Vårmammor 2010 del 12! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2010 del 12! <3

Jag tycker inte att du ska skämmas, det har du ingen anledning att göra!
Ert beslut är klokt tycker jag!

Däremot ställer jag mig frågande till varför några av er har låtit era barn smaka på tex glass och vad det nu var mer?
Om barnet är sjukt och behöver få i sig vätska så förstår jag om man tar till det som sista lösning, men annars?

Mina släktingar försöker med om det är någon tröst... Fast jag sållar mig till Zazzarazzskaran och berättar att Ebba med har smakat grädden i tårtan...
Och farbror har gett henne nybakad muffins med.
Idag fick hon en kvarts våffla i affären. Perfekt. JAg kunde handla i lugn o ro ;)

Jag tycker nog lagom är bra jag med. Känner som du. I sommar lär det trilla ner en glass eller så. Men fredagsmyset kan bestå av majskrokar tills hon har vett nog att fråga efter något annat själv... Då kan hon få popcorn ;)
Det är min stora last...
Läsk och saft o så dricks inte här hemma.. Hoppas att det kan vara så några år till för det är så tråkigt att asa hem från affären...

Stackars henne, hon har nog det ännu tuffare än vad jag har men det stör mig att folk antar att allt har med tänderna att göra. Ja det är jätte hemskt när treåringar kommer in på sin första tdl-us och de har flera (!) hål och självklart vill inte jag att det händer mitt barn men vi är faktiskt människor vi också. Vi brukar skämta på jobbet att tandvårdspersonal är nog de största sockersyndarna ;)

Bollen: Tack, vännen :)

Fast grädde har ju Isabella också ätit men det är ju bara en mjölkprodukt. Våffla innehåller väl inte socker? Det skulle jag också kunna ge Isabella.

Fan jag glömde köpa popcorn på affären idag :p

Men min grädde var sötad ;) o muffinsarna med... Tror tom sambon har gett henne smakprov på chokladpudding med...
Jaja! hur som. Det är ju knappast en gång i veckan ens... vid högtider kan man säga :)
Hur kan man glömma popcorn???

Må den utan synd kasta första stenen, typ ;) Ni är nog ofantligt mycket bättre på att rengöra och sköta tänderna efter sockerintag än vi vanliga dödliga :idea:

*kl*
Brödet är i ugnen, men lite antiklimax när jag - efter att ha börjat röra ihop diverse ingredienser till nutellamazariner - upptäckte att vi inte har något socker hemma. På tal om socker, liksom!

Borde göra ett ryck och städa lite innan H vaknar men jag är såå seeg. Kanske veckans jobbiga nätter, eller allmän lathet. Men faktiskt! Så hoppade han över både 23 och 02-målet inatt! Inte konstigt egentligen, hans sömnminus är ju lika stort som mitt så förr eller senare var han väl tvungen att däcka.

Jag blev helt tom när jag läste popcorn i ditt inlägg och så kom jag på att jag glömde det :cry: jag vet inte hur jag kunde glömma, jag tittade på chipshyllan men gick förbi eftersom jag inte gillar chips :( kanske jag kan lura ut M att handla åt mig :p

Modett: Finns ju en risk att vi är duktiga på att sköta oss ;) tandtråden din bästa vän, har alltid med mig plackers :D

Och jag hoppas hoppas hoppas att maken köper med sig godis hem idag! Jag köper som vanligt (helst) inte godis när jag handlar eftersom jag skäms. :p Fast gör han inte det så är det inte hela världen.

Apropå sött och godis och sånt så ska jag ärligt erkänna att jag är totalt livrädd för att Vilgot ska ha fått sin farmors och farbrors gener vad gäller fettinlagring och "vräka i sig mat"-gener. :eek: De äter helt ohämmat och är väldigt kraftigt överviktiga. Såg någon dokumentär om det där förut att det är en viss gen som gör att vissa människor äter tills fatet (eller godiset i skåpet eller vad det nu kan vara) är slut oavsett hur mätta de är och vissa människor slutar äta när de är mätta/nöjda. Nu tillhör både jag och maken kategorin som slutar äta i tid, men risken finns ju. :crazy: Men det kan vara pga det som jag känner mig extra angelägen om att lära Vilgot sunda matvanor.

Så olika det kan vara. Min tandsköterska/hygienist (vet inte vad) skällde lite på mig för att jag använder plackers och inte riktig tandtråd. :p Jag kanske ska gå till dig istället. :angel:

Va?! Vad hade h*n för belägg för det? Vi älskar plackers på mitt jobb, vi rekommenderar det till alla :p fast givetvis finns de de som behöver mellanrumsborstar, tandstickor istället men generellt så är det tandtråd och på vilket sätt tråden används spelar ingen roll: vanlig tandtråd, plackers, glidfloss och allt vad de heter. Spelar ingen som helst roll!

Min bio.pappa och den släkten är feta hela bunten, de är inte bara feta de är extrem överviktiga, har en farbror som vägt över 150 kg. Jag är inte direkt orolig över att Isabella ska ha de generna i sig eftersom jag inte har det. Jag är raka motsatsen mot min bio.pappa + släkt. Däremot måste brorsan tänka sig för vad han stoppar i munnen och han är normalbyggd nu.

Du har ju ett anlag från din pappa och ett från din mamma (som i sin tur har ett var från sina föräldrar) och sen vilket anlag du har fått vet man ju inte. Du kan ju bära på ett "fettanlag" utan att det syns på dig, speciellt om "smalanlaget" är dominant. Har t.ex M en förälder som har lätt för att lägga på sig så kan ju Isabella teoretiskt få just dom två anlagen, även om risken är liten.

Jag använder plackers twin... Vilken skillnad det är mot de vanliga... Men vanlig tandtråd orkar jag inte med....

Hon tyckte att plackerstråden är för tunn, hon gillar tydligen sån där riktigt tjock tråd så det gör ont i tänderna. Fast hon erkände ändå att plackers är bättre än ingenting.

Det sprang förbi en löpare på gatan just nu. Fan vad lätta i kroppen en del ser ut att vara! De liksom studsar/svävar fram. Så ser inte jag ut när jag springer! :p

Helt ärligt... BS från henne, det blir så pass rent de kan bli med rätt teknik.

M bär nog inte på några fettis-gener om man ska se på hans släkt och det är inget som oroar mig heller. Hon blir den hon blir och hon får väl lära sig att rätta sig efter vad hon kan äta. Jag bryr mig ganska lite så länge hon inte blir farligt fet.

När man har ett barn som tycker all mat är tråkig och äter välling hela nätterna prioriterar man om lite... Om man kan få sitt barn att bli nyfiken på vad vi äter så måstew alla medel vara tillåtna. Och det funkade :)
Nu äter hon grönsaker och mat med :)

Inte för att jag kan så mycket om genetik, men det är himla intresant iaf. Tycker det ska bli jättespännande att se vad det blir av Vilgot!

Däremot ställer jag mig frågande till varför några av er har låtit era barn smaka på tex glass och vad det nu var mer?

Varför inte? förr eller senare kommer han att smaka glass ändå ;) A har smakat glass, en tesked och vispad grädde, flera teskedar. Jag har hittills inte märkt någonting konstigt med honom.

Han får smaka på det mesta (relativt ofarligt) jag har på min tallrik om han sträcker sig efter det. Han har fått ganska mycket turkisk yogurth tex.

Det är en oändlig skillnad mellan att ge ett barn söta drycker att dricka så att det inte kan dricka vatten eller vänja ett barn vid att all mat ska vara söt, eller vad det nu kan vara (men även mina småbröder som bara åt mat om den doppades i frukt först är helt normala och äter inte mer godis än någon annan) och att låta ett barn smaka på glass ibland.

A dricker bara vatten och ibland ersättning och han får inte sött varje måltid, även om det kan vara trassligt, till och med babygröterna smakar ju faktiskt sött.

*kl*
Sambons släkt är helt obstinata (böjning på det ordet:confused:) när det gäller onyttigheter till Oscar. Den ena är helt hundra på att det är nyttigt med socker till honom:grin: Och nån vill ge honom läsk.
Höjdarn va ändå när han va omkring 6-7 veckor och de ville ge honom en skinkmacka och fanta:D

Men visst, han har väl fått smaka lite på min semla och en halv tesked glass;)

Och så en lite tråkigare sak...
Jag kan inte komma upp den tionde:cry:
Veterinären hittade vargtänder på min häst. Och jag ville ha bort dem så snart som möjligt, då hade hon bara en lucka just den dagen. Mitt på dan med, så ingen annan är hemma då och kan ta det åt mig.
Men vi får hoppas på fler tillfällen! :laugh:

Och jag fick en stor påse godis av min älskade man!! :love: Han tyckte nog lite synd om mig igår för att jag var så trött och less. Den här dagen har varit bättre, men nu på kvällen har V gråtit hela tiden. Verkligen ingenting duger... :crazy: Jag vet att det är tänder på gång upptill, men så här har han aldrig nånsin varit förut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 029
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 963
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar