Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Juzzzen;14270787Hur har ni det på kvällarna skrev:
När stiger han upp då?

Min man brukar somna vid 23 ungefär, jag somnar en halvtimme-timme senare. Sen stiger vi upp bägge två mellan sex och sju efter diverse nattamningar för min del. Fast jag vet inte om konstant sömnbrist (som ju blir resultatet) är så bra heller, emellanåt är vi som två taggiga zombies härhemma. ;)

Har han alltid sovit mer än dig, eller är det något som kommit nu?

kl
Tårthälp!
Jag behöver snabb hjälp. Jag håller på at göra en glassmarängtårta. Marängen är inne i ugnen och då märker jag att jag glömt en äggvita i glaset som jag först knäcker ner dem i. En av sex. Innebär det att marängen blir ruskigt sötsliskig eller är det lugnt?

Haha! Så är det här också, blir tokiiig på snarkningarna ibland, men vad ska man göra? Särskilt inatt när Selma sov jätteoroligt i hennes rum och jag satt vid hennes säng och hans snarkningar väckte henne hela tiden... Grrr

Väck honom och säg åt honom att gå och lägga sig i ett annat rum där han inte stör? Så gör vi i vilket fall, bättre för alla ifall man får sova så ostört som möjligt.

Big Brother kan ju ändå inte vara världens förlust att missa ;)
Min sambo har också tendens att somna på soffan, fast inte förrän 21-22 kanske, om han inte sitter vid datorn :D Och då går han inte upp förrän runt 8 på morgonen och börjar jobba runt 9. Jag får alltid väcka honom, annars ligger han nog kvar där resten av natten.
Mig stör det inte så värst, men sur hade jag blivit om han hade blivit sur på mig om jag inte väckt honom till ett TV-program, när blev det mitt problem liksom?!

Här är det jag som oftast somnar på soffan! :o Kan verkligen inte påstå att jag är ett kul sällskap under kvällarna, har alltid varit kvällstrött men just nu är det extremt. Antar att det hör ihop med den minimala mängden sömn jag fått sedan Stella blev sjuk.

På tal om sjuk så verkar det vara över nu! :banana: Fullt ös hela morgonen, hon åt frukost som vanligt och sover första passet nu, som vanligt. Så skönt! Får se om hon vill äta lunch som vanligt också, vi hoppas på det. :laugh:

Skulle vi inte kunna skriva lite om barnen igen, så som vi gjorde nångång innan jul? Hur gamla de är, vilka personligheter de har, vad de gillar osv? Tycker det är så roligt att få höra om alla, och framför allt är det kul att få höra hur dom är nu som snart 1-åringar. (vissa är ju redan 1 dessutom! :D)

Ja, klart vi ska berätta lite om våra småttisar!! Tycker det är roligt att vi faktiskt har ett par 1-åringar i tråden, när min "lille" skit precis blivit 9 månader :D

Nu har vi ju såklart inte hunnit med någon kontroll, står ju precis mellan 8- och 10-månaderskontrollen. Vid 8 månader vägde han ca 10,5 och var 74 cm lång. Så jag skulle väl tippa på att han är runt 75 cm lång och väger knappt 11 kg, detta är en vild chansning =)

Milton är numera en riktig glad skit, fast just nu är han lite sur över att han inte kan ta sig fram, för det VILL han jättemycket! Stå upp är det absolut roligaste som finns. Även om han innan är skitledsen så behöver han bara komma upp på fötterna, hoppa lite och så är han glad igen, Sötsnöret!

Han har blivit en ganska tålmodig pojke, vilket jag tycker är toppen! Han var verkligen inte det när han var yngre. Men nu går det väl att få honom på andra tankar genom sång, bus etc. om han blir uttråkad. Ofta får han ju vara med mig i stallet och det är inte alltid vi prickar in hans sovtider, väldigt sällan skulle jag vilja säga. Så då får han helt enkelt sitta och titta på, har dessvärre inget val för just nu har jag ingen att lämna honom till (svärmor är nyopererad och får verkligen inte lyfta något på 1 månad).
På tal om sång så är "Blinka lilla Stjärna" och "Huvud, axlar, knä och tå" storfavoriter! Annars fungerar "Sockerbagaren" ganska bra också. Blir väldigt enformigt, speciellt i stallet då vi bara kör favoriterna, hahaha!

Kl

Vi har lite bekymmer med vår vovva, eller lite och lite.. Hon är fortfarande inte en ett dugg glad över Milton. Tycker hon borde vänja sig, men hon tycker verkligen inte om barn. Hon var en tuff liten rackare som yngre fram till hon var 1 år ungefär. Sedan har hon blivit mer och mer försiktig (är 3,5 år nu) och är rädd för olika saker.
Vi har haft henne sedan hon var valp och jag har aldrig behövt höja rösten åt henne eller vara hård mot henne, hon har alltid lytt min minsta vink, även sambon men framför allt mig. Nu kan vi inte ens titta på henne (så hon ser att vi gör det), då sänker hon öronen direkt, tittar åt ett annat håll och blir jättelåg och rädd. Det ser verkligen ut som om hon tror att vi tänker slå henne :cry:

Hon är uppfostrad precis som en stor hund, ni vet ingen liten bjäbbig råtta här inte. Det var en veterinär en gång som undrade om jag hade stora hundar också, för det märktes så tydligt på vår Yda. Jag är ju van vid rottweiler och den herre vi har nu (eller mina föräldrar då alltså) är en mycket dominant kille med mycket egen vilja och ett hett temperament. Jag är van vid hårda hundar, har jag, helt omedvetet, förstört vår lilla hund? Skitjobbigt och jag har tänkt på detta jättemycket och det måste vara mitt fel.
Sedan jag blev gravid och sedan fick Milton så har ju prioriteringen legat på annat än henne och jag vet att min stubin har varit kortare.. Jag har verkligen passat mig för att låta det gå ut över vår Yda, eftersom jag vet hur känslig hon är. Jag är inte du,, jag förstår ju att hon fattar ändå.

Hon gör aldrig något utan att få vårat godkännande; går inte in i köket, hoppar inte upp i sängen, hoppar inte upp i soffan, går inte utanför lägenhetsdörren, springer inte fram till folk och till och med ner för varje avsats ner för lägenheten (ni vet först en trappa, avsatts, en trappa till, nästa plan, en trappa till osv...) måste vi säga varsågod innan hon går vidare :confused: Visst skitlydig, men någon måtta får det väl vara? Hon gör ju inte det enbart för att vara lydig, utan för att hon är rädd för att få skäll....

Men lilla Yda :( som vanligt har jag aldrig några råd att komma med när folk har problem med sina djur men jag förstår att du blir ledsen över situationen. Reagerar hon kanske på att ni uppfostrar Milton? Hon förstår säkert att när ni säger nej/ajaj till honom så är det något man inte får så hon kanske tror att det gäller henne också?

Där sa du faktiskt något klokt. Jag vet att Yda reagerar starkt på om någon (behöver inte vara vi) säger till t.ex. en annan hund, hon kopplar det direkt som att det är riktat till henne. Så hon kanske reagerar på att vi säger till Milton, det borde hon ju göra. Men vad gör man åt det då?? Vi måste ju säga till Milton :confused:

Uppfostra Milton, beröm Yda? Hon kanske behöver mera beröm i vardagen? Min utekatt kan reagera på om jag låter arg på Isabella men då brukar jag klappa honom och så är han nöjd sedan.

Kl

Jösses!! :eek: Hur mycket är en normal portion egentligen? I gram alltså? Nog för att jag alltid varit en storätare, men att smälla i sig 550 g köttfärs/rotfruktsgryta, är inte det lite väl mycket? :crazy:

Båda mina hundar reagerar på när jag säger till Oscar. De blir låga och piper därifrån.
Samma när han va nyfödd och skrek mycket, då pep de därifrån med för de trodde väl att han skrek på dem eller nåt.

Uppfostra Milton, beröm Yda? Hon kanske behöver mera beröm i vardagen? Min utekatt kan reagera på om jag låter arg på Isabella men då brukar jag klappa honom och så är han nöjd sedan.

Ja hon kanske behöver mer beröm. Brukar mest ignorera hennes rädd-beteende, likadant sedan hon blev skotträdd (av någon anledning...) så ignorerar jag skott etc. och henne när hon går som ett plåster vid mig, istället för att berömma. Inte för att jag ska berömma eller så när hon verkligen är rädd, men inne när man säger åt Milton eller sådär och likadant kanske bara ge henne mer tid och mer uppmärksamhet.

Det värsta är väl att jag kan känna hur irriterad jag blir på henne när hon är sådan. Jag gillar hundar som testar en, som är lite tuffa och som har åsikter och sådär, har aldrig haft en sådan här lojal och försiktig hund tidigare och vet nog inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det..

Skulle vi inte kunna skriva lite om barnen igen, så som vi gjorde nångång innan jul? Hur gamla de är, vilka personligheter de har, vad de gillar osv? Tycker det är så roligt att få höra om alla, och framför allt är det kul att få höra hur dom är nu som snart 1-åringar. (vissa är ju redan 1 dessutom! :D)
Mikaela har snart hunnit bli 10 månader (-1 vecka) :D
Vid 9½ månad var hon 70cm och 8,2kg.
Hon är en riktigt glad liten buse men har ett redigt humör och kan bli väldigt arg när hon inte får som hon vill, men annars är hon i stort sett alltid glad...
Hon älskar saker hon kan pilla med, och när det blir en reaktion på vad hon gör men oxå bollar eller liknande som man kastar/rullar till henne.
Hon har inga planer på att gå än men hon ålar för fullt och tar sig dit hon vill.
Får hon ett Nej/Ajaj när hon gör något hon inte får så försöker hon lösa det genom att pussas och kramas för då vet hon att man blir glad :love:

Kl

Jösses!! :eek: Hur mycket är en normal portion egentligen? I gram alltså? Nog för att jag alltid varit en storätare, men att smälla i sig 550 g köttfärs/rotfruktsgryta, är inte det lite väl mycket? :crazy:

Är det vad du har ätit nu? Eller var kommer det ifrån?
Tittar man på en färdig matlåda från t.ex. findus ligger de runt 300-400 g.

Ja hon kanske behöver mer beröm. Brukar mest ignorera hennes rädd-beteende, likadant sedan hon blev skotträdd (av någon anledning...) så ignorerar jag skott etc. och henne när hon går som ett plåster vid mig, istället för att berömma. Inte för att jag ska berömma eller så när hon verkligen är rädd, men inne när man säger åt Milton eller sådär och likadant kanske bara ge henne mer tid och mer uppmärksamhet.

Det värsta är väl att jag kan känna hur irriterad jag blir på henne när hon är sådan. Jag gillar hundar som testar en, som är lite tuffa och som har åsikter och sådär, har aldrig haft en sådan här lojal och försiktig hund tidigare och vet nog inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det..

Räddbeteende kan ju vara dumt att förstärka men om hon inte har gjort fel och reagerar på att du säger till Milton kanske hon behöver få uppmärksamhet precis då. Nu kan man inte jämföra katt och hund men Jetson börjar sakta men säkert lära sig skillnaden på när det han som gör dumheter och Isabella gör dumheter. Ofta säger jag inget till honom om jag ser att han reagerar utan bara lite klapp och kli bakom örat.

Senast ändrad:

Ja... Jag fick en digital köksvåg för ett tag sen, så jag vägde dagens matlåda för att jag hade så tråkigt. Det var inga problem att äta upp allt och jag hade nog kunna äta en bit till om jag velat. Blä!

Men du, det är väl bättre att du äter ett mål på 550 g än att du gör som jag och svullar hela dagen? Igår och idag har jag tröstätit mer eller mindre hela dagarna. Små saker hela tiden och jag får säkert i mig en miljon kalorier och jag som var så duktig i höstas och drack massa vatten och höll mig från småätandet.

kl

Har varit ute hela dagen i princip. Red mitt sto och trampade av sig en sko någonstans i snön. Suck. (såg även en vildsvinsgalt galoppera över åkern dit jag skulle rida...)
Sen fick nya hästen leta sko med mig i djupsnön... Hittade den inte men jag blev trött och svettig i alla fall.
Sen var det en ifrån kommunen här och kollade in gravplatsen. Den fick godkänt.

Det är vad jag har pysslat med i dag! Det var strålande sol så det var trevligt att vara ute. S har fått massor av frisk luft.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 001
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 882
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol