Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

Jag tänker nog som du när det kommer till saft och sådant, ser ingen anledning att (min :D ) Milton dricker annat än vatten och mjölk, han älskar ju vatten så varför inte liksom. Har inte låtit honom dricka varken saft eller juice än. Igår fick han smaka kolsyrat vatten och det var sådär visst ;) Kaffe och te kan han få smaka på sked.
Milton går inte att lura längre, han ska ha det vi äter, vare sig det är mat eller kakor.. Därför försöker jag undvika att fika när han är i närheten eller vaken. Innan gick det ju att ge honom ett rån om vi åt en bulle, det går inte längre tyvärr.

Å vi har blivit dom där hemska släktingarna... Tuva får både egen glass och bulle. Hon får oxå äta chips och salta pinnar... Dock inte i några mängder... Men lite dåligt samvete får jag iom att jag vet hur jag tyckte och tänkte innan...

Hur kommer det sig att ni ändrat er? Alltså att ni bestämde er för att ge glass, chips etc?

Jag är fortfarande emot att ge honom socker, men vad ska man göra när glassuget sätter in en varm sommardag. ;) Det blir ju svårare och svårare också att inte ge honom. Eller jag menar, han blir mer och mer upprörd när han inte får smaka. :p

Jag har insett att en ettåring som vill smaka allt man äter är den bästa hjälp att äta nyttigt man kan få. :D Måste säga att det blev mycket mer kakor och annat onyttigt härhemma när bebis var mindre och man kunde äta i fred. Jag vill väldigt ogärna ge sånt till barnet, alltså får man vackert avstå själv också.

Hmm.. ja det var ganska mycket ändå för en tvååring kan jag tycka men samtidigt så är kanske inte bullar något man äter varje vecka utan mer på kalas. Vi har haft bullar hemma nu som lite tycka-synd-om-oss-som-inte-har-kök så det har ju slunkit ner några såna hos oss vuxna.

Äsch man får använda sitt sunda när det gäller barn. Så länge barnen får riktig mat på bordet och inte kanelbullar till kvällsmat så går det nog ingen nöd på dem :)

Men är det inte att man kan ge något av alternativen på listan per vecka? Alltså antingen snacks ELLER ett glas läsk ELLER lite choklad? Inte alltihop?

Som jag har fattat det har barn såpass stort näringsbehov att det finns jättelite plats för "tomma" kalorier i kosten, de behöver använda i princip all aptit till att äta mat som ger näring. Sen får man ju tänka på att ett barn är väldigt mycket mindre än en vuxen, äter en ettåring en bulle själv, så är det ju som att man själv skulle ätit sex-sju bullar. Och det är ju ganska mycket.

Senast ändrad:

*kl*

Nu något helt annat mot godispratet :D

Jag är jätte sugen på att klippa av mig håret. Just nu är det faktiskt ganska lång. Når nedanför skuldrorna iaf. Men det sitter mest uppsatt i en boll iaf då det bara är ivägen och trasslar sig så har jag tröttnat. Håret är tovigt och fult. Så nu är jag sugen på att bli korthårig igen, men törs jag? Är sugen på septembers eller pinks(snarlika) super korta med lite långt. Eller ska jag fega och satsa på något axellångt? Ingen som har tips på någon rolig frisyr? Jag är trött på att ha en enkel och tråkig frisyr. Help me!
Dom flesta här inne vet ju hur jag ser ut! :)

Men är det inte att man kan ge något av alternativen på listan per vecka? Alltså antingen snacks ELLER ett glas läsk ELLER lite choklad? Inte alltihop?
.

Eh, du jag vet inte, jag har bara läst det som Oregano saxade in. Jag hade inte tänkt att fördjupa mig i hur mycket de faktiskt får enligt rek äta per vecka då det är ointressant när barnet inte blir två förrän om ett år.

Har väl egentligen ingen anledning annat än att hon har fått smaka på så gott som precis allt. Ingen, inkl BVC, läkare vi pratat med och vi själva, tycker att det är något konstigt... Det är ju inte så att hon får en hel bulle och äter upp den, eller en hel glass och äter upp den. Hon får och gör själv. Precis som att hon får äta sin yoghurt själv, men inte äter upp den (eftersom hälften kommer utanför ;) ). Men däremot går all mat ner. Den äter hon alltid upp. Så jag tycker nog inte att det är så hemskt iaf :)

Jag är i samma sits som du. Långt risigt hår som jag vill klippa kort. Men vet inte hur kort jag vågar klippa... Vill dock inte blonda, utan kopparfärga det :)

Fast jag vill nog inte göra mig blond. Mer mörk och ljus bred slinga i kanske. Det är mest längden jag är fundersam på. Igt är jag inte direkt feg inför att klippa av det. Frågan är bara kommer jag ens att passa i det?

För att jag hade en helt annan uppfattning innan jag fick barn och för att alla här inne är så "duktiga" att inte ge sina barn "onödigt" socker. Så den uppfattningen jag hade innan hänger kvar för att jag egentligen nog tycker att det är lite onödigt... Men samtidigt inte... Jag är nog helt enkelt inte så konsekvent...

Mitt hår är ju lite rakat, lite kort, lite mindre kort och jag stortrivs i det. Det är så mycket smidigare och enligt mig snyggare. Det går att variera till oändlighet, upp eller ner, hit eller dit. Jag ska aldrig mera ha långt hår! :D

Jo, allt per vecka. En grej om dagen eller allt på en gång. Kolla Livsmedelsverkets hemsida, orkar inte länka med iPhonen.

Ang att avstå för att barnet inte ska äta ser jag som dn självklarhet. Vi fikar nästan aldrig och godis äter jag på fredagkvällen när han har somnat. Det är bara glass han har smakat max en matsked och det har hänt vid ett fåtal tillfällen i sommar. Det skulle aldrig falla mig in att ge honom en egen pinne eller tallrik med glass.

H får "onödigt" socker ibland, typ igår mumsade han från min mjukglass. Så du behöver inte alls känna att alla utom du är så duktiga på att hålla sötsakerna borta :)

*kl*
Idag var vi på ettårskoll, 1 år och 1½ vecka. Han har ökat på samtliga sina kurvor, proportionerlig liten palt :D Drygt 11 100 gram och 80,5 cm lång.

Ditt hår är ju supersnyggt :laugh: Jag själv vill ha långt hår, har haft kort och tycker det är jobbigare att sköta eftersom då var jag "tvungen" att göra frisyr. Orkar jag inte ta tag i håret nu så kan jag bara slänga upp det i tofs :)

När jag var liten så hade jag hår ner till rumpan, fruktansvärt opraktiskt ur leksynvinkel men jag ville ha det så fast jag har inga planer på att låta Isabellas hår växa i all oändlighet. Gjorde faktiskt ont att trampa på håret när man kröp.

Kl

Min kudde har redan kommit! :banana: Sånt gillar jag, när grejerna kommer dagen efter beställning. :laugh: Den var så tjock och bra som jag trodde, så nu återstår set bara att se om den funkar med lillbebis också. Vilgot gillade den iaf. Han klättrade runt på den och la sig i den. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
468
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 164
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 746
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar