Vårmammor 2010 del 15 <3

Sv: Vårmammor 2010 del 15 <3

Är det någon här som hade ett babyskydd utan bas, alltså ett som sattes fast med bilbälte varje gång? Vi hann ju sälja vår Brio Primo med bas, och jag är lite sugen på en BeSafe izi Go den här gången (snyggare än Brion och matchar bra med Vilgots izi kid X3 :o Den har 5-punktsbälte ocså vilket Brion inte har). Men den har ingen bas och jag undrar om man inte blir less på att hålla på med bälte varje gång?

Jag kommer definitivt att köpa ett babyskydd med bas igen! Skönt att kunna göra bebis åk-klar inne och bara snäppa fast. Bara tanken på att först jaga rätt på A, spänna fast honom och sen börja krångla med bältet till den lille gör mig genomsvettig :angel:

Jo, jag har också sagt tidigare att jag absolut ska ha en med bas. :angel: Men bebisen kan ju göras åkklar inne ändå och så ställer man stolen på marken eller i sätet och sätter fast storkillen innan man sätter fast stolen. Så det ser jag inte som nåt problem, snarare momentet med bältet som lär ta X antal sekunder längre tid än att bara klicka fast.

Var har du tänkt att ha babyskyddet då? Och var sitter A nu? (aneka får också gärna svara) Vilgot sitter på höger sida i baksätet och frågan är ju om man ser bebisen om han ska sitta på vänster sida? Det kan också bli trångt för maken då han ska köra, med en stol bakom sig. Enligt NTF är det säkert att koppla ur airbag med nyckel, vilket betyder att jag kan ha bebisen bredvid mig när jag kör ensam.

Fy vad svårt, det hade varit betydligt enklare om vi inte hunnit sälja den andra...

Vi har monterat bort airbagen fram så nu sitter A där. Vid längre turer har vi haft honom bak och så har jag bytt plats med H om A börjar gnöla.
Bebis kommer nog att sitta fram så får A sitta bak.

Vi hade iofs bas men de gånger som Isabella åkte i golfen så flyttade vi sällan över basen. De få gångerna var ganska bökiga för man var ju tvungen att knäppa upp bältet varje gång man skulle ta ur bebisen. Skulle aldrig köpa ett babyskydd utan bas nu när jag vet bekvämligheten med bas.

Vi hade iofs bas men de gånger som Isabella åkte i golfen så flyttade vi sällan över basen. De få gångerna var ganska bökiga för man var ju tvungen att knäppa upp bältet varje gång man skulle ta ur bebisen. Skulle aldrig köpa ett babyskydd utan bas nu när jag vet bekvämligheten med bas.

Håller med dig, har provat både ock och skulle aldrig ha ett babyskydd utan bas. Är så mycket enklare och jag tror att ni, oregano, kommer tröttna fort på allt meck med bältet. Vi hade gjort det iaf :D

Nu har ju vi Miltons babyskydd kvar. Men hade vi inte det så skulle jag bara köpa en stol med bas. Dom få gånger jag spände fast stolen med bälte gav mig gråa hår och ångest då det inte känndes som att den satt fast lika bra. Nu sitter Milton på höger sida bak då den ny stolen inte satt nå bra i mitten och stolen framför va tvungen att vara så långt fram för att den skulle få plats. Om den skulle sitta bakom förar stolen så skulle inte sambon kunna köra. Bebisen kommer troligen sitta på vänster sida. Helst hade jag velat ha Babis i mitten. Men stolen blev så vinglig då. Vill ha den där för då har man ett säte fritt om man måste skjutsa någon extra. Men nu får dom sitta på varsin sida. Ser bebis lika bra oavsett sida i spegeln.

Någon här inne som har en Hi Way bak i en v70? Funderar redan på hur tusan vi ska få plats med nästa bilstol. Eftersom vi inte vill ha nått barn fram som standard. För jag kan inte åka i baksätet. Men en till maxi cosi kan vi inte ha bak iaf. Men nästa stol måste ju inte räcka lika länge då bebis kan ta över maxi cosin när Milton byter stol igen. Svåra i-landsproblem :p

Hugger sista knappen.

Vi tog en liten eftermiddagsutflykt till Barnens Hus och jag insåg direkt att en stol utan bas går fetbort. På ett ställe (webshop) står det att bas ska finnas att köpa till izi go tidigast hösten 2011, men BeSafes bas är så himla dyr. Lägger hellre pengar på nästa stol som man har i flera år istället för bara 6-9 månader.

Acta Graco har också 5-punktsbälte och är inte så himla dyr. Fast när vi köpte stol förra gången sa försäljaren att den var tyngre, byggde mer på längden och det var svårare att komma åt knappen för att knäppa loss stolen från basen än Brion.

Vi har ett akta graco babyskydd. Aldrig upplevt att det va svårt att knäppa loss den ifrån basen. Kan hända att den (enligt andra) är tung. Men jag har aldrig provburit någon annan med barn i, så jag kan inte jämföra.

Du hade stolen fram, va? Har för mig att han menade att knappen var svår att komma åt om man hade den bak och framstolen var tillbakaskjuten långt. Men det lutar ju åt att vi sätter stolen fram, så det spelar nog ingen roll för oss. :)

Har du nån aning om vad det är för skillnad på Logico S HP och bara Logico S? Jag fattar inte skillnaden.

Vi hade också en acta graco och vi tyckte den var skittung. Sedan hade vi ju ett ganska tungt barn och bodde på tredje våningen :D Såg det inte som ett jätteproblem den var stor och rymlig och Milton satt jättebra i den, men vi slutade bära med oss stolen redan när han var 2-3 månader, inte bara hemma utan nästan var vi än var.

Vi hade ju den bak i högersätet och upplevde inte den som speciellt svår att få loss =)

Hm, jag är ju inte speciellt stark heller... Undra vad den väger, går säkert att googla fram. Men tänker jag efter så bär jag väl inte så mycket när jag är ensam. Skulle vara på parkeringen till BVC och affären typ. Och sen 20 meter från ytterdörren ut till carporten förstås.

Jag hatar egentligen att köpa grejer eftersom jag har sån himla beslutsångest jämt. Tyckte Brion var helt okej, men inte mer än så och det känns så tråkigt att köpa en precis likadan. BeSafen gillar jag pga magneterna man fäster undan bältet med, men den (med bas) är faktiskt orimligt dyr med tanke på tiden man använder den. Vet inte hur attraktiv den är på beg.marknaden heller. Jag får tänka vidare, det är ju åtminstone 3 månader kvar. :D

Ja om den sitter bak och stolen framför är tillbaka dragen fullt mot babyskyddet så är det lite svårt att få loss den. Men då är det ju bara att hoppa fram ett hack så är det löst. Visst den är lite tyngre men när det började bli för tungt så slutade jag helt enkelt att bära med mig stolen. Vi har ändå kånkat den 3trappor upp i mer än ett halvår och det funkade. :)

På gracon så kan du haka fast bältena under krokarna där vanliga bältet ska sitta fast om du inte använder basen. Så slipper dom vara ivägen när man sätter ner bebisen. :) (kan ta kort och visa om du inte förstår!)

Du får köpa en sulky med fäste till babyskyddet så slipper du bära tungt så långt! :)

Jag har kvar sulkyn vi köpte som passar till gracons babyskydd. Tur att de som köpte vårt babyskydd inte ville ha vagnen. Jag är evigt tacksam att vi köpte sulkyn, A var ju inte liten från början så det blev snabbt tugnt att bära. Så det får väl bli en graco nu med när vi ändå har vagnen kvar.

Jo, jag förstår. :idea: Men herre gud, jag ska ju börja träna och bli stark som en oxe, så jag borde fixa att bära den! ;) :rofl:

Innan vi köpte volvon så åkte han i baksätet. Inga bekymmer att få loss den där heller. Oscar har nu när vi har lite bilproblem åkt några gånger i babyskyddet utan ekymmer, han håller precis 13 kg gränsen.

Det låter ju lovande, för Oscar är rätt lång, va? Tyckte Vilgot satt väldig trångt i Brion redan efter ett halvår, men den är ju mindre och då åkte även ytterkläderna på. Fördelen med en höstbebis är ju att ytterkläderna åker av efter ett halvår. :idea: Har nog nästan bestämt mig för en Graco nu. :)

Tror han va 83 cm sist vi va på bvc. Har en bild som jag kan lägga upp på facebook som du kan se hur bra han sitter i den :)

Behöver du en till spjälsäng?
Vi ska kränga iväg vår. Madrassen är oanvänd då vi har haft barnen i vår säng. Den har bara används till förvaring av extra sängkläder och kuddar.
Det är en vit Gulliver från IKEA.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
48 49 50
Svar
984
· Visningar
30 787
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundpassning, hundar som kissar
  • Oseriös avel 2023