Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

Snabba leveranser är alltid roligt :) såg precis att jag hade fått mail från villervalla att mössan jag returnerade igår var framme och att de skickar den nya idag! Det uppskattas väldigt mycket :laugh:

tack :D

Fast det är superenkelt att bara ha i lite klet och rör om i håret, jobbigast är på morgonen då Alice ska till dagis för då brukar håret stå lite hur som helst av sig själv. Men jag tror att fröknarna och barnen har vant sig :D

Jag tycker det var jobbigare att borsta ut håret. Jag klippte mig till kort från att ha haft hår till armbågen, det riktigt lös i ögonen på frisören när han fick sätta igång. :D

Jag kunde inte bara ta lite "klet" och rufsa runt för då stod jag där iaf och fixade och donade :o
Jag borstar nästan aldrig håret, jag reder ut det med fingrarna när jag orkar. Det är bara när platttången åker fram som jag borstar håret :D

Men va? Ska man borsta håret om man har långt hår?! Det har jag helt missat i så fall :D

Kl
Just nu försöker jag lägga Milton och är lite sur på min sambo.. Han har inte riktigt tålamodet med Milton vid läggning och det händer att han blir trött på det och går ut från Miltons rum och ner till mig. Detta resulterar ju i en jätteledsen Milton. Han anser att fungerar det att göra så på tidig morgon efter välling och vid middagsvila att bara gå ut från rummet, så ska det väl fungera nu också.
Milton fungerar ju inte så och blir ju som sagt smått hysterisk. Då blir det ju så att jag går upp (jag lägger honom oftast, men höll på med mat och tvätt så pappan fick göra det) och då somnar han tillslut. Dock är han ganska orolig en bra stund innan han kommer till ro, minsta rörelse från min sida gör att han genast sättet sig upp och ska kolla att jag inte går ifrån honom..
Tycker väl visst att man ska lära barnen att somna själva, och det gör han ju, fast på kvällen vill han ha oss i rummet. Det vänder ju det med, om ett år är han så pass stor att han nog förstår att vi är där nere och att vi hör om han ropar..
Jaha nog om gnäll :) Var bara tvungen att bolla lite, nu när jag ändå "bara" ligger här på Miltons golv och surfar. Hoppas på färre stavfel i detta inlägg än häromdagen :D Jag har nämligen inte läst igenom det!

Generellt så tror jag att alla barn kan somna själva men vill de ha närhet ska de ha närhet om så bara att sitta bredvid dem, i min värld lämnar man inte ett barn som är ledsen när det ska sova.

Jag håller helt med dig! :laugh: Här hemma har vi aldrig nånsin gråt vid läggdags, utan vill han inte sova går vi upp en stund och provar igen lite senare. Vi ligger/sitter bredvid ända tills han somnat, både dag- och kvällstid. Och som jag skrev för några dagar sen, vaknar han på natten och det inte räcker med nappistopp så får han direkt komma in till vår säng och sova vidare där.

Rätt eller fel, inte vet jag, men vi har alltid en nöjd kille som inte är svår att söva. :)

Kl*

Så, nu har jag anmält och betalt, så nu är man igång med företaget, iaf med registrering och logga/hemsida på gång:bump::bump:

Jobbar med annat nu, och det känns bra att få i lite pengar :)

Milton är ju en högljudd unge överlag och protesterar hej vilt och överallt över det mesta. Och han protesterar nästan alltid lite över att få lägga sig, men tystnar oftast inom några sekunder när jag lägger honom. Vi kör som så att när man väl ligger i sängen för kvällen så blir vi där, oavsett protester från Miltons sida och det är sällan stora problem. Visst kan han ställa sig upp och hoppa lite och visst kan han skrika någon minut. Men vi är alltid där.
Förutom vid sådana här kvällar när sambon tycker att Milton "överdriver" och blir irriterad och går ner istället.
Helt fel metod tycker jag, för jag resonerar som er, att man kan inte lämna ett ledset barn sådär. Egentligen tror jag att sambon tycker som jag, men har blir nog frustrerad, kanske framför allt över att jag sällan har problem vid läggningarna.

Juzzzen - stort grattis till dig, så himla roligt!!!

Jag håller helt med dig! :laugh: Här hemma har vi aldrig nånsin gråt vid läggdags, utan vill han inte sova går vi upp en stund och provar igen lite senare. Vi ligger/sitter bredvid ända tills han somnat, både dag- och kvällstid. Och som jag skrev för några dagar sen, vaknar han på natten och det inte räcker med nappistopp så får han direkt komma in till vår säng och sova vidare där.

Rätt eller fel, inte vet jag, men vi har alltid en nöjd kille som inte är svår att söva. :)

Om det är rätt eller fel är upp till var och en, det beror ju helt på vilken filosofi man själv har :)
Nattningarna är lugna här hemma. Hon får ju fortfarande somna med oss nere i tv-rummet i soffan förutsatt att hon somnar inom en timme efter att hon har fått vällingsflaskan. Går vi upp med henne provar man först att lägga henne i sängen är hon missnöjd sätter vi oss i fåtöljen och gungar så sover hon inom 10 minuter.
Uppvak nattetid har vi bara haft en gång och då tog det henne två timmar att somna :o fick komma direkt in i vår säng men hon låg där och kikade och pillade med sina nappar, slutade med att jag tröttnade och tog henne i famnen och gungade henne i stolen inne i hennes rum, när hon hade somnat gick vi in igen till oss och sov klart i dubbelsängen alla tre :love:

På dagen sover Isabella i vagnen ute och då kan hon ibland få ligga själv så länge hon är nöjd med att ligga där och pilla med snuttefilten annars gungar vi vagnen så somnar hon ganska snabbt.

Kl*

Så, nu har jag anmält och betalt, så nu är man igång med företaget, iaf med registrering och logga/hemsida på gång:bump::bump:

Jobbar med annat nu, och det känns bra att få i lite pengar :)

Grattis (eller vad man ska skriva) vad roligt :laugh:

Jag tänker att det kan bli problem sen när han medvetet kan krångla med läggningarna och att han ska börja med sånt bara för att liksom. Än så länge så funkar det här smidigast, men jag vill inte ha honom i min säng mer än nödvändigt liksom.

vi är nog lite hemska föräldrar som ibland låter Mikaela skrika/gnälla lite när hon ska sova.
Vi lägger henne i sängen och om det inte funkar tar vi upp i famnen och vaggar men hon brukar ibland streta emot och trycka sig utåt/bort och då läggs hon ner, jag står brevid hennes säng så länge hon ligger ner och försöker sova/mysa/är lugn, leker hon eller annat så sätter jag mig på vår säng med ryggen mot henne, fortsätter hon som innan så kan jag vänta en stund innan jag försöker lägga ner henne igen, blir hon ledsen/arg så lägger jag henne el tar upp i famnen det beror på situationen lite. om hon bara leker/bråkar så händer det att jag lämnar rummet och hon blir då oftast arg först sedan ledsen och då går jag självklart in till henne, ibland är det detta som krävs för att hon ska förstå/acceptera att det är dags att sova, ibland lägger jag mig bara på sängen och ignorar henne en längre stund och det kan räcka det med, beror helt på hur hon är för dagen, en nattning kan ta allt mellan 10min och 1½timma oftast 20-30 min.
Kan klargöra att jag lämnar inte henne om hon är ledsen eller ignorerar henne då, utan när hon är arg/bråkig/eller bara leker och jag vet att hon är trött. det är inte ofta hon är ledsen uten det är mera arg/"synd om mig" skrik.

Lite läångt och rörigt men hoppas ni förstår ändå :D

Juzzen - Vad roligt att komma igång, lycka till nu!

Jag vet inte :) jag tror inte barn krånglar medvetet för att jäklas.

Hehe nu fick jag en sån där dryg tanke i huvudet som man "inte får säga":
VÄNTA DU BARA! :D:D

Nej då, men nog kan Alice krångla/förhala bara för att jäklas, eller jäklas är kanske fel ord :D

Och jag är minst lika hemsk som dig... Tror inte att Ebba har somnat tre gånger utan att gnälla.. O ligga i vår säng kan man glömma... Det vill hon inte heller...
IBLAND kan man kela med hennes rygg så hon inte hoppar som en galning i sängen innan hon huxflux somnar som en sten.

Trodde att barn som Vilgot inte fanns.. - men det är klart. Jag är ju en riktigt dålig mamma som inte ens gillar att vara hemma med mitt barn o mutar med kex i tid o otid för att slippa lyssna på gnöl...

Där har ni mig :) Take it or leave it...

Vi lägger henne i sängen och om det inte funkar tar vi upp i famnen och vaggar men hon brukar ibland streta emot och trycka sig utåt/bort och då läggs hon ner,

Händer att Isabella stretar hon med men jag fortsätter att hålla henne och gungar, vyssjar i samma takt som innan och låtsas att hon ligger snällt i famnen. Nu provar hon iofs bara ett par gånger att trycka ifrån och sedan slappnar hon av :)

Barn får både gnälla och skrika men jag tycker inte de ska lämnas då när det är i samband med läggning :)

haha nej jag tror inte på att barn jäklas men jag tror fullt på att de testar :) sedan beror det ju självklart på om vi pratar om ett litet barn eller ett i förpuberteten ;)

Emelie: Här mutas det också, vill jag göra något som inte Isabella vill mutas det för att få min vilja igenom.

Trodde att barn som Vilgot inte fanns.. - men det är klart. Jag är ju en riktigt dålig mamma som inte ens gillar att vara hemma med mitt barn o mutar med kex i tid o otid för att slippa lyssna på gnöl...

Där har ni mig :) Take it or leave it...
Det mutas med kex här också, så det är nog ingen som tycker du är dålig för det. ;)

Men ang att skrika vid läggning så är det klart att han kan protestera om han inte vill, men oftast ger han med sig efter en halv minut och kommer på att han faktiskt är trött. Det är aldrig skrik under flera minuter. Däremot kan det ta ett tag innan han somnar, men han är tyst.

Okej, jag menade testar när jag skrev jäklas. ;) Det testas redan nu vid måltiderna. Det kan gå bra att äta med egen gaffel/sked från egen tallrik och dricka från egen mugg till en början. Men mot slutet av måltiden äter han med pappas gaffel från pappas tallrik och dricker ur pappas glas. :cool: Det funkar för dom, men jag vill inte gärna dela mat och dryck med någon, så jag tar bara bort Vilgots egen mat när den inte duger längre.

Har funderat lite på hur det ska tacklas, är lite rädd för att V ska köra för mycket med sin snälla pappa, men än är han (V) nog inte jättemedveten om det. Får ta det med honom sen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 164
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 744
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Mål 2025