Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Det blir nog nåt alldeles särskilt av Oscar :) tror aldrig jag hört om en unge som är så snabb och tidig med allt!

*kl*
Ang storlek på våra kids, var på 10-mån koll med Iggy igår. Han var då 77 lång och 10335 tung. Han har gått upp ett kilo sen 8-mån kollen! Måste bero på att han börjat äta så mycket riktig mat, nu tror jag faktiskt att amningen bara utgör 50% av hans matintag :) Till frukost äter han ca 1,5 dl yoghurt, en stor macka (lingongrova) halva med ost o halva med kalvkorv och ca 10 vindruvor eller ett päron! Och då kan han ändå ha ammat på natten och precis innan vi kliver upp. Resten av dagen kan vara lite olika hur han äter, ibland mycket och ibland inte mer än ett par matskedar.

Tycker Iggy har blivit så stor bara nu det senaste. Han har fått ett annat rörelsemönster och ett helt annat minspel i ansiktet. Eller rättare sagt mer miner och uttryck. Någon annan som märkt det på sina barn?

Haha! Tror du det? :) Jag va själv tydligen relativt tidig med det mesta, men inte blev det nåt särskilt av mig ;)

Vad skönt att Iggy äter ordentligt! Du verkade lite orolig där ett tag.
Själv har jag en unge som är otroligt liten i maten, men ändå växer han som en raket. 79 cm va han sist:eek:

Jag tycker du är nåt särskilt, du är en kul och go tjej som förgyller min vardag och du är världens bästa mamma åt Oscar :)

:laugh:Låg och slösurfade lite med mobilen när jag läste detta. Så jag bara va tvungen att gå upp och dra igång datorn för att kunna göra några såna här
:love::love:
Det va nog nåt av det finaste jag hört (läst)!
Vad gullig du är!
Och Juzzzen:)

:)Nu blir det natti natti. I morgon är det dags för veterinären med vaccinering av tre djur och tandkoll på kusen.

Tack för länken till din annons! Jag använde mig faktiskt lite av den! Min är nu postad och betald så jag hoppas den kommer in snart. Här är så svårt att hitta medryttare, speciellt för mig med en liten arab som knappt är hoppad heller (hopp-kommun, ja :grin: ). Så jag har inte allt för stora förhoppningar, men lite!

Vad bra om du kunde få någon idé! Hoppas du får några bra svar. Här är det svårt med medisar eftersom vi bor så utanför.. Man ska vara beredd på att köra 30 min hit och lika långt tillbaka om man bor inne i stan, vilket typ alla som svarat gjort. Så det gäller att ha ett brinnande intresse, annars falnar nog orken snabbt.

Kommer ytterligare en idag och en på tisdag, lite jobbigt faktiskt :D Men leder det till något bra så är det värt det!

kl

Kom att tänka på en sak, ni är många som varit på 10-månaderskoll?
Någon sådan har vi inte här, vi hade 9-månaderskoll... fast vi fick ju den inbokad 2veckor senare iom att M var prematur...
Lite konstigt att det skiljer så.

*kl*

Isabella, 10 månader gammal imorgon är av okänd storlek men hon har mestadels strl 74 på sina kläder men även lite strl 68. 17 januari var hon 8 kg tung och 69,5 cm lång, nästa bvc-besök 18/3 så vi återkommer då med storlek.

Tandvårdsbarnet Isabella har två tänder och båda sitter i överkäken, i tre veckors tid har folk sagt att de i underkäken spricker vilken dag som helst och ja det är väl sant men det har gått tre veckor (!) sedan folk sa det. Jag är mest glad om hon slipper proteser som vuxen och är övertygad att tänderna kommer någon gång precis som på alla andra bran :grin:

Nej och Ajaj-lyssnadebarnet Isabella har kommit på att man kan testa om nej och ajaj verkligen betyder nej och ajaj. Oftast lyssnar hon men ibland är hon den lilla ettriga ungen som ska testa och testa och testa lite till. Ibland tror jag att hon vet vad som är ömtåligt för de sakerna testar hon aldrig igen om hon får ta på.

Latmasken Isabella har i en veckas tid suttit och dragit sig fram på rumpan men vill du att hon ska komma till dig får du allt gå och hämta henne. Enda gångerna hon kommer hasande är när det vankas mat. Hon tar sig inte längre än vad hon måste så hemmet är fortfarande obarnsäkrat. Resa sig mot saker är intressant men hon väljer alltid fel saker att resa sig emot så hon kommer aldrig upp utan underkroppen åker in under det hon vill resa sig emot.

Busungen Isabella har bus lysandes i ögonen. Hon kan skratta så att hon kiknar åt de mesta och en av favoritgrejerna här hemma (förlåt SB jag kom inte ihåg det när jag skulle skriva svaren) är att snurra på saker. Allt som snurrar är jätte roligt och allt annat blir ointressant, hon blir helt manisk med sitt snurrande.

Givmilda Isabella ger allt hon har i händerna om man ber om det och säger ta-ta (tack-tack). Stoppar hon saker i munnen som hon inte får (ex. bark från kaminen) så försöker hon plocka ut det och ge en det. Ibland blir hon lite jobbig när hon är så givmild för hon kan sitta på andra sidan rummet och ge bort en leksak så man måste resa sig för att gå och ta emot det hon ska ge bort - tack tack.

Snackpåsen Isabella, åh jösses, detta barn kommer ge oss skavsår i öronen. Just nu är hon bara gullig när munnen går i ett på henne om helt oförståliga saker men tänk er henne något år äldre. Negativ är han också, det är mycket Nänä. Tittar lyckligt på sin pappa som förtvivlat sliter sitt hår och vill få henne säga pappa och hon flinar tillbaka och säger nänä...

Reklamälskande Isabella tittar gärna på TV men bara om det är reklam. Hon somnar varje kväll bredvid oss i soffan efter vällingen. Trots att hon kan ha sovit i 10-15 minuter så kan hon vakna när det blir reklam, tittar på reklamen och somnar om så fort den är slut.

Senast ändrad:

KL

Tuva, nio månader på måndag, väger runt 10,5kg och är 70 nåt lång :)

Hon började krypa på sin åttmånadersdag och har sedan dess avancerat från att krypa lååååångsamt och stappligt till snabbt som vinden (när hon först suttit och tagit sats med djupa in och utandningar)

Älskar att stå, skrattar så fort hon kommer upp på fötterna mot soffan.

Äter ALLT!!! Och då menar jag verkligen allt från papper, damm och annat kvarglömt på golvet till varenda burk hon provat på. Hon har även fått prova vår mat, typ lax, lasange, stekt fläsk med löksås, kyckling och ris osv. Hon är som en fågelholk och utbrister Mmmmmm! så fort hon fått in nåt gottigt i munnen :) Hon har också (till mitt "innan jag fick barn"-jag förtret :o) fått smaka tårta (på min 30-årsdag), glass, oreokaka, pannkaka med grädde och lite annat smått å gott. Allt är precis lika gott...

Hon har humör, när man tar saker ifrån henne som hon inte bör leka med, typ sladdar och liknande, blir hon superduperarg! Men, det avtar ganska fort när hon fått något annat att rikta sin uppmärksamhet mot.

Hon älskar att titta på tv. Reklam är roligast för henne också. Det ser dessutom ut som att hon har full koll på vad tvkontrollerna gör när hon får tag på dem och byter kanaler.

Hon har lärt sig smacka på sin gungelefant så den börjar gunga

Hon är vår lilla solstråle, och nu när jag jobbar hela dagarna saknar jag henne enormt mycket. Så vi myser massor på kvällarna.

Iom att jag börjat jobba läser jag mer än jag skriver, men vill passa på å tacka EmelieR för att du påminnde om mig till nästa lista. Jag är ju också en sommarmamma som stalkar er "riktiga" vårmammor ;)

Hihi! Din beskrivning om T låter som Ebba- förutom att Ebba ålar vidare.... Om hon inte är larv... eller varför inte åla på rygg??? JAg som var så glad att håret växt ut i nacken... hmmm.
Ebba går gärna om man har henne i händerna eller runt midjan. Men allra helst klättrar hon... Över allt. leksaker, kuddar, hundar, trappor :( och så måste jag ta upp sidan på spjälsängen annars så klättrar hon in till oss...
Just nu har hon däckat i soffan efter att ha haft en vild konversation med sina badankor i badbaljan. Gillar min badbaja faktiskt. Hon sitter jättebra i den och den är inte så hal trots olja i vattnet. Har den man kan fälla ihop...

Slutar med ett citat som jag läste i Johan Iversens blogg på Tidningen Ridsport...
"Vet ni varför hästmänniskor lever så länge? Det är bara för att de har varit djupfrysta halva tiden".

Hihi, djupfrysta ja :D

Visst var det du Emelie som provat göra mmf med typ rapsolja ist för cocosfett? Maken fyller år så jag ska försöka mig på en tårta med mmf-lock! Men hittade inget cocosfett på lill-Ica, får se om han har bättre tur på Maxi.

*kl*

Var förbi min mans jobb nu när jag var in till stan för att handla (det ekade i kylskåpet) och bara så ni vet så får inte Isabella äta glass, kakor och godis för att jag är tandvårdspersonal. Det kan inte vara så att jag inte vill att barnet i fråga ska bli kak och godismonster som sina föräldrar och vill hålla igen på onödigt socker. Sedan en stor sak det är att hon faktiskt i mångt och mycket är en bebis!

Jag ser mig själv som ganska liberal vad gällande godis, saft och läsk. Ja vi äter godis, ja vi dricker saft/läsk och ja vi fikar väldigt ofta men ändå får jag jämt och alltid uppkört i ansiktet på mig att det är för att jag är tandsköterska som jag tycker som jag tycker. Min man då? Tror de jag är enväldig härskare här hemma som sprutar eld och bestämmer vad alla ska äta och dricka?!

En av M's arbetskamrater frågade om Isabella hade fått smaka glass, nej svarade jag och då frågade hon om godis och jag svarade nej. M's chef frågade om hon fick äta kaka och jag svarade nej inte än. Jag njuter över att ha kunna ha kakor och godis framme på bordet utan att jag har ett barn som vrålar efter det tills hon får (Isabellas kusiner finns i mina tankar nu). Hon är ju så himla nöjd med sina majskrokar och sedan riskakorna från hipp, ska jag då truga i henne sockerprodukter bara för att göra omgivningen glad för att de vill ge henne godsaker med socker som hon själv inte efterfrågar? Klart som sjutton att hon skulle tycka att glass, godis och kakor skulle vara gott, det är ju sött precis som allt annat. Barngröten är söt, majskrokarna är söta, riskakor är söta, det är inget konstigt med det? Jag tror inte att hon kommer rata sina sockerfria alternativ bara för att hon får kaka men om jag inte behöver då? Hon äter ju frukt, är socker i det också men det räknas tydligen inte för det är inte socker från nån jävla beta.

Fan vad lack jag blir på folk... ursäkta för tråkinlägg.

Jag förstår verkligen att du blir sur. Det där med tändern förstår folk på ett annat sätt, eftersom det kan bli hål och då måste man laga. Sen att man kan bli överviktig och få sockerberoende av att ständigt äta sötsaker verkar vara ett mindre problem för många.

Än har jag inte fått några frågor/kommentarer ang Vilgots kost, men jag misstänker att det kommer att komma snart. I den här familjen äter vi frukost och lagad mat lunch och kväll och därimellan är det ev något mellanmål i form av frukt eller nåt. Oboy, sockrade flingor, saft, kakor, glass och bullar intas endast vid speciella tillfällen när V verkligen efterfrågar det. Jag kommer att försöka undvika det in i det längsta och definitivt inte på eget initiativ bjuda honom på det.

Usch vilken tråkmamma jag är! :p

Perfekt! Ska bli spännande att se hur det blir.. tänkte göra ett lager med min specialitet = chokladmousse och ett lager med hallongrädde. Funderade på hallonmousse men är inte riktigt vän med gelatinbladen.

Någon som vet vad man kan baka med marsipan? Skulle köpa mandelmassa men det blev visst fel.. Maken är marsipantokig och skulle nog kunna käka det som det är *urk* men skulle vara roligt att kunna använda det i något.

Här har det tjatats om de förbannade kakorna och glassen sedan Isabella var 4 månader och helammades. Jag tar aldrig diskussion med folk utan säger bara nej och förklarar att vi har sagt att Isabella inte ska äta kakor m.m. innan ett års ålder och så länge vi kan hålla det. I sommar kommer det bli glass men inte varje dag och kanske inte varje vecka men visst kommer det bli glass i sommarvärmen. Jag är inte helt rabiat vad gällande socker men jag vänjer henne hellre med glass än kakor.

Googla marsipan så får du upp en del recept annars gör du ett gäng marsipanfigurer till din man som han kan äta ;)

Tråkmåns :p Äh, skojar bara. Låter väl förnuftigt?

*delvis kl*
Jag sällar mig dock till Zazza och skaran som redan låtit barnet smaka glass :o Trodde att jag skulle kunna hålla ut längre, men inte det :D Har däremot inte tänkt göra det till en vana, någon gång kan det vara okej men inte mer än så. (Säger gottegrisen jag, dubbelmoral? Näh, vill bara att han ska slippa hamna i samma träsk)

Förstår inte trycket från omgivningen (läs, främst äldre generationen) att ge sötsaker :crazy: "men skaa han inte få smaaka? tänk vad gott han skulle tycka det var". Varför ska de helst redan vid typ 4 månader få en massa sött?!

Tycker inte alls man ska skämmas för vad man låter sitt barn smaka på/äta. Vi har kommit på att Isabella gillar grädde (helt ren utan socker, bara vispad) och det är väl det närmaste hon har kommit ett bakverk ;)

Hade missat det zazzarazz hade skrivit om kakorna och det är däremot pinsamt och jag skäms för det var inte alls därför jag skrev mitt inlägg utan för att jag faktiskt har blivit yrkesmobbad idag :o :o

Angående "yrkesmobbad" så är en av mina närmaste vänner (med jämnårig dotter dessutom) tandläkare. Och hon är lika godis/sötsaksgalen som jag och tar t.ex. socker till kaffet. Gissa om får höra "..men du som är tandläkare?!" många gånger? Ni inom tandbranschen kanske ses som några övermänniskor, helt opåverkade av sockersug ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 033
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 963
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar