Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

På A svarar jag B... Hon är ju inte alltid en gaphals utan precis innan hon ska somna...
Vi lägger E när hon bara springer o snubblar o trillar... Det blir för farligt att ha henne uppe. E har inte varit en gosunge som vill ligga i knät sedan hon fick sitta upp i vagnen vid 4 mån. Och det är ju inte roligare att hålla henne med våld :/
Hon äter sin välling o leker lite i sängen. Sedan gnäller hon o somnar. Ibland tar det en kvart- ibland 4 timmar. Men men. Jag har datorn i sängen så jag överlever.

Här är det nog lite så att man ser att hon är trött men under de 5minuter det tar att byta blöja, pyjamas och borsta tänderna så har hon hunnit bli övertrött och ska inte aaaaaaalls sova trots så stora gäspningar att man tror ungen ska äta upp en ;) och så nästan gnuggar hon ut ögonen på sig själv :D När vi lyckas tajma så att hon är riktigt trött så har man henne i famnen myser lite pussar gonatt, hon vrider sig mot sängen, läggs ner och somnar direkt hon får napp och gosedjur :) Men det är ju inte så ofta...

*kl*

Förlåt, men jag måste bara gulla av mig. Jag satt och svor på köksgolvet över att jag inte hittade farinsockret när jag skulle baka kakor och då kommer Selma, ger mig hennes kaka, sätter sig i mitt knä och pussas och kramas. :love:

Hon gör aldrig det annars, det är bara spring och bus, så jag satt och såg ut såhär :eek: gulleunge!

Så, slutgullat, nu ska jag jaga Selma som är på väg nedför trappen... :p

Fy vad läskigt! Tänk om Iggy hade varit med vid korvgrillen!

Tidigare i sommras så hände det nån liknande olycka på på en traktorutställning i krokarna.
Vi va inte där, men pappas arbetskamrat med sin elvaårige son va där.

Det va nån som grillade med att gammalt spritkök som exploderade.
Pappan och sonen började brinna. De har genom gått flera hudtransplantationer och pappans kropp stöter ifrån sig huden hela tiden:(

Även en hunds päls började brinna. Den fick de avliva på plats.

Är så hemskt! Och vi brukar åka på den tillställningen, men inte i år som tur är.

Här hemma har vi en till som ålar sig ur armarna på oss. Jag lägger också ner då. Vill ju inte riskera att tappa honom och då får han hojta och tjoa bäst han vill en liten stund. Oftast inser han att han är trött inom en minut. Men gråter han så är vi kvar där inne och smeker pannan. Berättar att vi älskar honom och vyssar tills han blir lugn. Är det riktigt gråtigt får han komma upp och kramas alt. Vara uppe en stund tills allt är bra och försöker igen en stund senare.

Vi kör olika hela tiden är jag rädd. Oftast blir det, res dig i sängen = bli upptagen och vaggad, åla när du är upptagen = läggs tillbaka i sängen. Då brukar man hinna läsa en del också medan man väntar på att han ska sluta åla runt i sängen eller ge upp om att ligga stilla och se halvsovande ut och ställa sig upp.

Men är han tröttare får han somna med vällingflaskan (eller snarare, hur hindra honom...). Är han ledsnare får han somna i stora sängen med lämplig förälder över en bok. Är han piggare struntar vi i det och testar om en timma. Gallskriker han försöker jag leka baka liten kaka eller kittlas tills han skrattar :p (han tenderar vakna på samma humör som han somnar :crazy:).

Gnäll och gny absolut, speciellt om han är jättetrött (som idag, hör gnyn härifrån, pappa lägger.).

Tandborstning sker innan välling :o å andra sidan har jag för mig att det viktigaste är att flytta på placken ett par gånger om dagen. Men jo, det är kanske lite dumt.

Senast ändrad:

Tandborstning sker innan välling :o å andra sidan har jag för mig att det viktigaste är att flytta på placken ett par gånger om dagen. Men jo, det är kanske lite dumt.

