Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Jag åt järntabletter som liten. Har varit jätte duktig i 1½ vecka i januari men jag gav upp så nu ljuger jag hellre än att behöva äta tabletterna.

Ja, du känner ju om värdena skulle sjunka..om du mår dåligt, blir trött eller så..Så jag resonerat nu, jag har varit pigg(så pigg som man nu är med en tung mage) och mått bra(mådde ju sjukt illa i början av grav. o då var mina järnvärden låga o jag var uttorkad, så det berodde mkt på det) å jag har inte kännt att jag behövt tillskottet

Samma som här, har vasken framför fönstret:)
Är nu mer ett nöje å stå å skala potatis. Men fy vad fönstret blir skitigt snabbt av alls som skvätter. Tvätta fönster är ju inget nöje direkt.
Men nu är det bara, ja, under snön då högt ogräs och massa grenar som ligger på backen. Hann i höstas med att gå loss med röjsågen och såga av alla vildvuxna syrener. Men kom aldrig så långt som att dra undan dem innan magen kom ivägen:D
Men som tack för att grenarna ligger kvar så har vi söta rådjur i trädgården som är där å käkar. Har lagt ut ensilage nu till stackarna. Har blivit lite blödig för de så liven nu i kylan. Så är de lagom gödda till jakten:devil:

Jag kan tipsa om Omeprazol (samma samma som Losec) 14 tbl för ca 50 kr om du inte har recept. Om du har kraftig halsbränna.

Sen Novalucol som är super om man bara har lite halsbränna :)

Jag har ju som jag säkert nämnt tidigare tydligen drabbats av halsbrännan from hell även denna gång.
Förra gången fick jag den i V18 redan, fick Omeprazol utskrivet av läkare, tog varje dag fram till förlossning. Denna gång har det iaf börjat lite senare, och är lite lite lite mildare, vissa dagar räcker det med ett par st Novalucol, men andra dagar behövs både och.

Måste bara dementera lite om att halsbränna kommer från barn med rejäl kalufs :D

Här är en bild på min 1:a skrutt (där jag ju hade halsbränna som började i V18 och där jag fick Omeprazol utskrivet av läkare ganska omgående, och som ni ser har han INTE en rejäl kalufs :rofl:)
phpzbvhtu.jpg

Jag kan tipsa om Omeprazol (samma samma som Losec) 14 tbl för ca 50 kr om du inte har recept. Om du har kraftig halsbränna.

Sen Novalucol som är super om man bara har lite halsbränna :)

Jag har ju som jag säkert nämnt tidigare tydligen drabbats av halsbrännan from hell även denna gång.
Förra gången fick jag den i V18 redan, fick Omeprazol utskrivet av läkare, tog varje dag fram till förlossning. Denna gång har det iaf börjat lite senare, och är lite lite lite mildare, vissa dagar räcker det med ett par st Novalucol, men andra dagar behövs både och.

Oj vilken skillnad i pris... tror jag betalade ca 60kr för 7 tabletter av Losec :grin: Det ska jag kolla nästa gång. Vilken typ av Omeprazol är det? För de finns väl massa olika omeprazol? Typ sandoz, abcur osv?
Ja fy för halsbränna, min bm tyckte att halsbränna är nåt som hör till en graviditet. Jag kan säga att hon garanterat inte haft halsbränna i såfall :angel: för fy bubblan vad obehagligt det är. Jag fick halsbränna väldigt tidigt också, redan i vecka 15. Har provat alla möjliga huskurer och tuggat både novalucol och gaviscon men inget som hjälpt. Fram tills nu :D

omeprazol Arrow. GULD värd :)

Håller med.. Halsbränna är inte kul, och hemskt när det börjar så pass tidigt. Visst, "alla" får ju typ halsbränna en stund i slutet där innan magen sjunker igen från att ha stått som högst, men tex du, och jag, har ju fått det för tidigt för att det skall vara uthärdigt.

Jag provade också alla huskurer, mandel, knäckebröd, bubbelvatten, osv osv osv utan att det hjälpte det minsta.

Knapplånar mig själv:D

Undrar lite om ni funderat på smärtlindring vid förlossningen?
Jag funderar på att försöka klara mig med varmt bad, akupunktur och lustgas.
För jag ver inte riktigt huruvida jag vill låta någon komma köra in en bautanål i ryggraden:crazy:

Jag är öppen för allt :p

Nej men själklart massage, andning och lustgas sen får jag se men jag tar gärna en epidral om jag känner att det behövs.

Många säger att det är som en sänk från ovan.
Men det är svårt, beror på hur det utvecklar sig..

Jag äter ju lite järn varannan dag. I början var det jobbigt med magen, hård och jobbig men nu har det nästan vänt åt andra hållet när det gäller magen.

Ska spara på detaljer men är det normalt?

Ja för mig är de super! Det där med lathet känner jag igen... Min bankdosa har vart sönder i ett halvår, den har gått i två delar men klämmer man åt så går det att använda den. Vi bor mitt i stan ca 200 m från banken, men inte fasen har jag fått tummen ur att fixa en ny :angel:

Men gud vad skönt att höra att det finns fler än jag :D
Till slut går det så långt att jag, en ledig dag, skriver en lååång lista på allt som ska göras och sedan gör jag allt på en och samma dag. Då upptäcker jag att vad skönt det är att få sakerna gjorda, som ändå måste göras och som bara hänger över en. Bestämmer mig då för att ta tag i sakerna direkt istället för att dra ut på det och ha det över mig, men så blir det aldrig och så är man där igen :angel:

Knapplånar mig själv:D

Undrar lite om ni funderat på smärtlindring vid förlossningen?
Jag funderar på att försöka klara mig med varmt bad, akupunktur och lustgas.
För jag ver inte riktigt huruvida jag vill låta någon komma köra in en bautanål i ryggraden:crazy:

Jag misstänker att om man har tillräckligt ont så kommer det kännas som en fantastisk idé. ;)

Har funderat en del på smärtlindringen, men gillar inte riktigt att det verkar förväntas att man själv ska ha en färdig plan för exakt vilken smärtlindring man vill ha innan, och sen själv hålla koll på när den bör sättas in under förlossningen.

Jag tycker det känns nästan omöjligt att bestämma på förhand, jag vet ju inte nu hur ont jag kommer få då, och får jag ont kommer ju mina preferenser ändras. Sen, för mig som inte jobbar i vården, att göra de medicinska bedömningarna, och väga för- och nackdelar med olika metoder för att på förhand veta vad som kommer vara det bästa i den situationen som uppstår då... Jag tycker det är jättesvårt.

Hur ska ni andra göra? Vilka förväntningar upplever ni att förlossningen har på er på den här punkten?

Kanske skulle man prova omeprazol istället, just för priset om inte annat? Var ju lite skillnad. Jaja, bara det fungerar så får det kosta. Jag har väl inte världens hemskaste halsbränna egentligen, inte heller varje dag - tack och lov!

Jag misstänker att om man har tillräckligt ont så kommer det kännas som en fantastisk idé. ;)

Har funderat en del på smärtlindringen, men gillar inte riktigt att det verkar förväntas att man själv ska ha en färdig plan för exakt vilken smärtlindring man vill ha innan, och sen själv hålla koll på när den bör sättas in under förlossningen.

Jag tycker det känns nästan omöjligt att bestämma på förhand, jag vet ju inte nu hur ont jag kommer få då, och får jag ont kommer ju mina preferenser ändras. Sen, för mig som inte jobbar i vården, att göra de medicinska bedömningarna, och väga för- och nackdelar med olika metoder för att på förhand veta vad som kommer vara det bästa i den situationen som uppstår då... Jag tycker det är jättesvårt.

Hur ska ni andra göra? Vilka förväntningar upplever ni att förlossningen har på er på den här punkten?

Oj dom förväntningarna har jag inte märkt av :eek: Låter ju galet. Jag har fått det beskriver som att man ska fundera och prata om det med sin BM. i v 37? gör man en sån kallad omvådnasplan som läggs i journalen. Där kan man om man vill och har en klar bild skriva hur man vill ha det.
Sen kan man utöver det skriva ett förlossningsbrev där man på samma sätt kan skriva hur man önskar MEN samtidigt säger dom även att BM på plats under förlossningen ska fungera som bollplank och sen som påminner när man bör ta vad.

Jag har mer sätt det som att har man en klar bild ska man dokumentera det, har man det inte så får man hjälp på pltas.

Funderar också på att beställa FF, var helt såååååld på tian, men har inte riktigt tagit mig tid att spela sen jag klarade det... Nu har jag dessutom fått ett wii som jag har tänkt att jag ska träna lite tillsammans med när bebis är på utsidan :) + att jag är gryyyymt sugen på Heavy Rain till PS3. Har hört att det är grymt.

MEN innan alla spelplaner måste jag få mina nya glasögon och linser, så jag ser vad som händer och står på tvn :)

Berätta gärna vad du tyckte om FF när du får det!! :) (... om det nu är det FF jag tror att du menar... :o )

Det är Final Fantasy XIII jag beställt, la en förhandsbokning redan i oktober då de öppnade för det - och nu äntligen är det på väg hem! (har jag tur borde jag ha det redan på måndag, en dag innan release :D)
Jag är FF-nörd, har spelat de flesta. Älskar 7, 9 och 12 medan 8 och 10 inte var något för mig direkt. Nian älskar jag, kan vara världens bästa spel. Har riktigt höga förhoppningar och förväntningar på 13, ska bli sjukt kul!

Heavy Rain läste jag en recension om imorse, det verkade helt ok! Dock har vi en 360, men jag bearbetar sambon ang. en PS3 också. :angel:

*kl*
Ser att ni pratar halsbränna, järntabletter osv. Jag äter Niferex dagligen och har gjort i 10 veckor snart, var riktigt orolig för att magen skulle balla ur helt men tack och lov så fungerar den riktigt bra på Niferex. :bow:
Halsbrännan och sura uppstötningar har kommit smygandes för mig med, så jag har en ask Gaviscon som räddare i nöden. Inte fan är det gott att tugga i sig de där äckliga tabletterna, men de hjälper ju i alla fall.

Det där med smärtlindring tycker jag är jättesvårt, jag hoppas att jag kommer klara mig långt på värme i form av vetekudde och dusch/bad, rörelse, massage, akupunktur, andning och lustgas. Dock är jag inte alls främmande inför sterila kvaddlar, epidural osv heller - men jag hoppas självklart på en så naturlig förlossning som möjligt.
Jag räknar stenhårt med att personalen på förlossningen kommer guida oss och ge råd om vad de tror behövs, men samtidigt tänker jag se till att själv vara lite påläst och veta vad det finns för alternativ. Det är trots allt dom som förlöser kvinnor vareviga dag, så de lär ju ha kunskap liksom. ;)

Jag tror många ändrar sig till att de vill ha eda när de känner hur ont det gör!:D
Jag tog eda, hjälpte inte ett skvatt., gjorde bara att värkarna avtog i styrka so värkstimulerande droppet fick höjas, som gjorde att jag fick ett par värkar som varade i mer än 10 minuter styck.
Så det hjälper inte alla, men det är ovanligt att det inte tar har jag fattat det som.
Badet gjorde allt mycket ondare, sjukt" mycket ondare än när jag fick resa på mig efter 5 timmars bad och jag öppnat mig knappt 1 cm.:crazy: Var stor skillnad mot när jag fick vara uppe.

Det dumma är att dom kommer fråga er "hur ont har du på en skala ett till tio" (gjordes iaf på mig) men det är ju skitsvårt att veta eftersom man inte vet hur ont det kommer göra sen har man ju inget att jämföra med.

Oj dom förväntningarna har jag inte märkt av :eek: Låter ju galet. Jag har fått det beskriver som att man ska fundera och prata om det med sin BM. i v 37? gör man en sån kallad omvådnasplan som läggs i journalen. Där kan man om man vill och har en klar bild skriva hur man vill ha det.
Sen kan man utöver det skriva ett förlossningsbrev där man på samma sätt kan skriva hur man önskar MEN samtidigt säger dom även att BM på plats under förlossningen ska fungera som bollplank och sen som påminner när man bör ta vad.

Jag har mer sätt det som att har man en klar bild ska man dokumentera det, har man det inte så får man hjälp på pltas.

Det är ju just det - att jag mitt uppe i en förlossning, allmänt smärtpåverkad, ska kunna göra en korrekt medicinsk bedömning av vilka insatser som bör göras, vad konsekvenserna kommer bli, och sedan stå ansvarig för eventuella komplikationer som uppstår om det blir fel (t ex värksvaghet eller annat). Alternativt kunna sätta upp en korrekt plan på förhand.

Det är ju iofs fint att man uppmuntras att ta kontroll över förlossningen, men för min del så skulle jag mycket hellre lämna de medicinska bitarna till personalen, som a) inte är smärtpåverkade och mitt uppe i en förlossning, och därför lite klarare i knoppen och b) har erfarenhet och utbildning som jag saknar.

Kl

Måste bara fråga er angående försäkringskassan och mina ärende där.
Jag har nu loggat in på min sida och klickat in på mina ärende där. Det står såhär:

Datum: 2101-02-10

Typ ar ärende: Anmälan föräldrapenning

Status: Anmälan 2010-02-10

Avser barn: Barn med beräknat födelsedatum

Vad kan jag läsa ut av detta, vad jag förstår så har de inte fått in mina uppgifter från lönekontoret än. Hur lång tid tar det innan de skickar in mina uppgifter till försäkringskassan?

Är så himla orolig att det inte ska hinna bli färdigt tills bebisen kommer. Tiden går så fort och försäkringskassan är ju inte kända för att få det klart snabbt :crazy:

Jo men så känner jag med. Hur bra beslut tar man mitt i en förlossning? :crazy:

Man har säkert en fördel att läsa och fundera lite innan för att veta vad som finns men jag kommer behöva hjälp med vad som är bäst när.

Kan du inte säga det till bm då? att hon fyller i journalen att du litar på att sköterskorna vet vad som du behöver för att lindra smärtan bäst, det borde väl funka?
Det enda jag skrev var att jag kan tänka mig allt:D

sen så borta var iaf inte jag under förlossningen att jag inte visste om jag ville ha eda eller ej, och då hade jag ändå tagit lustgas från 6 på morgonen till 01 dagen efter.
Smärtan gör att man "stannar kvar" om man så säger, sen kanske du inser när du kommer in precis vad du vill ha.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 857
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar