Sv: Vårmammor 2010 del 15
*kl*
ang nattningen är Nelly likadan som Milton. Hon blir jättegnällig om hon inte får komma i säng runt 19-20 tiden. Efter det blir hon också pigg igen, men det är mer övertrötthet,man ser det i ögonen och ofta är hon lättare gnällig, mer känslig och snubblig ibland.
Jag tror på fasta rutiner, det ger en trygghet. Sen är alla barn olika, så det som funkar här kanske inte funkar någon annanstans! Men sen vi införde rutiner har hon blivit ett nöjdare och lugnare barn. Är hon panikslagen och skriker så självklart tar vi upp henne och myser med henne,kollar så hon inte mår dåligt eller att nåt sitter i kläm men jag hör när det är som hon är arg,lessen eller om hon bara är så övertrött så hon inte kan komma till ro.
Men att säga att små barn inte kan testa nu tror jag inte på, allt är en testing på hur mycket man får göra, vad som är rätt och fel osv! Dom lär sig ju jättemycket nu, och frågar om allt! Dom förstår så mycket nu, helt otroligt!, Så jag tror inte man ska underskatta att dom faktiskt lär sig snabbt, bra och dåligt
Djurmammor visar sina barn tidigt vad som är rätt och fel, tror faktiskt att vi fungerar på samma sätt, fast vi biter inte våra ungar, förhoppningsvis
Jag har sett för mycket av curlingföräldrar, och dessa barn är stressade, förvirrade och ska vara med och bestämma allt från det att dom är små. Att lägga ett så stort ansvar på ett litet barn är inte rätt i mina ögon. Barnen ska kunna vara barn, lita på att föräldrarna vet vad som är bra . Tycker att barn blir "vuxna" allt för tidigt nu, 9 åringar som sminkar sig på allvar och går i kvinnokläder..herregud...det tror jag är en bieffekt av att dom ska vara med och bestämma för tidigt, faktiskt.. Givetvis ska man inte ha det på det viset som det var förr, att barnen sågs som helt intelligensbefriade och inte kunde uttrycka sig, och föräldrarna inte kommunicerad med barnen alls. Jag tror ett mellanting är bra, men rutiner ser jag som en trygghet. Här är det fast nattning, mattider osv(dock så kan man ju klart sjuta på det om det blir så att man är iväg tex, men för det allra mesta är det samma) Sen är det såklart inte så att allt är planerat, men vissa fasta rutiner tror jag redan nu är viktigt. Dock inte så att det finns en speciell rutin som passar alla, utan att man är konsekvent i det man har bestämt.
Så tycker jag