Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

Varför skriver du inte dig som arbetslös de ve korna? Då får du ju inga bekymmer med planeringen.

Ebba ska skolas in fr.o.m. Den 22 aug- jag hoppas verkligen att hon klarar av att gå "hela dagar" efter 2v. Jag ska jobba 75%.

Ang utekläder har jag redan köpt på mig massor:/ ett tunnt allväderställ, en regnoverall med bomullsfoder, 2 vinteroveraller som jag hoppas hon växer i ;)

Gissade på att den frågan skulle komma ;) Vågar knappt skriva det, men jag är för lat helt enkelt :o Skicka in en hem massa papper och arbetsgivarintyg för hur långt tillbaka som helst, för två ynka veckor.. Nej tack :D
Fast egentligen är de skitdumt, för istället väljer jag att "slösa" på mina fp-dagar de veckorna, om det nu ens går att göra så?

En fråga bara till dig och er andra som låter era barn vara uppe så länge de vill (av ren nyfikenhet alltså), hur gör ni sedan när det är dags att passa morgontider med dagis, jobb etc.?

Vi har ju ett barn som "går och lägger sig när han vill". Men jag tror att det anpassar sig av sig själv när dagis väl börjat. Jag tror de kommer vara trötta på ett helt annat sätt även om de fått sova på dagis under dagen. Vi har sagt ifrån när de undrade om sovrutiner o så inför starten att Iggy får sova så mycket han vill. Det kan de avgöra bättre om han verkar trött under dagen än att vi ska bestämma att han inte ska sova för han ska somna tidigt hemma. Får hellre hem en pigg o glad unge än en jättetrött och gnällig kille :)

Vi har heller aldrig haft några direkta rutiner här hemma utan anpassat oss väldigt mycket efter Iggy. Han har fått sova när han är trött, ätit när han vart hungrig osv. Vilket har fungerat jättebra för oss. Automatiskt blir det ju en form av rutin ändå för oftast ser kvällarna likadana ut. Men vi tycker det är skönt att inte ha en tid att passa. Om man tex är iväg på grejer så behöver man inte stressa hem runt 20-tiden för då är det sovtajm, utan det funkar för Iggy att vara uppe några timmar till.

Har ni två veckors inskolning? Vårt dagis har tre dagar bara, den fjärde dagen ska de gå normal tid, utan föräldrar. Vi kommer försöka ha lite kortare dagar i början, tror det kommer vara totalt kaos där med elva ettåringar och fyra andra barn på tre personal. Insåg att vi har lite otur, i området där vi bor är det väldigt många som är hemma 18 månader och mer med barnen, och eftersom de går efter ålder när de tillsätter platserna fick vi inget av de fem dagis vi ville ha, utan detta som ligger längre bort och har tråkigare lokaler. Vi står i kö för att byta, men det kan säkert ta ett år eller två innan vi får en ny plats.

Men är du skriven som arbetslös så får du ju ha Milton på dagis. Är du bara hemma så brukar man inte få det iaf. Du kan bara ta fpdagar under inskolningen. Inte när han sen går där själv och du är själv hemma. Fp är ju för när du har hand om barnet och det har du ju inte då! :)

Men är du skriven som arbetslös så får du ju ha Milton på dagis. Är du bara hemma så brukar man inte få det iaf. Du kan bara ta fpdagar under inskolningen. Inte när han sen går där själv och du är själv hemma. Fp är ju för när du har hand om barnet och det har du ju inte då! :)

Du har helt rätt.. Jag får kanske ta tag i det ändå. Men visst är det en hel del som ska skickas in och meckas med? Tar det sedan tid innan jag får pengar för det jag stämplar i så fall?

*kl*

ang nattningen är Nelly likadan som Milton. Hon blir jättegnällig om hon inte får komma i säng runt 19-20 tiden. Efter det blir hon också pigg igen, men det är mer övertrötthet,man ser det i ögonen och ofta är hon lättare gnällig, mer känslig och snubblig ibland.

Jag tror på fasta rutiner, det ger en trygghet. Sen är alla barn olika, så det som funkar här kanske inte funkar någon annanstans! Men sen vi införde rutiner har hon blivit ett nöjdare och lugnare barn. Är hon panikslagen och skriker så självklart tar vi upp henne och myser med henne,kollar så hon inte mår dåligt eller att nåt sitter i kläm men jag hör när det är som hon är arg,lessen eller om hon bara är så övertrött så hon inte kan komma till ro.

Men att säga att små barn inte kan testa nu tror jag inte på, allt är en testing på hur mycket man får göra, vad som är rätt och fel osv! Dom lär sig ju jättemycket nu, och frågar om allt! Dom förstår så mycket nu, helt otroligt!, Så jag tror inte man ska underskatta att dom faktiskt lär sig snabbt, bra och dåligt;) Djurmammor visar sina barn tidigt vad som är rätt och fel, tror faktiskt att vi fungerar på samma sätt, fast vi biter inte våra ungar, förhoppningsvis;)

Jag har sett för mycket av curlingföräldrar, och dessa barn är stressade, förvirrade och ska vara med och bestämma allt från det att dom är små. Att lägga ett så stort ansvar på ett litet barn är inte rätt i mina ögon. Barnen ska kunna vara barn, lita på att föräldrarna vet vad som är bra . Tycker att barn blir "vuxna" allt för tidigt nu, 9 åringar som sminkar sig på allvar och går i kvinnokläder..herregud...det tror jag är en bieffekt av att dom ska vara med och bestämma för tidigt, faktiskt.. Givetvis ska man inte ha det på det viset som det var förr, att barnen sågs som helt intelligensbefriade och inte kunde uttrycka sig, och föräldrarna inte kommunicerad med barnen alls. Jag tror ett mellanting är bra, men rutiner ser jag som en trygghet. Här är det fast nattning, mattider osv(dock så kan man ju klart sjuta på det om det blir så att man är iväg tex, men för det allra mesta är det samma) Sen är det såklart inte så att allt är planerat, men vissa fasta rutiner tror jag redan nu är viktigt. Dock inte så att det finns en speciell rutin som passar alla, utan att man är konsekvent i det man har bestämt.

Så tycker jag:D

Kan tillägga att rutinerna har automatiskt fallit på plats, det är vad som har passat Nellys "schema" från början, och sen har man fortsatt på den banan. Dock tog ju nattningen lite tid, innan hon kom till ro, men det handlade om 2-3 dagar. Hon är nu trygg och lugn i sitt rum, vaknar inte på nätterna mer än nån enstaka gång om hon blir för varm eller så !Så att följa det nu känns viktigt för oss:)

Fast att vara konsekvent är väl något helt annat än att tro att ettåringar kan medvetet manipulera, överdriva för att få sin vilja igenom, trotsa för sakens skull, spela ledsna och låtsas vara arga, och så vidare?

Jag tror också på att vara konsekvent när man säger nej och ja, och att barn kan känna trygghet i att veta vad som ska hända (=rutiner). Men för mig är det något helt annat än tro att när barnet blir ledset när jag säger nej, då är det inte egentligen ledset, utan överdriver och spelar ledsen för att få föräldern att ändra sig. Jag tror inte ettåringar kan spela, utan de är precis så ledsna och arga som de ger uttryck för. Självklart förstår de mycket och lär sig snabbt, men jag tror helt enkelt inte att de har den förmågan till abstrakt tänkande och empati som krävs för att medvetet manipulera nån i den åldern.

Trygghet tror jag handlar väldigt mycket om att veta att man inte är ensam, att de vuxna finns där och att om man är ledsen och ropar så kommer nån. Inte bara om att ha trygghet i rutiner och veta vad som ska hända.

Fast att vara konsekvent är väl något helt annat än att tro att ettåringar kan medvetet manipulera, överdriva för att få sin vilja igenom, trotsa för sakens skull, spela ledsna och låtsas vara arga, och så vidare?

Jag tror också på att vara konsekvent när man säger nej och ja, och att barn kan känna trygghet i att veta vad som ska hända (=rutiner). Men för mig är det något helt annat än tro att när barnet blir ledset när jag säger nej, då är det inte egentligen ledset, utan överdriver och spelar ledsen för att få föräldern att ändra sig. Jag tror inte ettåringar kan spela, utan de är precis så ledsna och arga som de ger uttryck för. Självklart förstår de mycket och lär sig snabbt, men jag tror helt enkelt inte att de har den förmågan till abstrakt tänkande och empati som krävs för att medvetet manipulera nån i den åldern.

Trygghet tror jag handlar väldigt mycket om att veta att man inte är ensam, att de vuxna finns där och att om man är ledsen och ropar så kommer nån. Inte bara om att ha trygghet i rutiner och veta vad som ska hända.

Åh vad jag håller med! Tycker likdant som du.

Ang. förskolestarten så kommer Isabella börjar tidigare än vad det var sagt, redan den 16 augusti ville fsk att hon skulle skolas in. Hon kommer första veckorna gå 9-14 och sedan så kommer hon förhoppningsvis inte gå så mycket på fsk.
Tanken nu är:
Må 6.30-14.30
Ti hemma
On hemma (ibland 7.30-13.30)
To 7.30-15.30
Fr 7.30-13.00 jämna veckor/hemma udda veckor
Jag jobbar redan 75% och min man jobbar 100% men har en ledig dag i veckan och onsdagar ska vi kunna gå omlott. Väldigt nöjd med tiderna och jag tror nog Isabellas mormor säkert tar Isabella någon dag ibland bara för att hon vill.

Har ni pratat med dagis om att ha henne hemma en dag i veckan, är det ok för dem? Vi funderar på något liknande, nämligen, men funderar på om dagis kanske inte tillåter att barnet bara är där fyra dagar i veckan?

Vi betalar ju fullt pris för vår plats men nej vi har inte pratat med dem utan har förutsatt att vi väljer själva. På förädrarmötet så sa de till en annan att ja, du har ju din plats. M jobbar ju på rullande schema så är han hemma så får ju hon inte vara där och jobbar vi båda så måste hon ju vara där. Jag likställer det med de som går på rullande schema med oreglbundna tider men vi får ta upp det med dem vid inskolningen :)

Precis som Aneka skriver, så får du nog inte ha honom på dagis om du är hemma utan lön och definitivt inte om du tar fp. Är du däremot arbetslös får du väl ha några timmar, vet inte om det är 15 eller kanske 20, men inte mer.

När jag fyllde i schema för A så fick jag uppge arbetstid och önskad placeringstid.
Ordnar jag det med mormor/annan person några timmar eller dagar så förstår jag inte varför de skulle sätta sig emot det :confused:
I min kommun betalar man för halvtid om barnet går max 25 timmar i genomsnitt per vecka, du borde inte betala fullt pris för de ganska få timmar som ni kommer behöva!

Vad kostar egentligen dagis? Jag kollade det förut, men har glömt det nu. Var det runt 1200 kr/mån? Det kanske är olika i olika kommuner. Och betalar man samma för fulltid som för 15 h/v? :confused:

När jag fyllde i schema för A så fick jag uppge arbetstid och önskad placeringstid.
Ordnar jag det med mormor/annan person några timmar eller dagar så förstår jag inte varför de skulle sätta sig emot det :confused:
I min kommun betalar man för halvtid om barnet går max 25 timmar i genomsnitt per vecka, du borde inte betala fullt pris för de ganska få timmar som ni kommer behöva!

Vi ska fylla i ett likadant schema och jag kan inte se att de kan motsätta sig för vi jobbar ju så pass mycket att vi behöver de timmarna vi måste ha för att det ska gå runt.
Jag veet inte om man kan betala för halvtid. Det lär jag märka på räkningarna ;)

Vad kostar egentligen dagis? Jag kollade det förut, men har glömt det nu. Var det runt 1200 kr/mån? Det kanske är olika i olika kommuner. Och betalar man samma för fulltid som för 15 h/v? :confused:

1200-1300 kr var det. Jag minns inte jag heller men jag har kollat upp det på hallstas hemsida. Vet inte hur det är med 15-timmarsbarnen men jag tror att jag har läst att det bara är gratis för barn över tre år men jag kan mycket väl ha missuppfattat.

Jo, för lite äldre barn är det ju gratis. Hoppas att det bara är halva avgiften, för han kommer ju inte ens att få lunch då.

Imorgon kommer svärföräldrarna hit. Undra vad svärmor tycker om våra nya utemöbler. Sist sa jag att jag så gärna ville ha svarta konstrottingmöbler, men då sa hon att hon tyckte det var jättefult. :angel: Fast jag bryr mig inte ett smack om hennes smak, hon lever minst 30 år tillbaka i tiden... :crazy:

Kompisarna som har samma förskola som vi ska ha har sin äldsta som 15h-barn och hon går tre dagar i veckan 9-14. Det tycker jag verkar lite bättre än 3h om dagen just för att barnen får vara med lite mer under dagen med sina vänner :)

Har du tur blir svärmor så förskräckt att hon får bråttom hem ;) nej nu var jag nog elak me ändå. Jag och min svärmor tycker inte mycket lika men det skiter jag i :D

Barn över 3 kan gå på "Allmän förskola" som är gratis här i kommunen är det då 3 timmar (8.30-11.30) om dagen och ingen måltid som gäller.
Vi betalar runt 1000:-/månaden för Alice som går 15h/v.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 151
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar