Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Vad är det med folk?! :eek: Vem var det som råkade ut för en person som stoppade ner nappen i cola och sen gav bebisen?? Det var nån här iaf.

Neeej! Vad synd att du inte kan komma! :( Men det blir förhoppningsvis fler tillfällen! :idea:

Då förstår jag att du kan vara sur.

Hittills har aldrig någon försökt ge A någonting sött och ingen har någonsin frågat om han fått någonting sött, eller godis.

Men han har helt enkelt fått smaka glass två gånger, en gång för tre månader sedan och en gång för någon månad sedan (ett teskedsblad) och han har fått grädde :D (för jag gillar osötad vispad grädde och vissa barn avskyr det, jag hoppas han inte blir sådan :laugh:) två gånger. Betydligt mer än glass. Men jag tror inte att det gör någonting alls. Jag tänker aldrig vara stenhård på det sättet med någonting och jag hoppas jag aldrig kommer muta honom att inte äta godis på kalas. Att äta godis på kalas är mysigt.

(Mina föräldrar var ett :devil: tjafsande om hur tjock man blev av kakor och om hur rund jag var (vilket jag inte var). Tror inte sådant gör någon skillnad. Jag ska arbeta för att han tycker om frukt! och nyttigt! istället. Om jag kan.)

Nu måste jag i alla fall iväg och göra någon nytta, min man står och diskar och jag borde kanske städa (jag försöker hävda att jag hängde tvätt och därför kan hänga här o surfa).

Jag är grymt sugen på att åka till Kålmårdens djurpark i sommar. Vet inte hur långt ni däruppe har dit, men det vore kul att göra en heldag där :laugh:

Nu måste jag i alla fall iväg och göra någon nytta, min man står och diskar och jag borde kanske städa (jag försöker hävda att jag hängde tvätt och därför kan hänga här o surfa).
Min man lagar mat och jag sitter på golvet och leker med Vilgot. :angel: ;)

Ingen har försökt ge Isabella något (tror inte de vågar pga mitt yrke eftersom det jämt är så viktigt att påpeka) men det är frågor och pikar jämt så fort fika kommer på tal. Hon är ju nöjd med sina krokar, låt henne äta sina krokar då.

Folk ser de där majskrokarna och så blir det stackars barn som bara får majskrok men det är inte så bara för ett litet barns smaklökar. En majskrok uppfyller barnets "sötsug" lika mycket som en kaka för de söta båda två bara att den ena inte innehåller "sötningsmedel".

Kalas är kalas men så länge barnet inte har behov av en kaka och frågar efter kakan så finns det ingen anledning att ge en kaka. I år kommer det inte vara några problem att gå på kalas för majoriteten av alla kalas är nu i april :D Nästa år räknar jag nästan med att hon kommer äta bullar men jag tänker låta henne dricka mjölk/vatten på kalas så länge det är möjligt. Det gjorde min kusin, hon gillade inte saft/läsk och drack alltid vatten eller mjölk, tänk om Bellan också kan göra så :love:

Ren grädde är en mjölkprodukt och inte godis.

AKB Tråkigt att du inte kan komma :( Kolmården, kan det vara 2h resa från V-ås? Kommer tyvärr inte bli det för oss i år, vi ska renovera kök och åka till Öland.

Kommer ihåg att min mormor sa att allt man äter lagras och sen blir man tjock när man blir vuxen. :grin: Jag trodde ju såklart på det där ända tills jag blev tillräckligt stor för att förstå att så inte var fallet. Inte för att jag åt mindre, men jag tänkte jätteofta på det. Dumt att ljuga och skrämmas så där. :crazy:

Här hade vi nog tänkt att inte ge sötsaker i onödan, är själva gottegrisar båda och det ska vi minska på det med :D
Mikaela har fått smaka lite glass från mitt finger någon gång men det är allt... Våra föräldrar har tjatat mycket om glass men vi ignorerar det mest, de skulle aldrig ge om inte vi sagt okej. Kanske att hon får smaka lite tårta när hon fyller ett, men annars finns det så mycket utan tillsatt socker som hon gillar :)

*kl*

TV
Vi håller E från att titta på TV. Vi har aldrig TV:n bara ståendes på, men just nu är det skid-VM och då fuskar vi lite :angel:. Å andra sidan är ju inte längdskidor någon orgie av snabba klipp, direkt. Däremot får han mer skärmtid framför datorn när han är med sin pappa, men oftast sitter han och fnular med annat då.

Sötsaker och mat
Jag trodde att jag skulle vara/bli mattaliban, men faktiskt inte. E har smakat både kaka och choklad när han suttit med vid bordet och det inte funnits annat till honom. Med tanke på mängderna och frekvensen är jag inte direkt orolig att det ska leda till någon framtida övervikt eller sötsaksfrossa, då tycker jag att det är viktigare att han gillar att prova nya saker. Jag var väldig kräsen som barn (och ungdom) och sambon är det fortfarande, och i den mån sådant kan påverkas av vad man gör som förälder så vill jag gärna pusha åt det positiva hållet. Det är handikappande att vara kräsen :(. I dryckesväg blir det dock inget annat än vatten (eller mjölk ur mitt glas, ibland). Jag fick läsk första gången i treårsålder eller så, och jag tycker fortfarande inte om det :D

Om E
Några centrala ord i E:s liv nu är katt, banan och lampa. Det är de bästa grejerna som finns, typ ;). Här om dagen började han peka, först väldigt slumpmässigt som att han bara kommit på att man kan spreta med pekfingret, men nu pekar han helt klart på saker - i alla fall om de är så viktiga som ovan nämnda :p. Jag skulle drista mig att säga att han har ljud som han kopplar samman med de tre sakerna ("buw", "ba" och "pa pa pa"), samt ett "hejejej"-ljud som han gör när han vinkar.

I övrigt älskar han att gå (när man håller i händerna eller med sin läragåvagn) och att mecka med sladdar och kontakter. Jag har min mussladd i ett USB-uttag på framsidan av datorn, det tar millisekunder från att han upptäckt det tills att han ryckt ut den och börjar sina projekt. Idag la han till exempel ner stor möda på att försöka sätta fast sladden igen på baksidan av skrivaren :D. Dörrar är en annan favorit att pyssla med, han tar tag så fint om kanten och öppnar, stänger, öppnar, stänger... Och när tvättmaskinen och torkumlaren ska sättas på är det såklart han som ska trycka (fast han använder mitt eller sambons finger), och tvättmaskinen inspekteras såklart noga flera gånger under varje tvätt.

Han äter hemlagad mat (vår mat anpassad till honom) ungefär till hälften nu, och visar att han är mätt genom att ta tag i skeden och försöka mata mig istället. I bananmagen verkar det dock nästan alltid finnas lite plats kvar, så det brukar slinka ner till efterrätt.

Över huvud taget tycker jag att han känns så mycket större nu, och det är så himla roligt! Jag längtar så till sommaren när han förhoppningsvis kommit på det där med att gå själv och vi kommer kunna vara ute på en massa utflykter! :laugh:

Det var en mamma som ringde idag angående medryttare på min Armani, åt sin dotter. Tycker det är trevligt att mamman ringer (för mig självklart, men i alla fall är det ju inte det..). Jättetrevlig och sådär. Flickan var inte så gammal, 13 år, men samtidigt var jag ju bara 14 när jag fick Armani som 4-åring och det har ju gått bra :)

Angående det där med yrkesmobbad så har jag fått pikar angående det. Jag är ju barnskötare och flera tror ju att jag kommer överpedagoga min unge eller vet exakt hur ett barn ska uppfostras etc. Eller att jag kommer få fördel eftersom jag har jobbat på förskolorna dit vi har sökt plats åt Milton och att Milton kommer favoriseras :confused:

Tänk att inget duger åt folk, varför måste ens yrke blandas in i hur man uppfostrar/beteer sig mot sitt barn? Det är störigt faktiskt, vi är väl bara människor som alla andra? :confused:

Vad är det med folk?! :eek: Vem var det som råkade ut för en person som stoppade ner nappen i cola och sen gav bebisen?? Det var nån här iaf.

Det var vi och Iggy var 4 veckor... Just då var jag inte så rädd för sockret utan mest att det var nåt annat farligt i colan. Mitt i min hysteri då jag var rädd för att allt kunde skada honom och ville helst av allt stoppa in honom i magen igen... Skönt att slippa den stressen nu.

Ang sötsaker, det närmaste vi kommit är pannkakor. Men de är väl inte så sött heller. Brukar beställa det när vi äter ute, då kan vi äta i lugn o ro medans han pillar med det. Vispad grädde har han fått, men utan socker tycker själv inte om socker i grädden. Russin får han ibland iofs men det är oxå bra sysselsättning medan jag diskar/lagar mat/viker tvätt etc

Usch ibland känns det som jag ger Iggy för mycket mutor i form av snacks (russin, majskkrokar,rån, riskakor, vindruvor.) Just medans jag ska göra nåt är det lätt att ge honom det så roar han sig tills jag får göra klart mitt. Eller i bilen, bilåkande är inte särskilt poppis vissa gånger. Ger ni era barn mutor?

*kl*

Nu har jag förberett mat och mellis till morgondagen för Mikaela, vi ska på kalas, dop och sedan ett till kalas :D
Mikaelas favorit mellis just nu är fruktsmoothie (jordgubbar, apelsin, mango och torkade mjuka aprikoser) jag mixar allt och sedan får hon dricka med sugrör :idea: Sedan blev det pannkakor till mat och det gillar hon väldigt mycket. Och så har vi testat ge henne krögarpytt med lite kokta ärter/morötter/majs och det var en stor favorit det med.

Annars så väntar vi definitivt svar på sambons nya jobb på måndag och det verkar lovande, mest att han verkligen får på papper att det är minst 6månader så att AF kan betala flytten. Sedan kom jag på en annan jättebra sak med att flytta och sambons jobb då, han kommer få en lön som ungefär motsvarar vad vi har tillsammans nu så då kan jag kanske snåla med de sista FP dagarna och ta max 5/vecka så Mikaela kan slippa dagis hela sommaren :bump: vi är ju redan vana att leva lite snålt...
Så nu hoppas jag extra mycket :angel:

Tänk att inget duger åt folk, varför måste ens yrke blandas in i hur man uppfostrar/beteer sig mot sitt barn? Det är störigt faktiskt, vi är väl bara människor som alla andra? :confused:

Ja det är väl konstigt, blir både ledsen och faktiskt förbannad över sådant..
Och tydligen framstår jag som snobb också, eftersom jag vill ha Liberos blöjor och inte Willys, det var en som sa det till mig när Willys hade blöj-rea för ett tag sen :crazy:

Det finns dagar jag sätter henne i stolen med 4 krokar och ett rån bara för att få lite andrum jaaa...
Russin brukar jag också ha ett litet pkt i bilen när det strular... Men jag tycker nog att de är godare ;)
Riskaka är också bra...

Men jag försöker att bara göra det en gång om dagen iaf..

Då kan jag snobba runt med dig och våra barns Libero-blöjor ;)

viv: mutor händer och det är oftast vid matbordet i form av majskrokar eller smulade riskakor. Russin har vi inga hemma och chansen att Isabella skulle få äta några är minimal med hennes pappa i närheten ;) Jag har turen att ha ett barn som kan leka för sig själv stunder åt gången så att jag får sätta mig och smurfa runt på buke :D

Ja det är väl konstigt, blir både ledsen och faktiskt förbannad över sådant..
Och tydligen framstår jag som snobb också, eftersom jag vill ha Liberos blöjor och inte Willys, det var en som sa det till mig när Willys hade blöj-rea för ett tag sen :crazy:

Men snälla nån! :eek: Vilken bitter människa!

Det finns ju inget farligt i så lite cola, men så gör man bara inte!! Och speciellt på en sån liten bebis. 4 veckor är ju ingenting ju.

Jag har med mig en liten burk med smörgåsrån och en banan i skötväskan som jag mutar V med om det behövs. Idag var ett sådant tillfälle, åt lunch ute och V var helt överhungrig, så då fick han ett kex att tugga på medan pappa fick burkmaten värmd.
Ska jag laga mat eller nåt, så han måste sitta i sin stol och titta på så brukar jag ge honom ett smörgåsrån när tålamodet tryter.

I bilen är det aldrig några problem, oftast sover han och gör han mot förmodan inte det så sitter han väl och tittar ut. Det är extremt sällan han gnäller.

Men snälla nån! :eek: Vilken bitter människa!

Ja det kan man väl säga, undrar ibland vad det är med folk och funderar på varför folk inte kan få göra vad de vill eller syssla med vad de vill, utan påhopp. Nej jag och Michellan snobbar runt i Libero-blöjor och Villervalla-kläder :D Fler som är på?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 106
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 987
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar