Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Tycker mjölksyrekänslan är jätte obehaglig. Känns inte som benen ska orka hålla en uppe men de gör de ju.

Jag jobbade min sista dag i onsdags i v. 35 (34+5) och det känns jätte skönt. Har ju ett stå och gå jobb som tandsköterska så mina ben har väl inte mått så jätte bra.

Oregano Lider med dig, folk tycker verkligen att det är helt okej att kommentera ens kropp bara för att man är gravid.
Jag fick ju heta tjockis i början av grav. men så helt plötsligt tyckte alla att jag hade en liten mage och då var det inte lika roligt att kalla mig tjockis. Utan då kommenterar man hur liten mage jag har istället. Tycker min mage är fin och lagom :mad:

Jag är ju bara i v 32 och tycker jag är gnällig som redan är trött... Jag jobbar som vikarie och är superglad att det har utvecklats klockrent uppåt detta halvåret jag jobbat där. Mitt vanliga jobb har jag redan gett upp. Kändes inte bra att jobba dubbelpass 2 dagar i veckan- dessutom ensam. 13h om dagen i v 30 var riktit jobbigt :( Speciellt för mina stackars ben som går sönder för var dag.
Åderbråck- visst inte välkomna... Dessutom svullnar en gammal skada på hälsenan upp.... Men men- jag vill inte ligga hemma heller- det passar mig inte alls.....

Nä men så tycker jag inte att du ska tänka. Man kan inte veta i förväg hur man kommer att må som gravid. Jag hade tänkt jobba till 1 maj (bf 6/5) men mina fogar och min kropp orkade inte helt enkelt. Sedan så hade jag en vikarie som började jobba redan i januari så det fanns inte så mycket jobb till mig. Jag gick mest runt och rullade tummarna.

Knapplån
Idag har svärföräldrarna varit här. De bor ca 15 mil bort, så av förklarliga skäl träffar vi dom inte så ofta. Sist jag träffade dom var i julas. De ville absolut komma hit innan bebis ankomst "för att titta på magen" och bara det fick mig att må dåligt inför besöket. Svärmor är inte direkt blyg heller. Det först hon gör när hon kommer är att gå rakt fram till mig och säga "hej tjockis" och ge mig en kram och sen börja klappa på magen ordentligt mycket. "Så får man faktiskt inte säga..." sa jag, för jag verkligen HATAR att bli kallad tjockis....... Då börjar hon prata bebisspråk medan hon fortsätter klappa magen och säga att så får man visst säga och bla bla bla. En stund senare kunde hon inte hålla sig längre utan var tvungen att kommentera mitt utseende igen och sa att jag "blivit så rund och fin i ansiktet"

Alltså svärmor har minst 50 kg övervikt och har verkligen ingen som helst förståelse för att jag verkligen lider av mina extra kg... Fast jag tydligt säger det så fattar hon inte!! Och INGEN får röra min mage!!! Bara min sambo.

Jag blev iallafall så ledsen att jag började gråta när jag en stund senare stod och skar purjolök. Sambo fick trösta mig och sen fick jag gå in på toa och försöka ta mig samman... Jag lyckades, men hur lyckad blev dagen...?

Jag tycker det är så fruktansvärt respektlöst att säga och göra så!!! Jag vet att hon inte menar något illa, men jag mår så dåligt över att vara så här tjock...

Åh, känner igen mig i det du skriver..
Var på kalas igår, då jag och sambons svåger valde att slå ihop våra kalas så att sambons (och hans tjejs) familj kunde fira oss gemensamt.
Dessa känner mig väl och vet hur jag reagerar på olika saker. Dock var den andre födelsedagsgrisens föräldrar också där och hans mamma hade jag praktiskt taget kunnat skjuta igår..
Först kommer hon direkt fram (har träffat henne två ggr tidigare) och börjar tafsa på magen och säga på det ena och det andra. Jag tål inte sådant, magen är min, helt enkelt. Men höll självklart god min.
När vi sedan börjar äta så fick jag ju höra det där att "ja nu kan du ju äta för två" och typ alla flinar. Hon själv fick inte äta något alls eftersom hon ska göra magsäcksoperation snart för att hon är överviktig. Jag höll fortfarande god min. Såg på min sambo att han var rädd över hur jag skulle reagera eller om jag skulle öppna käften, stackaren.. Får ju vara tyst för hans skull.

När vi sedan kom till efterrätten så säger kärringen "ja, men nu SER vi ju att du faktiskt äter för två, tycker du om glass eller?!". Jag blev helt ställd, men är ganska rapp i käften, så jag menade på att "någon gång i livet ska man väl för fan få äta ordentligt, nu är väl det ett ypperligt tillfälle, eller?". Då fick jag medhåll från flera andra, vilket kändes bra. Tur att man ibland faktiskt säger ifrån, jag gör ju det mer än gärna - det går liksom till en viss gräns..

Delvis Kl

På tal om att säga ifrån, var det någon som tittade på Solsidan igår kväll? Om inte, gå in och titta på TV4-play, så klockrena gravid-saker igår, tyckte jag iallafall. Min mamma tycker att hon den gravida tjejen bara är för bitchig, det värsta är att jag känner sååååå väl igen mig i allt hon säger och gör :o :D

Jag gick in i v. 34 idag och jobbar fortfarande. Jobbar som vikarie främst inom barnomsorgen på förskolor. Har dock tagit på mig två nätter inom äldrevården den 16 och 17 april :crazy:, får väl se hur det går, tack och lov på den lugnare avdelningen, annars hade jag aldrig tagit det på mig!
Jag hoppas på att kunna jobba inom barnomsorgen april ut, gärna lite in i maj, ska ju inte ha Liten förrän runt 22 maj. Just nu mår jag fantastiskt bra, lite krämpor här och var, men personalen där jag är mest ser till så att jag får ta det lite lugnt, t.ex. får jag dokumentera och sköta kamera etc. när vi är på gympa med barnen så får den andre leda barngruppen och vara mer fysiskt aktiv.

Usch, det där var ju snäppet värre ändå! :eek: Alltså det är ju helt fruktansvärt att ständigt få gravidrelaterade och dumma kommentarer hela tiden... Men jag märker själv att det är stor skillnad på folk och folk, vem som kan säga vad utan att jag tänder till. Jag har inga problem med att prata med av mig utvalda personer om allting, utan det är när de på eget initiativ kommenterar som jag tänder till blixtsnabbt. Jag håller också god min, men blir så himla arg och ledsen inombords.

Jag såg också Solsidan igår. Det är ju bara för himla bra! :love: Jag känner igen mig i nästan allting och jag och sambon satt och skrattade igenkännande igår! Speciellt i början med andningsövningarna och klämma benet-grejen. Precis så funkar det här hemma också! :rofl:

Usch, förstår verkligen hur ni har det! Vi är ju i ungefär samma situation som er. Det började med att vi skulle renovera ett badrum, för att det stank fukt ur det och jag hade ingen lust att låta bebis vara där inne då. Sen så tänkte vi att vi kunde ta badrummet på nedervåningen när vi ändå var igång, sen så helt plötsligt så var både badrummet nere, groventrén och köket uppbrutet till grunden, eftersom det var fuktskador i stort sett varenda golv... Jättekul när de tidigare ägarna uppenbart gjort alla vattendragningar själv på 70-talet. Under diskbänken var det lager på lager med mögel också, så det var inte så konstigt att jag spydde av att bara gå in i köket när det var som värst i början.

Nu kommer köket på torsdag och sätts in och förhoppningsvis så får vi in vatten på torsdag eller fredag nästa vecka. Då kan vi i alla fall klara oss ifall bebbe skulle komma innan den 20 april. Börjar bli lite nervös över att den ska komma för tidigt för jag har haft hemska förverkar och sammandragningar sista veckan. Förstår hon inte att hon inte får komma ut förrän det är klart hemma? Dumma bebis... :p

Jag är ju ensam i köket om helgerna när det är helgjobb. Jobbar dessutom 9h då. VAr säkert därför jag var gnällig igår ;)
Jag ÄLSKAR att jobba och hade jag inte haft så mkt hemma hade det inte varit något problem. Men jag känner mig så elak mot sambon- han bygger på MITT stall och jag ligger på soffan o glor. Jag ÄLSKAR ju dessutom att lägga näsan i blöt överallt och lära mig alla de olika momenten på byggeriet så jag saknar det nu när jag inte orkar.

Nästa vecka byter jag schema igen- till ett med mindre timmar som kan kompletteras upp på lediga dagar OM JAG vill... Vill vill jag ju inte egentligen. Men det är dyrt att köra så långt för 4 h. Och sätta mig på öppna vikarielistan vill jag inte- då vet man ju aldrig när man vågar koppla av.
Problemet OM jag tar det lilla är väl att jag tar slut på varenda 75 dagars dagar. Och det vill man ju gärna ha några när man ska in i systemet igen....
JOBBIGT

*kl* mig själv.

Har varit utan internet sen den 1 april och jises vad ni skrivit. :D Hoppades på att någon skulle ha åkt in och fått bebis när jag skulle öppna tråden.

Jag trodde inte att jag kunde bli mer svullen än vad jag var förut, men både jag och min sambo är helt fascinerade över hur mina fötter och vader ser ut på kvällen efter en hel dag. Det är som om någon pumpat in vatten och har jag tur så kan jag böja på tårna. Förut gick svullnaden ned under natten, men nu är både fingrar och fötter lika svullna när jag vaknar. Minns tiden då jag hade känsel i mina fingertoppar... Har fått hemska foglossningar, sammandragningar och förvärkar så jag försöker i stort sett bara att ligga still. Tur att final fantasy XIII kom i rättan tid, så att jag kan ligga i sängen och spela utan att klättra (ännu mer) på väggarna. Min sambo är fantastisk och hjälper till med både hundar och hästar så att jag ska slippa oroa mig. Känns som att hundarna är sjukligt less på mig med tanke på att jag i stort sett håller 0,1km/h när jag är ute och går med dem korta rundor. Som tur är är det ju så fint väder nu att jag kan sitta ute ibland i solstol och så kan de springa runt på gården och roa sig.

Husrenoveringen går framåt och om allt går som det ska så ska allt faktiskt vara klart till BF. Spjälsängen och babyskyddet kommer nästa vecka, alla lakan och kläder är tvättade och nu ska jag bara backa BB-väskan så att den är klar. Både svärmor och mamma har köpt "första" bodyn, så jag antar att jag får packa ned allt och byta på bebis så att jag kan ta kort när den har båda två på sig på BB. Haha, gäller att planera för att alla ska bli nöjda. ;) Ska måla två lager till på vaggan och sen så är den också klar att tas in i huset så att farfar blir glad när han kommer och hälsar på.

Längtar verkligen tills Selma är ute ur magen så att jag kan börja röra på mig igen. Känner mig som en strandad val just nu...

Här svullnar det oxå både här och där. Det är så obehagligt när det sticker i fötter och ben på kvällarna. Och så skulle jag vilja bli av med febern och det onda i halsen och hostan NU. Skulle verkligen behöva vara frisk och kunna hjälpa till i stallet för syrran åker till Lummen idag på tävlingar och blir borta i 16 dagar.

*kl på allt *

Jag jobbar 2 veckor till BF 28 april.
Har inte packat väskan än men min sambo börjar faktiskt tjata om att få en lista nu, på vår föräldrarkurs rekomenderade de att mannen ska pack väskan för att hitta allt sen :)

Lite sammandragningar här men helt ok. Skrattade ihjäl mig till solsidan och känner igen mig i mycket :p Min sambo sa direkt att han inte vill öva så där med nypning.

Vi ska måla idag :bump::bump:

Min släktingar (eller sambons) måste vara snälla för dom sa bara att dom tyckte jag var fin, klappde magen försiktigt. Kändes bara bra.
Vi skämtade om att jag hade påskägget med mig.
En del nyfikna kusiner som är tonåringar, så söta, dom sa åt farfar att klappa försiktigt, tänk om bebisen får hjärnskakning :love:

Hmmm- tror du att du klarar dig på 2 bodys på BB? Eller du menar bara att de ska ha första bodyn båda två?
Min kompis som är den mest ekonomiska och praktiska människa jag känner använde 7 ombyten på 2 dagar på BB. Men det var ju iofs lite kallare i feb... Fast de kanske har kläder för utlåning till bäbisarna med. Jag har inte koll på det :)

Själv tittar jag avundsjukt på hur lite tid ni har kvar :) Jag vill också ha ut min lilla Räka =D

Jag har bara tänkt att ta med mig två bodysar och två pyjamaser :o antar att de har kläder att låna ut om det skulle vara så eftersom det inte är ngt man egentligen behöver ta med sig till bb enligt lappen.

Jag har också bara packat ner två eller tre bodysar och en pyjamas. Förutom det ett par byxor, ett par strumpor, en mössa och så två overaller, en varmfodrad och en i fleece.

Vi har inte köpt så extremt mycket kläder (tråkigt att bara köpa neutrala färger), så det verkar bättre att använda bb:s kläder när vi är där så vi inte behöver börja med att tvätta när vi kommer hem.

Usch, det där var ju snäppet värre ändå! :eek: Alltså det är ju helt fruktansvärt att ständigt få gravidrelaterade och dumma kommentarer hela tiden... Men jag märker själv att det är stor skillnad på folk och folk, vem som kan säga vad utan att jag tänder till. Jag har inga problem med att prata med av mig utvalda personer om allting, utan det är när de på eget initiativ kommenterar som jag tänder till blixtsnabbt. Jag håller också god min, men blir så himla arg och ledsen inombords.

Jag såg också Solsidan igår. Det är ju bara för himla bra! :love: Jag känner igen mig i nästan allting och jag och sambon satt och skrattade igenkännande igår! Speciellt i början med andningsövningarna och klämma benet-grejen. Precis så funkar det här hemma också! :rofl:

Ja men visst är det stor skillnad på vem som säger vad? Känns kanske elakt, men för mig är det okej att jag själv driver med magen och att mina närmaste gör det, men det är inte okej att andra gör det hur som helst, speciellt inte folk som jag inte har någon som helst kontakt med eller ens känner.

Jag känner också så väl igen mig i Solsidan, hahahahaha!! Och när Felix Herngren säger "fördelen med att vara gravid, är väl att man slipper bära något på nio månader". Jag höll på att dö och hade min sambo sagt så så hade jag nog också kunnat reagera likadant som hans sambo :o :D Stackars dessa män, de blir ibland lite missförstådda :D

*kl*
Hade hur mysigt som helst igår. Skulle ju premiärgrilla med en massa andra folk. Vår halva av gänget skulle fixa köttet och den andra halvan resten, det var sagt att vi skulle börja på em men när vi kom dit så hade den andra halvan åkt till ullared :grin:
Klockan fem tände vi grillen och sen åt vi. Med resultatet att det blev en massa kött och korv, baguetter som jag hade köpt för säkerhets skull och ingen sallad, gratäng eller något mera till.....
När vi var färdiga så kom andra halvan, typ halv 9. Då fanns det bara två korvar kvar. Vet inte om de åt något...de trodde nog att vi väntat på dem och allt skulle vara klart! Vi vara ganska tjuriga faktiskt :angel:

Sen tändes det brasa ute och gentlemannen fixade fram en stol från en gammal saab, monterade den på en bänk och sen hämtade sonen en filt :love:
Satt där som en drottning hur bekvämt som helst trots att det var kallt ute.

Hade massa förvärkar hela kvällen och ont i magen, men inte hände det något för det.
Kanske slemmisen har börjat släpppa dock, hittade lite skumma grejor i trosan igår. När sonen föddes så gick det inte att missa, den släppte ett par dagar innan och då kom hela på en gång....

Nu blir det snart påskmiddag hos föräldrarna sen ska sonen till kusinerna och sova över!

Ang BB-packning. Kommer "bara" ta med 3 ombyten i strl 56 och 2 i strl 50. Pyjamas hoppar jag nog över, bebbe får sova i en body, ska dock rådfråga syster som fått 2 barn Sambon får väl ta med mer kläder ifall vi blir kvar många dagar, har sorterat upp allt och lagt in i garderoben och visat att här ligger 56 och här 50 så det ska nog lösa sig :D
Sen åker en fleeceoverall i 50/56 med, 2 mössor, 3 strumpor (har inte fotdel på alla byxor...) och min filt som jag hade när jag var bebis :love: också med!

Allså, sammandragningar har jag också haft länge,så det är inte sammandragningarna i sig som jag tänker på.. men nu har jag det konstant och dom kännns mer, speciellt på natten, sover knappt något. Plus att den lilla nog tycker att där är trångt, för hon bökar mycket nu,speciellt på natten.. så dte gör ont! Mår illa gör jag också på kvällarna, förvärkar som nästan gör lite ont, känns bak i ryggen..

Nu börjar jag faktiskt bli trött på att vara gravid..men samtidigt önskar jag att hon väntar tills slutet på nästa vecka, så vi kan bo hemma..

Usch, förstår verkligen hur ni har det! Vi är ju i ungefär samma situation som er. Det började med att vi skulle renovera ett badrum, för att det stank fukt ur det och jag hade ingen lust att låta bebis vara där inne då. Sen så tänkte vi att vi kunde ta badrummet på nedervåningen när vi ändå var igång, sen så helt plötsligt så var både badrummet nere, groventrén och köket uppbrutet till grunden, eftersom det var fuktskador i stort sett varenda golv... Jättekul när de tidigare ägarna uppenbart gjort alla vattendragningar själv på 70-talet. Under diskbänken var det lager på lager med mögel också, så det var inte så konstigt att jag spydde av att bara gå in i köket när det var som värst i början.

Nu kommer köket på torsdag och sätts in och förhoppningsvis så får vi in vatten på torsdag eller fredag nästa vecka. Då kan vi i alla fall klara oss ifall bebbe skulle komma innan den 20 april. Börjar bli lite nervös över att den ska komma för tidigt för jag har haft hemska förverkar och sammandragningar sista veckan. Förstår hon inte att hon inte får komma ut förrän det är klart hemma? Dumma bebis... :p

Oj, jaa, då var det ett lite större projekt ni fick ta tag i än väntat..känns som det alltid är så;)
Ja, jag har ju också mkt sammandragningar/förvärkar och mår illa, så jag är också orolig..men samtidigt..det får bli som det blir..Inte så att man kan stoppa det om den lilla vill ut nu:p Men som du säjjer, fattar dom inte, dumma bebisskruttar:p

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 250
· Visningar
65 009
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 651
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 038
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?