Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Måste bara fråga alla er som ska ha första barnet, hur mycket saker har ni fått? Jag och min sambo räknade ut att vår bebis skulle behöva byta kläder minst 5 gånger om dagen om hon skulle hinna använda alla kläder hon fått av mormor och farmor. :eek:
Vi har inte fått nånting. Jo, en pyjamas med bongårdsmönster i julklapp. Men den var i storlek 68 eller nåt, så det tar ett tag innan den kan användas. I julklapp fick vi också ett gosedjur och en liten skallra. Det är allt. Det blir säkert mer när bebis är född, men jag tror inte att det blir några mängder heller.

Som jag skrev förut så erbjöd papppa sig att göra en vagga också, men jag har inte tagit upp frågan nåt mer, så jag tror inte att det blir något. Jag vill inte ha nån sån, även om den kommer att bli finast i världen med tanke på hans yrke. :o

Ja, vagnen har vi fått gratis, det är en 06as duo vagn men den duger, har tvättat upp allt så den är nästan som ny. Syrran sa att jag inte behövde köpa så mkt kläder eftersom hon och hennes svägerska har en hel låda med kläder från deras barn som jag får ta som jag senare får lämna vidare till min andra syster som ska ha i augusti. Men lite vill man ju ha själv så jag har köpt några plagg. Vi valde som sagt att även hyra babyskydd då det inte är försvarbart att köpa ett nytt om man nu inte är sån som känner att man måste, men det gör inte vi, kommer ju att hyra från NTF så dom känns rätt seriösa! Har många bakanta som hyr av dom och är jättenöjda!

Det beror väl lite på hur kräsen man är också kanske?! Ja visst, går inte att sticka under stol att nog skulle jag gärna vilja ha en splitter ny vagn också, men nu när vi redan hade den vi har så kändes det inte precis som prio 1. Men självklart så om vi inte haft alla saker vi redan har så hade ju även vi fått köpa och då hade säkert summan stigit markant :D

Är glad över att alla är så generösa och erbjuder oss kläder etc. Min mormor har även stickat en super gullig kofta med tillhörande små tossor, mössa och halsduk. Mamma skulle också sticka något sa hon sen hennes vännina höll tydlige också på att sticka nåt litet.

Eftersom vi är en rätt stor familj så förväntar jag mig inte att mina föräldrar ska erbjuda sig att köpa saker, då skulle dom bli ruinerade eftersom det blir 2 barnbarn i år :D Men jag vet ju att både mina och svärföräldrarna kommer att finnas vid sidan och ställa upp med stöd och hjälp, det är mer värt än en barnvagn :p

Jag har plockat fram tygblöjorna och de ligger vikta och klara! Kommer använda dem iaf här hemma, åker vi bort och på natten blir det nog vanliga. Så gjorde jag med sonen. Använde dem mkt första 8 månaderna, han är med vårbarn och att det blev extra tvätt gjorde inte så mkt när jag kunde hänga ut dem.
Måste bara fråga hur du har förvarat och tvättat blöjorna?
Jag har ju inga praktiska erfarenheter än, men planen är att bara lägga ner dom i en blöjhink med tvättpåse i, i väntan på tvätt. (Ska tydligen funka bra så länge det är löst amningsbajs) Sen ska jag nog tvätta dom separat med förtvätt och extra sköljning. Vill inte tvätta dom ihop med vanlig tvätt. :eek:

Ja du :p I min ingick det en tunn vikbar skötbädd, en massa fack, plats för nappflaska, hängfästen till vagnen.

Jag har ju inte testat den en så hur väl fungerande alla finesser är måste jag återkomma i.

Ja du :p I min ingick det en tunn vikbar skötbädd, en massa fack, plats för nappflaska, hängfästen till vagnen.

Jag har ju inte testat den en så hur väl fungerande alla finesser är måste jag återkomma i.
Min (Teutonia) har dessutom nån form av nessecär som hänger invändigt.

Jo, det finns ju säkert en massa olika utformningar på dessa.

Som jag har förstått det, med info från mammor, är rymlighet och många fack det man har behov av. Ju mindre "grävade" efter saker dessto bättre.
Sen beror ju allt på hur man själv funkar. Jag gillar struktur så många fack fungerar nog bäst på mig :D

*KL*

Nu har jag pratat med FK.
Utbetalning sker enl vad som skrivits i tråden. Varför det stog den 26:e på mig som ska få den 25:e kunde hon inte svara på.

Brytpunkten för alla är den 20:e varje månad så en FP månad för att få helt belopp är 21:a - 20:e.

Nu ska jag räkna runt lite.

Jag sköljer av det värsta sen lägger jag dem i en hink med lock på.
Har för mig att jag tvättade dem tillsammans med annan vittvätt som tålde höga temperaturer om jag inte fick ihop en maskin med bara blöjor.

Sen brukade jag vika dem med en gång när de torkat så de låg färdiga att använda. (har bara vikblöjor)

Köpte några nya i den minsta storleken för nya bebben, måste kanske köpa några mer små men väntar tills jag ser hur det fungerar denna gång.
Blir ganska mkt pengar i början när alla tygisar och ev byxor ska köpas in. Jag hade turen att få en massa begagnade till sonen och de är lika fina ännu. Sen har en och annan försvunnnit ut i stallet när det varit putsningsdags...
De är även bra till fönsterputs :D

Tittar man på mina två vänner som besökte mig häromdagen så behöver man en mindre hästtransport för att få med allt. Hela mitt hus var belamrat med barnprylar efter ett par timmar. Filtar, leksaker, babyskydden, babysitter, matburkar, vattenflaskor, skötväskor osv.
De hade en 5 mån och en 8 mån bebis med sig.

Jag höll på att få slag.

Appropå att få saker så har mina föräldrar köpt spjälsängen samt en del kläder, men inga jättemängder.

Vi har nog hittills lagt ut:

Ullared ca 2000 kr (alltifrån lakan till nappar till plastad frotté och nån leksak)
Kläder blandat ca 2500 kr
Vagn ca 1000 kr (en fick vi och en begagnad som vi köpt delar till)
Babyskydd lånar vi i början

Sen åkte vi ju på att bygga om hela övervåningen på huset och där går det ju lite pengar. Så gratis är det inte, men än så länge har vi kommit undan ganska billigt om man jämför tycker jag!

Ev kan jag ju köra en sköljning först och därefter stoppa in annan tvätt. Det visar sig. Moderna maskiner anpassar sig ju efter mängden tvätt, så jag kommer inte att bry mig så mycket om ifall maskinen inte är helt full. Bekvämlighet går i första hand! :p

Ja, det blir en del pengar för att köpa in blöjorna, men jag räknar med att kunna använda dom till antingen ett till barn eller sälja dom. Så mycket billigare blir det iallafall, även med dryrare pocketar. :bow:

Apropå billigt. Nu håller jag ÄNTLIGEN på att sammanställa alla utgifter vi haft från lönekontot det sista halvåret. Räkningar, mat, huslån och sparande har jag haft bra koll på, men inte resten.

Till nyfödd hade jag med:

Tvättlappar (ej våtservetter)
Blöjor ca 6 st
Liten torkhandduk
Större handduk att ha som underlag vid blöjbyte
Amningsinlägg (ca 1 miljon:p nädå men många)
Bröstvårtsalva
Bindor
Ombyteskläder till bebis (antal beroende på hur många timmar, olyckor hände lätt)
Extra tröja till mig
En flaska vatten (att dricka alt till tvättlapparna. Beroende på vart jag skulle)
Bok att läsa vid amning
Tror det var allt

När Barnet blev större tillkom:

Leksaker, pekbok
Vattenflaska
Majskrokar
Smörgåsar
Banan
Haklapp

Filt låg i vagnen alt i babyskyddet

Ju större väska desto bättre tyckte jag, skönt att kunna stuva ner ytterkläder och dyl. Många fack är bra så man slipper rota runt allt.
Sen om det är en skötväska eller inte, det kvittar för mig.

Numera har vi med:
Blöjor
Tvättlappar
Liten torkhandduk
Ev extra kläder
Någon leksak (Alice väljer själv vad/vilka hon villa ha)
Vattenflaska
Något att äta
Haklapp

:D
Då användes nästan allt också.
Men det ser mer ut på en lista än vad det kändes att släpa runt på.:idea:

Ett tips till förlossningen/BB

Jag kommer ta med en rulle toapapper, sjukhusets var inte särskilt mjuka... :crazy: :angel:

Tänk vad man glömmer. Men nu när jag läser din lista inser jag ju att så är det... Och sedan säkert lite ytterligare krams som man plockar i ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
797
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 235
· Visningar
64 342
Senast: Fille
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 649
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar