Vårmammor 2010 del 3

Sv: Vårmammor 2010 del 3

Jag har en Nokia N97 och den är ju inte direkt gammal. Stereon däremot är nog kanske 5 år...

Har tyvärr inte hänt något mera inatt. Fortsatt molande värk och sammandragningar. Men det kan ju vara något på G....eller så är det bara önsketänkande.
Skulle varit på vattengympa idag, men de ringde igår och sa att den var inställd pga sjukdom :(

Nä, nu vill jag att solen ska titta fram!

Du måste hålla oss uppdaterade nu om det ändrar sej. Är sååå nyfiken.

Haha, jag har nog också sett för mycket på Riskförlossningar. Jag kommer ligga och klocka dem inne på förlossningen, jag har ju lärt mig att man måste göra kejsarsnitt inom ett visst antal timmar efter att vattnet gått, annars är det stor risk för infektioner osv. :D

Min läkar-bror tyckte först jag var modig som faktiskt kollade på det, nu när han inser HUR mycket jag kollat så inser han nog att det kanske inte var så smart...

Däremot så blev jag lite irriterad på den barnmorska som höll i vår föräldrautbildning som verkligen hånade de programmen. Visst får man ta allt som sänds på tv med en nypa salt och man kan inte applicera allt på en själv, men för hennes del verkade det som om allt som är på tv och som sänds från USA är "på låtsas" och "sådär gör man inte här" osv. Ett av programmen spelas in på ett sjukhus i närheten av där jag bott i USA, och hade jag bara blivit kvar kunde jag mycket väl ha fött där under de förutsättningarna!!

De där programmen på Tv kan man glömma helt, inte ett enda dugg som de visade sig stämde in på min förlossning och då menar jag inte ett enda dugg.

Jag stortittade på typ allt som fanns på tv och det enda som var ganska nära sanningen var den Svenska serien barnmorskorna. Annars måste jag hålla med din BM om att inte många rätt på den amerikanska..

Klocka behöver du absolut inte göra på förlossningen där finns det så fina kurvor som visar exakt ;)

Mitt vatten gick på måndagen kl 8.30 och han blev född onsdag kl 14.00 :D Dock fick jag antibiotika under denna tid. Upp till 3 dygn kan man få vänta efter att vattnet går på att bli igångsatt.

Man får ha mobil på bb men inte på förlossningen har de sagt hos oss!

På Lund var det tvärtom, total mobilförbud på BB (om man nu hamnar där) mobil ok på förlossningen. I lund hamnar man på patienthotellet om allt är ok och där är det också helt ok att använda mobil, dock så fick jag i vart fall en gratis vanlig telefon så den brukades först.

Va ju tvungen nu att räkna lite på vad vi lagt ut till lillen.
Vagnen kostade 6000:-
Babyskyddet 1500:-
Babysitter 450:-
Skötbord 300:-
Skötväska 500:-
Åkpåse 500:-
två skötbäddar 300:-
Krimskrams prylar ca 500:-
Skötprylar som badbalja,blöjor,handukar,servetter, oljor m.m 500:-
Kläder ca 1500:-
Grind in till barnrummet 360:-

Summasumarum typ 12500:-:eek:
Å då har jag säkert missat nåt å det kommer säkert tillkomma mer.

:crazy:

Jag la ut det dubbla innan han kom och nu vill jag inte ens veta hur mycket jag lagt ut och han är bara 7 månader ;)

Jag förstår precis vad du menar med den irritationen. Jag blir tokig på att bara stå utanför och titta på när min sambo ska sköta unghästarna och de fånar sig och så kan jag inte göra något. Nu har jag hittat en superbra marktränare som ska komma varannan vecka och hjälpa till och "lära" min sambo. Känns toppen och jag kan verkligen slappna av på ett annat sätt, en ljusning i mörkret. :p

själv håller jag på att bli tokig över vår situation hemma. Inget kök, inget badrum, ingen tvättmaskin, inget vatten osv. Trodde vi skulle vara utan vatten i två veckor, nu har det gått fyra... Nu visade det sig att vi måste lägga om hallgolvet också, eftersom de var tvungna att dra
nya elledningar och bryta upp golvet på två ställen. Jippi! Hur går det för er? Ingen toa på övervåningen än?

*kl*

var hos barnmorskan idag. Har gått upp exakt 20kg nu, bm trodde det mesta var vätska nu på slutet. Har blivit så svullen om fötterna att jag bara kan ha ett par skor och att böja på fingrarna är en ren plåga. Uff! Har även fått problem med bäckenet och höfterna, har överrörliga leder och snapping hip, så mina höfter flyger åt alla håll så fort jag rör mig i stort sett. Så nu kanske jag måste till sjukgymnast ögonaböj.

Allt såg bra ut med bebbe, 142 i hjärtslag och huvudet var på rätt ställe, men fortfarande ruckbart. Dock hade mitt blodvärde sjunkit från 121 till 88. De var helt chockade på mvc och tog om provet innan de kunde tro på vad de såg. Så nu blir det dubbel dos niferex i 2 veckor, blir det inte bättre då så blir det järninjektioner. :/ det förklarar iaf varför jag varit så trött på sistonde.

Jag har oxå fått info om att mobil är ok överallt. Dom riktigt uppmuntrade att ta med alla tekniskaprylar.

Jag har oxå störningar ibland. Ny bil och ny mobil. Det har nog inte med det att göra utan mer med nätet. Blir det ett hål så måste man söka och det kan störa det andra.

:crazy:

Jag la ut det dubbla innan han kom och nu vill jag inte ens veta hur mycket jag lagt ut och han är bara 7 månader ;)

Jesus! Vad köpte du då? Antar att det va lite dyrare saker.
Det ända jag kommit på så här efter jag skrev listan är lite småsaker för typ 500:- till. Så 13 tusen är vi nog uppe i. Säng ska mor och far ge oss.
Ska iofs köpa en ny säng till mig som jag kan ha inne i banrummet så slipper jag hålla min stackars hårt arbetande sambo vaken. Men den räknar jag inte in bland bebisprylarna.
Bil köpte vi med. Men det va mest för min skull. Mercan vi hade innan va så låg, så jag hade svårt att kliva ur och i. Men den va så pass ny och i fint skick så vi fick bra i inbyte på den så nya bilen blev inte så jättedyr.

Jag skippar nog att räkna, då blir man galen :p

Det kostar, det finns ju tabeller på vad det kostar att skaffa barn och det är ganska höga summor framförallt på första.

Jag menar framför allt under förlossningen för det vet man ju inte hur lång tid den tar, normalt är väl iaf en 5-6 timmar och kan tänka mig att iaf min sambo blir relativt hungrig av allt. Eller inte, men för säkerhets skull.

Oregano:
jag känner som du med min iPhone och kommer ta med den i vilket fall :)

Här finns ännu en som håller på att bli galen över situationen hemma.. Fruktansvärda sammandragningar om kvällarna och ont i magen. Dessutom kill i benen. Allt detta resulterar i att jag inte kan sova. Inatt gick jag upp och värmde min vetekudde, samtidigt stor-grät jag för mig själv i köket :( ville ju inte väcka min sambo som jobbar så himla mycket...

Sover i snitt fyra timmar per natt nu och det är ohållbart. Dessutom
drar byggarna igång i andra lägenheter runt om typ kvart över sju och då går det inte att sova längre.. Är så trött och har massor med sammandragningar just nu. Hur pass vanligt är det i v. 31? Får nog dra ner på mina längre promenader med vovven kanske..

Jag har fått mkt sammandragningar nu först, i v.36..Om du tycker att det är tätt inpå med sammandragningarna så ring och hör. Jag fick ju rejäla sammandragningar och förvärkar till o med i v.30, och då fick dom ge mig bricanylspruta, så det inte skulle sätta igång förlossningen..

Har också sååå mkt sammandragningar nu, och kryper i benen på kvällarna. Sover dåligt, vaknar varje natt av att jag ligger på ryggen, och ligger jag så för länge mår jag illa, så jag får vända mig när jag vaknar, men ibland gillar inte tösen det och börjar puffa och hoppa, och då kan man ju inte sova:p
Mår lite illa på morgonen, men det går över när jag gått upp.

Sover inte mycket och går upp halv åtta varje morgon, eftersom vi har byggarna här. Fast jag känner ändå mig rätt pigg, konstigt nog. Skönt och gå upp tidigt..Gillar ju rutiner och eftersom jag varit hemma sen december är det skönt och ha ett litet "schema" att gå efter.

Men tyngden jag känner nu, PUH, foglossningar av minsta lilla..Men det är inte så långt kvar! Dricker citronvatten så jag håller på att kräkas för att hålla bakterierna i urinen borta, hoppas det funkar. Det drar i ben och bäcken och det känns att kroppen tränar för att en liten tjej ska komma ut..Har en känsla av att jag inte kommer gå över..tror hon kommer tidigare..Men vi får se:)

Jag har det precis som du. Kli i hela kroppen, sover ingenting och bölar för minsta lilla. Försöker att röra mig så tyst som möjligt för att inte väcka sambon, som verkligen behöver sin sömn, men det är svårt när man är som en valross och nästan skriker av smärta när jag ska vända på mig i sängen och ännu värre när jag ska ta mig ur sängen sju gånger om natten för att kissa. inte är det lättare att sova på morgonen när byggjobbarna kommer sju och börjar banka. Buhu. Känner mig som världens gnällspik.

Jag kan inte gå med hundarna längre heller, men jag har kommit lite längre än du, går in i v. 36+0 imorgon, tycker synd om dig som ska få problem så tidigt. Gick en runda som normalt tar mig 40 minuter och den tog mig 2 timmar och jag hade så fruktansvärt ont. Som tur i oturen så har min pappa och sambo köpt en ny leksak till gården som måste köras in, så jag kör fyrhjuling i Max 10km i timmen så att det inte guppar för mycket och hundarna springer med i skogen. Känner mig som en pensionär, bara gubbkepsen som saknas.

Vad avundsjuk jag blev nu!! Vill med ha en fyrhjuling! Jag får fint nöja mig med min spark:D Men snön börjar försvinna på grusvägen nu och snön i skogen är för djup för att sparka sig fram i.
Skulle vara så härligt att puttra fram på en fyrhjuling med taxen i korgen och labben springandes jämte.

Här är det oförändrat.... Ska vila lite nu då det blev sämre med sömnen inatt pga sammandragningarna och värken. Steg upp kl 6 då sambon åkte till jobbet, men det blir lättmockat i stallet när hästarna kommit ut extra tidigt :D

Jag har haft problem med myrkrypningar i benen tidigare och slarvar jag med niferexen så kommer de tillbaka med en gång!
Tar niferex + mitt val kvinna varje dag och det håller myrjäklarna borta!:devil: Kan känna ytterst lite någon kväll bara, rena himmelriket jämfört med förra graviditeten.

Hur känner jag skillnad på sammandragningar och förvärkar?
Och just den där killen i benen är så jobbig.. Sambon jobbar från och med idag 13 dagar på raken och behöver ju självklart sova..

Och jag tycker det är jobbigt nu.. Om två veckor ska vi bo en månad hos mina föräldrar ju. Helt okej, men när vi flyttar hem igen, och jag antingen är höggravid eller står med en liten bebis, så är de i nästa trappuppgång och med samma oväsen som nu.
Vet faktiskt inte riktigt hur vi ska göra då, jag måste få sova. Och ännu värre, tänk om Liten är född???

Jag tvekade inte på vad som var vanliga sammandragningar och förvärkar iaf..Förvärkarna drog ihop hela magen, bak i ryggen, som ett bälte som spändes jättehårt runt hela midjan typ..Magen blev rejält toppig och det tog i när jag andades..Men det var en enorm skillnad på intesiteten och som sagt kändes det runt om hela kroppen..Allt blev stenhårt. Som tur var fick jag det när jag låg inne för kontroll, eftersom jag varit så dålig av UVI den dagen.

(Fick träna lite på andningen den dagen:p )

Men tror inte du ska oroa dej, sammandragningarna brukar inte vara farliga så,vad jag hört, kroppen tränar bara! men jag har fått ta det extra lugnt själv nu, eftersom jag haft väldigt mkt.

Men som sagt, känns det som dom kommer regelbundet och många gånger i timmen så ring och hör med din BM eller förlossningen. Bättre att ringa än att bli orolig och kanske öka på sammandragningarna pga det..

Usch, förstår dej med det där byggoljudet du kommer leva i..Är ju själv livrädd att lillan ska komma mitt i detta(nu är vi iofs snart klara tack o lov) men det är ju skitjobbigt om dom börjar väsnas tidigt och ni kanske har en bebis som inte sovit så mkt..Hoppas att den lille väntar med att komma ut mitt i stambytet(var dte väl som skulle göras?)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 234
· Visningar
64 244
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 649
Senast: orkide
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 036
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar