Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

En fråga bara till dig och er andra som låter era barn vara uppe så länge de vill (av ren nyfikenhet alltså), hur gör ni sedan när det är dags att passa morgontider med dagis, jobb etc.?

Jag tror inte att det blir något problem, det är bara att fortsätta med samma tider. Vi satsar på att lämna på dagis vid nio ungefär, och oftast är vi klara med morgonbestyren och ute i lekparken eller liknande tidigare än så nu, eftersom alla är vakna senast 07:30, oftast tidigare. Så det är bara att fortsätta med samma rutiner och tider som vi redan har.

Svarade jag inte på det innan? Det fungerar som sagt inte eftersom Milton är jätteledsen och nästan lite smått hysterisk av trötthet efter 20,30. Är inte det nog anledning att få honom i säng?
Hos oss är det ju ett problem att ha Milton uppe till 23 eftersom han faktiskt bara är ledsen då, det fungerar inte hos oss som det gör hos er, eller hur?
Och visst jag håller med om att det hade varit mysigt att ha Milton uppe lite längre, eftersom vi då kan umgås hela familjen, men det är inte lönt att tvunget hålla honom uppe "bara för att" eftersom han är så ledsen och egentligen skittrött.

Nej, du skrev att du inte skulle vilja ha det som vi. Vi har en pigg och glad unge som är uppe på kvällarna. Inte en dödstrött stackare som vi håller vaken med tvång.

Jag förstår att Milton behöver gå och lägga sig för att han är trött, men varför tycker du det verkar dåligt att ha ett barn som inte är lika kvällstrött?

Nej jag inbillar mig nog att det inte är så lätt. I alla fall hade det inte varit så lätt med Milton, tror inte han hade orkat en hel dag då och förmodligen däckat för natten redan vid 17.

Har du provat?

I vårt fall så är det ganska lätt att puffa sömnen några timmar fram eller tillbaka. När S har sovit hos mormor så stiger de upp 05:30 och går och lägger sig 20:00, det går utmärkt. Eftersom vi inte är lika morgonpigga som min mamma föredrar vi dock att barnet sover 22-07:30. Det tar någon dag att ändra, inte mer än så.

Har du provat?

I vårt fall så är det ganska lätt att puffa sömnen några timmar fram eller tillbaka. När S har sovit hos mormor så stiger de upp 05:30 och går och lägger sig 20:00, det går utmärkt. Eftersom vi inte är lika morgonpigga som min mamma föredrar vi dock att barnet sover 22-07:30. Det tar någon dag att ändra, inte mer än så.

Vi har provat den varianten ja, dock inte med vilje så att säga. Det har hänt att Milton vaknat redan vid 06 och sedan har dagen varit gnällig och ofta är dagen därpå också gnällig. Det spelar ingen roll att han sover på dagen, eftersom han i princip alltid "bara" sover sina två timmar och är han ruskigt trött så räcker inte de två timmarna långt.

Jag hade gärna haft det som er, om Milton varit ett glatt och piggt barn på kvällen, men eftersom han inte är det så fungerar det som sagt inte på samma vis hos er.

Kl

Vad kör ni nu för ute-dagis-kläder inför hösten? Jag ahr sådan ångest eftersom jag inte alls hittar det jag är ute efter.. Ska man satsa på ofodrade regnkläder? Egentligen skulle jag vilja ha fleecefodrade regnkläder med avtagbart fleece, men hittar inte det någonstans?
Älskar Didriksons regnkläder, de med en fleeceväst så att säga som sitter fast i byxorna och upp över överkroppen, istället för hängslen. Men är det för varmt i höst? Och är de fleecefodrade även i benen och i jackan?
Ska man satsa på helt ofodrade regnkläder istället?
Nu bor vi ju som sagt i Skåne, men det är ju ändå svårt att säga hur vädret är..

Kl

Vad kör ni nu för ute-dagis-kläder inför hösten? Jag ahr sådan ångest eftersom jag inte alls hittar det jag är ute efter.. Ska man satsa på ofodrade regnkläder? Egentligen skulle jag vilja ha fleecefodrade regnkläder med avtagbart fleece, men hittar inte det någonstans?
Älskar Didriksons regnkläder, de med en fleeceväst så att säga som sitter fast i byxorna och upp över överkroppen, istället för hängslen. Men är det för varmt i höst? Och är de fleecefodrade även i benen och i jackan?
Ska man satsa på helt ofodrade regnkläder istället?
Nu bor vi ju som sagt i Skåne, men det är ju ändå svårt att säga hur vädret är..

Vi har inga utekläder till Isabella mer än en fleecejacka jag har köpt nu från Villervalla. De har ju rea så den blev inte speciellt dyrare än någon annan jacka från t.ex. H&M.
Regnkläder funderar jag på om de verkligen behövs fodrade? Tror inte jag hade det som liten så jag tänkte att man hade de ovanpå de vanliga utekläderna?

På inköpslistan till förskolan står det:
Regnkläder, ofodrade.
Skaljacka + skalbyxor (eller vad det heter, såna man kan ha över fleecejackor etc)
Extra gympaskor

Tycker det är så svårt att veta vad som behövs.

Vi har ett par regnbyxor från pop (såna med hängslen, de har lite tjockare tyg men är inte fodrade), och sen tänkte jag köpa en regnjacka till, och ett par gummistövlar. En fleecetröja att ha under jackan har vi också. Jag tänkte inte att man skulle ha regnkläder utanpå de vanliga ytterkläderna, utan regnar det så har man regnkläderna, kanske en extra tröja under om det är kallt.

Så jag tänkte mig:

Regnjacka (ofodrad, men stadigt tyg)
Regnbyxor (dito)
Vanlig jacka
Fleecetröja eller liknande
Gummistövlar
Vanliga skor
Mössa

Jag tänker att det är viktigt att de kan röra sig ordentligt, och vill inte bylsa på för mycket med lager på lager.

Javisst! Gummistövlar *lägger på minnet* tycker det är så svårt med gummistövlar, Isabella har strl. 19 nu och man kanske vill kunna ha en socka i dem men de får inte bli förstora så att de blir klumpiga. Så svårt och så står tanterna i butiken och verkar helt oförstående när man frågar :grin: då tröttnar jag och går, har ju inte haft bråttom med stövlar eftersom hon ändå inte går ordentligt än.

Hmm... det är nog bättre som ni gör ändå. Jag vill ju inte heller att hon ska bli begränsad i rörelserna. Räcker det med bara mjukisbyxor under regnbyxor? Det blir inte kallt när de sitter i pölar och leker? När jag skrev ytterkläder tänkte jag nog mer fleecejacka för det är det vi använder nu när vi går ut, vanlig eller vindfleece beroende på väder.

Jag tror väl (kanske naivt) att nattningarna kommer bli annorlunda med förskolerutiner. Vi har det som Mabuse nu. Speciellt om vi inte är hemma. Hon vägrar att sova borta, då kan man ju missa å flörta med folk ;)

Tuva ska dock åka hemmafrån vid sjutiden på morgonen sen... Nu vaknar hon åtta... Så vi får se hur det blir... Men det kommer ju garanterat lösa sig :)

Apropå förskola - när kommer era barn börja dagis? Vi har en dryg månad kvar till dagisstart, det blir elva ettåringar som börjar på avdelningen samma vecka, så jag bävar lite. Men hoppas på att det går bra ändå såklart.

Hur gör ni med tiderna såhär i början, hur långa dagar kommer era knoddar att ha? Kommer ni jobba heltid båda två?

Javisst! Gummistövlar *lägger på minnet* tycker det är så svårt med gummistövlar, Isabella har strl. 19 nu och man kanske vill kunna ha en socka i dem men de får inte bli förstora så att de blir klumpiga. Så svårt och så står tanterna i butiken och verkar helt oförstående när man frågar :grin: då tröttnar jag och går, har ju inte haft bråttom med stövlar eftersom hon ändå inte går ordentligt än.

Hmm... det är nog bättre som ni gör ändå. Jag vill ju inte heller att hon ska bli begränsad i rörelserna. Räcker det med bara mjukisbyxor under regnbyxor? Det blir inte kallt när de sitter i pölar och leker? När jag skrev ytterkläder tänkte jag nog mer fleecejacka för det är det vi använder nu när vi går ut, vanlig eller vindfleece beroende på väder.

Jag köper alla ytterkläder begagnat (och nästan alla andra kläder också), har turen att ha en jättebra begagnatbutik i närheten där vi bor, och om nåt inte finns där så köper jag på tradera. Så jag köper inte så mycket kläder att växa i, utan hellre nya kläder vartefter som passar, blir ju ändå inte så dyrt om man inte köper nytt. Så jag tänkte köpa gummistövlar som passar med vanliga strumpor, hellre då köpa ett par till, större, när det blir så kallt att man behöver sockar också. Förmodligen har fötterna ändå växt ett par snäpp då.

Tror det räcker med vanliga mjukisbyxor under regnbyxorna, känner jag S rätt lär det ju ändå inte sittas still timmavis, vattenpöl eller inte. De har ju rätt mycket spring i benen! :laugh:

T börjar den 10 aug och kommer gå ca 730-1645 nästan direkt. Med lite avvikelser hitådit beroende på var hennes pappa har möten och hur mkt golf morfar spelar.

Både jag och sambo kommer jobba heltid.

På T's avd är det bara fem nya barn. Varav fyra ettåringar. Tror det kommer bli toppenbra :)

golf ordar spelar? Hm?

Har ni nån plan B ifall hon inte pallar så långa dagar, eller räknar ni med att det kommer att gå bra?

Svårt det där, tycker jag, man vet ju inte hur de kommer reagera.

Morfar skulle det stå...

Vi räknar iskallt med att hon kommer palla... Har inte riktigt tänkt att hon inte skulle göra det...ingen plan b här inte... Men vi får väl se hur det blir... I nödfall får vi pussla ihop det med mostrar, morfar å farmor :)

V börjar inskolningen den 18/8. Den tar hans pappa och när den är klar går jag ner på 75%. Maken kommer att lämna honom vid 7:30-8 nån gång och jag kommer att hämta vid ca 14. Så kommer det att vara under sep-okt, sen kommer han att gå 15 h/vecka.

Dagiset ligger ca 100-150 meter från oss och det är 8 barn på avdelningen. Vad jag fattat så kommer några 2-åringar att gå kvar till årsskiftet, så det blir inte 8 1-åringar som börjar samtidigt.

Milton börjar inskolningen den 15 augusti, sambon jobbar heltid då (ledig tisdagar) och jag börjar inte mina studier förrän den 19 september. Efter inskolningen kommer alltså Milton endast gå som 15-timmars tills studierna drar igång och sedan heltid.
Heltid är alltså at pappa lämnar ca 8,30 och jag hämtar runt ca 16,30 (har en timmes pendling till skolan), de dagar jag har hemstudier räknar jag med att kunna hämta honom runt 15. Som sagt alltid ledig om tisdagar och sedan finns mor- och farföräldrar i byn. Vi räknar inte med dom direkt, men de kommer nog hämta Milton lite då och då :)

En fråga till er. Jag står ju utan inkomst mellan i skolningen och till studierna drar igång, sedan är det ju CSN. Tänkte ju att jag ska ta föräldradagar där, men då får inte Milton gå på dagis väl? Fast min SGI är baserad på att jag jobbar 63%, kan jag då ta föräldrapenning t.ex 4 dagar i veckan och låta Mimton vara på dagis 3 dagar i veckan?
Annars Ian jag ju lika gärna vänta med inskolningen tills två veckor innan studierna för att få ta fp innan. Men jag vill att han skolas in 15 augusti, för att sedan få en lugn start ett par veckor efter inskolningen också..
Hängde ni med på vad jag menar?

Fy vad läskigt! Tänk om Iggy hade varit med vid korvgrillen!

Tidigare i sommras så hände det nån liknande olycka på på en traktorutställning i krokarna.
Vi va inte där, men pappas arbetskamrat med sin elvaårige son va där.

Det va nån som grillade med att gammalt spritkök som exploderade.
Pappan och sonen började brinna. De har genom gått flera hudtransplantationer och pappans kropp stöter ifrån sig huden hela tiden:(

Även en hunds päls började brinna. Den fick de avliva på plats.

Är så hemskt! Och vi brukar åka på den tillställningen, men inte i år som tur är.

Hua vad hemskt :eek:

Men får du ha honom på dagis när du är hemma? :confused:

Nej jag gror nämligen inte det. Fast om jag inte tar föräldrapenning upp till heltid och har Milton på dagis de dagar jag inte tar någon fp? Är det samma sak där? För en arbetare kan ju ta fp en dag i veckan etc. och då vara hemma med barnet, kan jag göra detsamma fast stå utan jobb och obetald de dagar Milton är på dagis?

Apropå förskola - när kommer era barn börja dagis? Vi har en dryg månad kvar till dagisstart, det blir elva ettåringar som börjar på avdelningen samma vecka, så jag bävar lite. Men hoppas på att det går bra ändå såklart.

Hur gör ni med tiderna såhär i början, hur långa dagar kommer era knoddar att ha? Kommer ni jobba heltid båda två?

Iggy börjar också på dagis i mitten på augusti. Jag kommer jobba ca 70-75%. Jag jobbar antingen 7-15.30 eller 15.30-00.00 även helger. Och sambon jobbar 6-16 vardagar. Eftersom jag jobbar helger ibland så är jag även ledig vardagar så exakt hur Iggys schema kommer se ut är svårt att säga. Vi får köra en liten prövotid nu i början för att se vad som funkar bäst. Om han behöver gå kontinuerligt eller om det funkar med några dagar hemma emellanåt. De dagar jag jobbar dag blir långa dagar för Iggy 06.45-15.45 :( men funkar det inte så har vi farmor o farfar som nödlösning.

Hur fungerar er inskolning?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 161
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 333
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar