Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Om jag inte har helt fel för mig så går FK:s månad från 11:e till 10:e och utbetalning beror på vilken dag du är född. Dag 1-10 utbet 25:e varje månad
11-20 utbet den 26, fyller du år i slutet av månaden kommer pengarna den 27:e

Om de inte har ändrat sina rutiner vill säga...

Jo, det står så, men när jag har varit inloggad så står det att jag ska få utbetalning den 26:e och ändå är jag född i slutet av månaden, så det borde vara den 27:e. Men jag är bara glad om det blir den 26:e.

Jag har ingen aning om hur ekonomin ska gå ihop nu... Det blir sparandet som ryker och det känns verkligen inte bra. Visst kan man dra ner på annat också, men inte så jättemycket.

Det är en tuff omställning när man är van vid en viss inkomst och sen tvingas gå ner rejält... Jag kommer ihåg när jag började plugga, då sänktes min inkomst med hälften :crazy: och har varit där fram tills nu. Tar examen om en månad. För oss blir det mer pengar i kassan nu när vi ska vara föräldralediga, men å andra sidan har vi inga jätteutgifter för boende osv. Bor i en bostadsrätt på 45 kvm... Ska bli intressant att se hur det går :grin:

Hur gick det med tygblöjorna förresten? Kommer ni köra på det?

Gäller det att du ska få utbetalning alla månader den 26 eller bara denna?
Eftersom den 27 är en lördag så kommer pengarna på fredag istället...

Helt OT och inte alls på tal om nåt.
Någon som har specialrecept på att få en icke fällande häst att fälla.
Han släpper inte nåt på pälsen, har alltid varit så. Har fått klippa honom på sommarn om det inte släppt. Men krypa omkring under en shettismage har jag inte lust med helt enkelt.Förvisso kommer väl ungen vara ute då, men då är det säkert mjölkstinna tuttar som kommer vara ivägen. Han får massor av B-vitaminer. Men det hjälper inte.

Våran shettis är exakt likadan, men vi klipper honom 2-3 ggr på vintern så han brukar inte ha sådär jätte mkt päls, men det tar nästan till juli innan han är helt svart igen, han blir som grå/brun när han är klippt! Har tvärr inget dunderrecept. Vi har provat med både extra protein och extra B-vitamin i alla de former men inget hjälper...

Jag har plockat fram tygblöjorna och de ligger vikta och klara! Kommer använda dem iaf här hemma, åker vi bort och på natten blir det nog vanliga. Så gjorde jag med sonen. Använde dem mkt första 8 månaderna, han är med vårbarn och att det blev extra tvätt gjorde inte så mkt när jag kunde hänga ut dem.

Okej, denna vintern klippte jag inte honom då utsläpparen inte vill krångla med täcken:( Så jag får väl gott vänta till slutet av sommarn innan han är pälsfri:D

*kl*

Såg att ni tidigare diskuterat era utgifter för lillen än så länge. Måste väl dra mig till skalan lyckligt lottad med begat. Har lagt ut max 2000 och då tar jag i. Har köpt 4 bodys, 2 pyjamas, 1 skötbädd och 3 pkt tvättservetter. Ska upp till syrran och botanisera bland hennes bebis saker hon har från Adrian idag. Var och köpte tyg till spjälsängkläder igår för en 500ing. Väntar dock fortfarande på justeringsmockajängerna till teleskophandtaget på vagnen som jag beställde på 1½ månade sedan :devil:. Babyskydde hyr vi för en 500ing i 9 månader! Säng och vagga har mamma och pappa kvar sen jag och mina syskon var små, dom ska "bara" målas....

Fick förövrigt ett superbra tips från BM igår på föräldrautbildningen. Hon berättade att på förlossningen och BB här på NUS använder personalen vanligt typ M-tork papper fuktat i ljummet vatten som tvättlappar. Så vi ska nog köpa en såndär pappershållare och sätta upp vid skötplatsen. Ska bara ta reda på exakt vilket M-tork dom använder! På en sån rulle är det MÅÅÅÅÅÅNGA tvättlappar :D

Neee, nu vill hästarna nog ha frukost och matte vill ha kaffe! Dax för morgonpromenad....

2000? Jag är imponerad.

Försökte räkna ut vad vi lagt ut, eller, vad jag lagt ut, sambon ska betala hälften när allt är inköpt och klart så slipper vi krångla med det nu.

Vagnen kostade 8500:- med alla tillbehör, tror jag köpt "basic"kläder för kanske 1000:-, skötväskan kostade runt 1000:- också. Sen så har jag köpt filtar och annat småkraffs för kanske 2000:-. Nu på lördag ska vi handla spjälsäng, sänglkläder, kuddar osv, babyskydd och skötplats. Sen så är vi klara.

Måste bara fråga alla er som ska ha första barnet, hur mycket saker har ni fått? Jag och min sambo räknade ut att vår bebis skulle behöva byta kläder minst 5 gånger om dagen om hon skulle hinna använda alla kläder hon fått av mormor och farmor. :eek:

Jag klarade inte att sova utan sambon och hundarna. :o Sov verkligen apdåligt inatt och var på extremt dåligt humör tills jag såg ut och såg att det var strålande sol. :love: Tänkte ta mig i kragen och åka och köpa lite påskliljor att plantera i krukorna på bron som just nu innehåller några halvvissna ljungkvistar som hundarna varit på och försökt äta upp också. Är ju meningslöst att göra något på insidan av vårt hus nu, när det är byggdamm exakt överallt och vi har grovingång, garderob, kök och vardagsrum i ett och samma rum.

Usch, nej, nu ska jag gå och försöka städa upp här innan jag tar mig i kragen och åker in till granngården och shoppar loss.

Vi har nog lagt runt 10000 skulle jag tro. Ny vagn 7100:-, babyskyddet fick vi pengar till av svärfäräldrarna, lite kläder max 700:-. Har letat reda på lite från sonen som får vara reservkläder, de är ju trots allt tio år gamla. Filt 249:- Sängkläder 405:-. Har min gamla spjälsäng från när jag var liten (30 år sedan) som även syrran och sonen haft. Behöver köpa madrass, kudde, spjälskydd, och skötbädd. Det är väl allt. Tänker inte köpa några salvor och massor med blöjor och babygym och sånt. Man vet inte vad man kommer att behöva. Ev. en bärsele men hade det sist och den användes inte mycket alls så jag väntar och ser vilken typ av bebbe det blir.

Måste bara fråga, vad ska man ha skötväska till? Många verkar ha en sån, men varför behöver man det? Kan man inte bara lägga skötprylarna i en vanlig väska om man är iväg nånstans, de verkar ju kosta en del?

Måste bara fråga alla er som ska ha första barnet, hur mycket saker har ni fått? Jag och min sambo räknade ut att vår bebis skulle behöva byta kläder minst 5 gånger om dagen om hon skulle hinna använda alla kläder hon fått av mormor och farmor. :eek:

Vi har inte fått nånting, och kommer nog inte få det heller. Både mormor och farmor är helt ointresserade av att titta på babykläder. ;) Men vi får låna en korg att sova i första tiden av föräldrarna, så det behöver vi inte köpa.

Själva har vi inte heller köpt nånting än, vi är inte så förtjusta i att shoppa nån av oss, så vi har inte kommit oss för än. Men inköpslistan är skötbädd, barnvagn, babylift, lite skötprylar och ett par ombyten kläder. Helst skulle jag vänta med kläderna, man vet ju inte hur stor bebisen kommer vara, men nåt måste man väl ha redan från start antar jag.

Självklart kan man ha vilken väska som helst. Skötväskan har väl fördelen att den är tänkt för att ha skötsaker till barn i. Det finns vissa finesser som du kanske inte hittar på en vanlig väska.

Vi har ju valt olika färger på ligg och sittdel och fick med skötväska och valde en i samma färg som sittdelen. Så jag kommer köpa en vanlig väska som passar till liggdelen. I vitt skinn. Det enda jag kommer att göra är att flytta över skötbädden till den väskan jag köper.

Hur gick det med tygblöjorna förresten? Kommer ni köra på det?
Jag hoppas det iallafall. Jag beställde ju fyra olika sorter från Barnshop och efter att ha klämt och känt på dom så beställde jag två till + lite olika tillbehör (tvättpåsar bl.a) från en webshop i England. I England är det tydligen ingen moms på barnsaker och ingen tull till Sverige heller, så det är ca 30% billigare att köpa därifrån. Frakten var inte dyr heller. Nu har jag lovat sambon att inte köpa fler förrän bebis är här! :p Vi har köpt "vanliga" blöjor också och kommer att prova oss fram. Men jag tror nog att det är lättare för mig att stoppa blöjor i tvättmaskinen än att slänga dom. Vi har ju ingen egen soptunna utan ett sophus 1 km bort.

Billigast är väl vikblöjor med blöjbyxor, men jag kommer endast att använda pocket och ev all-in-one. De funkar ju precis som vanliga blöjor. Det lutar åt att jag kommer att köpa ett gäng FuzziBunz One-size. Dom är så himla söta och finns i en massa färger. Den jag köpte såg ut så här: :love:
Fb-onesize-red-daisies.jpg

Gäller det att du ska få utbetalning alla månader den 26 eller bara denna?
Eftersom den 27 är en lördag så kommer pengarna på fredag istället...
Tyckte det stod så på alla månader. Den här månaden får jag ändå inga pengar.

Självklart kan man ha vilken väska som helst. Skötväskan har väl fördelen att den är tänkt för att ha skötsaker till barn i. Det finns vissa finesser som du kanske inte hittar på en vanlig väska.

Aha, vad är det för finesser?

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
797
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 235
· Visningar
64 335
Senast: Fille
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 649
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar