Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

Å vi har blivit dom där hemska släktingarna... Tuva får både egen glass och bulle. Hon får oxå äta chips och salta pinnar... Dock inte i några mängder... Men lite dåligt samvete får jag iom att jag vet hur jag tyckte och tänkte innan...

Bullar är en oupptäckt värld här hemma, mariekex är väl det mest sockriga hon har ätit i hela sitt liv ;) Däremot har hon fått smaka glass precis som jag sa att hon skulle få nu i sommar men det går tvärbort, glass är kallt och otäckt :o

Chips och andra salta saker får stå tillbaka för vanlig saltad mat typ några apetina ostkuber till kvällsmaten.
Tycker det är så svårt med maten och framförallt sötsaker för vår släkt (både min och M's) har verkligen en enorm sockerkultur och det blir lite pikar. Fast nu står majskrokarna högt upp på listan igen efter att inte haft några hemma ett tag och smörgåsrånen står längre ner på listan :D

Både bullar och mariekex är oupptäckt här. Iofs har han fått en mini nypa sockerkaka av sin farmor som nog glömde av sig själv för en sekund. Glass han fått smaka både piggelin och sån gräddglass på pinne. Det uppskattades dock här hemma. Fast han har nog som mest fått i sig 3 tuggor på hela sommaren så det känns ok.

Dock gjorde jag en grej när jag åt turkisk pepper. Jag satte den mellan mina läppar och då fick milton slicka på den för jag trodde att han skulle avsky den då det är rätt starkt men han tyckte det va jätte gott. :eek: :o oops! Men vart inget mer med det, påsen lades undan och jag hoppas att han har glömt hur gott det va. :p

Bullar och kakor har nog inte Vilgot ätit vad jag kan minnas. Jo, sockerkaka när vi var i Thailand. De bjöd på afternoon tea på eftermiddagarna och vi hade inget annat med till V och då fick han smaka några små bitar. Hemma fikar vi ju nästan aldrig och skulle det hända får han helt enkelt äta frukt, smörgåsrån eller majskrokar.

Glass är han helt galen i. :crazy: Undra vem han brås på? :angel: Men han får smaka lite, lite av vår glass, så det blir inga mängder alls.

Jag är fortfarande emot att ge honom socker, men vad ska man göra när glassuget sätter in en varm sommardag. ;) Det blir ju svårare och svårare också att inte ge honom. Eller jag menar, han blir mer och mer upprörd när han inte får smaka. :p

Mikaela får smaka glass av oss om vi äter det blir någon sked/tugga här o där, fikar vi annat så får hon oftast barnkex, krokar eller russin och det är hon nöjd och glad med. Vi är inte extrema vad gäller socker då hon äter barnyoghurt varje dag till mellis och den innehåller ju socker, vad gäller salt så äter hon samma mat som oss dock saltar jag inte mer än vad det är i andra kryddor/fonder som jag använder som smaksättning.
Hon vill alltid äta samma som oss så hon får smaka det mesta och än har vi inte hittat någonting hon inte gillar :)

Fast jag ska nog rätta mig, bullarna är inte oupptäckta, de är osmakade :D hon blir mer och mer medveten senaste månaden om att vi äter annat än vad hon gör men hon brukar bara sträcka ut en hand och när hon inte får så accepterar hon det och fortsätter med sitt :)
Godispåsar är spännande men det är för att de prasslar, innehållet är inte särskilt spännande och det beror väl på att hon inte har kommit över en öppnad än :p

Mariekexen introducerades strax innan 14 månaders dagen när vi skulle på födelsedagskalas och det hjälper inte att jag är larvigt förtjust i dem, riktiga barndomsminnen :love: Isabella tycker däremot att de är lite torra.

Kl

Nu måste jag fråga innan jag glömmer bort det! I juni hade jag sen länge en föräldradag anmäld hos fk. Men sen ångrade jag mig och jag är 150% säker på att jag bad dom plocka bort den när jag ringde i ett annat ärende. I juni fick jag ändå den där dagen utbetald trots att jag jobbat.

Min fråga är nu om jag måste göra nåt åt det? Jag orkar verkligen inte sitta i nån telefonkö för att dom har gjort fel. De kommer väl aldrig ens att upptäcka att jag jobbat om de nu inte skulle göra en riktig granskning av mig och de har de ju inga skäl till.

Milton höll på att få mariekex i måndags när vi va på en liten playdate. Han åt smörgåsrån och kompisen mariekex sen hux flux bytte dom. Men tror inte att M hann smaka på den mer än att lägga den mot läppen. Iofs går jag inte i taket om han skulle få i sig nått kex heller.
Bullar äts inte hemma mer än vid kalas så sånna ser han inte särskillt ofta.

Jag är mer strikt med saft. Här är det vatten mjölk eller juice(endast speciella tillfällen tex husvagnssemester :p) iofs har han fått smaka bubbelvatten med smak som sägs innehålla lika mkt socker som läsk men det mesta hamnar utanför iaf. Det är alltid vatten till mat än sålänge om någon vecka blir det väll mjölk.

Vad jag förstår så gör de stickprovskontroller hyfsat ofta och skulle det råka hända dig vore det ju jäkligt surt om du fick problem pga den dagen, jag skulle (och har) ringt och ändrat.

Å vi har blivit dom där hemska släktingarna... Tuva får både egen glass och bulle. Hon får oxå äta chips och salta pinnar... Dock inte i några mängder... Men lite dåligt samvete får jag iom att jag vet hur jag tyckte och tänkte innan...

En liten bulle kan A allt få, och en liten glasspinne. Helst inte samma dag... (och verkligen inte varje vecka)

Men när det gäller att först äta tårta, sedan chokladbollar, dricka saft till, och sedan få bulle och glass, och salta pinnar innan middagen så får det liksom bara vara nog :p

Eller en cornetto per dag, rent förutom efterätten och fika då :cool:

Näh bäst att hålla hårt i honom :rofl:

Senast ändrad:

Är det så alltså....? :mad: Jag orkar verkligen inte prata med dom där nötterna. :o Vad är det värsta som kan hända om de kollar då? Det är liksom helt ok för dom att göra fel, men att jag får 500 kr extra på kontot ska jag upptäcka? :grin:

En liten bulle kan A allt få, och en liten glasspinne. Helst inte samma dag... (och verkligen inte varje vecka)

Men när det gäller att först äta tårta, sedan chokladbollar, dricka saft till, och sedan få bulle och glass, och salta pinnar innan middagen så får det liksom bara vara nog :p

Är det nån mer än jag som reagerat på Livsmedelsverkets råd för barn? Taget från deras hemsida:

För barn 2-6 år motsvarar det för en vecka
½ bulle
2småkakor
3/4dl glass
1/3dl smågodis, 25 gram
4 små rutorchokladkaka, 15 gram
½ minipåse snacks, 20 gram
1 glas läsk och saft, 2 dl.

Nu är ju inte våra barn 2 år än, men jag tycker att det verkar jättemycket för en 2-åring.

Saft har inte vi hemma och har vi det så kan M dricka det till frukost istället för te eller likn. :crazy: vatten bubblar vi själva i soda streamen och det älskar Isabella trots att jag nog är mer orolig för kolsyrans konsekvenser än sockrets.

En gång är ingen gång men jag blev inte så där jätte impad när min mamma gav Isabella färdigvispad marsansås med alla dess e-ämnen och konseveringsämnen till ingen nytta. Mina föräldrar tror det är fritt fram att ge henne vad som än passar nu när hon har fyllt ett :grin:

Jag vet faktiskt inte vad som händer annars, antar dock att det blir krångel med FP. Jag kom dock på att du kan skicka ett brev om den dagen istf att ringa. Det gjorde jag nu när jag bytte arbetsgivare och var faktiskt smidigt :)

Appropå fk så hatar vi dom i min familj just nu. Vilket sjukt system det är. Om man nu gör allt på internet så borde ju liksom dagarna uppdateras automatiskt. Inte ta slut mitt i en period :( Ja, det hände oss i veckan...

Den går tydligen att fåtag på billigt från england. En bekant har nyss fått hem sin Bj och är toknöjd! Vet dock inte vilken sida men kan fråga om intresset finns! :)
Du får jättegärna kolla och PMa mig om du vill. Dom skeppar ju tydligen inte från USA... :)

Skumt, det måste blivit fel i deras system.

Varför har du tagit bort din bild? Man känner ju knappt igen dig...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
996
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 183
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar