Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Den blir så bra så :) märker ingen större skillnad och du värmer den i mikron genom att lägga den på fat innan den tinar alternativt ställer den i ugnen i formen tills den är tinad!

fryser du dem i såna där folieformar med papperslock? Lät smidigt och alla tycker väl om kladdkaka...

Är det något som är inomhus och inte kommer utsättas för mycket fukt så ska det säkert gå bra med vattenbaserat. Tanten i affären tyckte så iaf.
Vi lät få en färg frambruten. Är ju skithäftigt att de kan få fram vilken färg som helst genom några knapptryck! Så nu har jag en äppelgrön hylla och en lika grön pall:D
Köpte även en schamblon (stavas?) som föreställer en nalle och duttade gröna nallar på mitt pianolack svarta skötbord.
Gick även loss och duttade nallar på ett svart litet bord från Ikeas Lack serie.

*kl*

Var in till barnens hus nu på fm och klämde och kände på deras skötväskor från emmaljunga, funderar på att beställa en åkpåse också till vintern i samma färg som vagnen.
Hur har ni andra tänkt att göra med skötväska, riktig skötväska eller vanlig rymlig väska?

Jag beställde en Skip Hop Dash Deluxe, svart med vita sömmar, super snygg enligt mig och går utan problem att använda som vanlig väska sen alt som väska att skicka med lillen på dagis. Känner mig än så länge superdupernöjd med den trots att jag inte har använt den än...Lagom stor är den också och har lagom många fack att fylla med grejer, den känns som genomtänkt.

Senast ändrad:

Klart man är nyfiken! Har ni fått välja färger och så till badrummet?

Japp, vi har fått bestämma allt själva, eftersom det är en bostadsrätt (kanske man får i en hyresrätt med, jag vet inte..). Där fanns ju ett standardutbud och hade vi tagit allt från det så hade vi inte behövt betala en krona, men vi vill ju ha det lite extra och tror att det höjer värdet på lägenheten, så vi kommer lägga till en hel del och sammanlagt bekosta ca 10 000 kr. Men för det får vi ju ett helt nytt badrum, så det är billigt ändå, om man ser det så, riktigt billigt enligt oss :D

Ja då borde det gå bra med vanlig vattenbaserad färg ju, jag som älskar att måla dessutom :bump: och vad roligt med lite schabloner och sådant, det tål att tänkas på. Har ju också en sådan IKEA-pall som skulle behöva få sig en omgång med färg (den är så tråkig i sitt vanliga träiga jag) och även en hatthylla som skulle behöva lite ny färg.
Åh, vad jag blev sugen på detta - detta måste fixas i dagarna!!

*kl*

Bara 25 dagar kvar till bf, herregud vad tiden går! BB väskan är packad och klar, men måste sätta mig och skriva ner födelsebrevet. Har det nästan klart i huvudet dock :D

I morgon kommer mamma och tapetserar sovrummet och på tisdag när sambon är ledig så lägger han det finns flera som väntar. Sovrummet känns dock viktigast!

Tror att man kan få vara med och bestämma i hyresrätter också, jag vet inte. Vi bodde i en sunkig hyresrätt som aldrig hade sett en pensel i 6 månader innan vi köpte våran bostadsrätt.
Brorsan har en bostadsrätt där tanten innan hade valt svart och vitt bara för att det skulle passa den yngre generationen :)

Jag tror inte jag kommer köpa något. Har inga vänner som använder det och som sagt frågan är om det blir mer stress?

Tror jag gärna skulle vilja ha, när jag passade mina småbröder kunde jag aldrig sova, jag bara kollade att de andades hela tiden. Det är ganska jobbigt en natt då och då, att inte sova på permanent basis känns jobbigt :) Får väl se, gick de att hyra sa någon?

Å tredje sidan är de vansinnigt dyra, runt 2-3 000 det finns kanske andra saker man kan göra för de pengarna.

Skötväska blir första bästa som matchar vagnen när vi hämtar den. Emmaljunga, grön, om den finns inne då. Vet ingenting om dem men har absolut ingen vanlig väska som skulle kunna funka. Orkar inte heller leta upp ngn.

Senast ändrad:

Nej vilken härlig tant som tänkte så!!

Jaja, roligt är det i alla fall när föreningen drar igång såhär stora projekt. Det mesta och största praktiska har de ju redan ordnat så vi behöver bara bestämma inredningen, vilket är nice :D
Inte för att det är så bara.. Man velar hit och dit och har så mycket idéer. samtidigt har man en budget som helst inte ska överstigas :angel: ;)

Jag har köpt en skiphop. Svårt och säga om jag kommer bli nöjd eftersom jag inte använder den än men den är snygg och rymlig och är genomtänkt så jag hoppas på det.

En sådan har jag med. Jag är supernöjd med min, har modellen Dash Deluxe. Vi använder den fortfarande och dottern är snart 2 år.

Jag undrar också var man kan hyra ett andningslarm? Hur länge använder man ett sådant förresten?

Jag googlade faktiskt precis och hittade en girig liten sida som hette typ andningslarm.se 300 kr i månaden kostade det och man får tillgodoräkna sig hela hihi, 50% av inbetalad hyra om man köper efter några månader:devil:

Om jag inte kan sova så tror jag blocket får mig som kund. (kommer att följa alla möjliga regler tänkte jag så tänkte att det handlar om min sömn och inte om barnets överlevnad).

Senast ändrad:

kn:

Har förresten vårstädat i helgen och upptäckte en liten lustig detalj med väggarna i vår hyreslägenhet. För att inte tala om taket... ni verkar ju vara en händig bunt och kan säkert svara på detta.

Inte är det väl meningen att färgen på väggarna ska lösas upp och lossna om man försöker få bort märken på dem :eek: jag menar det känns så konstigt. Det lossnar inte i flak utan som våt målarfärg helt enkelt.

Och de där platta fläckarna vi hade sett i taket, nu vet vi vad de är. Det är förra hyresgästen som försökt få bort fläckar med en wettex :rofl: dra kvickt och mjukt en wettex över taket och hela strukturen följer med (det där lite gryniga ni vet som brukar vara i tak).

Det lustigaste av allt är att detta bara gäller de ursprungliga ytorna som bostadsbolaget "målat"/kladdat eller vad man nu kallar det. Den som bodde här tidigare erkände generat att hon illegalt målat om väggarna i eggshell istället för ilvitt. Det hon målat sitter som berget och får typ inga fläckar man vill ta bort heller å andra sidan.

Någon som någonsin hört om ngt liknande, är det ett totalt fuskbygge detta :devil: vet inte om jag är mest road eller ganska förbannad, eller tycker synd om bostadsbolaget som bara måste antingen vara idioter eller anställa dem.

*kl*

Ang andningsalarm så måste det vara upp till var förälder att besluta om, men jag har svårt att förstå hur man skulle bli mer stressad av att ha larm än utan?

Vi har använt larm ( nu som 11 mån sover hon dock utan ) och jag är nöjd med vårat val, utan larm hade jag inte kunnat sova bra de första månaderna.

Hur fungerar det egentligen? Ställer man bara larmet vid bebisen?

Sen en liten ot fråga, visst har ni en urban jungle med bilstolsadapter? Vilket bebisskydd hade ni när Ella var liten? Var inne och skulle köpa en Brio Primo i lördags, för att jag hört att den skulle passa, men hon i affären sa att det bara var Britax (?) som passade?

Knappnålar mig själv, som vanligt.

Vi har också köpt en skiphop dash deluxe-väska. En ljusblå med svarta sömmar i messengermodell. Har ju inte haft användning för den än ;), men den jänns riktigt bra. Hyfsat rymlig med många fack och så är den tillräckligt snygg för att jag ska kunna använda den till annat än skötväska sen.

Själv håller jag på att bli tokig hemma. Vi köpte en gård för två år sedan som det i stort sett inte gjorts något med sen i början av 1900-talet, utom vårt hus som de naturligtvis gick loss på på 70-talet :grin: , så vi har hållit på att renovera sen vi flyttade in i stort sett. Snaaaart kommer allting att vara hyfsat klart, men eftersom vi bestämde oss för att göra en flispanna som ska försörja hela gården, ny brunn samt ett litet minireningsverk istället för att fixa till alla trekammarbrunnar som finns (när vi tog upp ett avlopp så hade de struntat i dräneringen, så skiten gick i stort sett bara rakt ut i backen UNDER ett potatisland som bara frodades. Jag och min sambo var lite fundersamma till varför gräset alltid var dubbelt så långt där :D ) så vi håller på att gräva ner ett nytt kulvertsystem här. Nu när vi renoverar så passar de naturligtvis på att dra in det när köksgolvet och groventrén redan är uppbrutet. Vilket innebär att vi, förutom att vi inte har tillgång till kök eller någon toa/dusch, inte längre har vatten i huset. Närmaste toan är i en lada som ligger 300m bort och det finns inte en dusch klar på hela gården för att en JÄVLA målare är så SEG så att klockorna stannar.

Så nu bor vi väldigt spartanskt och om byggarna håller tidsschemat så ska vi leva utan vatten i tre veckor till och köket beräknas vara klart runt den 25 mars, om allt går som det ska... Så nu åker vi till min sambos föräldrar, 25 min enkel resa, för att kunna duscha och får mat. De skulle vilja att vi bodde där, men det är ju svårt när vi har hästarna och vår sköna säng här...

På tal om att sova, är det bara jag som har jätteproblem med det just nu? Jag vaknar hela tiden, även fast jag är så trött att jag håller på att dö. Antingen så kliar det över hela kroppen, även fast det är helt nybäddat (tvingade sambon att stiga upp och bädda rent mitt i natten :angel: ), eller så vaknar jag av att benen krampar, eller så är jag så kissnödig så att jag håller på att dö, eller så är jag så varm och sjöblöt så att det inte går att slappna av och det är ju svårt att gå upp och duscha när man inte har något vatten osv. Håller på att bli tokig av sömnbrist snart tror jag.

Nej vi köpte aldrig någon adapter till ( något jag ångrar i efterhand faktiskt ), men det ska vara fler märken som fungerar till UJ:s universaladapter
Jag är nästan säker på att Brio Primo ska fungera. Kolla med någon större återförsäljare till UJ i Sverige?

Ang andningsalarm så finns det olika typer, eftersom vi ville samsova så köpte vi ett larm som heter Respisense ( man fäster det som en liten personsökare på blöjan ). Det fellarmar kanske något oftare än stationära larmen men för oss var det inga problem.

Dom stationära larmen är som plattor man lägger under bebisen, men då måste barnet sova i egen säng.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 873
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 854
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V