Det viktiga med att borsta på kvällen är att salivproduktionen går ner till nästan obefintlighet så du har ingen naturlig spolning av tänderna på natten. Det innebär att maten som tas in på kvällen/natten ligger kvar på tänderna till morgonen.

Senast ändrad:

*kl*

Förlåt, men jag måste bara gulla av mig. Jag satt och svor på köksgolvet över att jag inte hittade farinsockret när jag skulle baka kakor och då kommer Selma, ger mig hennes kaka, sätter sig i mitt knä och pussas och kramas. :love:

Hon gör aldrig det annars, det är bara spring och bus, så jag satt och såg ut såhär :eek: gulleunge!

Så, slutgullat, nu ska jag jaga Selma som är på väg nedför trappen... :p

Vad mysigt :) Isabella är ju en riktig mysboll som mer än gärna skulle sitta i ens knä hela dagarna om hon fick.

Vi har lite problem när det gäller tandborstningen. A blir jätteglad när jag tar fram tandborsten, jag sätter mig på toastolen med honom halvliggande men sen vägrar han att gapa ordentligt. Han ska bara suga av tandkrämen från tandborsten. Tänderna uppe kommer jag åt ganska bra men nere är mycket svårare då han har tungan i vägen hela tiden. Sen ska han hålla tandborsten själv och blir sur när det ska borstas istället för att sugas :cool:

Lite samma här, jättesvårt att komma åt klokt just för den där tungan :p och så vill M oxh gärna suga på tandborsten...
Dock så har vi 2 tandborstar till henne, en som hon får hålla i själv och sen en som vi kan hjälpa till med, just det fungerar hur bra som helst :)

Överdriver?? Milton är ju bara ett år gammal, tror din sambo att han är någon sorts underbarn som redan har intelligens och beräkningsförmåga som en sjuåring? :crazy: Jag tror inte ett normalt barn i den åldern kan medvetet manipulera på det sättet, så smarta är de inte. Är de ledsna så är de ledsna, tror inte alls han överdriver, utan han är rimligen just precis så arg och ledsen som han visar att det är, och tycker det är precis så läskigt att bli lämnad ensam i sovrummet som han ger uttryck för. Din sambo kanske inte tycker det är något att bli ledsen för, men uppenbarligen är det ju det för Milton. Sambon är ju inte heller ett år gammal, han får väl öva sig i lite inlevelseförmåga och försöka förstå att världen är annorlunda när man är ett jämfört med när man är vuxen.

Vi kör nog den andra extremen med läggningarna - om vi har någon regel, så är det att om man inte vill sova så behöver man inte. Är man pigg nog att klättra ner ur sängen så var man uppenbart inte trött nog, så då får man väl leka en stund till. Somna själv hinner man göra senare i livet, jag ser ingen stress med det, utan räknar med att någon av oss vuxna är med och nattar de närmsta åren åtminstone.

Jag skrev "överdriver" eftersom jag inte kom på ett bättre ord, men menade kanske inte exakt så. Jag tror att både jag och min sambo ibland blir lite frustrerade över Miltons humör. Milton är liksom inte ett nöjt barn, utan skriker och är besvärlig åt väldigt mycket. Han vill inte sitta i knät någonsin, han vill inte vara på golvet. Han vill inte äta själv, han vill inte bli matad. Han vill inte ligga i vår säng, han vill inte ligga i egen säng, han vill inte vara uppe. Ja, du förstår kanske principen. Nu menar inte jag heller att Milton överdriver, för det är ju så med små barn, de talar ju snabbt om när de inte är nöjda, vissa kanske är mer tåliga än andra..

Jag hade däremot aldrig velat ha det som ni, med ett barn som är uppe halva natten. Jag tror inte det hade fungerat för Milton heller, eller jag vet att det aldrig hade fungerat. Milton börjar trött-gnälla framåt 20 och sedan eskalerar det ju längre tiden går. Givetvis skulle han också stupa i säng runt 23, innan han ens hinner landa på kudden, men fram mellan 20 och 23 hade tiden för oss varit olidlig med endast skrik. Milton har varit uppe till 23 vid något enstaka tillfälle, om vi varit iväg eller så. Han skriker även då när han läggs ner, men sover innan han ens hinner lägga sig till rätta.
Jag tror dessutom att rutiner är jätteviktigt för Milton, mellan 20 och 20,30 är det sovning för natten som gäller och han somnar oftast inom en kvart och är endast ledsen någon minut. Då sitter vi alltid i rummet och sitter som sagt kvar till han har somnat. Den kvällen när sambon nu gick ut från rummet var ett undantag och Milton ville inte alls. Vi har prövat det där med att ta upp honom igen, men då är det samma visa nästa kväll, alltså med ett jätteledset barn som inte vill ligga i sin säng och så tar det ett par kvällar innan ordningen är återställd. Därför har vi som "regel" att när man väl ligger i sängen så är det sovning som gäller. Vi ser ju givetvis till att han lägger sig när han är trött, tro mig det märks tydligt på vår son ;)

Men jag håller med dig, min sambo gjorde fel och det fick jag rätta till sedan. Det var ju därför jag skrev det här, var tvungen att "lätta mitt hjärta" lite ;) Vi pratade om det sen för jag tyckte att han hade gjort fel och det höll han med om. Jag sa det att han var tvungen att göra rätt, jag jobbar ju vissa nätter och det fungerar inte att han ändrar om och tappar tålamodet och går ut då, ännu mindre då än om jag är hemma.
Han är verkligen en toppenpappa och gör alltid rätt med Milton, oftast kanske bättre än mig ibland, men på just den punkten var det inte helt bra..

Arman- har vi samma barn???
Känner igen känslan av att allt man gör är fel bland... Mitt barn är bara nöjd när hon är utomhus... Tror att jag borde ha en sandlåsa till henne för då hade jag inte behövt undra var hon är... Nu får man vakta o jaga hela tiden pga hästar, elstaket o annat... haha

Men men. Det är värt allt gnöl o gnäll när man väl får lov att se ett leende när man vaknar :)

Jag hade däremot aldrig velat ha det som ni, med ett barn som är uppe halva natten.

Varför inte?

Det är ju inget jätteproblem precis, fördelen är ju att även den som jobbar hinner träffa barnet på kvällen. Det är ju ingen ledsen och gnällig unge på kvällarna, utan en jätteglad liten knatte som jazzar runt och tycker allt är superkul.

Selma har aldrig gillat att sitta i knäet, det är bara när hon är sjuk eller trött, utan att vara övertrött, som vi kan gosa med henne, knappt då. Jag var precis likadan när jag var liten, hatade att sitta i knä, buhu. ;)

I förrgår när hon var trött och jag pussade henne på kinden så pussade hon tillbaka på armen flera gånger, då gick jag också på rosa moln ett tag. När man vanligtvis har en unge som bara har ett läge annars, fullt ös, så känner jag verkligen att man lever på de få tillfällen man får av gos. :love:

*kl*

Usch, det är så dåligt väder här. :( inatt var det värsta åsk/blixtovädret som drog fram över havet. När fönsterrutorna skallrade av åskan så kände man sig ganska liten... Tur att man har en unge då som är van vid skott och skällande hundar och inte vaknade.

Idag verkar vädret inte bli så mycket bättre heller. :/ Jesper har bjudit hit 9 st vänner till honom som ska stanna till på söndag. Kan inte säga att jag är superlycklug. Jag gillar att ta det lugnt och det är ganska svårt nu... Är blyg och har svårt för många människor jag inte känner heller, så jag kommer att gömma mig bakom Selma tills de åker, typ.

Har haft min söta väninna här i två dagar och vi har bara myst, lekt med Selma, pratat, bakat bröd och kakor ( hon är så jäkla duktig på bröd :love: ) och det har varit så kul att ha henne här. Kvällen hon kom så somnade hon vid 22 och vaknade halv elva, så hon verkar ha behövt ta det lite lugnt. :) hon berättade en ganska hemsk sak igår, så jag är fortfarande lite i chock och väldigt orolig för henne. Önskar att vi kunde adoptera henne och skydda henne från en massa smärta. :(

*kl*

Vilket oväder vi har/haft här på morgonen, tycker alltid så synd om hästarna och ororar mig att blixten ska slå ner i hagen men det har jag nog skrivit om förut. Hagen här hemma är lätt översvämmad i dikena och jag antar att det ser likadant ut i sommarhagen, ganska skönt med dikade hagar där vattnet kan samlas.
Måste säga också att det är första gången jag ser blixtar på min vädergadget här på datorn också, ganska coolt :D

Jag kan inte svara vad armani tycker, men vi har ju liknande rutiner som de och lägger Selma 20, eller lite tidigare, och hon vaknar mellan 6-9 på morgonen. La henne 20 igår och hon sover fortfarande tex. Jag personligen är helt slut då efter en dag med att h jagat runt en unge som inte går längre, bara springer och ska klättra på allt. Förstå mig rätt nu, det är inte det att jag inte tycker det är kul att vara med Selma och att jag inte gillar att hon är en aktiv unge, men de 2-3 timmar jag får när hon har somnat behöver jag verkligen för att varva ned. :)

Men nu kan vi göra så, för vi har en dotra som kan sova länge. Jag förstår att ni hellre har en glad knatte som går runt till 22 istället för att stiga upp som ett lik innan solen gått upp.

*kl*

Ang nattning!

Theo går i regel i säng runt 19.00, är vi borta eller liknande kan vi dra ut på tiden men oftast runt 19. Vi byter blöja, sen när vällingen är klar springer han ofta i förväg till sängen själv. Han får vällingen och en napp vid sidan sen går vi ut ur hans rum och 8 gånger av 10 tar han nu mera nappen själv och somnar när vällingen är slut! Förr fick vi gå in å ge nappen. Så här har det var sen han var ungefär 4 månader.

Jag och sambon var båda överrens om att vi ville ha en fast ruin och tid för nattning rätt tidigt. Fråga inte hur vi gjort men en sak vet jag och det är att vi var rätt konsekventa i början, och är visserligen fortfarande. En nattad Theo plockas inte upp sängen. Gångerna han vart ledsen vid nattning är mkt få.

Nu låter jag säkert hemsk men det är faktiskt väldigt skönt att veta att kl 19 ungefär går Theo i säng och då har jag och sambon egen tid antingen tillsammans eller på var sitt håll!

Ibland skulle jag vilja ha ett lite mindre gosigt barn :o det är ganska jobbigt när hon vill vara nära hela tiden och man kan ju inte direkt stöta bort henne.

Kl

Bara för att vi ska till Stockholm idag så regnar det... Hoppas det blir bättre. Sen bokade vi tåg med byte och självklart var.det första.försenat så vi missade nästa... Men vi fick ta ett senare tåg och sj fixade biljetten, och bjöd på 50 kr att handla på pressbyrån så vi är nöjda.ändå vi :) Mikaela är världens buse och spelar Allan på tåget men är ändå snäll.
Hoppas på uppehåll så vi kan gå på skansen annars kanske någon kan tipsa om något annat skoj?

Det ska ju bli bättre väder på eftermiddagen som jag har förstått det :)

*kl*

Det har regnat in i matsalen :mad::mad: Vi hade problem med det när vi flyttade hit ochtrodde vi hade fixat det men ovädersskyfallet här under natten och morgonen bevisar att vi tydligen fortfarande har problem :crazy: Skit skit skit....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 161
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 490
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar