Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Haha, min första tanke var "Men hallå, inte fan har väl människan magen på ryggen?!". :rofl: Jag förstår verkligen inte hur det problemet ens kan uppstå, men det är nog som du säger - ovighet/stelhet.

*kl*
Alltså många problem kan man ju drabbas av som gravid, men det här är tamme fan det roligaste jag läst på länge! :rofl: Har ni upptäckt samma problem som Katrin, för jag har det då inte. :D

:rofl::rofl::rofl:
Jag tror jag bryter ihop!! Vilket roande inlägg och snacka om att bjuda på sig själv!!
Nog för att det måste bero på att hon är ovig, men i vilket fall är det sanslöst roligt!!

Känner du så för att du fått den informationen av din barnmorska och förlossningen ni valt att föda på, eller för att du hört det från vänner?

Jag personligen upplever det som att det är omgivningen som förväntar sig att man har en klar förlossningsplan där man stakar ut exakt hur man vill att förlossningen ska vara. Personalen på förlossningen kommer garanterat göra sitt bästa oavsett om man har en förlossningsplan med sig eller inte, de är utbildade och knappast dumma i huvudet liksom. :D

Det är infon från BM på mödravården som gett mig det intrycket. Förlossningen har jag inte haft någon kontakt med än, men mödravården hör till den förlossningsklinik vi valt, så det känns ju som att de har samma åsikter i frågan.

Så visst, det är omgivningen som förväntar sig det - närmare bestämt vårdpersonalen. Tycker det är rätt mycket tryck på att man ska veta exakt hur man vill ha det, bedöma olika smärtlindringsmetoder medicinskt och psykiskt, själv ha kontroll och veta hur förlossningen ska gå till. Och utbilda sig innan om det behövs med diverse kurser. Det är din förlossning, och ditt ansvar att veta precis hur du vill ha det, och vilka smärtlindringsmetoder som ska sättas in när.

Dom mammor jag känner har inte alls haft det klart hur dom vill ha det under förlossningen ang smärtlindring. Däremot har man tagit upp om det är någon smärtlindring man absolut inte kan tänka sig pga olika orsaker.

Vi pratade mycket om det här med bm på föräldrarutbildningen igår, och hon betonade verkligen att de inne på förlossningen är helt öppna för hur vi vill ha det, oavsett vad eller om man skrivit något innan. Hon skojade och sa att det kanske är viktigare att skriva att sambon har svårt för att se blod och eller har diabetes osv. Med andra ord är det man skriver inget viktigt alls, utan bara ett förslag på hur man kan tänkas vilja ha det om man nu vet det!

Hon lugnade oss alla med att förklara att de på förlossningen har stenkoll och kan guida oss när det behövs!

Jag var förresten hos läkare idag, så nu är jag helt sjukskriven i 4 veckor! Sen tar jag kompledigt och föräldrardagar till bf! Känns skönt, jag är helt slut och mår verkligen kasst.

Jag frågade också om hon kunde känna hur bebis låg, för jag kan inte känna kroppsdelar och tycker bebis periodvis är så himla lugn. Först kunde hon inte känna något men hittade sen huvudet jättelågt! Gjorde ett vul för säkerhetsskull och där var huvudet. Så hoppas han fortsätter ligga så bra tills han ska ut! :) Det är ju dock ett tag tills dess, är i vecka 31 nu. Gud vad fort det går...

Så bra, då kanske du kan göra dina sysslor lite mer i din egen takt och hinna vila lite däremellan. Läste någonstans att foglossningen kan bli bättre när de sjunker ner och fixerar sej. Hoppas det blir så för dej.

Här hemma har vi myskväll, sonen och jag. Gubben är och bowlar med jobbet. Vi har ätit kinamat och nu är det godis och chips som gäller. Mysigt värre :)

Nu är jag lätt självmordsbenägen. Skulle fodra hästarna och sen lägga mig. Lyckades trilla i stallgången, skrapa sönder knäna och tappa ut tre hinkar torr betfor. Slog mig nåt förbannat och kom knappt upp, när jag väl kom upp så kunde jag ju inte böja mig och få upp fodret. Fick årets sammanbrott, en katt kom och tröstade. Nu är orken snart slut.

Nej, men usch, din stackare! Inte precis vad man vill ska hända när man bara vill gå och lägga sej. Hoppas du kan få bli lite bättre nu när du inte ska jobba iaf. Håller tummarna för det. Tröst och styrkekramizar till dej så länge.

Jag är helt slut.. Jobbar inatt och trodde det skulle funka super, men det gör det inte! Har inte jobbat natt sedan nyårsnatten. Nu svettas jag som en gris, kroppen orkar inte och gör ont. Speciellt magen gör ont med sammandragningar. Är besviken på mig själv och trodde jag kände min kropp bättre än såhär :(

det värsta är att jag har imorgon natt också och hur är det att, i värsta fall, få in någon annan en lördag natt? Vill så gärna jobba, men just nu säger kroppen nej, nej, nej...

Det är infon från BM på mödravården som gett mig det intrycket. Förlossningen har jag inte haft någon kontakt med än, men mödravården hör till den förlossningsklinik vi valt, så det känns ju som att de har samma åsikter i frågan.

Så visst, det är omgivningen som förväntar sig det - närmare bestämt vårdpersonalen. Tycker det är rätt mycket tryck på att man ska veta exakt hur man vill ha det, bedöma olika smärtlindringsmetoder medicinskt och psykiskt, själv ha kontroll och veta hur förlossningen ska gå till. Och utbilda sig innan om det behövs med diverse kurser. Det är din förlossning, och ditt ansvar att veta precis hur du vill ha det, och vilka smärtlindringsmetoder som ska sättas in när.

Det där måste verkligen vara något Stockholmssyndrom, för ingen annanstans har jag hört talas om att vårdpersonalen ifråga kräver att man har ett upplägg och en plan klar för hur man ska ha det under förlossningen. Som förstföderska har man ju inte en aning om någonting, så hur ska man kunna säga att si och så vill jag ha det?
Kan det inte vara så att personalen gärna ser att man har önskemål och tankar kring sin förlossning som de sedan när man kommer in diskuterar tillsammans med de blivande föräldrarna för att få till det så bra som möjligt?

Sen kan jag själv tycka att det inte skadar att vara påläst, att ha en aning om förlossningsförloppet, vad för smärtlindring det finns osv. Men det är ju milsvid skillnad mellan att ha en aning om vad som borde hända och vilken smärtlindring som finns till att ha en klar plan där man talar om exakt hur det ska vara.

Precis så har jag också uppfattat detta med förlossningsbrev och "planering" innan.

Jag hade ju skrivit ett förlossningsbrev trots att jag hade planerat snitt.

Jag skrev således inget om smärtlindring ( såklart ) men lite bakgrundsfakta om hur jag är som person, vad jag varit med om innan och vad som oroar mig samt en önskan om hur sambon ( pappan ) ville vara delaktig.

Detta underlättade för personalen och gjorde min förlossning betydligt enklare.

Halloj!
Hoppar in från sommarmammortråden 2009. Det betyder att jag redan fött min bebis.

Ser att ni funderar på förlossningsbrev och smärtlindring.
Anledningen som jag ser det till att de gärna ser att man skriver ett förlossningsbrev är om man har några speciella önskemål eller tankar. Det kan vara att man tex ABSOLUT vill eller inte vill ha EDA. Eller att man gärna vill bada eller helst vill klara sig utan smärtlindring.

Mabuse: Om det är så att du inte vill ta de medicinska besluten själv så skriv det. Skriv vad du är öppen för eller absolut inte vill ha. Sen vet barnmorskorna att det kan ändras under tiden. Ingen har förväntningarna på att DU ska ta dessa beslut. Däremot kan det vara skönt för dej och din partner att tänka igenom innan hur ni skulle vilja ha det.

Mitt förlossningbrev var på 4 A4 sidor. Detta för att jag var mycket orolig och gick på samtal innan. Det blev som en sorts terapi att skriva förlossningsbrevet och mycket av mina rädslor kröp fram innan förlossningen. Jag skrev inte precis hur jag ville ha det när och hur utan mer öppet som tex "Jag är öppen för alla former av smärtlindring, ju mer desto bättre. Är inte rädd för sprutor eller teknisk utrustning. Jag vill gärna veta innan tiden går ut när det är för sent för olika former av smärtlindring." "Jag har svårt för allt som har med slem att göra. Fostervatten, sekret, blod och allt vad det nu kan vara. Hantering: Jag vill gärna duscha ofta om det är möjligt. Byta binda eller trosskydd och känna mig ren. Jag vill helst slippa se slem och blod om det är möjligt. Jag vill inte bada." Lite klippta meningar från mitt brev. Ni får gärna PM:a om ni skulle vilja ha hela brevet och sno delar av det.

Jag upplevde att alla som vi träffade under hela vår vistelse på BB hade läst vårt brev och verkligen tog fasta på alla punkter. Alla var otroligt uppmärksamma och tillmötesgående.

Ett tips är att gå in på BB Stockholms hemsida och ladda ner mallen för ett födelsebrev. Då kan man i lugn och ro fundera på vad man skulle vilja förmedla och får en inblick i vilka frågor som BB gärna vill ha svar på.

Mvh
Miks

Det där måste verkligen vara något Stockholmssyndrom, för ingen annanstans har jag hört talas om att vårdpersonalen ifråga kräver att man har ett upplägg och en plan klar för hur man ska ha det under förlossningen. Som förstföderska har man ju inte en aning om någonting, så hur ska man kunna säga att si och så vill jag ha det?
Kan det inte vara så att personalen gärna ser att man har önskemål och tankar kring sin förlossning som de sedan när man kommer in diskuterar tillsammans med de blivande föräldrarna för att få till det så bra som möjligt?

Sen kan jag själv tycka att det inte skadar att vara påläst, att ha en aning om förlossningsförloppet, vad för smärtlindring det finns osv. Men det är ju milsvid skillnad mellan att ha en aning om vad som borde hända och vilken smärtlindring som finns till att ha en klar plan där man talar om exakt hur det ska vara.

Nja, vi ska nog inte generalisera en barnmorska och en förlossningsklinik till hela stockholm. ;) Så jag tror inte att det är ett stockholmssyndrom, lika lite som det är ett västeråssyndrom ifall någon i västerås träffar på en tandläkare som är dålig på att sätta sprutor.

Jag har nog inte så mycket önskemål och tankar (mer än det uppenbara, vill inte spricka så mycket att jag får framtida men, och helst slippa akutsnitt om det går, men det är nog ingen som direkt önskar sig kroniska skador och akutsnitt vid en förlossning), tänker nog mest att det löser man väl där och då, förlossningar kan ju vara så olika att det är svårt att veta på förhand. De som jobbar där har ju sett det mesta, så de är nog mer kapabla än jag att veta vad som bör göras när.

Likadant med smärtstillande - det får man ta då, när jag vet hur ont det gör. Visst kommer jag läsa på så att jag har ett hum om vad som kommer hända, och vilken smärtlindring som finns, men resten skulle jag gärna lösa på plats. Just för att det för mig som förstföderska är svårt att veta hur det kommer bli.

*kl*

Jag red min häst igår:love::D
Det var 1 1/2 mån sen, o nu när snön försvunnit vågade jag mig upp och skrittade ut en halvtimme i vackert "vår" väder..o det var så underbart! Kändes mindre att sitta på hästryggen än att gå! jag kunde dessutom komma upp utan några problem..av var lite större projekt, som jag väntat mig:p

Fick köra en damsits variant och halka ner sakta, men det gick bra:laugh:

Made my day!

*kl*

Jag red min häst igår:love::D
Det var 1 1/2 mån sen, o nu när snön försvunnit vågade jag mig upp och skrittade ut en halvtimme i vackert "vår" väder..o det var så underbart! Kändes mindre att sitta på hästryggen än att gå! jag kunde dessutom komma upp utan några problem..av var lite större projekt, som jag väntat mig:p

Fick köra en damsits variant och halka ner sakta, men det gick bra:laugh:

Made my day!

Åh vad jag blir avundsjuk, jag har två uttråkade hästar i min hage som står och "solar". Längtar efter att rida men det är för mycket snö här och jag har varken brodd eller snösulor.

*kl*
Ska få en Stokke tripp trapp stol av min mamma :love: hon vet att vi har pratat om en sådan eftersom man kan ha de så högt upp i åldrarna. Känns riktigt lyxigt måste jag erkänna!

Jag har ju två medryttare som hjälper mig, även min syster ibland, men det var underbart att få komma ut och få slappna av på hästryggen..Det är ju trots allt platsen jag älskar mest:)

Men som du säjjer, att ge sig ut i snön vlle jag inte heller riskera, därför var det nu när barmarken kom fram som jag tog chansen:) dock bara skritt, men:love:

Jag är också avundsjuk. Jag funderade häromdagen på om jag skulle prova, men med tanke på att jag knappt kan klä på mig själv, än mindre gå, så slog jag det ur hågen. Känns som ett av mina smartare beslut. :D

Men fy vad sugen jag är. Jag som bestämt mig för att betäcka stoet börjar tveka... Jag är såååå ridsugen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 856
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar