Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Fast man kan väl rida dem en liten bit in i dräktigheten?

+ Juzzzen
Mina hästar har stått så länge att det skulle antagligen bara bli brallningar trots skritt. Har ju inte kunnat jobba dem från marken heller och jag borde kanske ha skaffat hjälp från någon men de har ju inte mått dåligt i det stora hela av att vila heller.

Även jag är grymt avundsjuk :D

Tanken slog mig också härom dagen eftersom vi också börjar få barmark, men jag vågar inte tror jag. Min tok-häst, som mest har stått nu de sista månaderna kommer bli helt till sig om matte kommer upp i sadeln och av ren lycka, kanske börjar bralla. Vill verkligen inte riskera att åka av nu, då får jag väl hellre hålla mig till tåls, bita ihop och rida sen..

Så tycker jag med, det är inte värt att ramla av nu när det är så lite tid kvar egentligen. Fast bara vår grusväg blir grusvägen igen istället för snö och isgata så tänkte jag ta hästarna på promenader och sedan om de verkar coola efter nån veckas promenix så tänkte jag ta Michelle och skritta henne lite. Fast vi får se, det kan ändras pga foglossningarna, kanske inte ens komemr ut på ngn promenix.

Så tycker jag med, det är inte värt att ramla av nu när det är så lite tid kvar egentligen. Fast bara vår grusväg blir grusvägen igen istället för snö och isgata så tänkte jag ta hästarna på promenader och sedan om de verkar coola efter nån veckas promenix så tänkte jag ta Michelle och skritta henne lite. Fast vi får se, det kan ändras pga foglossningarna, kanske inte ens komemr ut på ngn promenix.

Jag promenerar ju en hel del med mina hästar. Armani t.ex. är ju ett sådant exempel att han, i all hantering från marken är världens coolaste. Han går som en hund bredvid mig och finner sig i att det bara är promenad, aldrig att han tramsar sig eller att man behöver oroa sig över vad han ska hitta på.
Men hade jag, efter promenaden etc. hoppat upp och skulle provat på att rida, så hade han mycket väl kunnat bli helt stollig och hitta på både det ena och det andra, han har alltid varit sådan.
Så jag vågar inte förlita mig på hur han är på promenaden och tro att han är sådan när jag hoppar upp, för det är två helt olika hästar :D

Armani är arab va? Hade en arab på foder som var två olika hästar vid hand och på ryggen. Filbunken själv på backen vid handen och Emil i lönneberga på ryggen. Fast snäll! Jätte snäll, men hade mycket idéer.

Michelle är väldigt ärlig så sett man märker direkt om hon är på tårna eller inte. Är hon lugn när man står på backen så är hon lugn även om man sitter på henne. Fast hon har ju lite konstigheter för sig ibland ändå men sån är hon, hjärnspöken och tics ;)
Har ju inte kunnat promenera med dem nu i vinter men jag hoppas på att kunna göra det snart igen. Får nog promenera en vecka med dem innan man vågar sitta upp (även efter förlossningen)

Senast ändrad:

Armani är arab va? Hade en arab på foder som var två olika hästar vid hand och på ryggen. Filbunken själv på backen vid handen och Emil i lönneberga på ryggen. Fast snäll! Jätte snäll, men hade mycket idéer.

Michelle är väldigt ärlig så sett man märker direkt om hon är på tårna eller inte. Är hon lugn när man står på backen så är hon lugn även om man sitter på henne. Fast hon har ju lite konstigheter för sig ibland ändå men sån är hon, hjärnspöken och tics ;)
Har ju inte kunnat promenera med dem nu i vinter men jag hoppas på att kunna göra det snart igen. Får nog promenera en vecka med dem innan man vågar sitta upp (även efter förlossningen)

Ja, han är en arab, och vilken underbar förklaring på deras "lynne" - precis så är min Armani!! Hade verkligen inte kunnat förklara det bättre själv. Det är en del av hans charm som jag älskar, fast just nu hade jag gladeligen haft en häst som var en filbunke hela tiden :D
Han är just nu en riktig sur-mule.. Han hatar att bara stå och inte få jobba, han i princip vänder i hagen och går åt motsatt håll om jag går ut till dem. Det gör ont i ett matte-hjärta, men jag tror han förlåter mig sen när han ska sättas igång igen...!

Jag har förstått efteråt att det är lite typiskt för araber att vara så :) charmiga på sitt sätt men det passade inte mig men min häst älskade honom så jag fick acceptera honom som han var ;)

Ja, jag har oxå kännt så, vissa dagar har jag varit så stel, och eftersom man inte vill riskera något, eftersom balansen är så där, och dessutom har underlaget varit skit, så har jag kunnat hålla mig i skinnet och inte hoppa upp..Men igår kände jag mig så rörlig, och solen värmde, barmark och en syster som skulle rida ut med en av stallets hästar..så jag sa: aaa va fasen!:p

Ja, allså man är ju så sugen på att hoppa upp o rida ordentligt..men jaa, det kan man ju glömma..blir bara skritt om ens det..Längtar SÅ efter att kunna ta pålle, vara rörlig nog att man bara hoppar upp(utan att ha nästan dött på kuppen efter att ha sadlat) och rida ut en lång härlig runda till skogen...suuuck..;)

Jag hade inte heller hoppat upp om det inte var för att min kille blivit regelbundet motionerad..för då hade han nog oxå kunnat bralla lite...

Många hästar klarar ju, som dina att bara gå och mysa en period, och det är ju bara toppen!:)..Men min kille blir rastlös, springer som en dåre i hagen och mår inte bra av perioder av för lång vila..Så därför har jag varit tvungen att ha honom igång..Han kräver inte rejäla genomridningar men iaf att han får komma ut och bli skrittad eller tömkörd varannan dag iaf..

Men som sagt, hade han inte varit så lugn som han är i hantering och ridning, och inte blivit riden ordentligt dagarna innan, hade jag inte chansat! Då kan man gott vänta dom månaderna extra, för det är inte värt det!

Vad skoj att rida!
Jag ska få låna en kompis haflinger någon dag snart. Vi tanter ska ta det lugnt å fint då hon ska föla ungefär en månad efter mig:D

Och :bow: till min skötare! Hon är liksom 17 bast men tycker det är skitkul å ta hand om min lilla shettis! Hon håller på å lär sin lillasyster att rida, hon kör slädturer med honom, tömkör, longerar och går promenader. Så jag behöver inte känna mig hemsk som inte motionerar honom. För att bara vara en shettis så har jag alltid haft honom i superkondis och dressyrkör. Kan förvisso köra in till BB-dagen. Men det är orken och lusten som tryter.

Åh lyckost som har ridit!!! Fick lägga det på hyllan för några månader sedan då sadeln inte passar, brukar rida barbacka i vanligafall men törs inte nu pga graviditeten och pga att min kära häst fått upp värsta ilet. Men, är lyckligt lottad som har en häst som är inkörd :love: så vi får rätt mkt kvalitetstid tillsammans trots allt! Tycker dock inte att det är lika roligt att köra som att rida men det är bara för att jag nog ridit mer förr än vad jag kört. Hästen däremot älskar att dra vagnen!

Annars har vi vart och kikat på Big Jump med skoter och crossmotorcyklar idag, riktigt häftigt när dom flyger där uppe i luften, men aldrig att man skulle prova själv....Sambon tog nya skotern dit, jag passade dock....fegade och tog bilen :D

*kl*

Min lilla älskling har magsjuka. Tror jag iaf. Han åt frukost i morse och vid 13 skjutsade jag honom till en kompis. Hämtade honom vid 19 och då mådde han illa. Nu ligger han på toa och sover på golvet och spyr så fort han vaknar. Försöker få i honom vatten, saft och kex men han bara kräks upp det direkt... Min stackars lilla ängel... Hoppas jag inte blir smittad bara. Kör med handdesinfektion så fort jag varit in till honom.

usch å fy :cry: Stackars liten..

Man känner sig så hjälplös... Hoppas att han piggnar på sig, och att du för allt i världen inte åker på det.. (magsjuka är inte att rekomendera när man är så här i slutet av grav..)

Nä men lillkillen då:cry:
Det är ju så hemskt å vara magsjuk! Hoppas han mår bättre i morgon
och att handspritningen hjälper!

Och så säger han: Mamma, jag skulle så gärna vilja ha en kram men det går ju inte för då kan du ju bli smittad....

Han vill varken äta eller dricka något. Väntar någon timma sen måste han dricka.

Gud jag vill verkligen rida känner jag nu! Min Armani klarar väl inte heller av att stå såhär, men han ger inte utlopp för sin energi som din. Han blir snarare stressad inombords och tuggar på inredningen, vilket han aldrig gör i vanliga fall. Och just det där att han vänder och går när han ser mig i hagen, vilket är fruktansvärt för mig..

Just nu är jag dock verkligen så glad. Sambons syster har varit ute och gått med honom både igår och idag och ska göra det imorgon också! Det är kanske inte så fysiskt ansträngande för honom, men dock så han får se något annat än hagen och gården :)

Knapplånar mig själv!

Vad gör ni ikväll? Jag fick ju inte in någon vikarie så jag jobbar inatt också :( tufft, men men sen blir det inga fler tunga nätter för mig..

själv sitter jag med min förkylning/bihåleinflammation i soffan och glor på tv. Melodifestivalen nyss, Seven nu.
Försöker mest att andas...

(inte alls bitter)

Usch din stackare.. Vi får väl tycka allmänt synd om varandra ikväll..
Om någon är kvälls- och natt-pigg så är jag uppe på nätet till 7 imorgon bitti, blä!!

Så visst, det är omgivningen som förväntar sig det - närmare bestämt vårdpersonalen. Tycker det är rätt mycket tryck på att man ska veta exakt hur man vill ha det, bedöma olika smärtlindringsmetoder medicinskt och psykiskt, själv ha kontroll och veta hur förlossningen ska gå till. Och utbilda sig innan om det behövs med diverse kurser. Det är din förlossning, och ditt ansvar att veta precis hur du vill ha det, och vilka smärtlindringsmetoder som ska sättas in när.

Här skrivs det in direkt i journalen så när du ringer förlossningen så kan personalen läsa brevet innan man kommer in.
Man kan ju aldrig veta hur det går, men man kan hamna i en sån situation att man faktiskt inte kan berätta vad man vill och inte så då är det ju bra om man skrivit ner det, men framför allt berättat för den ev. person som är med vid förlossningen!

Tar vi min första förlossning t.ex. så läste min barnmorska min journal och förlossningsbrev efter att Rasmus var född ;) Hon klev på sitt pass 7:30 och 7:40 började jag krysta.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 856
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar