, 1016 g och 35 cm, till att han relativt omgående spottade ut den och fick cpap istället, vilken han hade i vad som kändes som eviga tider, till att ha syrgas i grimma några veckor till att till slut, dagen innan tvåmånadersdagen, kunna andas själv och bara vanlig luft. Vi har gått från kuvös, till värmesäng och sedan till att klara temperaturregleringen själv. Vi har gått från övervakning genom elektroder på magen och saturationsmätare som visade hans andning, syresättning av blodet och puls till att bara ha saturationsövervaket kvar till att äntligen, sedan tidigare i veckan, gå över till ett andningslarm som han ska ha dygnet runt tills han blir ett halvår. Vi har gått från näring genom dropp och enbart sondmatning till att kombinera sondmatning med att äta själv, till att idag ta bort sonden - förhoppningsvis varaktigt! Och dagsnoteringen på vikt och längd är 2465 g och 44,5 cm. Än är han inte som en fullgången, men det kommer lite pö om pö - här om natten orkade han till och med skrika riktigt ordentligt och igår tog vi vår första promenad utomhus. Nu hoppas vi att vi ska kunna hänga på er och bli ännu större!