Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

*kl*

Idag är jag trött, har sovit relativt bra nu när jag har krypit till korset och använder nässpray innan jag går och lägger mig men jag har sovit mycket färre timmar än vad jag är van vid nuförtiden.

Igår var jag på "pyjamasparty" :D aldrig för sent för det uppenbarligen, alla åldrar kan ha det ;) Idag blir det jätte lugnt, kommer säkert somna på soffan!

Här skrivs det in direkt i journalen så när du ringer förlossningen så kan personalen läsa brevet innan man kommer in.
Man kan ju aldrig veta hur det går, men man kan hamna i en sån situation att man faktiskt inte kan berätta vad man vill och inte så då är det ju bra om man skrivit ner det, men framför allt berättat för den ev. person som är med vid förlossningen!

Tar vi min första förlossning t.ex. så läste min barnmorska min journal och förlossningsbrev efter att Rasmus var född ;) Hon klev på sitt pass 7:30 och 7:40 började jag krysta.

Fast hur visste du inför din första förlossning exakt vilken smärtlindring du ville ha när?

*kl*

Idag skall här bäddas i vaggan och i vagnen :love:

Sen skall det tvättas upp kläder och packas BB-väska, det börjar ju bli dags för det nu. :angel:

*kl*

Idag skall här bäddas i vaggan och i vagnen :love:

Sen skall det tvättas upp kläder och packas BB-väska, det börjar ju bli dags för det nu. :angel:

Nu är det nära! :laugh: Så avundsjuk på dig men jag är inte klar mentalt så det är lika bra att jag har mina 8 veckor kvar :p

Fast hur visste du inför din första förlossning exakt vilken smärtlindring du ville ha när?

Enligt bror som är läkare så är det många som är jättebestämda med hur de vill ha det när de kommer in. Typ inget smärtstillande alls, absolut inte ryggmärg, eller allt som går osv.

Sen har de en tendens att ändra sig under förlossningens gång. Framförallt de som det tar tid för och som från början sagt att de inte vill ha nåt alls. ;)

Själv har jag ingen aning. Gör det ont så jag dör så får de pumpa i mig vafasen som helst och gör det inte jätteont så kanske jag klarar mig. Tror dock på det första. :D

Fast man kan väl rida dem en liten bit in i dräktigheten?

Visst kan man det, men varken jag eller hästen är intresserade av den typen av ridning. Ska jag rida vill jag kunna åka och träna och tävla, och dräktiga ston åker inte hemifrån hos mig. Dessutom är den är damen ganska nervig så det skulle inte kännas lämpligt att rida henne dräktig. Lugna rundor i skogen finns inte i hennes ordförråd. ;)

Enligt bror som är läkare så är det många som är jättebestämda med hur de vill ha det när de kommer in. Typ inget smärtstillande alls, absolut inte ryggmärg, eller allt som går osv.

Sen har de en tendens att ändra sig under förlossningens gång. Framförallt de som det tar tid för och som från början sagt att de inte vill ha nåt alls. ;)

Själv har jag ingen aning. Gör det ont så jag dör så får de pumpa i mig vafasen som helst och gör det inte jätteont så kanske jag klarar mig. Tror dock på det första. :D

Ja, det är ju det jag misstänker. Att man ändå kommer ändra sig där och då, så då känns det inte så meningsfullt att försöka att spika allt innan. Läser man om ryggmärgsbedövning etc innan så låter det ju helt hemskt, jag menar, vem tycker det låter mysigt med en grov nål i ryggslutet? Man jag misstänker att där och då så kommer det låta som en fantastisk idé, om man har tillräckligt ont. Ungefär som en kompis till mig som fick göra akutsnitt - jobbigt besked, tyckte jag, men hon menade att i det läget tyckte hon det lät som en jättebra idé.

Men sen är det ju detdär med de medicinska bedömningarna (alla medicinska smärtlindringsmetoder har ju för- och nackdelar), som jag gärna skulel vilja att personalen tar, men som det verkar som att man själv ska vara medveten om och väga in när man beslutar vilka metoder man ska använda. Och det känns lite vanskligt, jag vet ju inte nu hur ont det kommer göra då, och hur mycket fördelarna i form av lindring kommer uppväga nackdelarna i form av risk för värksvaghet, bristningar, påverkan på bebisen och annat.

omg, jag orkar verkligen inte tänka på sånt där. Med en hel familj som jobbar inom vården och en syster som fött tre barn så är jag helt på det klara med att min förlossningsplan kommer vara att ge mig så mkt smärtlindring som bara går! Skiter i om nålen är grov som en spritpenna! När jag gjorde mitt moderkakstest satte dom en nål rätt in i magen som var så lång och grov att min sambo (som inte alls är kinkig) höll på att svimma. Är relativt säker på att man överlever ett nålstick, annars skulle det inte vara ett alternativ...

Känner också att jag ger min tillit till vårdpersonalen, deras profession är att ta hand om kvinnor/par som föder barn, de har gjort det förut och de VET vad de ska göra, precis som jag vet vad jag ska göra på mitt jobb. Kommer dom säga att jag behöver akutsnittas, ja då kommer jag göra det. Känner att det inte är något konstigt med det öht. Det är inte direkt så att jag kommer be om betänketid om de säger att de vill snitta ut bebisen direkt. Det vet jag redan idag, 3 månader innan nedkomst!

Min tanke innan förra förlossningen var att jag ville bada och få akupunktur och lustgas. Fick inte bada, vattnet gick först. Inte akupunktur heller, kommer inte ihåg varför. Lustgasen släppte jag inte frivilligt. Fick EDA och det var underbart. Fick bäckenbottensbedövning utan att veta det. Eller de berättade nog det men det är inget jag minns och inget jag kände. Man blir lurig som bara den av lustgasen... Blev klippt fast det stod i mina papper att jag inte ville det. Antar att de tyckte jag började bli för trött. Inte mycket som blev som jag tänkt men det gick ju bra iaf.

Den här gången tänker jag som Zody. Tänker vara påläst om allt men ta det som det kommer.

Så är det här oxå. Är inte intresserad av några skritturer i skogen. Saknar tränandet och tävlandet!! Visst, en mysig tur en solig dag men inget jag vill göra varje dag.

Visst kan man det, men varken jag eller hästen är intresserade av den typen av ridning. Ska jag rida vill jag kunna åka och träna och tävla, och dräktiga ston åker inte hemifrån hos mig. Dessutom är den är damen ganska nervig så det skulle inte kännas lämpligt att rida henne dräktig. Lugna rundor i skogen finns inte i hennes ordförråd. ;)

Så är det här oxå. Är inte intresserad av några skritturer i skogen. Saknar tränandet och tävlandet!! Visst, en mysig tur en solig dag men inget jag vill göra varje dag.

Nej skritta i skogen det vill inte jag heller men jag har inga tävlingsbehov. Har faktiskt aldrig tävlat men tränade LA-nivå i dressyr innan jag hamnade i skogen med egen gård.
Ibland glömmer jag bort att andra inte är som mig som nöjer mig med att bara träna, borde vara van med tanke på att mina kusiner är som er :)

Rent hypotetiskt, hur länge kan man träna ett dräktigt sto då? (olika nivåer och så)

Ingen aning, det är första gången jag betäcker mitt sto och de andra två vi har är bara avelsston oxå...

Kl

Hej på er!!

Idag har jag bara sovit fram tills nu eftersom jag jobbade inatt. Det gick ganska bra, trots lite lyft etc. inatt, men nä, nu är det slutjobbar extra inom vården för mig :D

I vilket fall, nu ska vi åka till Bauhaus för att handla inredning till vårt badrum.
Förhoppningsvis kan jag lura med mig sambon till Väla också, för jag vill titta lite bebiskläder och -saker!!

Må väl!

Okej, jag är bara nyfiken. Kan nog inte betäcka mitt sto eftersom hon är sned i bäcknet och har en gammal fraktur (läkt) på höftbenet. Lite rädd är jag för föl också ;)
Tur att jag inte är rädd för bebisar :D

*kl*

Var in till barnens hus nu på fm och klämde och kände på deras skötväskor från emmaljunga, funderar på att beställa en åkpåse också till vintern i samma färg som vagnen.
Hur har ni andra tänkt att göra med skötväska, riktig skötväska eller vanlig rymlig väska?

Vi fick med en nu när vi beställde, det var någon kampanj de hade. Annars hade jag nog köpt en vanlig väska. Tycker det är lite mycket pengar för något man inte använder så länge. Plus att jag inte tycker det finns några snygga heller. Med sonen hade vi en skötryggsäck och den var bra. Det är ju bra att det finns skötbädd i dem men man kan ju ta en filt oxå...

*kl*

Min sambo säger att jag har börjat snarka jättemycket...:rofl: Kan det bero på att bebisen trycker på lungor och annat? Jag har aldrig snarkat innan vad jag vet :angel:

En annan fråga som jag och sambon diskuterade igårkväll, ska ni köpa eller hyra andningslarm? Vi vet inte riktigt hur vi ska göra... Samtidigt som det hade vart skönt kanske det är ett onödigt stressmoment om det fellarmar?

Hmm... här är det min sambo som snarkat så jag blivit tokig sista två nätterna. Imorgon är det jag som går ner till apoteket och köper något mot det. Kanske ska köpa öronproppar oxå om det inte funkar.

Har funderat på det där med andningslarm. Tror det mest blir ett stressmoment. Och en tusenlapp extra som går. Skulle nog köpa om jag fick prematur eller om det var något fel men nu TROR jag inte jag kommer köpa. Det finns sjukt mycket mer saker att köpa nu mot för tio år sedan när sonen kom. Och jag tror att nyblivna föräldrar är rätt tacksamma att sälja saker till...
När sonen var litenvar babysitter en stålram med lite tyg. Nu har den motor och en massa skakochgungprogram.... Och kostar tusen kronor till....

Nej jag avvaktar nog med att handla sånt. Man vet aldrig vad man får för bebis. Får jag en bebbe som bara vill bli buren köper jag en bärsjal. Sonen ville inte det, han satt i sin babysitter och var nöjd med det(fast den inte hade motor :))

Mmm... jag har en rymlig Björn Borg-väska som jag skulle kunna använda men idag så tyckte jag att de var så mycket bra fack i dem men jag vet inte. Precis som du säger så använder man de en kort tid och de kostar ändå närmare 600 kr och många kostar mycket mer ändå.

Via: Jag var helt inställd på att ha en andningslarm men nu börjar jag tveka. Vore jätte hemskt att inte ha ett andningslarm om man skulle råka ut för PSD till följd av att barnet slutat att andas men om det fellarmar då? Sedan så har man ju klarat sig förr och ingen av mina vänner har ngt andningslarm...

I vilket fall, nu ska vi åka till Bauhaus för att handla inredning till vårt badrum.
Förhoppningsvis kan jag lura med mig sambon till Väla också, för jag vill titta lite bebiskläder och -saker!!

Må väl!

Vi har äntligen fått ordning på badrummet. Jag har premiär badat och flyttat in alla saker. Sista hyllan köptes idag på bauhaus!

Jag är lycklig att det kalrt och väldigt nöjd. Dock är jag helt slut i fötter och höfter efter att jag stått och fixat.

Tur att jag får bada ikväll igen :D

Hur har ni andra tänkt att göra med skötväska, riktig skötväska eller vanlig rymlig väska?

Jag har köpt en skiphop. Svårt och säga om jag kommer bli nöjd eftersom jag inte använder den än men den är snygg och rymlig och är genomtänkt så jag hoppas på det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 855
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar