Vårmammor 2010 del 2

Sv: Vårmammor 2010 del 2

Aha :idea: så egentligen funkar det lika bra med papperstvättlappar? När använder man våtservetter då? När de bajsat?
Märks det att det här med blöjbyte är det stora orosmomentet hemma :angel:
Har ingen aning om hur det funkar, men min plan är att använda så lite engångsartiklar som möjligt. Dels pga kostnaderna och dels pga sopmängden. Är ingen miljönörd så, men vi har 1 km till sophuset och det är drygt ändå att åka med sopor i tid och otid. Sambon kanske är lite mer miljönörd och vill så långt som möjligt undvika kemikalier och köper helst ekologiska grejer. Våtservetter går därför bort, iaf hemma. Åker man bort är säkert våtservetter bra.

Apropå kostnader, så har jag bejärt fp nu! :crazy: Från 7:e april. Vilken ångest jag fick av att välja antalet dagar... Har bejärt fram till semestern och tog 4 dagar/v vissa månader och 5 dagar/v andra månader beroende på hur många mån-tors det var. Men jag fattar inte hur vi ska klara oss!! :o Det blir ca 7000 kr mindre i månaden och där rök hela sparandet! :eek: Det känns verkligen inte bra men samtidigt vill jag inte slösa på dagar.

Jag har köpt färdiga tvättlappar, tänker köpa ett gäng till sedan på IKEA :D

Jag har också saker som jag vill måla, har en furubröstpanel i köket som jag är så trött på att jag skulle kunna kräkas samt kökssoffan. Vårt badrum har vi pratat om att vi bara ska måla väggarna vitt, idag har vi även där en bröstpanel i furu samt brun-oranga gamla tapeter.

Nej man bör väl inte måla med lackfärg utan helst vattenbaserad och det är väl för att man inte bör andas in nå gifter eller vad det var?

Det suger så mycket att inte kunna måla, älskar att måla om saker här hemma och nu behöver som sagt våra lister och innerdörrar en renovering och ommålning. Och sedan när bebis väl kommer så bör man väl inte måla i dennes närhet? Hur gör jag då?! Vilket dilemma..
Så nu när vi ska få badrumsrenovering så behöver ju badrumsdörren och listerna runt där en total renovering, annars ser det ju inte klokt ut - listerna har till och med börjat flagna där, men det har vi inte velat fixa tidigare eftersom renoveringen av badrummet ändå skulle ske nu.

Mycket att fundera över, nu ska jag sätta mig och leta hus :D

ja, en sak är ju säker.. Man blir ju inte rik på att vara hemma med barn. (Jo - rik på kärlek :love:)

Men glöm inte att räkna in barnbidraget på 1050kr också.

Ah okej då är jag med i tvättlapps-djungeln :)

Eftersom jag har pluggat de senaste tre åren så blir det nästan 2000 extra i månaden för oss när liten kommit. Så det ska bli riktigt skönt! Men det är ju fortfarande inte mycket pengar det handlar om :cry:
Jag har också planerat 4 dagar i veckan ev 5 någon månad. Man vill ju inte ta för många heller och stå där utan dagar sen. När vi var på FK's infomöte så sa tanten som höll i det att man helst skulle ha dagar kvar fram till barnet fyllde 8 :eek: det är ju jättelänge tills dess!

Har ingen aning om hur det funkar, men min plan är att använda så lite engångsartiklar som möjligt. Dels pga kostnaderna och dels pga sopmängden. Är ingen miljönörd så, men vi har 1 km till sophuset och det är drygt ändå att åka med sopor i tid och otid. Sambon kanske är lite mer miljönörd och vill så långt som möjligt undvika kemikalier och köper helst ekologiska grejer. Våtservetter går därför bort, iaf hemma. Åker man bort är säkert våtservetter bra.

Apropå kostnader, så har jag bejärt fp nu! :crazy: Från 7:e april. Vilken ångest jag fick av att välja antalet dagar... Har bejärt fram till semestern och tog 4 dagar/v vissa månader och 5 dagar/v andra månader beroende på hur många mån-tors det var. Men jag fattar inte hur vi ska klara oss!! :o Det blir ca 7000 kr mindre i månaden och där rök hela sparandet! :eek: Det känns verkligen inte bra men samtidigt vill jag inte slösa på dagar.

