Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Ni som har gjort sådant där sockerbelastningstest, har ni haft högt blodsocker när BM har testat? Hade 9,5 idag och ska tydligen på sådant där test nästa vecka för det var tydligen högt. Vet inte riktigt vad det betyder. Tänkte be sambons bror , som har diabetes, kolla mej ikväll. Hade precis ätit frukost innan jag åkte till BM så jag hoppas det var det som gjorde att det var högt.

Nu håller jag ÄNTLIGEN på att sammanställa alla utgifter vi haft från lönekontot det sista halvåret. Räkningar, mat, huslån och sparande har jag haft bra koll på, men inte resten.
Så där, jag får lov att revidera tidigare angivet belopp för hur mycket pengar vi lagt ut på bebis. Det blev 18343 kr. :eek: Kanske lite mer eller lite mindre pga att t.ex inte allt från ikea var till bebis vid just det inköpstillfället, men ganska exakt ska det vara.

Mamma mia :eek: 18000????
Det tror jag inte ens vi har köpt grejer till Alice sen hon föddes (eller innan) för 2 år sen...

Vad har ni köpt egentligen? :confused:

Jag har gjort 2 belastningstest och flera slumptester. Har legat rätt konstant på 4,5 förrutom på senaste belastningstestet. Hade då 6,5. Men det skulle inte vara några bekymmer. Innan sockerlösningen på fastande mage skulle man helst inte ha över 7 tror jag det va och på slumptest upp till 10.

Hoppas det går bättre för dig på belastningen! Jag är nervös inför varje bm besök för att kanske ha för högt även om jag hållit mig bra.

*kl*

min mage är väldigt ofta hård nu. Inget som gör ont bara hård. Det är sammandragningar eller hur? Den övar lite va?

Måste bara fråga alla er som ska ha första barnet, hur mycket saker har ni fått? Jag och min sambo räknade ut att vår bebis skulle behöva byta kläder minst 5 gånger om dagen om hon skulle hinna använda alla kläder hon fått av mormor och farmor. :eek:

Vi ska få spjälsäng med alla tillbehör som madrass och täcke och sånt av mina föräldrar. Morsan har inte kunnat låta bli att köpa lite kläder heller. Mormor har gjort en jättefin filt med mormorsrutor.
Inte för att låta borstkämd eller ha massa förhoppningar. Men jag trodde faktiskt att sambons morsa skulle engagera sig lite mer. Hon lever snålt och hon har i princip sparat alla pengar hon tjänat i sitt liv och använder bara sin pension att leva på. Så hon har en hel del på banken.Eftersom sambon är hennes enda barn och hennes första barnbarn trodde jag nästan att hon skulle börja överösa oss med saker. Men hon pratar inte ens om ungen. Bor ju bara 20-30 meter ifrån henne så jag trodde nästan jag skulle få hål i öronen av allt tjat:D Men inte ett intresse alls. Hon kanske inte ens är glad åt ungen!

Mamma mia :eek: 18000????
Det tror jag inte ens vi har köpt grejer till Alice sen hon föddes (eller innan) för 2 år sen...

Vad har ni köpt egentligen? :confused:
Tja... Allt man behöver! :eek:

I runda slängar:
Vagn med tillbehör: 7000 kr
Skötbord med skötbädd och överdrag: 1300 kr
Spjälsäng med tillbehör (mobil, madrass, 2 uppsättningar sängkläder, plastad frotté): 2400 kr
Tygblöjor + bärsjal: 2000 kr
Kläder: 2000 kr
Förbrukningsartiklar (blöjor, tvättlappar osv): 300 kr
Babyskydd: 1500 kr

Det blir 16500 kr, så det stämmer nog. Det är nämligen lite mer grejer vi köpt, babygym, filtar, badbalja och annat smått och gott

Men om man inte får en massa och inte prisjagar begangat så tycker inte jag att det är nån konstig summa.

Vi har ju inte köpt allt än och har turen att få hjälp med vagnen men hade vi inte fått det hade vi lätt hamnat där och däröver då jag är en köpa nytt person :o

Men vagn med lite tillbehör och babyskydd kostar 12000 för oss.

*kl*
Ville bara titta in och säga hej, nu är jag tillbaka i civilisationen igen! :D Har en hel del läsning att ta igen ser jag, era snackpåsar. ;)
Här är det lugnt som bara tusan, mer sammandragningar som är helt normalt antar jag och så nån förvärk/dygn bara. Räkan får dock gärna titta ut när som helst nu, både jag och sambon har tröttnat på att vänta och vill se vem det är där inne. :D

Tja... Allt man behöver! :eek:

I runda slängar:
Vagn med tillbehör: 7000 kr
Skötbord med skötbädd och överdrag: 1300 kr
Spjälsäng med tillbehör (mobil, madrass, 2 uppsättningar sängkläder, plastad frotté): 2400 kr
Tygblöjor + bärsjal: 2000 kr
Kläder: 2000 kr
Förbrukningsartiklar (blöjor, tvättlappar osv): 300 kr
Babyskydd: 1500 kr

Det blir 16500 kr, så det stämmer nog. Det är nämligen lite mer grejer vi köpt, babygym, filtar, badbalja och annat smått och gott

Har börjat inse mer och mer hur lyckligt lottad man är men syskon som redan har barn, en mamma som sparar och en mormor som gillar att sticka :D Vi slapp som tur köpa något skötbord, har en liten bit bänkskiva bredvid tvätthon i tvättstugan som kommer få agera skötplats, den var som klippt och skuren till ändamålet Perfekt med närhet till både vatten & tvättmaskin :banana: Men däremot börjar man ju undra vad vi har gjort med alla pengar som alla ni andra köpt saker för :o ja en sak vet jag, sambon köpte en skoter :grin:

Nääää som pappa säger, tänk om jag skulle försöka göra något....har massor på agendan egentligen, måla sängar, måla lister i hallen, sy sängkläder till sängarna, leta reda på lilla byggställningen så vi kan tapetsera i hallen....Ska börja med att ge hästarna lunch iaf :D

Men om man inte får en massa och inte prisjagar begangat så tycker inte jag att det är nån konstig summa.

Vi har ju inte köpt allt än och har turen att få hjälp med vagnen men hade vi inte fått det hade vi lätt hamnat där och däröver då jag är en köpa nytt person :o

Men vagn med lite tillbehör och babyskydd kostar 12000 för oss.
Precis, allt är nytt och det mesta som går att köpa på Ikea är köpt där. Vi har heller ingen att ärva saker från, så vi har varit tvungna att köpa allt. Vagnen hade vi tur med, den var nedsatt 2000 kr. Det känns inte som att vi slösat och köpt en massa onödiga saker, utan tvärtemot varit ganska prismedvetna och bara köpt det vi förmodligen verkligen behöver.

Som någon annan skrev så har en skötväska ganska smarta detaljer som är anpassade för att passa en småbarnsförälder. Jag hade tänkt använda min vanliga stora handväska, men den har bara ett stort fack och jag insåg ganska snabbt vilket kaos som skulle infinna sig, med tanke på att jag ständigt tappar bort saker i väskan när jag använder den nu. Så jag köpte en skötväska främst för alla facks skull. :)

Som jag skrev förut så erbjöd papppa sig att göra en vagga också, men jag har inte tagit upp frågan nåt mer, så jag tror inte att det blir något. Jag vill inte ha nån sån, även om den kommer att bli finast i världen med tanke på hans yrke. :o

Är han möbelsnickare? :)

Vi ville ju inte heller ha någon vagga, men så var det så viktigt för min farfar att vi skulle ta vaggan som han, pappa och alla vi ungar har sovit i när vi var små. Har spenderat snart en vecka på att slipa bort alla gamla färglager och på att måla den, så nu får den hamna i vardagsrummet och stå fint bäddad ifall farfar skulle komma förbi. Vågar ju inte använda den ifall våra hundar skulle lyckats välta den.

Som någon annan skrev så har en skötväska ganska smarta detaljer som är anpassade för att passa en småbarnsförälder. Jag hade tänkt använda min vanliga stora handväska, men den har bara ett stort fack och jag insåg ganska snabbt vilket kaos som skulle infinna sig, med tanke på att jag ständigt tappar bort saker i väskan när jag använder den nu. Så jag köpte en skötväska främst för alla facks skull. :)

Ja, det får väl visa sig. Med den här inköpstakten kommer bebisen knappt ha några saker, så då behövs ju inte så många fack.;) Är smått fascinerad över hur enormt mycket prylar det finns, och hur mycket energi folk lägger ned på att få allt perfekt och färgmatchat.

*KL*

Nu har jag pratat med FK.
Utbetalning sker enl vad som skrivits i tråden. Varför det stog den 26:e på mig som ska få den 25:e kunde hon inte svara på.

Brytpunkten för alla är den 20:e varje månad så en FP månad för att få helt belopp är 21:a - 20:e.

Nu ska jag räkna runt lite.

Kommer inte ihåg vem som fråga men detta är andelningen att jag inte får ut så mycket i maj.
Jag har begärt 5 dagar/vecka mån-fre så det hinner inte bli så många dagar 1-20 maj. Sedan i juni blir det bättre igen :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
797
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 241
· Visningar
64 494
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 649
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 037
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar