Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Alltså många problem kan man ju drabbas av som gravid, men det här är tamme fan det roligaste jag läst på länge! Har ni upptäckt samma problem som Katrin, för jag har det då inte.
Känner du så för att du fått den informationen av din barnmorska och förlossningen ni valt att föda på, eller för att du hört det från vänner?
Jag personligen upplever det som att det är omgivningen som förväntar sig att man har en klar förlossningsplan där man stakar ut exakt hur man vill att förlossningen ska vara. Personalen på förlossningen kommer garanterat göra sitt bästa oavsett om man har en förlossningsplan med sig eller inte, de är utbildade och knappast dumma i huvudet liksom.
Det är infon från BM på mödravården som gett mig det intrycket. Förlossningen har jag inte haft någon kontakt med än, men mödravården hör till den förlossningsklinik vi valt, så det känns ju som att de har samma åsikter i frågan.
Så visst, det är omgivningen som förväntar sig det - närmare bestämt vårdpersonalen. Tycker det är rätt mycket tryck på att man ska veta exakt hur man vill ha det, bedöma olika smärtlindringsmetoder medicinskt och psykiskt, själv ha kontroll och veta hur förlossningen ska gå till. Och utbilda sig innan om det behövs med diverse kurser. Det är din förlossning, och ditt ansvar att veta precis hur du vill ha det, och vilka smärtlindringsmetoder som ska sättas in när.
Det där måste verkligen vara något Stockholmssyndrom, för ingen annanstans har jag hört talas om att vårdpersonalen ifråga kräver att man har ett upplägg och en plan klar för hur man ska ha det under förlossningen. Som förstföderska har man ju inte en aning om någonting, så hur ska man kunna säga att si och så vill jag ha det?
Kan det inte vara så att personalen gärna ser att man har önskemål och tankar kring sin förlossning som de sedan när man kommer in diskuterar tillsammans med de blivande föräldrarna för att få till det så bra som möjligt?
Sen kan jag själv tycka att det inte skadar att vara påläst, att ha en aning om förlossningsförloppet, vad för smärtlindring det finns osv. Men det är ju milsvid skillnad mellan att ha en aning om vad som borde hända och vilken smärtlindring som finns till att ha en klar plan där man talar om exakt hur det ska vara.
*kl*
Jag red min häst igår
Det var 1 1/2 mån sen, o nu när snön försvunnit vågade jag mig upp och skrittade ut en halvtimme i vackert "vår" väder..o det var så underbart! Kändes mindre att sitta på hästryggen än att gå! jag kunde dessutom komma upp utan några problem..av var lite större projekt, som jag väntat mig
Fick köra en damsits variant och halka ner sakta, men det gick bra
Made my day!