Usch, jag är så nervös över antalet dagar och den ekonomiska frågan jag också.. Det kommer ju säkert att gå ihop, det måste det ju såklart göra, men ändå. Det blir en rejäl omställning.
Jag vill ju max ta 4 dagar/vecka, just för att spara lite. Dessutom tycker jag det är retfullt att man inte får plocka av 90-kronors-dagarna direkt, när är det man får plocka av dom? Hade hellre blivit av med dem först, iaf att man kanske hade tagit någon dag i veckan av den låga summan.
Jag vet inte, vet ju fortfarande inte vad jag kommer få ut.. Och det lär ju dröja innan jag får besked.. Jag är ju som sagt timanställd och det verkar som om det är lite meckigt med att ta reda på vad jag kommer få ut, eftersom jag inte har en fast månadsinkomst :crazy:

Usch, jag är så nervös över antalet dagar och den ekonomiska frågan jag också.. Det kommer ju säkert att gå ihop, det måste det ju såklart göra, men ändå. Det blir en rejäl omställning.
Jag vill ju max ta 4 dagar/vecka, just för att spara lite. Dessutom tycker jag det är retfullt att man inte får plocka av 90-kronors-dagarna direkt, när är det man får plocka av dom? Hade hellre blivit av med dem först, iaf att man kanske hade tagit någon dag i veckan av den låga summan.
Jag vet inte, vet ju fortfarande inte vad jag kommer få ut.. Och det lär ju dröja innan jag får besked.. Jag är ju som sagt timanställd och det verkar som om det är lite meckigt med att ta reda på vad jag kommer få ut, eftersom jag inte har en fast månadsinkomst :crazy:

Menar du dem lägsta nivå dagarna? Men de är väl på 180kr?

Efter 180 dagar som du plockat högsta nivå dagar får du börja plocka av de lägsta nivå dagarna. Tycker också det är dumt, hade vart bra och kunna blanda dagarna lite.

*snor sista knappen*

Jag har inget annat val än att ta 5 dagar/vecka för att få vårt hushåll att gå runt. Gården är ju inte gratis och definitivt inte att ha två hästar.

Menar du dem lägsta nivå dagarna? Men de är väl på 180kr?

Efter 180 dagar som du plockat högsta nivå dagar får du börja plocka av de lägsta nivå dagarna. Tycker också det är dumt, hade vart bra och kunna blanda dagarna lite.

har jag så fel? Är de på 180 kr? Jaja, ska man ha fel så är det ju bra att det är på det hållet :D

Ja jag förstår inte varför de har en så löjlig regel att man inte får plocka av dessa direkt. T.ex. kanske man står med en innestående lön och därmed får "dubbelt" med pengar första månaden. Fast å andra sidan, har man en innestående lön så behöver man ju inte plocka ut några föräldradagar alls den månaden, vilket är bonus egentligen :D

*snor sista knappen*

Jag har inget annat val än att ta 5 dagar/vecka för att få vårt hushåll att gå runt. Gården är ju inte gratis och definitivt inte att ha två hästar.

Ja risken är att vi inte heller har något val. Jag hoppas ju att vi ska klara oss på 4 dagar/vecka, underbart hade det varit att bara behöva ta 3 dagar/vecka. Men risken finns att vi måste ta 5 dagar/vecka, får helt enkelt se hur mycket jag får ut.
Det är svårt det där tycker jag..

Jag tror att du blandat ihop att det är 90 dagar med lägsta nivå och de är på 180 kr :D Alltid bra när det är åt det hållet ;)

Jag tror att du blandat ihop att det är 90 dagar med lägsta nivå och de är på 180 kr :D Alltid bra när det är åt det hållet ;)

Hahaha, hoppsan! Ja, det är nog det jag har gjort, så tokig man är ibland :D Men precis, rätt att räkna fel ditåt och därmed bli positivt överaskad!!

Ja det vore ju underbart att kunna ta ut så få dagar som möjligt men men... vi kommer då inte spara några dagar fram till barnets 8-års dag.

Ja det vore ju underbart att kunna ta ut så få dagar som möjligt men men... vi kommer då inte spara några dagar fram till barnets 8-års dag.

Nej, det kommer nog inte vi heller, som det ser ut. Men förhoppningsvis kommer det syskon här senare och då kanske vi har möjlighet att spara lite dagar där, om ekonomin tillåter, som båda barnen kan få nytta av.

Nä verkligen inte vi heller... Undra hur många som egentligen klarar att spara dagar fram till barnets 8 årsdag? Det känns som en hel evighet tills dess...

*snor sista knappen*

Kommer också ta ut 5 dagar i veckan nu från början, räknade på hemsidan och skillnaden mellan 4 och 5 dagar blev på tok för stor!

*ALLA*
Gud va ni vart duktig på fixa grejer. Har iofs det mesta också klart. Har tagit fram spjälsäng och vagga, de ska "bara" målas upp. Vagnen har ju var fixad länge, det vi kanske borde ordna är att byta ut bottenskivan då den har slagit sig och blivit skev, säkert bara jag som tänker på det men ändå. Skötplatsen är så gott som klar, bara hyllan som inte kommit upp än :cool:

Sitter faktiskt seriöst och funderar på om jag och sambon ska sätta oss ner och kika runt på typ Ellos etc på barnkläder, rätt skönt att bara behöva åka till affär'n och hämta ut paketet =) Blir då iaf overall från Ellos, kostar bara 179:-.

Ser att det är några som tänker ha sängkläder i vagnen också, här blir det nog ett lammskinn från något av mamma och pappas lamm :love: vissar det sig att lillen är en kräkis får jag väl slakta några lakan som aldrig används (haha, va vitsigt...säkert bara jag som fattar....)

Sen den omtalade IKEA resan då jag tänkt köpa 1 uppsättning sängkläder till spjälsängen, sovpåse, tvättlappar etc. Mamma har som tur kvar sängkläderna till vaggan som hon sydde till lillasyster :laugh: Får väl köpa/önska mer sängkläder sen men det är ju som bra kanske att ha 1 uppsättning. Just, skulle ha beställt ett Babynest också, eller är det någon av er alla som har ett som kanske kan bjussa på måtten så jag kan sy ett?!

Vi började bygga om i hallen idag också i "brist på annat", men det känns skönt att få den i ordning innan lillen kommer, räknar med att inte ha allt för mkt tid över sen....

Långt inlägg. sorry :o, men har inte vart här på hela dagen!

ja, en sak är ju säker.. Man blir ju inte rik på att vara hemma med barn. (Jo - rik på kärlek :love:)

Men glöm inte att räkna in barnbidraget på 1050kr också.
Egentligen är det väl ett lyxproblem, att vi haft så pass god ekonomi att vi inte behövt tänka så mycket på om pengarna ska räcka eller inte. Annat var det när man pluggade och lätt kunde leva på max en tusenlapp när allt nödvändigt var betalt. :p

Det stör mig att mitt supernoga ifyllda excelblad över vår ekonomi försvann med datorn när den blev stulen i höstas. Har inte orkat göra något nytt, men inser att jag måste göra det och gå tillbaka något halvår för att få koll på ekonomin igen. Just nu har det varit väldigt mycket utgifter, massa bebisgrejer och sambons vasaloppsprojekt. Han åker öppet spår imorgon och alla bebisgrejer är inköpta, så nu blir det lugnt ett tag förhoppningsvis. (För bebisar kostar inget efter att de kommit ut, va? :angel: )

Nä verkligen inte vi heller... Undra hur många som egentligen klarar att spara dagar fram till barnets 8 årsdag? Det känns som en hel evighet tills dess...

Alltså jag kan ju helst inte ta ledigt från mitt jobb hur som helst så jag behöver inga extra dagar kvar att spara. Min man kan alltid försöka ändra sina pass så att han kan vara ledig en dag om han behöver så han behöver heller inga dagar. Visst att man kan få pengar för att vara hemma/i skolan med barnet men vi ser ingen nytta av det idag. Vi satsar hellre på att barnet får vara hemma lite längre nu innan barnet måste börja på dagis/förskola.

äh, vi renoverade för fullt under graviditeten och jag har målat helt otroligt mycket hela tiden, så bara måla på! vattebaserade färger är lugnt, men se till att vädra när du målar med oljebaserat:D

Sonens pappa tog ut de sista dagarna precis innan sonen fyllde 8. Vi hade glömt bort dem. Vi kommer inte att spara några dagar utan ta ut allt. Men jag kan vara ledig i princip hur jag vill från jobbet så det är inga problem. Det är ju inte alla som har det så.

Det är ju just det, både jag och Armani vill ju måla med lackfärg och den är ganska svår att vädra bort, jag målade oljefärg i stallet i början av graviditeten men inne i huset är jag kinkigare ;)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 148
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 862
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar