Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

Det är väl förskolorna som bestämmer själva hur de vill lägga upp 15h-barnen och inte kommunen? Så har jag uppfattat det i alla fall :) Eftersom kompisarnas äldsta är 2 år så betlar de väl för sin plats och då kan ju lunchen lika gärna ingå (tycker jag) :idea:

Mja, det kanske är områdeschefen som bestämmer upplägget. Så i mitt område är det så. Men eftersom vi betalar så får Alice gå 5h/ 3 dagar i veckan och äta. Men hade vi valt gratisalternativet så hade det varit annat.

Jag tror itne att föräldern är med på inskolningen i 2 veckor. Men man ska nog finnas till förfogande hela tiden.
Första dagarna ska de bara vara där 1h.- nästan lite löjligt lite. De skulle väl iaf kunna vara där i 2-2.5h så de hann se rundor o leka lite.

Sen ang fp så måste väl inskolningen kunna ta föräldrapenning... Du kan ju inte vara på jobbet o dagis samtidigt. Sen att du får åka iväg sista veckan måste ju vara ett undantag eller?
SAmbon ska ha fp de veckorna iaf.

Ang att ha barnet hemma en dag i veckan så kommer vi ha det vissa fredagar när sambon är ledig. De får ju inte vara på dagis då. Fast att han eg har jobbat över hela veckan för att vara ledig. Vi kommer ju att betala för dagisplatsen i vilket fall..

Här i vår kommun brukar 15hbarnen gå 3 dagar i veckan om det passar föräldrarna bäst. Då får de mat också. Om det kostar ngt vet jag inte.
Vet inte helelr vad jag ska betala för Ebba

Det beror nog på vad du har för a-kassa. Jag hade/har kommunal och det gick himmla smidigt. Första utbetalningen kom en vecka sent mot vanlig löneutbetalningsdag. Behövde bara skicka in papper som arbetsgivaren fyllt i och sen va det nog klart. Kassakorten kunde mam fylla i på internet. Himmla smidigt. Du ska inte smöra åt dig några arbetspass dom veckorna?

Gick bra att dra och så men det blir ju inte det resultatet de utlovar :grin: falsk marknadsföring skulle jag vilja påstå ;)

Mm jag tycker också att det är skit. Man lär vara där och raka efter iaf för att det ska bli slätt och fint. Krämerna tycker jag är bra som man gnuggar bort med en svamp. Dock lite dyra.

Jag använde kräm för ja det är nog 10 år sedan nu om inte mer och tanken på doften gör mig fortfarande illamående så jag är inte så pigg på att köpa hem sånt :crazy:
Funderar på riktigt vax som man värmer i vattenbad och drar med remsa istället, eller helt enkelt betalar någon stackare på någon salong för att slippa palta själva med det.

Jag har kört med det man värmer i micron. Effektivt men satan vad kletigt ALLT blir, för mig i alla fall.

Warm Wax tycker jag fungerar bra. Men det gäller att man är ordentlig och systematisk.... inget för mig alltså :D
Epilatorn jag har har två hastigheter och två "epilatorhuvuden" En som drar färre strån åt gången, den andra drar fler, Nähä :p
Underhållet tar ungefär lika lång tid som rakning. men färre och färre strån växer upp.

Hmm... jag vet inte om jag som privatperson är så systematisk, en helt annan femma på jobbet. Jag får helt enkelt fundera på saken. Jag lär ju ha lite sporadiskt håriga ben nu ett tag framöver :p

Jag har iaf kommit på en bra grej med att vara gravid, håret på benen behöver inte rakas lika ofta. Det är bara typ var femte hårstrå som växer och då extra långsamt. :laugh:

Epilator funkar inte på mig... Alla hårstrån på benen växer under huden sen när de kommer igen. Inte så kul.

Jag har iaf kommit på en bra grej med att vara gravid, håret på benen behöver inte rakas lika ofta. Det är bara typ var femte hårstrå som växer och då extra långsamt. :laugh:

Så hade jag också som gravid :bump: men jag har läst att det finns de som får omvänd problematik och det skulle ju kännas mindre kul :crazy:

Epilator funkar inte på mig... Alla hårstrån på benen växer under huden sen när de kommer igen. Inte så kul.

Oj nej det var nog inte så kul nej. Fast jag tror inte det är så ovanligt vid vax och epilator, kanske inte alla hårstrån men många.

*kl*

Förut var dagisavgiften baserad på inkomst. Iaf i min kommun.
A kommer börja dagis 15 augusti. Hon kommer gå från 8.30-1630. Jag tror hon kommer gilla det, annars ändrar jag mitt schema så det blir mindre. Jag kan lägga mitt schema som jag vill så det blir inga problem. Men jag tror hon kommer älska det. Hon är så otroligt social och nyfiken på folk. Hon kommer förmodligen vara hemma med farmor en dag i veckan och min mamma jobbar inte så hon är oxå tillgänglig. Varför skulle man inte få ha barnet hemma en dag i veckan. Här betalar man för antingen hel eller halvtid så det är upp till en själv. Sen kan det ju vara så att barnen kanske tex brukar gå till skogen onsdag em när du vill hämta och då kanske man får ändra sin plan lite.

Här kör vi på windstopperfleecetröjor regnställ och skaljacka. Gympadojjor och stövlar. Mössa och vantar. I vinter blir det reimaoverall och fleece alt ullunderställ. Och alltid en väska med extra byxor tröjor strumpor vantar mössa för olyckor och väldigt blöta dagar.

Hade alltid reimaoveraller till sonen. Har aldrig varit med om att de cblivit blöta igenom och så är de så lätta oxå. Finns säkert fler märken med bra overaller nu ( elva år senare liksom ;)) men jag gillar reima.

Fast att vara konsekvent är väl något helt annat än att tro att ettåringar kan medvetet manipulera, överdriva för att få sin vilja igenom, trotsa för sakens skull, spela ledsna och låtsas vara arga, och så vidare?

Jag tror också på att vara konsekvent när man säger nej och ja, och att barn kan känna trygghet i att veta vad som ska hända (=rutiner). Men för mig är det något helt annat än tro att när barnet blir ledset när jag säger nej, då är det inte egentligen ledset, utan överdriver och spelar ledsen för att få föräldern att ändra sig. Jag tror inte ettåringar kan spela, utan de är precis så ledsna och arga som de ger uttryck för. Självklart förstår de mycket och lär sig snabbt, men jag tror helt enkelt inte att de har den förmågan till abstrakt tänkande och empati som krävs för att medvetet manipulera nån i den åldern.

Trygghet tror jag handlar väldigt mycket om att veta att man inte är ensam, att de vuxna finns där och att om man är ledsen och ropar så kommer nån. Inte bara om att ha trygghet i rutiner och veta vad som ska hända.

Tror inte att dom har en plan bakom all dom gör heller, men många gånger syns det att Nelly kollar hur jag reagerar när hon gör något, eller gnäller osv. Sen tror jag också att dom känner sig så arga som dom visar osv just nu, men om man är så att man alltid ger dem som dom vill, då blir det nog ganska snabbt ett sätt att manipulera när dom kommer i den åldern. Jag vill redan vägleda henne i hur vi har det här hemma, för att det inte ska bli en stor omställning , utan att samma rutiner och "regler" har hängt med hela vägen.Sen inte sagt att hon gör något för att manipulera nu, men testa gränser det gör hon absolut, och hos oss funkar rutinerna, det gör henne lugn. Så vi kör på det:) I övrigt håller jag verkligen med dig, trygghet är ju också såklart att där är någon som kommer när man behöver det, och ger en kram:)

kl

Vad hittar ni alla på idag? Här känns lite för lugnt tycker jag ;) Jag har nu vaknat, ätit frukost och varit ute med vovven. Sambo och son är iväg. Sambo spelar beach-handboll och sonen är med farmor och farfar i husvagnen =) Så här hemma är det lugnt och jag ska nog ta och måla tak tror jag. Har ändå ingen bil så lite isolerad är jag, då är det väl lika bra att få lite saker gjorda :)

Fast en liten stund blir det här vid datorn tror jag.. Måste ta tag i ytterklädes-frågan till Milton, tänkte beställa på nätet eftersom jag ändå inte hittar det jag är ute efter i butikerna här omkring, i alla fall inte i hans storlek.

Kram på er!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 149
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar