Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

Aquaria ligger också på djurgården och är roligt även för små barn med alla fiskar. Liljevalchs har en saksamlarutställning som borde vara rätt barnvänlig, med massor av olika pryttlar att titta på (det är experterna från Antikrundan som har fått gestalta varsitt rum) - tänkte gå dit häromdagen, men så var det så fint väder, så vi tog skansen istället. Fotografiska vid slussen har en stor Mapplethorpeutställning just nu, håller man lite tempo tycker jag fotografi brukar gå bra att titta på med barn, och sen har de ett bra fik med fin utsikt också.

Längst väggen då eller ner på spisen? Irriterande vilket fall som helst.
Jag har nu en stor blöt fläck i taket ca 40x50 cm men ska vi se något positivt i det hela så fick jag ju äran att riva upp lite blöta kartonger till köket nu :p mer kan jag inte göra eftersom jag inte går upp på taket frivilligt.

Nej va trisst! Den stora nackdelen med hus :( Hoppas det är lätt fixat. Inga pannor eller så som ligger fel? Vad är det annars som kan göra att det regnar in?

Milton brukar också vara ogosig har inte tid att sitta still mer än någon sekund. Absolut inte ligga brevid oss. Möjligen sitta i knät en stund om han är riktigt trött. Men så här om veckan så slog det slint tror jag. Han skulle inget annat än kramas och sitta i knät. Låg brevid sambon i soffan och kollade på tv en bra stund. Sen har han blivit riktigt kramig bara hugger tag i en och håller en hårt! :love:
Bästa va för någon dag sen när sambon och Milton hämtade mig på jobbet och jag öppnade dörren och skulle hälsa då tar han tag i mina axlar och drar ner mig och ger mig en stooor kram! Den kommer jag leva länge på! :love:

Jo det är ju det som är det värsta. Att vatten kan förstöra så mkt. Vi måste byta vårat tak då det inte är gjort sen huset byggdes. Men jag hoppas det håller sig ok till nästa sommar. Finns inte riktigt tid eller pengar nu.

Jag är själv uppväxt med just en sån där fast tid för nattning, och har inte så trevliga minnen av det. Ville sällan gå och lägga mig, och tyckte inte alls det var kul att vara tvungen att gå och lägga mig fast jag egentligen hellre ville vara uppe just då (sen låg jag vad jag minns aldrig vaken, så jag somnade säkert ganska fort, men jag ville inte gå och lägga mig). Så det var väl en sak jag har tänkt, att när jag får barn ska jag inte göra ett tvång av nattningen och sätta en bestämd tid och ett bestämt sätt, utan vi tar det som det kommer och gör det som funkar bäst för dagen. Sen tänker jag att jag väljer mina strider lite också, fasta läggtider vore ju mest för vår bekvämlighets skull, inte för att det verkligen är ett måste av säkerhetsskäl eller liknande (som t ex att man måste sitta ner i vagnen när vi går av bussen).

Självklart vore det skönt med ett barn som somnar klockan 19 så man hade hela kvällen för sig själv (i alla fall för den som har varit hemma), men det skulle för vår del innebära en knatte som sen vaknar 04:30 på morgonen, pigg och glad, och inte vill sova något mer. Och det skulle vi föräldrar absolut inte palla. Det handlar ju mer om att vårt barn inte har så stort sömnbehov, utan tycker det räcker med 10-11 timmar per dygn. De flesta barn sover mer, har jag fått intrycket, och då behöver man förståss gå och lägga sig tidigare också.

Det enda rätta är väl egentligen att lägga om taket här också men hmm... ja vi renoverar kök nu så vi får väl spara som tokar så kanske vi kan fixa taket ordentligt nästa år. Med vår vanliga tur så räcker det säkert inte att pappa om, sätta läckt (läkt?!) och nya pannor för det är säkert något annat som också måste fixas, är jämt så på det här huset, inget är enkelt.

Fast lite så tycker jag nog det är med dom flesta iaf lite äldre hus. Hur gammalt är erat hus? Men alltid surt när man ställt in sig på att bara göra en sak och så visar det sig att man måste göra tusen saker till. Oftast är det ju plånboken som skriker mest :( det är tur att friheten i hus väger upp det mesta!! :)

Ang gosiga barn så brukar Vilgot gärna sitta i knät och titta på tv :o en stund ett par gånger om dagen. Oftast funkar det bra när han springer runt i 180 och egentligen är för trött för det, då är det bara att sätta sig i soffan med honom och gosa. :love:

Kl
Tror ni på spöken? :D Vet inte om jag skrev det förut, men för några månader sen vaknade maken och var helt säker på att någon gick fram och tillbaka med ett barn i famnen utanför vår sovrumsdörr. Han gick upp och tittade, men ingen var där och Vilgot sov gott i sin säng.

Imorse berättade han att han vaknat inatt av att sovrumsdörren (som alltid står på glänt) åkte fram och tillbaka. Båda katterna låg och sov, så det var inte dom som orsakat att dörren rörde på sig.

Jag har en helt obefintlig tro på såna grejer och tycker han mest är knäpp som ser i syne, men lite intressant är det! :idea:

Svärfar ruskar bara på huvudet när vi pratar om huset :D Alla (svärföräldrar, svägerska m.fl.) vi bor ju i äldre hus och vårt är yngst på 71 år men vårt har flest speciallösningar ;) annars är det ju normalt slitage som genererar mer än vad man hade tänkt när man börjar renovera :idea:

Arman- har vi samma barn???
Känner igen känslan av att allt man gör är fel bland... Mitt barn är bara nöjd när hon är utomhus... Tror att jag borde ha en sandlåsa till henne för då hade jag inte behövt undra var hon är... Nu får man vakta o jaga hela tiden pga hästar, elstaket o annat... haha

Men men. Det är värt allt gnöl o gnäll när man väl får lov att se ett leende när man vaknar :)

Åh vad jag känner igen precis det du skriver, Milton är också bara nöjd utomhus, i princip.. Känner också igen det där att det känns som att allt man gör blir fel, skitjobbigt (säkert för både Milton och oss....).

Varför inte?

Det är ju inget jätteproblem precis, fördelen är ju att även den som jobbar hinner träffa barnet på kvällen. Det är ju ingen ledsen och gnällig unge på kvällarna, utan en jätteglad liten knatte som jazzar runt och tycker allt är superkul.

Svarade jag inte på det innan? Det fungerar som sagt inte eftersom Milton är jätteledsen och nästan lite smått hysterisk av trötthet efter 20,30. Är inte det nog anledning att få honom i säng?
Hos oss är det ju ett problem att ha Milton uppe till 23 eftersom han faktiskt bara är ledsen då, det fungerar inte hos oss som det gör hos er, eller hur?
Och visst jag håller med om att det hade varit mysigt att ha Milton uppe lite längre, eftersom vi då kan umgås hela familjen, men det är inte lönt att tvunget hålla honom uppe "bara för att" eftersom han är så ledsen och egentligen skittrött.

En fråga bara till dig och er andra som låter era barn vara uppe så länge de vill (av ren nyfikenhet alltså), hur gör ni sedan när det är dags att passa morgontider med dagis, jobb etc.?

Längs med väggen. Men det är bara några droppar som kommer, så jag undrar ju vart resten tar vägen :crazy: Sätter på skygglapparna ett tag till :cool:

Man väcker väl barnet och sedan somnar väl barnet när det är trött sedan på kvällen? Jag förstår faktiskt inte frågan. Det är väl likadant som om man själv går upp tidigt och att man somnar tidigare på kvällen sen?

Ja det är väl kanske lite som vårt läckage, det är torrt på övervåningen men det läcker in i matsalen på bottenvåningen på något sätt :D ;)

Man väcker väl barnet och sedan somnar väl barnet när det är trött sedan på kvällen? Jag förstår faktiskt inte frågan. Det är väl likadant som om man själv går upp tidigt och att man somnar tidigare på kvällen sen?

Nej jag inbillar mig nog att det inte är så lätt. I alla fall hade det inte varit så lätt med Milton, tror inte han hade orkat en hel dag då och förmodligen däckat för natten redan vid 17.

Alice kan vara vaken länge på kvällarna, men det resulterar i att hon sedan behöver sova länge på morgonen. Då det är dagis blir det ett problem eftersom hon ska vara där kl 9. Därför måste vi skjuta på tiderna så att hon går och lägger sig senast 21 helst 20.
Vissa dagar är hopplösa och det blir bara bråk, då får hon vara uppe med oss. Då brukar jag få väcka henne på morgonen eller i vissa fall så har hon fått stanna hemma från dagis.
Vera är en tröttis och måste gå och lägga sig senast 19.30, annars blir dagen efter helt fel och hon är grinig hur mycket hon än sover ikapp på dagen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 161
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 402
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar